صفحه نخست روزنامه‌های پنجشنبه 29 فروردین

اصلاح طلبان پیش از این بارها و بارها مدعی بودند که به زبان دیپلماسی مسلط هستند. اما اتفاقات ۶ سال اخیر بیش از پیش ثابت کرد که این جماعت هیچ شناختی از روابط بین الملل و مذاکره و تعامل با جهان ندارند.

سرویس سیاست مشرق - روزانه می‌توان از لابه‌لای گزارش‌ها و عناوین خبری رسانه‌های مکتوب و حتی غیر مکتوب، نکات قابل‌توجهی استخراج کرد؛ موضوعاتی که می‌تواند برای مخاطبین قابل‌استفاده و محوری برای تحلیل باشد، در گزارش روزانه "ویژه‌های مشرق" نکات و تأملات قابل‌استخراج از رسانه‌ها برای مخاطبین عرضه خواهد شد؛ با «ویژه‌های مشرق» همراه شوید.

*******

** ابتکار: اروپا، توان و تمایلی برای ایستادن مقابل آمریکا ندارد

روزنامه ابتکار در یادداشتی نوشت: «اروپا نه توان و نه تمایل به ایستادن در برابر آمریکا را داشته و در همین راستا تنها از برجام بنا بر مسائل امنیتی و سیاسی خاص خود دفاع می‌کند؛ درحالی‌که در مورد پرونده موشکی، حقوق بشر و نیز مسائل منطقه‌ای کاملاً همسو با ایالات متحده آمریکا گام برمی‌دارد. از سوی دیگر، چرخش از SPV به اینستکس و مشروط‌کردن آن به دو بند تشخیص مشروط‌بودن تجارت و تصویب لوایح مرتبط با FATF در ایران نیز بیانگر کاهش چشمگیر سطح مراودات تجاری موردنظر اروپا با ایران است».

اکنون قریب به یکسال از خروج آمریکا از برجام سپری شده است و هیچ خبری از اجرای تعهدات برجامی طرف اروپایی نیست. این در حالی است که در اردیبهشت سال گذشته قرار بود که اروپا نهایتاً ظرف چند هفته درخصوص تعهدات خود به ایران تضمین بدهد.

در آن مقطع منتقدان دولت بااشاره به کارنامه غیرقابل قبول تروئیکای اروپایی (انگلیس، فرانسه، آلمان) در توافق سعدآباد و همچنین بی عملی طرف اروپایی در پسابرجام، تاکید کردند که اروپا همصدا با آمریکاست و با بازی در نقش «پلیس خوب» صرفاً به دنبال وقت کشی و کشاندن ایران به پای میز مذاکرات موشکی و منطقه‌ای است.

اما طیف اصلاح طلب در مقابل، با توهین و فحاشی به منتقدان، مدعی بودند که اروپا گفته است «هر چه تهران بگوید»! و «اروپا تمام قد در کنار ایران است»! و «میان اروپا و آمریکا شکاف عمیقی ایجاد شده است»!

اما حالا و با تاخیری تقریباً یکساله، جریان اصلاح طلب تازه به حرف منتقدان رسیده و تاکید دارد که اروپا با آمریکا همصداست.

اصلاح طلبان پیش از این بارها و بارها مدعی بودند که به زبان دیپلماسی مسلط هستند. اما اتفاقات ۶ سال اخیر بیش از پیش ثابت کرد که این جماعت هیچ شناختی از روابط بین الملل و مذاکره و تعامل با جهان ندارند.

** اصغرزاده: مردم می‌گویند وعده‌های انتخاباتی اصلاح طلبان، باد هوا بوده است

«ابراهیم اصغرزاده» فعال سیاسی اصلاح‌طلب در مصاحبه با روزنامه شرق گفت: «تصویری که برای مردم از انتخابات ۹۶ و وعده‌های اصلاح‌طلبان برای انتخاب روحانی و دولت تدبیر و امید ایجاد شده، این است که وعده‌های اصلاح‌طلبان باد هوا بوده است…نمی‌شود که در ایام انتخابات با طرح برخی شعارها و وعده‌ها سطح مطالبات را بالا ببرند و بعد از انتخابات نقشی در اداره کشور و آنچه رخ می‌دهد، نداشته باشند».

اصغرزاده در ادامه گفت: «مشکل این است که اصلاح‌طلبان نتوانستند با بدنه اجتماعی ارتباط برقرار کنند. اصلاح‌طلبان فکر می‌کنند که این بدنه هم مثل سمپات‌های حزبی هستند که در هر انتخاباتی پای آنها می‌مانند و به آنها رأی می‌دهند؛ درحالی‌که سمپات‌ها نهایتاً پنج تا ۱۰ درصد جامعه را تشکیل می‌دهند و بخش دیگر را مردمی تشکیل می‌دهند که بخش عمده آنها طبقه متوسط یا حاشیه‌نشین و فقرا هستند که اینها به خاطر شعارها به اصلاح‌طلبان رأی می‌دهند و تعلق حزبی ندارند؛ بنابراین وقتی با نخستین مشکلات مواجه می‌شوند؛ مثلاً با دولت ناکارآمد یا مجموعه‌ای که در برابر سیل به خواب رفته است، وقتی می‌ببینند منتخبان آنها توانایی حل این مشکلات را ندارند، اعتماد خود را به این جریان از دست می‌دهند و بار دیگر به آنها اعتماد نمی‌کنند…مردم می‌گویند که اصلاح‌طلبان با ما ریاکارانه و تاکتیکی رفتار کرده‌اند».

اصلاح طلبان در آستانه هر انتخابات با بی اخلاقی به هراس افکنی و رقیب هراسی و ارائه وعده‌های نجومی می‌پردازند. حال اگر در انتخابات شکست بخورند، حق الناس و جمهوریت را زیر پا گذاشته و دروغ تقلب را مطرح کرده و کشور را به آشوب می‌کشند.

اگر در انتخابات پیروز شوند، پس از سهم خواهی حداکثری و دروکردن کرسی‌های مدیریتی، حضور در قدرت را انکار کرده و مدعی می‌شوند که هیچ اختیاری ندارند و ژست اپوزیسیون به خود می‌گیرند.

وضعیت فعلی اقتصادی کشور نتیجه حضور اصلاح طلبان در دولت است و این طیف باید در این خصوص به افکار عمومی پاسخگو باشد.

** زیباکلام: اصلاح طلبان شانسی برای انتخابات مجلس ندارند

«صادق زیباکلام» فعال سیاسی اصلاح طلب در یادداشتی در روزنامه آرمان نوشت: «اصلاح‌طلبان حمایت بخش عمده‌ای از سرمایه اجتماعی خود رااز دست داده‌اند و بخش عمده‌ای از ۲۴ میلیونی که آمدند و به آقای روحانی در ۲۹ اردیبهشت ۹۶ رأی دادند دچار سرخوردگی، ناامیدی و پشیمانی شده‌اند که چرا اساساً در انتخابات شرکت کردند. با چنین نگاهی به نظر می‌رسد که اصلاح‌طلبان شانسی ندارند و به فرض هم که اعلام کنند که در انتخابات شرکت می‌کنند و از نامزدهایی هم پشتیبانی کنند، لایه‌های اجتماعی وفادار به اصلاح‌طلبان در انتخابات شرکت نخواهند کرد، اما آن ۱۶ میلیونی که به آقای سید ابراهیم رئیسی رأی دادند پای ثابت انتخابات هستند و درانتخابات شرکت خواهند کرد. در نتیجه با مشارکتی پایین‌تر، اصولگرایان مثل مجالس هفتم، هشتم و نهم کرسی‌های خانه ملت را از آن خود خواهند کرد».

چندی پیش «محمدرضا تاجیک» مشاور رئیس دولت اصلاحات در مصاحبه با روزنامه شرق گفته بود: «(به آقای خاتمی) گفتم که به صلاح نیست در انتخابات آینده "تکرار می‌کنم" را تکرار کنید، زیرا فضای سیاسی متفاوت شده است و مردم انتظار دارند که وعده‌ها از حالت شعار به عمل درآید».

فراکسیون امید مجلس دهم، شورای شهر پنجم تهران و دولت روحانی از جمله مواردی است که رئیس دولت اصلاحات، مردم را با «تَکرار می‌کنم» به انتخاب لیست یا فرد موردنظر تشویق کرد. به اذعان اصلاح طلبان این سه مورد هیچکدام کارنامه خوبی برای عرضه ندارند.

اصلاح طلبان از یکسو از دولت انتقاد کرده و اذعان دارند که کارنامه دولت به پای اصلاحات نوشته می‌شود ولی در ادامه با بی صداقتی و بی مسئولیتی مدعی می‌شوند که اولاً اصلاح طلبان در دولت حضور ندارند! و ثانیاً دولت اختیارات کافی برای بهبود وضعیت مردم ندارد!

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

نظرات

  • انتشار یافته: 14
  • در انتظار بررسی: 0
  • غیر قابل انتشار: 4
  • IR ۱۵:۲۸ - ۱۳۹۸/۰۱/۲۹
    24 0
    وعده‌های انتخاباتی اصلاح طلبان، بادِ شکم بود.
  • IR ۱۵:۴۴ - ۱۳۹۸/۰۱/۲۹
    11 0
    شما که توان و تمایل ایستادن داشتید چرازیر بار برجام رفتید و حالا هم برای fatf جان میدهید؟
    • سید IR ۱۷:۲۵ - ۱۳۹۸/۰۱/۲۹
      7 0
      اولاً اصلاح طلبان همگی تهوع آورند و فرقی از این لحاظ با هم ندارند! ثانیاً هرکس در بلاهت زیباکلام تردید دارد در حماقت خودش یقین داشته باشد!
  • AE ۱۵:۵۹ - ۱۳۹۸/۰۱/۲۹
    8 0
    خوب خود افساد طلب ها هم فهمیدند حرفاشون باد هواست .هرکس که نداند و بداند که نداند لنگان خرک خیش به مقصد برساند .
  • IR ۱۷:۱۷ - ۱۳۹۸/۰۱/۲۹
    4 2
    حرف همه ی مسوولین باد هواست .
  • DE ۱۹:۲۰ - ۱۳۹۸/۰۱/۲۹
    4 0
    اصغرزاده: مردم می‌گویند وعده‌های انتخاباتی اصلاح طلبان، بادِ هوا بود
  • IR ۰۱:۰۷ - ۱۳۹۸/۰۱/۳۰
    4 0
    اصلاح طلبان بدنبال قدرت و ثروت هستن نه خدمت .
  • DE ۰۱:۴۱ - ۱۳۹۸/۰۱/۳۰
    0 0
    در جهل مرکب ابدالدهر بمانی با این املای غلطت!
  • محمد IR ۰۱:۴۲ - ۱۳۹۸/۰۱/۳۰
    2 0
    از استحکام، محسنات و میوه های برجام چه خبر؟
  • IR ۱۳:۲۳ - ۱۳۹۸/۰۱/۳۰
    1 0
    اخوی کارنامه دولت یه این دلیل به پای اصلاحات نوشته می شود که از روحانی حمایت کردند . همین
  • IR ۱۵:۱۷ - ۱۳۹۸/۰۱/۳۰
    2 0
    جهل مرکب اینه.هرکس که نداند و نداند که نداند در جهل مرکب ابدالدهر بماند.
  • IR ۱۶:۰۵ - ۱۳۹۸/۰۱/۳۰
    4 0
    اصلاحات باد هوا است هیچ اصالت و ریشه ندارند
  • BE ۱۳:۴۹ - ۱۳۹۸/۰۱/۳۱
    2 0
    اصلاح طلبها رو بفرستید توی یک جزیره واسه خودشون حال کنن
    • IR ۰۹:۲۳ - ۱۳۹۸/۰۲/۰۲
      0 0
      الان که دارند حال میکنند

این مطالب را از دست ندهید....

فیلم برگزیده

برگزیده ورزشی

برگزیده عکس