عربستان

با تأسیس آژانس فضایی عربستان و انتصاب برادر ولیعهد به ریاست آن، محمد بن سلمان راه فرار از بن بست را در آسمان و فضای خارج از جو می‌جوید.

سرویس جهان مشرق- بن سلمان جاه طلب است. این را دیگر همه عالم می‌دانند. آنها که در خاندان سلطنتی هستند، این جاه طلبی را با گوشت و پوست خود حس کرده‌اند و برای این جاه‌طلبی و زنده ماندن، بهای سنگینی پرداخته‌اند؛ و آنها که در همسایگی یا در یک منطقه هستند، این جاه طلبی را با جنگ، بمباران‌های بی هدفِ چندساله، حمایت از جنایتکارترین گروههای تروریستی تاریخ بشریت و … تجربه کرده‌اند. و البته خود محمد بن سلمان جوان و جویای نام و تاج و تخت سلطنت، یکی پس از دیگری شکست‌هایش را به نظاره نشسته است. او حتی در اصلاحات داخلی هم نتوانست قدم مهمی جز چند حرکت نمایشی بردارد و چهره یک سلطان سعودی اصلاح طلب یا حتی تجدیدنظرطلب نیز چون نوزادی نارس، باقی ماند.

حالا کار بن سلمان انگار روی زمین به چنان بن بستی رسیده که گویا راه فرار را در آسمان و فضای خارج از جو می‌جوید.

سلطان بن عبدالعزیز فضانورد عربستانی به عنوان رئیس آژانس جدید فضایی سعودی (Saudi Space Agency) منصوب شده و قرار است به زودی سفرهایش را به روسیه، آمریکا و فرانسه انجام دهد.

وی که پیش از این رئیس کمیسیون گردشگری و میراث ملی بود، در روسیه با نمایندگانی از سازمان فضایی فدرال (Roscosmos) دیدار خواهد کرد. دستیار اصلی او، عبدالعزیز الشیخ، مشاور پیشین نیروی هوایی عربستان است و پس از او، طارق العیسی که مدیر اجرایی مرکز برگزاری همایش‌ها و نمایشگاه‌های سعودی است. یک عبدالعزیز دیگر نیز که مسئولیت روابط با شرکت‌های خارجی را در کمیسیون گردشگری داشته، با سلطان به آژانس فضایی آمده با مسئولیت مشابه.

دی‌ماه ۱۳۹۷ بود که خبر تأسیس آژانس فضایی با مصوبه دولت سعودی منتشر شد. گفته می‌شود آژانس فضایی عربستان در سال اول فعالیت خود بیش از یک میلیارد دلار بودجه از دولت دریافت کرده است.

سلطان علاوه بر اینکه بواسطه برادری با ولیعهد عربستان نفوذ بالایی در بدنه حاکمیت دارد، از طریق شرکت‌های خود نیز مانند التراث و المشاری، دستی در فعالیت‌های اقتصادی داشته و در عرصه بین‌المللی نیز سفر فضایی هفت روزه STS-51-G با همسفران آمریکایی را به عنوان اولین عرب در سال ۱۹۸۵ میلادی تجربه کرده است.

وی که اکنون ۶۳ سال دارد، بزرگترین برادرِ زنده محمد بن سلمان به شمار می‌آید. سلطان کارشناسی ارتباطات عمومی خود را در کلرادو و ارشد علوم اجتماعی و سیاسی خود را از دانشگاهی در نیویورک گرفته است. وی بعد از یک سفر فضایی خود که ظاهراً به یُمن آقازادگی‌اش نصیبش شد، خلبان نیروی هوایی عربستان شد و تا کنون ۵ هزار ساعت پرواز نظامی و غیرنظامی داشته است.

شهرک علم و فناوری ملک عبدالعزیز

در بخشی از غرب ریاض، دانشگاه ملک سعود در یک زمین بزرگ لوزی شکل قرار دارد که شامل دانشکده‌های مختلف فنی، پزشکی، ورزشی، علوم انسانی و دانشکده‌های مخصوص بانوان است. در کنار این مجموعه و البته بیرون از محیط دانشگاه، شهرک علم و فناوری ملک عبدالعزیز قرار دارد که ظاهراً فعالیت‌های علمی در حوزه هوا و فضا تاکنون زیر نظر آن انجام شده است.

شهرک علم و فناوری ملک عبدالعزیز (نشانه‌گذاری شده به رنگ قرمز در سمت راست تصویر) با یک خیابان به نام ملک عبدالله از دانشگاه بزرگ ملک سعود جدا می‌شود.
ساختمان‌های شهرک علم و فناوری با چشم‌اندازی از مهمترین برج ریاض، برج المملکة

عربستان سعودی در تیر ۹۷ دو ماهواره با نام saudi sat 5a و saudi sat 5b با حدود ۴۲۵ کیلوگرم وزن از پایگاه فضایی در چین به هوا پرتاب کرد که ظاهراً ساخت آن نیز با همکاری چینی‌ها در شهرک علم و فناوری ملک عبدالعزیز انجام شده بود. هدف از ارسال این ماهواره‌ها دریافت تصاویر هوایی از زمین با کیفیت بالا اعلام شده است و به گفته ترکی بن سعود بن محمد رئیس شهرک علم و فناوری ملک عبدالعزیز، کنترل این ماهواره‌ها از مرکز تحقیقات فضایی عربستان (KACST) در همین شهرک انجام می‌شود. پیش از این نیز دست کم ۱۳ ماهواره توسط عربستان سعودی به مدارهای پایین فضا فرستاده شده بود.

دکتر خالد منزلاوی معاون نماینده دائم عربستان در سازمان ملل متحد در آبان ۹۷ اعلام کرد شهرک ملک عبدالعزیز توافقنامه‌های همکاری علمی در جهات صلح‌آمیز با تعدادی از مراکز آمریکایی، چینی، روسی، آلمانی، فرانسوی و غیر آن امضا کرده است.

جمع‌بندی

انتقال و بومی‌سازی فناوری‌های مرتبط با فضا و ایجاد زیربناهای پیشرفته برای پشتیبانی و پایداری صنعت فضایی سعودی مهمترین راهبرد شهرک علم و فناوری ملک عبدالعزیز بوده اما ظاهراً جز ساخت چند ماهواره با کمک چینی‌ها دستاورد دیگری نداشته، و الا نیازی به تأسیس سازمان فضایی نبوده است. حالا نیز اگر چه به نظر می‌رسد ولیعهد جوان در راستای برنامه‌های بلندپروازانه‌اش قصد کارآمدسازی صنعت فضایی عربستان را دارد اما سفرهایی که سلطان بن سلمان رئیس آژانس جدید فضایی برنامه‌ریزی کرده است، نشان می‌دهد همچنان چشم به کمک خارجی‌ها دارند و خارجی‌ها هم چشم به دوشیدن این گاو شیرده.

منبع

https://www.spa.gov.sa/viewfullstory.php?lang=fa&newsid=1834191

https://www.trt.net.tr/persian/mntqh/2018/12/07/rbstn-s-wdy-dw-mhwrh-bh-fd-prtb-khrd-1102536

https://space.skyrocket.de/doc_sdat/saudisat-5.htm

https://en.wikipedia.org/wiki/Sultan_bin_Salman_Al_Saud

https://gulfbusiness.com/saudi-cabinet-approves-space-agency-new-entities-military-industries-trade

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

نظرات

  • انتشار یافته: 75
  • در انتظار بررسی: 2
  • غیر قابل انتشار: 39
  • رضا IR ۰۹:۳۲ - ۱۳۹۸/۰۱/۳۰
    نود درصد کارکنانش از هند و پاکستان و ... هستند خودشان حتی بلد نیستند یک آچار دستشان بگیرند- امان از پولهای باد آورده نفت
    • RO ۱۳:۱۵ - ۱۳۹۸/۰۱/۳۰
      83 95
      ما پول باد اورده نفت کم نداریم ولی دزد زیاد داریم.
    • NL ۱۳:۵۰ - ۱۳۹۸/۰۱/۳۰
      21 18
      زمین صافه اینا هم همش فیلمه برای سر کار کذاشتن ملتها
    • IR ۱۴:۳۰ - ۱۳۹۸/۰۱/۳۰
      خخخخخخخخخخ بن سلمان جرات نداره خودشومنفجرکنه بره پیش حوریا گفته بزارچندتافضاپیمابسازم برم کره ماه شایدچندتاحوری پیداشد
    • IR ۱۴:۵۷ - ۱۳۹۸/۰۱/۳۰
      بدبخت تو که با پول باد آورده نفت هم هیچی نشدی. فقط مقام اول دزدی و ارتشاء و لمپینیسم رو دارید.
    • IR ۱۷:۲۷ - ۱۳۹۸/۰۱/۳۰
      عربستانی ها انقدر کودن و احمق هستند که رباتی که برای رای دادن نوشتند داره علیه خودشون رای می ده. شما در این حد احمق و کم هوش هستید. مثل موشک ضدهوایی که زدید خورد وسط شهر خودتون. :)) پس فردا اینها هسته ای بشن از خنده روده بر می شیم. شهرهای خودشون رو نابود می کنند. :))
    • IR ۱۸:۵۳ - ۱۳۹۸/۰۱/۳۰
      این کوچولو خپل های ملخ خور دلشون خوش هست تو اینترنت بیان منفی بدن. همینطوری می خواید برید ماه؟ احتمالاً بن سلمانتون زیاد مواد کشیده فکر کرده با منفی دادن اینترنتی می شه رفت ماه. :))
    • IR ۱۹:۳۴ - ۱۳۹۸/۰۱/۳۰
      30 16
      منم همین نظر و دارم...هضم .این چیزای پیشرفته فارغون فارعون الکترون می خواد.. اینا هیچی ندارن که!
    • IR ۱۹:۵۷ - ۱۳۹۸/۰۱/۳۰
      واحتمالا نامش را هم بعد از فتح قمرالسعودیه میگذارند .
  • ۰۹:۴۰ - ۱۳۹۸/۰۱/۳۰
    اینا فقط پول دارن هیچی دیگه ندارن شما الآن تیمای فوتبالشون رو نگاه کن اینقدر سر و صدا و ریخت پاش آخرش بهترین تیمشون میان از استقلالی که تو بدترین وضع روحی هست و 8تا مصدم داره می بازه شما وضع نظامیشونو ببین بهترین تجهیزات روز رو دارن از پس یه گروه شیعه که جز خداو شجاعتشون چیز دیگه ندارن شکست می خورن این کارشونم شویی بیش نیست بشینید و ببینید
    • بابک IR ۱۱:۲۷ - ۱۳۹۸/۰۱/۳۰
      12 4
      اتفاقا در فوتبال امروز که بر اساس سرمایه داری و دوشیدن هواداران و اصل سود و رقابت شکل گرفته هه چیز پول هست رئال مادرید با پول و سیاست های دولت اسپانیا در استفاده از فوتبال برای جبران عقب ماندگی شدید از کشورهای صنعتی قاره مثل آلمان اتریش سوئد و سویس شده ثروتمند ترین تیم دنیا قهرمانی های باشگاهی عربستان هم 13 برابر ایران هست و فقط یه تیم فوتبال عربستان مثل الهلال 6 جام قهرمانی در لیگ آسیا حذفی و سوپر جام آسیا داره التحاد الشباب الاهلی و....هم دارن
  • IR ۰۹:۵۴ - ۱۳۹۸/۰۱/۳۰
    کجایید کوروش پرستیای آریایی؟؟!!
    • مجتبی IR ۱۴:۳۲ - ۱۳۹۸/۰۱/۳۰
      کمبود داری با دهن کثیفت اسم کوروش بزرگ نیار!
    • IR ۱۸:۱۰ - ۱۳۹۸/۰۱/۳۰
      خوش به حال تو و کوروش بزرگت ....بشین بابا جمعش کنید تعصبتونو ...مثلا حالا شما کوروش پرستا دقیقا چه گلی بر سر ملت زدید .....
  • جاسم DE ۱۰:۰۰ - ۱۳۹۸/۰۱/۳۰
    سعودي عيران را نيز با حمله اتمي فتح خواهد كرد .
    • IR ۱۱:۵۴ - ۱۳۹۸/۰۱/۳۰
      سعودی غلط کرده با تو
    • BE ۱۲:۰۴ - ۱۳۹۸/۰۱/۳۰
      عرعر نکن
    • IR ۱۲:۰۹ - ۱۳۹۸/۰۱/۳۰
      سردارحاجی زاده 1000تا شاسکولایی مثل تورو میزاره توجیب کوچیکش -فقط بپا خودتو خیس نکنی!!!!
    • ساسان IR ۱۳:۴۸ - ۱۳۹۸/۰۱/۳۰
      فلا که فقط ملخ رو کرده
    • IR ۱۴:۳۰ - ۱۳۹۸/۰۱/۳۰
      شما فعلا در جواب موشک های ابتدایی یمن موندید!!!!! چی شد عاصمه الحزمتون!!!!!
    • IR ۱۴:۵۳ - ۱۳۹۸/۰۱/۳۰
      سقوطی الان مث خر گیر کرده تو باتلاق یمن . حیف که اگه ادامه ردم مشرق منتشر نمیکنه
    • DK ۱۶:۱۸ - ۱۳۹۸/۰۱/۳۰
      7 4
      اینترنت لاکپشتی را دولت ارتقا بده بعد به فضا هم مرسیم !پنج گیگ اینترنت میگیری ۴گیگش را دزدی میکنند دولت محترم،شکایتت هم به جایی نمیرسه!
  • IR ۱۰:۰۱ - ۱۳۹۸/۰۱/۳۰
    چرت و پرت نگین همه دارن تو صنعت فضایی و موشکی و جاسوسی فضایی پیشرفت می کنن این دولت بی عرضه از ترس آمریکا واروپا همه جای صنایع پیشرفته امون رو گل گرفته
  • علی IN ۱۰:۱۸ - ۱۳۹۸/۰۱/۳۰
    33 65
    خوب عوضش دولت ما هم کوپن را احیا کرد و پیاز را از خضیض ذلت دراورد. این به ان در
  • سعید IR ۱۰:۲۳ - ۱۳۹۸/۰۱/۳۰
    45 76
    مشرق جان گزارشت خیلی مغرضانه بود. ما نباید انتظار داشته باشیم کشورهای دیگه مثل دولتمردان ما بنشینند و هیچ کاری نکنند. بلکه برای آینده کشورشان در تکنولوژی های جدید زمینه سازی و همکاری می کنند. صنایع کشور ما هم از ایتدا به کمک دیگران بوده و بعدا بعضی جاها بومی شده
    • IR ۱۱:۲۸ - ۱۳۹۸/۰۱/۳۰
      180 4
      من دقیقا یادمه 20 سال پیش ترکیه رو هم برای صنعتی شدن مسخره می کردن الان نصف لوازم خانگی و صنعتی ایران ساخت ترکیه هست
  • IR ۱۰:۲۸ - ۱۳۹۸/۰۱/۳۰
    عرضه اینکار را دارد وبا پول هم که شده انجام می دهد شما هم می توانید صورت دهید نمی توانید آب را بریزید همانجایی که می سوزد.البته با اجازه مموتی
  • IR ۱۰:۲۹ - ۱۳۹۸/۰۱/۳۰
    ایرانیها دنبال پوشک و پراید باشند بهتر است.
  • علی رضا IR ۱۰:۴۷ - ۱۳۹۸/۰۱/۳۰
    پیشرفت برادران مسلمان ما موجب افتخار است، قطعاً لیاقت بن سلمان از مسئولین نظام ایران بیشتر است. الحسود لا یسود ...
    • IR ۱۲:۱۱ - ۱۳۹۸/۰۱/۳۰
      خاک کل عربستان تو سرت
    • IR ۱۲:۱۹ - ۱۳۹۸/۰۱/۳۰
      خفه وهابی ، ما هیچ اخوتی با وهابیون نداریم . . . درضمن این اگه اسمش پیشرفت هست که با پولپاشی پول مفت نفت فناوری وارد کنی یعنی مخت عیب داره
    • IR ۱۴:۵۳ - ۱۳۹۸/۰۱/۳۰
      خودت خفه بی تربیت نفت رو خدا بهشون داده که ازش استفاده کنند، تو هم از مخت استفاده کن که بهتر زندگی کنی اگه مغزت میکشه
  • IR ۱۰:۴۸ - ۱۳۹۸/۰۱/۳۰
    ای کاش ماهم یکی از این اقازاده ها داشتیم
  • حسین PL ۱۰:۵۳ - ۱۳۹۸/۰۱/۳۰
    خدا لعنت کنه اون مسئولان غربزده ای که برنامه فضایی ما را تعطیل کردند. عربستان با میلیاردها دلار و اجیر کردن خارجی ها در حالی که حتی یک پیچ هم خودش نمیسازه داره کار را به هر نحوی انجام میده اونوقت دانشمندان ما با زحمت و خون دل با تکنولوژی بومی و در اوج تحریم کار را بسیار پیش بردند اونوقت یک عده نامرد اومدند تعطیلش کردند.
  • IR ۱۱:۰۲ - ۱۳۹۸/۰۱/۳۰
    بجای مسخره کردن دستاوردهای دیگران خوب است نیم نگاهی هم به خودمان داشته باشید که ببینید پس از 40 سال از انقلاب به کجا رسیدیم.
  • IR ۱۱:۳۳ - ۱۳۹۸/۰۱/۳۰
    والا این طور که از سوابق رییس اژانس فضایی سعودی نوشته اید که به نظر مناسب این شغل است. اولا که تجربه یک مسافرت فضایی داشت ( فضانورد بوده ) و بعد از ان هم 5000 ساعت سابقه خلبانی با هواپیماهای نظامی و غیر نظامی دارد. مدرک تحصیلی او هم ارتباطات هست. رییس سازمان فضایی ایران ( اقای منطقی) که از فرماندهان سابق جنگ بوده اند و بعد هم رییس ایران خودرو شدند چه پیشینه مرتبطی دارند ؟
  • IR ۱۱:۳۵ - ۱۳۹۸/۰۱/۳۰
    بن سلمان بینیش رو نمی تونه بالا بکشه از فتح ماه میگه .
  • نصیر IR ۱۱:۴۲ - ۱۳۹۸/۰۱/۳۰
    12 61
    در ظاهر پیشرفت های فضایی و علمی همسایه های عرب ما به ضرر ماست اما در باطن به مسئولین ایرانی که علاقه شدیدی به تعطلیلی پروژه های علمی صنعتی فضایی هوایی لیزر گداخت و...دارن فشار میاره این رو دوستان به راحتی با بایکوت پیشرفت های هوایی پاکستان یا زرهی ترکیه متوجه میشن توسط صداوسیما یا سایت دولتی ایرنا......
  • IR ۱۱:۴۸ - ۱۳۹۸/۰۱/۳۰
    مشرق خوب میسوزین ها
  • سید رضا IR ۱۱:۵۱ - ۱۳۹۸/۰۱/۳۰
    مشرق ! یکبار ، فقط یکبار ؛ صادقانه اعتراف کن که ؛ چرا این ربات های منفی زن دشمن ؛ فقط تو سایت تو فعال هستن ؟!!!
  • IR ۱۱:۵۸ - ۱۳۹۸/۰۱/۳۰
    علی برکة الله
  • سید رضا IR ۱۲:۰۱ - ۱۳۹۸/۰۱/۳۰
    فتح قله های علمی ؛ با پول ، امکان پذیر نیست ! همت و غیرت می خواهد ؛ که اینها ندارند !!
  • IR ۱۲:۱۲ - ۱۳۹۸/۰۱/۳۰
    مشرق نمی تونی این آلبانی ها بلاک کنید.منفی هاشون روی اعصابه
  • IR ۱۲:۳۱ - ۱۳۹۸/۰۱/۳۰
    به اسم حمایت از تولید ملی با خودروهای بی کیفیت هزاران کشته در جاده ها میدهیم مطمئن باشید هیچ پیشرفتی هم حاصل نشده و نخواهد شد ...لعنت به این همه تنگ نظری
  • IR ۱۲:۴۰ - ۱۳۹۸/۰۱/۳۰
    11 39
    خداروشکر بین مسلمین رقابت علمی داره شکل میگیره.امیدوارم این روند بجای اینکه همدیگر را بکشند،جا بیفته
  • IR ۱۲:۴۶ - ۱۳۹۸/۰۱/۳۰
    فقط برای هیاهو و محبوب شدنه والسلام سعودیها هوش کمی دارند اونها نمینوانند کاری بکنند
  • دیده بان IR ۱۳:۰۹ - ۱۳۹۸/۰۱/۳۰
    29 62
    همه این نظرات وکل نظرات دیگه یه طرف ونظرحضرت آقایه طرف که فرمودند:(قریب به مضمون)همه امکانات ایجادشده ودرحال ایجاددرعربستان انشاالله درآینده به دست نیروهای انقلابی خواهدافتاد!پس ناراحت نیستیم وخوشحال هم هستیم!
  • IR ۱۳:۲۷ - ۱۳۹۸/۰۱/۳۰
    3 123
    خیلی خوبه بلکه این دلقک حرام لقمه از دربدری و آدم کشی مردم یمن و عراق و سوریه و فلسطین لیبی ووو دست برداره
  • IR ۱۳:۴۰ - ۱۳۹۸/۰۱/۳۰
    خخخخخخخخخخخخ
  • اس اس IR ۱۳:۴۱ - ۱۳۹۸/۰۱/۳۰
    با پول نمیشه رفت فضا اگه بری دیگه برنمیگردی
    • IR ۰۰:۲۴ - ۱۳۹۸/۰۱/۳۱
      8 0
      اما با پول میشه در اسیا میزبانی گرفت
  • مهماندار هواپیما IR ۱۴:۲۱ - ۱۳۹۸/۰۱/۳۰
    4 108
    البته کار بسیار خوبی دارن انجام میدن بشرطی که نفوذی های اسراییل در صنعت فضا انها را با خسارت مواجهه نکنه چون هر وقت یه کشور اسلامی بخواد پیشرفت کنه جاسوسانشان را برای خرابکاری فعال می کنند مثل ایران که صنایع فضایی و اتمی را تعطیل کردن
  • IR ۱۴:۲۷ - ۱۳۹۸/۰۱/۳۰
    اون پهپاد تو تصویر ساخت عربستانه؟؟ اگه باشه که یعنی عربستان خیلی پیشرفت کرده!
  • DE ۱۴:۵۸ - ۱۳۹۸/۰۱/۳۰
    2 39
    هر چه سریعتر باید اون بمب معروف رو بسازیم .
    • IR ۱۸:۴۸ - ۱۳۹۸/۰۱/۳۰
      18 18
      برای همین بمب احمقانه مملکت رو به فنا دادید ، بازم دست بردار نیستین !
    • IR ۱۲:۰۰ - ۱۳۹۸/۰۱/۳۱
      1 15
      مثل کره شمالی که به فنا رفت و خود ترامپ تحریمها علیه آن کشور را وتو کرد؟
  • IR ۱۵:۰۷ - ۱۳۹۸/۰۱/۳۰
    4 41
    ایران اگه هر سال همین مقدار بارندگی داشته باشه قدرت منطقه خاورمیانه است .....ترکیه و عربستان در حدش نخواهند بود ....متاسفانه چشم اسفندیار مملکت کمبود آب و عدم استقلال غذایی است ......
  • ES ۱۶:۰۷ - ۱۳۹۸/۰۱/۳۰
    15 40
    کلا هر کشوری دارای مسیولین جوان و با انرژی و تحصیلکرده و اراده باشد، بدون شک تسخیر فضا هم شدنی است. ایران هم زمان احمدینژاد برنامه فرستادن انسان تا سال ۲۰۲۲ داشت و اتفاقا بسیار هم پیشرفت کرد که با افتادن دولت بدست این دولت پیر و وابسته، همه برنامه ها نقش بر اب شد.
  • حمید NL ۱۷:۰۵ - ۱۳۹۸/۰۱/۳۰
    2 6
    هر کشوری برای پیشرفت علمی یا باید خودش تخصصش رو پیدا کنه یا تخصص رو بخره. بدون قصد و غرض، پول پاشی در این زمینه در نهایت به نفع کشورشون تموم میشه و بهتر از پول هایی هست که خرج داعش و ... کردند.
  • IR ۱۷:۱۰ - ۱۳۹۸/۰۱/۳۰
    15 7
    خخخخخ « ماه » را فتح میکنند...!!!؟ مشرق انگار در خواب ثباتی خبر نداری که کره ماه صد سال پیش توسط شوری و غرب فتح شده و اخیرا چند سال پیش ایران با ارسال یه فضانورد میمون ماه را فتح کرد...کار این عقب ماندها بجز تقلید کاری نمیشه لقب دیگری گفت......
  • IR ۱۷:۳۰ - ۱۳۹۸/۰۱/۳۰
    خاک تو سر بن سلمان و امثال و هواداران بن سلمان با اون رویای هاشون.......رویای سرنگونی نظام اسد ، رویای پرپای دولت داعش ، رویای براندازی جمهوری اسلامی و نقل جنگ و درگیری ها در ایران ، رویای شکستن حزب الله و حوثی ها ، رویای به زانو در آوردن قطر ، وووودیگر رویای های محقق نیافته...واقعا خاک بر سر « آل سهیود »...
  • محمد IR ۱۷:۳۱ - ۱۳۹۸/۰۱/۳۰
    هر کاری ایران بکنه سعودی های حسود هم می کنن
    • IR ۰۹:۰۰ - ۱۳۹۸/۰۱/۳۱
      2 7
      فعلا به برکت برجام ، ایران همه چیز را تعطیل کرده است.
  • IR ۱۷:۴۴ - ۱۳۹۸/۰۱/۳۰
    استغفرالله هر چه میخوان به خدا نزدیکتر بشن خدا ازشون فرار میکند دوری و فاصله میگیره......
  • IR ۱۹:۳۸ - ۱۳۹۸/۰۱/۳۰
    2 42
    خطاب به ۱۰:۰۰ اول اون عقل لاکپشتی و فلج مغزی خودت ارتقاء بده که بفهمی مملکت با جمعیت ۹۰ میلیونی اگ فرض کنیم ۴۵ میلیون شایدم بیشتر یعنی دو برابر کل جمعیت کشورهای عرب حوزه خلیج فارس اگ پایه اینترنت بشینن که میشینن معلوم از عملکرد و فشار بر شبکه اینترنت گلای میکنی و علکی زر میزنی....
  • IR ۱۹:۴۱ - ۱۳۹۸/۰۱/۳۰
    اینا زیپ شلوارم نمی تونن بسازن ماهواره بسازن خخخخخ
    • IR ۰۸:۵۲ - ۱۳۹۸/۰۱/۳۱
      تو چی میتونی بسازی حیف نون
  • TR ۰۰:۳۴ - ۱۳۹۸/۰۱/۳۱
    محمد ودار ودستکتون 100 هزارتا هم بزنین فایده نداره حریف من نمیشید..خخخخخخخخخخخخخخخخخخخ
    • BE ۱۳:۱۵ - ۱۳۹۸/۰۱/۳۱
      4 5
      شما و جاسم شیره ای و دار ودستتون حالی میکنین واسه خودتونا
  • IR ۰۰:۳۷ - ۱۳۹۸/۰۱/۳۱
    اسکولای مشرقی تا فردا صبح لایک بزنین .خخخخخخخخخخخ
    • IR ۱۵:۲۴ - ۱۳۹۸/۰۲/۰۶
      1 1
      270 منفیییییییییی زدم برو حال کن
  • IR ۰۰:۴۷ - ۱۳۹۸/۰۱/۳۱
    عربستان به بمب اتمی مجهز شد دیگه کارتون تموم فقط کافیه دست ازپاخطا کنین بسوزین بدبهتای مشرقی بیان و روزا تو سایت شعر بگین برا خودتون.خخخخخخخخخخ
    • BE ۱۳:۰۴ - ۱۳۹۸/۰۱/۳۱
      زپرشک
  • IR ۰۳:۳۱ - ۱۳۹۸/۰۱/۳۱
    10 2
    خخخخخخخ
  • m1185 IR ۱۱:۰۳ - ۱۳۹۸/۰۲/۰۸
    1 0
    جانم وهابیهای عزیز بسازید و خوب بسازید شما که در حد و اندازه این پیشرفتها نیستید انشاالله که سوار حجاز زودتر میاد و از آنها استفاده میکنه فقط کمی صبر میخواد

این مطالب را از دست ندهید....

فیلم برگزیده

برگزیده ورزشی

برگزیده عکس