روزنامه

با اینکه دولتمردان همچنان مشغول تعریف و تمجید از این رویکرد خسارت بار هستند و از خود نمی‌پرسند که چرا دلار پیش از امضای برجام ۳۰۰۰ تومان بود و با برجام به ۱۸ هزارتومان رسید؟!

سرویس سیاست مشرق - روزانه می‌توان از لابه‌لای گزارش‌ها و عناوین خبری رسانه‌های مکتوب و حتی غیر مکتوب، نکات قابل‌توجهی استخراج کرد؛ موضوعاتی که می‌تواند برای مخاطبین قابل‌استفاده و محوری برای تحلیل باشد، در گزارش روزانه "ویژه‌های مشرق" نکات و تأملات قابل‌استخراج از رسانه‌ها برای مخاطبین عرضه خواهد شد؛ با «ویژه‌های مشرق» همراه شوید.

*******

** برجام یک الگو برای حل مشکلات است!

«رامین مهمان‌پرست» سخنگوی سابق وزارت امور خارجه و سفیر ایران در لهستان و لیتوانی در مصاحبه با روزنامه آرمان گفت:

«بدون شک برجام یک الگو و یک راهکار منطقی و عقلایی برای حل مشکلات و مناقشات بین‌المللی است. به همین دلیل نیز با پیروی از مشی که کشورهای مختلف در برجام در پیش گرفتند می‌توان نسبت به حل مسائل و مشکلات دیگر جهانی نیز امیدوار بود».

قرار بود با امضای برجام در ازای محدودیت گسترده در صنعت هسته‌ای، تمامی تحریم‌های ضد ایرانی یکباره لغو شود و نه تعلیق اما در نهایت «هسته‌ای رفت ولی تحریم‌ها باقی ماند».

با اینحال دولتمردان همچنان مشغول تعریف و تمجید از این رویکرد خسارت بار هستند و از خود نمی‌پرسند که چرا دلار پیش از امضای برجام ۳۰۰۰ تومان بود و با برجام به ۱۸ هزارتومان رسید؟!

مقامات ارشد دولت تاکید کرده بودند که با برجام تمامی مشکلات اعم از رکود و تورم و بیکاری حل خواهد شد. اما اکنون افزایش سرسام آور قیمت دلار، خودرو، سکه، اجاره بهای مسکن و برخی از اقلام ضروری خانوار، هموطنانمان را با مشکل مواجه کرده است.

برجام نه یک الگو بلکه یک عبرت است. اینکه نباید به دشمن اعتماد کرد. اینکه نباید امضای وزیر خارجه آمریکا را تضمین تلقی کرد. اینکه با وجود کارنامه سیاه طرف مقابل در اجرای توافقات، نباید تعهدات خود را زودتر و شتابزده اجرا کرد. اینکه نباید معیشت مردم را به اخم و لبخند دشمن گره زد.

** نماینده لیست امید: FATF شرط‌های ایران را نمی‌پذیرد

روزنامه قانون در گزارشی به نقل از «علیرضا رحیمی» نماینده لیست امید مجلس نوشت:

«درباره شرط گذاشتن برای یک کنوانسیون به لحاظ حقوقی این نگرانی وجود دارد که ممکن است شرط‌های ما را به عنوان الحاقیه کنوانسیون قبول نکنند و عضویت ما را لغو کنند و نپذیرند».

لازم به ذکر است که FATF در تیرماه سال جاری با انتشار بیانیه‌ای، حق تحفظ ایران را مردود اعلام کرد و آب پاکی را روی دست بزک کنندگان توافقات خسارت بار ریخت.

در بند ۱ بیانیه فوق صراحتاً اعلام شده است که «اقدام مناسب برای اعلام تأمین مالی تروریسم به عنوان جرم از جمله با رفع معافیت از گروه‌هایی که برای پایان دادن به‌اشغال خارجی، استعمار و نژادپرستی تلاش می‌کنند».

البته این رویکرد FATF به هیچ عنوان عجیب نیست. پیش از این نیز منتقدان بارها اعلام کردند که در ماده ۶ کنوانسیون بین‌المللی مقابله با تأمین مالی تروریسم تاکید شده است که حق شرط و یا حق تحفظ در این زمینه ممنوع است و هیچ کشوری حق تحفظ ندارد. لازم به ذکر است که کشورهایی مثل الجزایر و مصر نیز به این کنوانسیون پیوسته‌اند و حق شرط‌هایی را تصویب کرده‌اند، اما بعدها به مشکل خوردند و به دادگاه‌های بین‌المللی که مراجعه کردند محکوم شدند.

مطابق ادعای FATF، ایران تأمین‌کننده مالی تروریست‌ها می‌باشد و موظف است که تعریف خود از تروریسم را با تعریف FATF منطبق کند.

** سکوت دولت درباره افزایش سرسام آور دلار، شائبه رضایت به آن را دامن می‌زند

روزنامه اعتماد در یادداشتی با عنوان «علت این همه انفعال چیست؟» نوشت:

«چرا دولت در زمینه افزایش سرسام‌آور نرخ ارز و سکه سکوت نسبی اختیار کرده وحتی شائبه رضایت به آن را دامن می‌زند؟ این سکوت و بی‌عملی چگونه قابل توجیه است و چگونه می‌شود در برابر سقوط وحشتناک ارزش پول ملی تا این حد دست بسته و منفعل بود؟ در این زمینه تاکنون دولت هیچ استراتژی مشخص اقتصادی از خود بروز نداده است و برای همین هم مجلس با اکراه دست به عمل زده و نارضایتی شدید خود را با برکناری ۲ وزیر نشان داده است و مقدمات استیضاح‌های دیگر هم در حال آماده شدن است. به عبارت دیگر اگر دولت در این زمینه برنامه‌های مشخصی داشت و نشان می‌داد که مدیریت بازار را در دست دارد مجلس هم توجیه می‌شد ولی رییس‌جمهور محترم و اعضای کابینه هیچ تلاش گسترده‌ای برای همراه کردن مجلس از خود بروز نمی‌دهند و نمایندگان مردم ناچار اقداماتی می‌کنند که مستقلاً ضعف دولت را تشدید می‌کند».

این روزنامه اصلاح طلب در ادامه نوشت:

«در حال حاضر دو وزارتخانه مهم اقتصادی در یکی از بدترین شرایط اقتصادی وحساسیت زمانی با سرپرست اداره می‌شوند و متاسفانه عرصه مقابله با تلاطم‌های بازار بیش از گذشته خالی است!».

گفتنی است بازار ارز چندین ماه است که با التهاب روبروست. قیمت دلار در روزهای اخیر از ۱۸۰۰۰ تومان نیز عبور کرد. این در حالی است که ۲۶ دی ماه ۹۴ -روز اجرای برجام-قیمت دلار حدود ۳۵۰۰ تومان بود. نکته قابل توجه اینجاست که پس از تبلیغات گسترده دولت و رسانه‌های اصلاح طلب درباره گشایش‌های اقتصادی در پسابرجام، عده‌ای با اسکناس یک دلاری آمریکا و هزار تومانی و پانصد تومانی ایران در خیابان‌های تهران جشن گرفتند.

فروردین ماه امسال به هنگام اعلام بسته ارزی توسط جهانگیری که به «دلار جهانگیری» معروف شد، روزنامه‌های اصلاح‌طلب تصویر سوپرمن را با تیترهای «بازگشت اسحاق» و «بازگشت جهانگیری» منتشر کردند و از «حضور مقتدرانه جهانگیری در حل بحران ارزی» خبر دادند. اما در عمل ۱۸ میلیارد دلار ارز با نرخ ۴۲۰۰ تومان بر باد رفت و رانتی ۱۳۰ هزار میلیارد تومانی را در حلقوم مفسدان و رانت‌خواران دانه‌درشت ریخت.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

نظرات

  • انتشار یافته: 8
  • در انتظار بررسی: 0
  • غیر قابل انتشار: 0
  • IR ۱۶:۵۳ - ۱۳۹۷/۰۷/۰۷
    0 14
    اگر برجام نبود الان دلار 40 هزارتومان میشد
    • مبین IR ۱۹:۴۷ - ۱۳۹۷/۰۷/۰۷
      3 0
      چرت نگو. گند زدید رفت
    • IR ۰۷:۰۸ - ۱۳۹۷/۰۷/۰۸
      4 0
      خدا ایران رو از شر شما ها نجات بده که کشور رو به این فلاکت انداختید. خدا باعث و بانی انی وضعیت اسفبار رو لعنت کند. انشاء الله به زودی کسانی سر کار می آیند که در خور ملت ایران باشند. نه یه عده ...
  • US ۱۸:۲۷ - ۱۳۹۷/۰۷/۰۷
    4 0
    «علیرضا رحیمی کی هست بابا. تخصص چیه اخه چی میگه. چرا فکر میکنه خیلی دانشمند است
  • عباسم IR ۱۹:۲۹ - ۱۳۹۷/۰۷/۰۷
    2 0
    چون تحریم شدیم باید اقتصاد را بر مبنای مالیات تنظیم کنیم . اتفاقا برای آینده ایران و برای مبارزه با اختلاس باید همین کار را بکنیم
  • سوخته IR ۰۰:۱۱ - ۱۳۹۷/۰۷/۰۸
    2 0
    دولت مردان خودشان را به آن راه می زنند خیانت در حد اعلا برجام .و fffaaatttf = خیانت - اصلاح طلب - امید و و و و
  • بهزاد US ۰۹:۳۲ - ۱۳۹۷/۰۷/۰۸
    1 0
    عریران، اگر میخواهید اقتصادی قوی با ریشه مستحکمی داشته باشیم باید دزدان در دولت و در بعضی از مراکز پر درامد دولتی را دستگیر و عدام کنیم. تا این دزدی ها وجود داره ایران در تنگنای اقتصادی و سقوط ریال و بیشتر شدن بیکاری درگیر خواهد بود. دزدی در جمهوری اسلام برابر با عدام فوری در جلوی مردم باید باشد. در ضمن خانواده این اشخاص باید به زندان برند چون در. دزدی شریک حساب میشند.
  • IR ۱۴:۱۸ - ۱۳۹۷/۰۷/۰۸
    2 0
    برجام یک مدل برای بدبخت کردن بیشتر مردم ایران

این مطالب را از دست ندهید....

فیلم برگزیده

برگزیده ورزشی

برگزیده عکس