FATF نمایه

عضو مجمع تشخیص مصلحت نظام می‌گوید مجمع تا پایان مهلت چهارماهه FATF، درباره لوایح مرتبط تصمیم نمی‌گیرد.

به گزارش مشرق، روزنامه «کیهان» در ویژه‌های خود نوشت:

حسین مظفر در گفت‌وگو با نامه نیوز اظهار داشت: «تأخیر در تصمیم‌گیری درباره لایحه پالرمو دلایل متعدد دارد؛ نخست آنکه درباره این لایحه بحث‌های بسیاری درگرفت از یک سو نمایندگان مجلس نامه‌های متعددی نگاشتند، از سوی دیگر معاون اول رئیس جمهور برای رهبر معظم انقلاب نامه‌ای با محتوای لزوم پیوستن به برنامه اقدام مالی نوشتند که حضرت آقا گفتند برای بررسی بیشتر به مجمع ارسال شود.

بیشتر بخوانید:

نباید بخاطر تروریستی نامیدن سپاه، با FATF قهر کنیم!


دوم آنکه ارسال لایحه پالرمو و CFT همزمان شد و ضرورت داشت که هر یک به دقت و با درنظر گرفتن تمام جزئیات بررسی شود. دلیل مهم دیگر در تأخیر تصمیم‌گیری مجمع تشخیص مصلحت نظام، رویکرد متناقض کشورهای غربی در عمل به تعهداتشان است. ایران به تمام آنچه در توافق برجام گفته بود عمل کرد و هیچ بدعهدی از سوی ایران مشاهده نشد اما در ابتدا آمریکا با یک خیانت آشکار به طور کامل از برجام خارج شد و اروپایی‌ها هم در گفتار و عمل خود صادق نبودند؛ پس از خروج آمریکا از برجام آنها گفتند که ایران از برجام خارج نشود و ما سازوکاری را پیش‌بینی می‌کنیم که مشکل فروش نفت حل شود.


نه‌تنها به چنین وعده‌هایی عمل نکردند بلکه تعهدات پیشین خود را نیز مشروط به بهانه‌هایی مانند حقوق بشر، حقوق اقلیت‌های دینی و مذهبی و… کردند.


وی افزود: ما احساس کردیم که اروپایی‌ها نمی‌خواهند به آنچه تعهد داده‌اند عمل کنند؛ از این‌رو مجمع صبر کرد تا ضمن بررسی مجدد تعهدات اروپایی‌ها ببیند آنها چه خواهند کرد. این طور نمی‌شود که ایران به تعهدات خود عمل کند و تبدیل به سرباز پابه‌رکاب آمریکا و اروپا شود و همه امتیازها را به آنها بدهد. صبر مجمع یک میدان سنجش صحت عمل اروپایی به تعهداتشان است و به هر حال اگر به تعهداتشان عمل کنند زمینه‌های مساعدی برای بررسی پالرمو و CFT فراهم می‌شود».


مظفر در تشریح علل مخالفت خود با تصویب پالرمو ادامه داد: «علاوه بر مواد مذکور، به‌طور کلی تصویب پالرمو اشکالات فراوانی دارد و برای ایران امتیازی را به همراه نمی‌آورد. ما مدافع شفاف‌سازی هستیم اما نه آن‌طور که غربی‌ها می‌خواهند. نباید این‌طور باشد که آنها برای شیوه شفاف‌سازی ما نسخه بپیچند. ما در دوران سخت تحریم به سر می‌بریم و نمی‌توانیم تمام سازوکارهای خود را معطل نگه داریم و همه تصمیمات را به آمریکا و اروپا واگذار کنیم. جالب است که حتی موافقان تصویب پالرمو نیز اذعان دارند که مشکلات ناشی از تحریم یا مشکلات موجود در فروش نفت با پالرمو حل نمی‌شود. تصویب پالرمو نوعی خود تحریمی است و منطقی نیست که با دستان خودمان، خود را محدود کنیم».


وی می‌گوید: افرادی که امروز با تصویب پالرمو موافقند از تجربه تلخ برجام عبرت نمی‌گیرند. دولت در موضوع برجام بسیار خوش‌بین بود و به مواضع شفاهی غربی‌ها اعتماد می‌کرد و چنین رویکردی باعث شد با نهایی‌شدن برجام همه‌چیز دادیم و هیچی دریافت نکردیم. با همه این اوصاف بازهم غربی‌ها طلبکارند. بنابراین باید حق داد که مجمع با وسواس و حوصله فراوان درباره این لایحه تصمیم بگیرد».


حسین مظفر درباره زمان احتمالی تصمیم‌گیری مجمع گفت: «باتوجه به تمدید مهلت چهارماهه FATF از اسفندماه و ضرورت بررسی کامل پالرمو به نظر می‌رسد که تصمیم مجمع با پایان مهلت تمدید شده مقارن باشد».

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

نظرات

  • انتشار یافته: 4
  • در انتظار بررسی: 0
  • غیر قابل انتشار: 0
  • IR ۰۱:۲۴ - ۱۳۹۸/۰۱/۲۲
    3 2
    نقش برجام در گام به گام عقب نشینی ایران با درخواست های توهین امیز و ظالمانه امریکا همراهی میکند !!
  • IR ۰۱:۲۶ - ۱۳۹۸/۰۱/۲۲
    5 3
    در برجام بهیچ عنوان حق ایران چه از طرف امریکاییها وچه از طرف اروپایی ها رعایت نشد و در اینده هم نیز چنین نخواهد شد
  • IR ۰۱:۳۱ - ۱۳۹۸/۰۱/۲۲
    3 1
    همانطور که برجام منجر به تروریست خواندن بخشی از نیروهای مسلح ایران از طرف امریکاییها شد تصویب شدن و حتی تصویب نشدن لوایح چهار گانه FATF نیز باعث تفرقه بیشتر خواهد شد واین درست مد نظر غربیهاست
  • IR ۰۶:۴۴ - ۱۳۹۸/۰۱/۲۲
    3 3
    دقیقا همینطوره.

این مطالب را از دست ندهید....

فیلم برگزیده

برگزیده ورزشی

برگزیده عکس