عمران خان و جرمی کوربین

چرا واقعیت‌های اقتصادی ایران در لسان چهره‌های خارجی بروز و نمود دارند اما در کلام و افواه عموم سیاسیون و اقتصاددانان ایرانی، کمتر اثری از آنها می‌یابیم؟!

سرویس سیاست مشرق – طی چند هفته اخیر و در خلال قال و مقال‌های سیاست داخلی و خارجی پیرامون ایران اسلامی، اظهار نظرهایی از سوی دو مقام بلندپایه‌ی انگلستان و پاکستان درباره کشورمان منتشر شد که بصورت جدی جای تأمل دارد.

نفر اول «جرمی کوربین» رهبر حزب کارگر انگلیس بود که در صحبت‌هایی ایران را کشوری بسیار موفق و در حال ثبت «پیشرفت‌های عظیم» توصیف کرده بود .[۱]

نفر بعدی هم «عمران خان»، نخست‌وزیر کشور پاکستان بود که در سخنانی در هنگام حضور تازه خود در تهران گفت:

«در زمانی که دانشجو بودم در سال ۱۹۷۲ سفری را به تهران داشتم و در آن زمان شکاف فرهنگی عمیقی را بین فقرا و اغنیا مشاهده کردم. اما طی دیروز و امروز با چشمان خودم دیدم که این شکاف بسیار بسیار کاهش پیدا کرده و این بخاطر برکات انقلاب شماست. ما هم از انقلاب ایران حمایت می کنیم و همچنین در پاکستان جدید ما هم به‌دنبال چنین انقلابی هستیم که فاصله فقرا و اغنیا را کاهش دهد .»[۲]

این گفتارها از آنرو جای تأمل جدی دارد که این روزها و در کلام و افواه اغلب سیاسیون و اقتصاددانان ایرانی، کمتر اثری از آنها می‌یابیم.

به سخن دیگر اینکه چرا گفتارهای پیرامون پیشرفت‌های ایران خاصّه در مسائل اقتصادی را بیشتر باید از زبان بیگانگان و کسانی در خارج از مرزها شنید؟!

*تأیید صحبت‌های عمران‌خان و جرمی کوربین در آمارهای جهانی

واقعیت این است که آنچه که عمران‌خان و جرمی کوربین گفته‌اند؛ چیزی غیر از آمارهای جهانی و واقعیت‌های محرزی که از چشم نهادهای بین‌المللی دور نمانده، نیست.

مثلاً اگر عمران‌خان به کاهش شکاف میان فقیر و غنی در ایران اشاره می‌کند؛ این مسئله در علم اقتصاد «بهبود ضریب جینی» نام دارد.

مفهومی که سازمان ملل نیز آنرا برای جمهوری اسلامی ایران تأیید و اذعان کرده است که ضریب‌جینی ایران امروز حتی در جایگاهی بهتر از آمریکا و چین قرار دارد .[۳]

و یا همینطور پیشرفت‌های عظیمی که جرمی کوربین به بروز آنها در ایران اشاره کرده مقولاتی از قبیل بیشترین کاهش ضریب گرسنگی در ایران [۴] کاهشی ۸۵ درصدی فقر در ایران طی ۳ دهه گذشته [۵] ارائه ارزان‌ترین نان، سوخت و مالیات جهان به شهروندان و… هستند.

دانستن این حقایق مطلوب اما وجوب پاسخ به سؤالی که پیش از این مطرح شد را بیشتر روشن می‌کند. و آن اینکه این حقایق چرا در لسان چهره‌های خارجی بروز و نمود دارند اما در نوشته‌ها و افواه عموم سیاسیون و اقتصاددانان ایرانی، کمتر اثری از آنها می‌یابیم؟!

*تنها کسی که در ایران بر مثبتات اقتصادی اشاره می‌کند… / تعبیر یک سکوت در صبح «فتنه اقتصادی»

شاید برای شما هم جالب باشد که با رصد ما تنها کسی در داخل ایران که بصورت منظم و به تناوب به پیشرفت‌های اقتصادی کلان ایران اشاره می‌کند مقام معظم رهبری است.

ایشان بوده‌اند که در سال‌های اخیر بر حقایق بزرگی مثل بهبود ضریب جینی در ایران، کم بودن میزان بدهی‌های خارجی کشور، کاهش یافتن اثر تحریم‌ها به میانگین ۳۰ درصد، نزدیک شدن تفاوت حقوق‌ها و البته ظرفیت‌های عظیم دست‌نخورده در ایران تأکید کرده‌اند.

بخش تلخ‌تر ماجرا هم اینست که با رصد ما و بصورت کلی، رهبر انقلاب تنها کسی بوده‌اند که در بیانات و بیانیه‌های خود، اشارات منظم و پر اصراری به این مثبتات و حقایق داشته‌اند.

به این معنی که در کلام بخش اعظمی از خواص، سیاسیون و اقتصاددان‌های کشور اثری از اصرار بر این مثبتات نمی‌بینیم و در عوض تا چشم کار می‌کند تأکید بر بد بودن اوضاع، بحران نان، احتمال شیوع گرسنگی، احتمال بحران دارویی، سوء تغذیه ۷۰ درصد مردم، شیوع فساد و غیره است که وجود دارد.

تک‌صدایی رهبر معظم انقلاب در این ماجرا به حدّیست که متأسفانه حتی از درون دولت بعنوان متولی اصلی بخش اقتصاد کشور نیز صدای چندانی در تأکید بر مثبتات اقتصاد کلان ایران دیده نمی‌شود و کار به جایی رسیده است که حتی خود دولتی‌ها در اشاره به صحبت‌های سیاه‌نمایانه یکدیگر، عبارت «گِرا دادن به دشمن» [۶] را به کار برده‌اند.

البته بدیهیست که ایران اسلامی نیز همچون تمام دیگر کشورهای بزرگ دنیا با مشکلات اقتصادی و روزمره‌ای دست به گریبان است اما بحث بر سر آتش زدن قیصریه به خاطر یک دستمال و پا گذاشتن بر تمام مثبتات یک کشور به بهانه چند شاخص منفی است.

چرایی این پارادوکس و علت عزمی که در کتمان و پا گذاشتن بر مثبتات اقتصادی کشور دیده می‌شود؛ پاسخی دارد که برخی محافل تحلیلی معتقدند اگر دقیق و به‌موقع به آن داده نشود؛ موجب افزودگی بر خطر وقوع «فتنه اقتصادی» خواهد شد.

***

1_ http://jjo.ir/cjwygski

2_ https://tn.ai/1994815

3_ https://tn.ai/1645720

4_ mshrgh.ir/944980

5_ mshrgh.ir/934256

6_ mshrgh.ir/787753

منبع: فارس

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

نظرات

  • انتشار یافته: 27
  • در انتظار بررسی: 0
  • غیر قابل انتشار: 13
  • مهرداد IR ۱۴:۲۰ - ۱۳۹۸/۰۲/۰۵
    59 15
    حرف این و اون مهم نیست...مهم رضایت و عدم رضایت عموم جامعه ست که میتونین با یه چرخ زدن بین مردم ببینین...حیفه با ندانم کاری موجبات سقوط حکومت رو مهیا کنین
    • US ۱۹:۱۰ - ۱۳۹۸/۰۲/۰۵
      93 15
      مردم نسبت به حکومت نقد جدی دارند. نسبت به سازوکارهای فعلی انتخابات نقد جدی دارند. اما نظام را دوست دارند و به آن عقیده دارند.
  • فریده IR ۱۴:۲۹ - ۱۳۹۸/۰۲/۰۵
    32 28
    خداییش یه نگاه به ارزش پول ملی و وضعیت تولید داخلی بندازید بعد بگید ما اوضاعمون خوبه!!!!!مشرق خداییش تو ایران نیستی نه؟؟چی میگی واسه خودت؟؟عمران خان و جرمی کوربین دارن تو این مملکت زندگی میکنن یا ما؟؟اونا وضع ما رو بهتر میدونن یا خودمون؟؟از گوشت و مرغ و پیاز و سبزیجات بگیر تا کرایه خونه و ماشین و موبایل و لپ تاپ و لوازم خونه همه و همه چندین برابر شدن...بنزین هم که میخوان سهمیه بندی و گرون کنن...مردم در تامین ابتدایی ترین نیازهای خودشون موندن....منتشر کن مشرق جان...خود سانسوری ممنوع
    • IR ۱۸:۱۷ - ۱۳۹۸/۰۲/۰۵
      17 21
      واقعیتی که با آمار منطبق نباشه اوهامه.
    • US ۱۹:۱۴ - ۱۳۹۸/۰۲/۰۵
      70 15
      در این که مشکل داریم شکی نیست. نقد جدی به عملکرد دولت و مجلس هست. نقد نسبت به سازوکارهای انتخابات وجود دارد. اما نظام را دوست می داریم. کدام نظامی می تواند در ماه مبارک رمضان و در زیر گرما میلیون نفر را در تمام کشور به صورت خودجوش به صحنه بیاورد. کدام نظامی سراع دارید که می تواند یک عبادت کاملا انفرادی همانند روزه را به تبدیل به عبادت جمعی کند و سپس آن تبدیل به مظهر وحدت تمامی مسلمانان و آزادیخواهان نماید؟ سراغ دارید بفرمایید. ما به دولت روحانی و مجلس لاریجانی و سازوکار انتخاباتی انتقاد جدی داریم اما نظامی که روح الله تأسیس کرد را دوست می داریم و با سیدعلی هم بیعت می کنیم و هر چی سید و مقتدای ما بگوید انجام می دهیم
    • رحمن IR ۲۰:۰۸ - ۱۳۹۸/۰۲/۰۵
      12 16
      شما درست میگویید رفتند نظر کسانی را نوشته اند که دستشان از آتش دور است.اگر توده مردم راضی بودند درست است و نه اجنوی
  • AE ۱۴:۳۲ - ۱۳۹۸/۰۲/۰۵
    ما نمیگوییم انقلاب بد است ما میگوییم راهی که روحانی و ظریف و زنگنه میرود منحرف است
    • IR ۱۹:۲۹ - ۱۳۹۸/۰۲/۰۵
      102 6
      چشم بسته رای دادن به کلیدی که دنبال از ما بهتران بود وقتی دیدیم چهار سال اول هیچ مشکلی حل نگردید اشتباه تکرار کردیم
    • DE ۱۹:۳۶ - ۱۳۹۸/۰۲/۰۵
      18 9
      ولی راه احمدی نژاد که یکسری رو به نون و نوایی رسوند بسیار خوب است! تامام !
  • مغرب IR ۱۴:۵۷ - ۱۳۹۸/۰۲/۰۵
    8 12
    خخخخخخخخخ
  • IR ۱۵:۲۰ - ۱۳۹۸/۰۲/۰۵
    14 15
    واقعیت اقتصادی اونیه که مردم با پوست و گوشتشون دارن تو بازار و جامعه حس میکنن . در کلام این در کلام اون میشه واقعیت اقتصادی ؟!
    • IR ۱۷:۰۶ - ۱۳۹۸/۰۲/۰۵
      7 15
      مردم ممکنه بگن علی(ع) هم نماز نمیخونه. آمار خیلی مهمه دوست من.
    • IR ۱۹:۰۰ - ۱۳۹۸/۰۲/۰۵
      10 6
      شما یک آمار برای من بیارید تا اون رو به هر شکلی که دوست دارید براتون تفسیر کنم
    • IR ۲۰:۴۶ - ۱۳۹۸/۰۲/۰۵
      6 0
      آخ چقدر آمارهای عزیزی داریم . تورم 22/36 درصدی . یعنی اوج دقت که مو لاش نمیره . حالا 500 درصدی کف بازار رو بی خیال شو
    • IR ۲۱:۲۸ - ۱۳۹۸/۰۲/۰۵
      8 32
      دوست عزیز حرفاتون درسته ولی مشکل با کسایی که میگن تو این چهل سال هیچ اتفاق اقتصادی به نفع مردم نبوده، انقلاب دستاوردی نداشته،همه با هم باید واقعیات رو قبول کنیم منفی رو در کنار مثبت ببینیم، سیاه نمایی رو که شبکه های صهیونیستی و بهایی و وهابیها و تجزیه طلبها رو نپذیریم، حتما هدف اونها حل مشکلات و دغدغه مردم نیست،میشه باور کرد من و تو و ووا و بی بی سی و اینترنشنال برای حل مشکلات ملت دارن تلاش میکنن،ما باید دوست و دشمنمون رو بشناسیم نه اینکه پیاده نظام دشمنانمون باشیم،یادتون رفته منوتو گفت حمله کنین به فروشگاه ها و اجناس رو دپو کنید چه اتفاقی افتاد نباید شایعه پذیر بود
  • US ۱۵:۴۸ - ۱۳۹۸/۰۲/۰۵
    13 14
    ما داخل کشور حرف هامون ملاک نیست بعد چند تا خارجی حرفشون وحی منزل است؟
  • IR ۱۶:۰۱ - ۱۳۹۸/۰۲/۰۵
    15 2
    الان در این 5 شش سال اخیر باز متاسفانه شکاف طبقاتی بسیار وحشتناک شکل گرفته
  • IR ۱۶:۲۸ - ۱۳۹۸/۰۲/۰۵
    16 9
    برای اینکه در کشور اونا با حقوق ۲ میلیونی پراید ۴۰ میلیونی نمیخرن!
  • ناشناس IR ۱۷:۰۵ - ۱۳۹۸/۰۲/۰۵
    7 9
    اکثر مسئولین فعلی از مغرب زمین امده اند
  • علیرضا AE ۱۷:۵۸ - ۱۳۹۸/۰۲/۰۵
    13 10
    هرگاه جلو قلدر بمانی او عقب می رود اقای روحانی ۳۰۰کیلو اورانیم غنی شده را تحویل داد و اقای سگ یعنی ترامپ جرات ضرضر پیدا کرده
  • IR ۱۸:۳۰ - ۱۳۹۸/۰۲/۰۵
    7 11
    اگر دزدی ها نباشه خیلی خیلی بهتر میشه ولی خب مردم ما نمکنشناس هم شدن
  • IR ۱۸:۴۱ - ۱۳۹۸/۰۲/۰۵
    2 24
    مشرق + عمران خان رفیق بن سلمان + جرمی کوربین انگلیسی چه شود ؟! راستی این " جرمی کور بین " عجب اسم با مسماییه !! هم کوره و هم می بینه !
    • IR ۱۹:۱۷ - ۱۳۹۸/۰۲/۰۵
      9 0
      خیار شور
  • US ۱۹:۰۹ - ۱۳۹۸/۰۲/۰۵
    14 13
    19 سد قبل از انقلاب ساخته شده بود. با وجود جنگ و تحریم الان ما 172 سد در کشور داریم.
  • IR ۰۷:۰۶ - ۱۳۹۸/۰۲/۰۶
    4 3
    اصلاح طلب یعنی منافق و مفسد روی زمین که گرا می دهد به دشمنان ایران عزیز
  • IR ۱۰:۰۴ - ۱۳۹۸/۰۲/۰۶
    0 8
    کاری به انقلاب و منفعت های بزرگ آن ندارم ولی چیزی که الان میبینیم فاصله بزرگ بین فقرا و اغنیا است. عمران خان درست نگشته و لایه های واقعی اجتماع ما را ندیده است
  • سید حبیب IR ۱۰:۵۹ - ۱۳۹۸/۰۲/۰۶
    1 8
    مقام معظم رهبری نه و امام خامنه اییییییییییییییییییییی شما که ادعای ولایتون میشه حق امامت ایشون رو ادا نمی کنید چه انتظاری دارید غرب گداها شان و منزلت ایشان را بدانند و مطیعش باشند و به دستوراتش عمل کنند ایشان رهبر انقلاب نیستند امام خامنه ای امام انقلاب اسلامی در حال حاضر هستند تا زمان ظهور حضرت ایشان امام امت هستند امام خامنه ای

این مطالب را از دست ندهید....

فیلم برگزیده

برگزیده ورزشی

برگزیده عکس