روزنامه 21 فروردین

ارگان رسانه‌ای دولت در ادامه نوشت: «در شرایط کنونی، بهترین هدیه به تندروها و دولت ترامپ از دست دادن خونسردی، خودزنی‌های غیرضروری از قبیل قهر با لوایح FATF، لبریز شدن کاسه «صبر استراتژیک» است.

سرویس سیاست مشرق - روزانه می‌توان از لابه‌لای گزارش‌ها و عناوین خبری رسانه‌های مکتوب و حتی غیر مکتوب، نکات قابل‌توجهی استخراج کرد؛ موضوعاتی که می‌تواند برای مخاطبین قابل‌استفاده و محوری برای تحلیل باشد، در گزارش روزانه "ویژه‌های مشرق" نکات و تأملات قابل‌استخراج از رسانه‌ها برای مخاطبین عرضه خواهد شد؛ با «ویژه‌های مشرق» همراه شوید.

*******

** نباید بخاطر تروریستی نامیدن سپاه، با FATF قهر کنیم!

روزنامه ایران در یادداشتی با عنوان «تله حقوقی آمریکا برای ایران» نوشت: «نامگذاری سپاه پاسداران به عنوان یک "سازمان تروریست خارجی"…یک تله حقوقی / سیاسی است که به چند منظور پیش پای ایران و دولت بعدی امریکا پهن شده است...جریان جنگ‌طلب و تندروی واشنگتن قصد دارد با این تله‌گذاری دولت ایران را به اتخاذ تصمیمات تند و عصبی- مانند خروج از برجام- ترغیب کند تا از این طریق راه را برای اجماع‌سازی مجدد علیه کشور هموار سازد...دولت کنونی امریکا بخوبی واقف است که حزب دموکرات و نامزدهای برجسته آن برای جانشینی ترامپ از هم‌اکنون «بازگشت به برجام» را در برنامه انتخاباتی سال آینده خود قرار داده‌اند. به همین خاطر، با توجه به احتساب احتمال عدم موفقیت ترامپ در انتخابات ۲۰۲۰، قصد دارد با تحریک ایران به تندروی و بالطبع تقبیح هرگونه اقدام در جهت تلطیف روابط با ایران، این وعده انتخاباتی و برنامه سیاسی را از دستور کار جریان رقیب خارج سازد».

ارگان رسانه‌ای دولت در ادامه نوشت: «در شرایط کنونی، بهترین هدیه به تندروها و دولت ترامپ از دست دادن خونسردی، خودزنی‌های غیرضروری از قبیل قهر با لوایح FATF، لبریز شدن کاسه «صبر استراتژیک» و مبادرت به اقدامات و اظهارات نسنجیده‌ای است که برای متفکران و دستگاه تبلیغاتی جریان جنگ‌طلب قابل بهره‌برداری است».

کارویژه اصلی سازمان FATF اجرای لیست تحریمی وزارت خزانه داری آمریکا است. تا پیش از این نیروی قدس سپاه در فهرست تروریستی وزارت خزانه داری آمریکا بود. اما در روزهای گذشته، ترامپ آب پاکی را روی دست حامیان FATF ریخت و کل مجموعه سپاه پاسداران انقلاب اسلامی را نیز در فهرست گروه‌های تروریستی قرار داد.

با اینحال و به رغم این اقدام وقیحانه، باز هم رسانه‌های اصلاح طلب در رویکردی منفعلانه مدعی هستند که نباید از پیوستن به FATF منصرف شویم!

در حال حاضر، رئیس FATF معاون وزارت خزانه‌داری آمریکا-اتاق جنگ اقتصادی علیه ایران- است. FATF در گزارش رسمی خود که چندی پیش منتشر شد، به صراحت اعلام کرد که یکی از اهداف اصلی این سازمان، بستن مسیرهای دورزدن تحریم‌ها توسط ایران است.

یکی از اهداف FATF تحریم سپاه توسط بانک‌های ایرانی در داخل کشور است. چندی پیش مستنداتی از بخشنامه برخی از بانک‌ها درخصوص تحریم سپاه واجرای لیست تحریمی وزارت خزانه داری آمریکا منتشر شد.

** نوبخت، «مرد بسته‌های اقتصادی بی نتیجه» دولت است

روزنامه سازندگی در گزارشی با عنوان «مرد بسته‌های اقتصادی» نوشت: «هر کجا نامی از بسته‌ای مربوط به اقتصاد باشد، در کنارش نام محمدباقر نوبخت هم شنیده می‌شود. مرد سازمان برنامه و بودجه کشور که باید حساب دخل و خرج را داشته باشد و برای بهترشدن اوضاع برنامه ریزی کند. مردی که تا همین چند وقت پیش سمت سخنگویی دولت را هم بر عهده داشت، اما زمانی که صحبت از تغییر در بخش اقتصادی کابینه به میان آمد، او به جای کناره گیری از سمتش در سازمان برنامه و بودجه، صندلی‌اش در سخنگویی دولت را کنار گذاشت».

این روزنامه اصلاح طلب در ادامه نوشت: «نوبخت از ارائه بسته‌ای جدید برای رونق تولید خبر داده است…سال ۹۳، یک سال بعد از شروع به کار دولت...نوبخت بسته "خروج غیر تورمی از رکود" را رونمایی کرد. دولت برای این بسته تبلیغات زیاد و پرطمطراقی به راه انداخت و جلسات متعددی با حضور اقتصاددانان برتر کشور برگزار کرد...تقریباً تمام صحبت‌هایی که نوبخت و طیب نیا (وزیر اقتصاد دولت یازدهم) درباره بسته خروج غیرتورمی از رکود گفته بودند، اجرا نشد...طی این سالها، پیشران‌های اقتصاد حرکتی نکردند و دیگر قسمت‌های اقتصاد را به چرخش درنیاوردند».

سازندگی در ادامه نوشت: «البته بسته "خروج غیرتورمی از رکود" تنها بسته دولت نبوده است…بسته‌هایی که دولت روحانی از سال ۹۲ تا به الان طراحی کرده است، تقریباً بی نتیجه مانده است. البته که نوبخت، مرد اعلام بسته‌های اقتصادی دولت، برای برون رفت از مشکلات اقتصادی، درباره بسته رونق تولید جزییاتی ارائه نداده است، اما اگر قرار است مانند بسته‌های قبلی باشد، همین ابتدای کار مشخص است که جواب نمی‌دهد. دو سال از دولت دوم روحانی گذشته است و تنها دو سال مهلت تا اجرا و به نتیجه رسدن بسته‌ها در دولت دوازدهم باقی است».

گفتنی است در سالهای اخیر بسته‌های اقتصادی دولت همواره مورد انتقاد فعالان اقتصادی و کارشناسان اقتصادی قرار داشت. یکی از ایرادات اساسی به بسته‌های اقتصادی دولت این بود که این بسته‌ها با حفره‌های رانتی متعدد مواجه است.

روحانی - ۲۰ فروردین ۹۸- در مراسم سالروز ملی فناوری هسته‌ای گفت: «اگر در سال ۹۲ گفتیم که سانتریفیوژ بچرخد و زندگی مردم هم بچرخد، به قول خود عمل کردیم»!

لازم به ذکر است که نوبخت یکی از کانون‌های اصلی انتقادات نسبت به دولت است و فعالین اصلاح طلب، نوبخت و عملکردش در سازمان برنامه و بودجه را مسبب بخش عمده‌ای از مشکلات موجود می‌دانند.

** دلار ۴۲۰۰ تومانی، منطق علمی و کارشناسی نداشت

روزنامه دنیای اقتصاد در گزارشی نوشت: «گزارش‌ها حاکی از آن است که پس از یک‌سال، سیاست دلار ۴۲۰۰ تومانی در گام‌های نهایی قرار گرفته و قرار است تا پایان هفته استراتژی جدیدی برای حمایت از اقشار کم‌درآمد اتخاذ شود. در ۲۰ فروردین سال ۹۷، سیاست دلار ۴۲۰۰ تومانی با هدف کنترل سطح قیمت کالاهای اساسی و تک‌نرخی شدن دلار کار خود را شروع کرد. اما مطابق بررسی‌ها، پس از یک سال با وجود هزینه‌کرد ۱۴ میلیارد دلار ارز ارزان در کالاهای اساسی، این سیاست نتوانست در اهداف اولیه خود موفق عمل کند».

روزنامه جهان صنعت نیز در مطلبی نوشت: «یکی از اساسی‌ترین اشتباهات دولت که اثرات ناشی از اجرای آن به تمام حوزه‌های اقتصادی تعمیم یافت، تصمیم‌گیری برای تک‌نرخی اعلام کردن نرخ ارز بود، آن هم در شرایطی که نه‌تنها سازوکار لازم برای اجرای چنین تصمیمی فراهم نشده بود که از منطق علمی و پشتوانه کارشناسی نیز در اجرای آن برخوردار نبود».

«عبدالناصر همتی» رئیس بانک مرکزی-اسفند ۹۷- با تاکید بر اینکه تخصیص ارز ۴۲۰۰ تومانی برای واسطه‌ها رانت ایجاد کرد، اعلام کرد اختصاص این ارز به کالاهای اساسی در نهایت موجب افزایش سطح قیمت‌ها شد.

اوایل سال گذشته دولت اعلام کرد که به هر شخصی که ارز بخواهد دلار ۴۲۰۰ تومانی می‌دهد. پس از آن شرکت‌های بسیاری تأسیس شدند و بدون ارائه صورت‌های مالی حسابرسی شده دلار ۴۲۰۰ تومانی گرفتند و سرنوشت مقدار بسیاری از آن ارزهای تخصیص یافته هنوز مشخص نشده است.

در حقیقت دولت با اجرای سیاست اختصاص ارز ۴۲۰۰ تومانی برای واردات همه کالاها، موجب حیف و میل ۱۸ میلیارد دلار از منابع ارزی کشور شد.

لازم به ذکر است که روحانی -خرداد ۹۲- در برنامه تبلیغات انتخابات ریاست جمهوری درباره افزایش قیمت دلار گفته بود: «قیمت دلار به چند برابر قیمت افزایش یافته. مشکل کجاست!؟ مشکل عدم مشورت، مشکل خودشیفتگی، مشکل عدم استفاده از ابزار علمی برای اداره کشور است. مشکل بی‌ثباتی‌هاست... برای من قابل‌قبول نیست هر روز هر فرد ایرانی که به عمره می‌رود به خاطر کاهش هر روز قیمت ریال، در کنار یک عرب، خجالت بکشد».

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

نظرات

  • انتشار یافته: 28
  • در انتظار بررسی: 0
  • غیر قابل انتشار: 15
  • يو اس لاور DE ۱۳:۲۱ - ۱۳۹۸/۰۱/۲۱
    بايد در اين مورد خاص با امريكا مذاكره كنيم كه مثلا در ازا كاهش 500 كيلومتري برد موشك ها ، سپاه رو از ليست تروريست ها در بياره ، اينطور كه نميشه بالاخره بايد سر كيسه رو شل كنيد ، راستي چطوريد تروريستا ؟ خخخ .
    • محمد IR ۱۴:۲۰ - ۱۳۹۸/۰۱/۲۱
      بی شرف ووطن فروش
    • SE ۱۴:۵۱ - ۱۳۹۸/۰۱/۲۱
      35 93
      خفه شو تفاله
    • IR ۱۴:۵۵ - ۱۳۹۸/۰۱/۲۱
      36 79
      رییس FATF اعتراف میکند "گرانی 96 و 97 کار ما بود" اما بعضی هنوز نمیخواهند از لجاجت دست بکشند. کلا سطح تحلیل اصلاح طلبان اینجوری است مثلا: پزشکیان : 95 درصد پزشکان زیر خط فقرند!!؟
    • پدرام شیرازی IR ۱۴:۵۹ - ۱۳۹۸/۰۱/۲۱
      28 84
      اگه دفاع از جان و ناموس و کیان وطن تروریسمه من با افتخار تروریستم اما تو چطوری لاور تروریستهای کودک کش؟
    • محمد IR ۱۵:۰۶ - ۱۳۹۸/۰۱/۲۱
      21 91
      کثافتکاری های برجام .اف ای تی اف و التماس های دولت به کدخدا باعث پرروئی احمق ها شده سپاه نور چشم ماست
    • IR ۲۰:۰۴ - ۱۳۹۸/۰۱/۲۱
      9 115
      ما آن بچهایی بزرگ شده هستیم که به آمریکا در تحریک صدام پیام دادیم - ما بچه های ایران هرگز نیم هراسیم از رنج بی غذائی و...
    • US ۰۲:۱۵ - ۱۳۹۸/۰۱/۲۲
      13 95
      هههه،، نه اتفاقا باید برد موشک ها رو زیاد کنیم حداقل تا 50 هزار کیلومتر ... تا کاخ های سفید تروریستی رو نابود کنیم ...
  • رحمن IR ۱۳:۴۶ - ۱۳۹۸/۰۱/۲۱
    44 79
    پیوستن به ا.اف.تی یعنی مشروعیت به عمل تروریستی اعلام کردن سپاه است بعد خواهند گفت دیدید تهدید ما کارساز بود و ایران را وادار به پذیرش کرد..این بزدلان را محل نکذارید و حرفهایشان را تکرار نکنید.تمام اطلاعات کشور توسط این بزدلان و ستون های پنجم آمریکا به آنها رسانده میشود.اینها ستون پنجم هستند
    • IR ۰۱:۰۵ - ۱۳۹۸/۰۱/۲۲
      6 89
      اینا وقتی می بینند که مجمع دارد من من می کند و نه قاطع بهشیطان بزرگ را نمی تواند بگیو د می فهمد که این مسئولان دلشون در دام دنیا گیر و ریگی به کفششون است پس یک قدم به جلو بر میدارد
  • IR ۱۳:۴۷ - ۱۳۹۸/۰۱/۲۱
    39 82
    هرکس گفته بخاطر سپاه نباید باfatfقهر کرد خیلی حرف بی جایی زده .دقیقا بخاطر همه بدیهای دشمنان .باید دشمنان fatf را بگذارند توکوزه آبش رو بخورند.
    • IR ۰۱:۰۷ - ۱۳۹۸/۰۱/۲۲
      3 52
      مردی و حرف حساب زدی هر کجایی باشی
  • IR ۱۴:۲۹ - ۱۳۹۸/۰۱/۲۱
    19 83
    من الان فهمیدم مدیر مسئول روزنامه ایران در حد یک میفهمه.
    • سید IR ۱۹:۱۵ - ۱۳۹۸/۰۱/۲۱
      12 64
      آیا حماقت اصلاح طلبان تهوع آور تجاهل است یا عین واقعیت!؟
  • مهران IR ۱۴:۴۱ - ۱۳۹۸/۰۱/۲۱
    با اینگندی که ترامپ زده است اگر این حرف دولتی ها در باره لایحه ننگین صحت داشته باشد شکی در خیانت کاری دولتی ها باقی نیست ولذا باید یک تو دهنی به ان فردی زد که الان در این شرایط این غلط را کردهخ است ...معرفی اش کنید تا ببینید مردممستضعف باهاش چکار میکنند
  • SE ۱۴:۵۰ - ۱۳۹۸/۰۱/۲۱
    FATF سیم خاداری است که بدست خود به دور اقتصادمان می پیچیم
  • IR ۱۵:۵۹ - ۱۳۹۸/۰۱/۲۱
    68 24
    این FATF از چیزی که به نظر میاد پیچیده تر است بهتره به این هم فکر کنیم که این اقدام آمریکا شاید به منظور پرهیز دادن ایران از ورود به FATF باشد تا بعدا بتواند ماهی بزرگتری صیدکند
    • IR ۱۸:۱۴ - ۱۳۹۸/۰۱/۲۱
      16 78
      خدا شفات بده
    • محمد IR ۲۰:۴۲ - ۱۳۹۸/۰۱/۲۱
      9 64
      برجام هم پیچیده بود ومحرمانه -- اوج حماقت این است که موضوع به این سادگی را همانند روزنامه ایران اینگونه تفسیر کنی .
  • CA ۲۰:۱۴ - ۱۳۹۸/۰۱/۲۱
    11 42
    راست میگه اجازه دهید اطلاعات بانکی رو دو دستی تقدیم آمریکا کنیم تا موثر تحریم شویم!
  • AE ۲۰:۲۱ - ۱۳۹۸/۰۱/۲۱
    10 85
    دقیقا بخاطر سپاه باfatfمحکمتر قهر میکنیم .آزادی استقلال واسلامیت کشورمان مدیون جانفشانی همه نیروهای مسلح.
  • FR ۲۱:۱۴ - ۱۳۹۸/۰۱/۲۱
    7 53
    به یاد روزهای خوشی که برای خواندن روزنامه ایران دقیقه شماری میکردم ....حالا فقط در نقد انهم جز تیتر حتی پنج دقیقه روزنامه ایران ویا سایت ایرنا وایسنا و....را تحمل نمیمنم . با اف ای تی اف نباید قهر کنیم !
  • IR ۲۱:۲۴ - ۱۳۹۸/۰۱/۲۱
    57 8
    زمانی که سر ما رو بریدندو روی طاقچه گذاشتند، مشرقی ها مینویسند : آخ نگویید وگرنه امریکا نمیگذارد دست و پا زده و راحت جان بدهید، واقعا نقطه پایان مسامحه اینان کجاست؟!!
  • IR ۰۱:۰۶ - ۱۳۹۸/۰۱/۲۲
    4 105
    آیا خلخالی ها و چمران ها وبارکی ها زنده بودند فت اف در مجلس می توانست رای بیاورد مثل لاهوتی سرب داغ تو حلقش می ریختند
  • US ۰۲:۱۱ - ۱۳۹۸/۰۱/۲۲
    12 56
    بعد از این اقدام آمریکا، دیگه حتی از FATF حرف زدن هم یعنی خیانت، بر همه مردم به وضوح آشکار شد که این معاهده هم یک توطئه برنامه ریزی شده برای فشار و در تله انداختن ایران برای حمایت نیروهای عزتمند همچون سپاه پاسداران و محور مقاومت است
  • GB ۰۶:۴۶ - ۱۳۹۸/۰۱/۲۲
    0 22
    ههههههههههه
  • DE ۰۸:۴۲ - ۱۳۹۸/۰۱/۲۲
    18 3
    مشرقیای اسکول چقدر تابلو نظر میدن ولایک میزنن خود مشرق هم تو گلچین کردن که رودست نداره نتیجه اش میشه همین که ملاحظه میکنید.خخخخخخخخخخخخخخخخخخخ
  • رضایی IR ۱۸:۵۹ - ۱۳۹۸/۰۱/۲۳
    1 40
    حاصل بر جام شد تروریست نامیدن سپاه . اگر لوایح خفت بار نظیر FATFرابپذیریم با کمی بصیرت میشود فهمید چه خواهد شد

این مطالب را از دست ندهید....

فیلم برگزیده

برگزیده ورزشی

برگزیده عکس