کد خبر 949102
تاریخ انتشار: ۱۹ فروردین ۱۳۹۸ - ۱۲:۱۳
روحیه طلاب جهادگر در اوج خستگی |أجهاد ادامه دارد ...

حجت الاسلام والمسلمین زمانی فعالیت های امدادی، مشاوره ای و تبلیغی طلاب و روحانیون در این مناطق را تشریح کرد و از کمک نیم میلیاردی طلاب به سیل زدگان خبر داد.

به گزارش مشرق، حجت الاسلام والمسلمین محمدحسن زمانی مسؤول ستاد حوزوی بحران و حوادث غیرمترقبه با اشاره به اقدامات این ستاد در کمک رسانی به سیل زدگان در مناطق مختلف کشور، اظهار داشت: ستاد حوزوی بحران و حوادث غیر مترقبه کشور در سال گذشته به مجرد حدوث حادثه زلزله در کرمانشاه تأسیس شد که شش نهاد بزرگ حوزوی کشور اعضای اصلی آن هستند.

وی افزود: مرکز مدیریت حوزه های علمیه برادران، مرکز مدیریت حوزه های علمیه خواهران کشور، دفتر تبلیغات و سازمان تبلیغات اسلامی، مرکز خدمات حوزه های علمیه و جامعه المصطفی العالمیه نهادهای اصلی این ستاد به شمار می روند.

ببینید:

عکس / طلاب در خدمت سیل زدگان

حجت الاسلام والمسلمین زمانی با بیان اینکه البته نهادهای مربوطه دیگری از جمله هلال احمر نیز به عنوان میهمان در ستاد شرکت دارند، تصریح کرد: با لطف خدا در یک ساله گذشته توفیقات زیادی خداوند نصیب کرد و خدمات متنوعی به مردم زلزله زده سرپل ذهاب و استان کرمانشاه تقدیم کرد که حدود دومیلیارد تومان هدایای طلاب و روحانیون بود و حدود ۲ هزار طلبه در برنامه های امداد و نجات و کارهای فرهنگی و تبلیغی شرکت کردند.

وی ادامه داد: در حادثه سیل امسال در روز دوم سیل آق قلا ستاد بحران حوزوی استان گلستان تشکیل شد و با حضور مدیران حوزوی استان در منطقه برنامه ریزی صورت گرفت و با لطف خدا خدمات زیادی را روحانیون و طلاب استان گلستان به مردم آق قلا و گمیشان و دیگر مناطق ارائه دادند که ملت عزیز ایران برخی از آن صحنه های زیبا را از سیمای جمهوری اسلامی مشاهده کردند.

مسؤول دفتر سیاسی و اجتماعی حوزه های علمیه عنوان کرد: به مجرد راه افتادن سیل در بقیه استان ها نیز ستاد حوزوی بحران در استان های مازندران، لرستان، کرمانشاه، خوزستان، همدان و فارس، تأسیس و طی جلسات متعدد، مصوباتی داشتیم و با لطف خدا در طول این مدت چند هزار طلبه روحانی ملبس و غیر ملبس مشغول خدمت رسانی در استان ها شدند.

وی با بیان اینکه در هفته اخیر چندین اتوبوس از طلاب حوزه علمیه قم به طرف پلدختر، خوزستان و آق قلا اعزام شدند، گفت: یکشنبه شب نیز دو اتوبوس به مناطق اعزام شدند یکی استان گلستان و یکی هم لرستان و کثرت حضور طلاب و روحانیون در استان گلستان و لرستان در مناطق سیل زده آن قدر گسترده بود که در استعلام ستاد مرکزی ما از مدیر حوزه علمیه خوزستان اعلام عدم نیاز به اعزام کردند.

حجت الاسلام والمسلمین زمانی ابراز داشت: نکته دیگری که ما از روز اول اعزام توجه نداشتیم و در روزهای دوم و سوم متوجه شدیم ضرورت همراه داشتن وسائل امداد و نجات اعم از نجات افراد از ساختمان های محاصره شده در سیل و خارج سازی اثاثیه مردم از گل و لای مانند بیل و کلنگ و بادگیر و امثال آن برای طلاب اعزامی بود که در روزهای بعدی سعی کردیم این لوازم را هم برای طلاب آماده کنیم.

وی خاطرنشان کرد: بسیاری از روحانیون اعزامی برای موفقیت بیشتر ناچار شدند لباس روحانیت را درآورده و با لباس شخصی مشغول فعالیت شوند اما از نظر کمک های نقدی علاوه بر کمک هایی که برخی مراجع بزرگوار مانند رهبر معظم انقلاب، حضرت آیت الله مکارم شیرازی، حضرت آیت الله نوری همدانی و بقیه مراجع کردند، اجازه صرف یک سوم یا نصف وجوهات از طرف مراجع متعدد به همه مقلدان کشور و خارج کشور زمینه را برای افزایش کمک های مردمی فراهم کرد تا جایی که برخی از روحانیون نماینده مراجع در پاکستان و دیگر کشورها اقدام به تأسیس پایگاه جمع آوری کمک های نقدی و مالی و ارسال آن به ایران کردند.

مسؤول ستاد حوزوی بحران و حوادث غیرمترقبه با اشاره به اقدام بعدی ستاد حوزوی بحران از گشایش یک شماره حساب ویژه در مرکز خدمات حوزه های علمیه کشور خبرداد و گفت: این شماره حساب به تمامی طلاب و روحانیون کشور ابلاغ شد تا آنها نیز کمک های نقدی خود را واریز کنند تاجایی که در روز گذشته حدود نیم میلیارد مجموعه هدایای طلاب و روحانیون کشور صرف خرید کالاهای مورد نیاز اولیه مانند وسائل بهداشتی به ویژه برای کودکان، پوشاک دسته اول، پتو، کنسرو و غذاهای بسته بندی شد و تقدیم سیل زدگان گردید.

وی ابراز داشت: روز گذشته نیز دو کامیون از حوزه علمیه قم به طرف لرستان رفت و همین الان ده ها گروه امداد حوزوی از حوزه علمیه قم در پلدختر و آق قلا مشغول فعالیت هستند.

حجت الاسلام والمسلمین زمانی یادآور شد: اقدام دیگر جمع آوری حقوق های اهدایی کارمندان حوزه های علمیه کشور بود که چند روز از حقوق خود را تقدیم کردند که این واریزی همچنان ادامه دارد تا پس از جمع آوری از این شش نهاد یعنی کارمندان حوزه های علمیه برادران، خواهران، سازمان و دفتر تبلیغات و مرکز خدمات و جامعه المصطفی با هماهنگی هلال احمر لوازم مورد نیاز اولیه سریعاً خریداری و توزیع شود.

وی با اشاره به اقدامات فرهنگی و تبلیغی ستاد حوزوی بحران خاطرنشان ساخت: یکی دیگر از کمبودهایی که هلال احمر به حوزه علمیه اعلام کرد اعزام فضلای متخصص مشاوره و درمان نگرانی های روحی بود این خلأ بر اساس تجربه های گذشته ایران بود که در برخی از موارد پیامدهای تلخ روحی و روانی در سرنوشت افراد آسیب دیده داشته است.

مسؤول دفتر سیاسی و اجتماعی حوزه های علمیه عنوان کرد: مدیر کل هلال احمر قم در اهمیت و ضرورت اعزام متخصصان مشاوره به این مناطق خاطره ای نقل کرد که در یکی از حوادث سال های گذشته کودکی از یک خانواده آسیب دیده که همه اعضای خانواده را از دست داده بود تحت پوشش مشاوره روانی و مدیریت روحی قرار گرفت و در سال های اخیر نفر اول المپیاد فیزیک کشور شده است در حالی که تعدادی از افراد کودک خانواده های در حوادث گذشته که به آنها توجه نشده چندین سال است که در مراکز بیماران روحی نگهداری می شوند.

وی تصریح کرد: حوزه علمیه قم با استفاده از ظرفیت صدها طلبه فاضل متخصص در مشاوره که بسیاری از آنها دارای مدارک دانشگاهی ارشد و دکتری روانشناسی نیز هستند در جریان زلزله سال گذشته در طول سال اعزام های فراوانی داشت و نتایج شیرینی را دریافت کرد که اکنون با استفاده از آن تجربه موفق آماده اعزام متخصصان مشاوره توسط دفتر تلبلیغات و معاونت تبلیغ و تهذیب حوزه و حوزه علمیه خواهران به مناطق سیل زده هستیم.

حجت الاسلام والمسلمین زمانی با بیان اینکه به تمامی مدیران حوزه های استان های کشور ابلاغ شده که ستاد حوزوی بحران را برای ارسال کمک ها به استان های سیل زده تشکیل بدهند، گفت: سه استان لرستان، خوزستان و گلستان در اولویت هستند و حدود هفت استان دیگر در اولویت دوم هستند که از جمله آنها مازندران، کرمانشاه، فارس و همدان است.

وی یادآور شد: اقدام دیگر مالی واریز پنجاه میلیون تومان توسط هریک از نهادهای عضو برای تهیه اقلام مورد نیاز سیل زدگان است؛ همین طور برای اینکه طلاب اعزامی که آشنایی بیشتری با وظایف و خدمات خود در مناطق سیل زده داشته باشند ۹ نوع وظیفه برای آنها تعریف شده که از جمله آنها نجات افراد محاصره شده در سیل، نجات اساسیه و امکانات مالی مردم، رساندن غذا و پوشاک به مردم آسیب دیده و لایروبی و تخلیه ساختمان ها از آب سیل و شستشوی اساسیه مردم است.

مسؤول ستاد حوزوی بحران و حوادث غیر مترقبه ادامه داد: پاسخگویی به سؤالات فقهی و شرعی مردم به ویژه سؤالات خاصی که به مناسبت محدودیت آب برای وضو و غسل، طهارت و نجاست، انجام عبادات و فقدان اموال و اساسیه مطرح می شود، حضور در مکان هایی که مردم سیل زده برای اسکان حضور دارند از جمله حسینیه ها و کمپ ها و اقامه نماز جماعت و آموزش معارف اسلامی و مشاوره با افرادی که دچار بحران های روحی، یأس، افسردگی و عصبانیت های روحی شده اند و درمان آنها از جمله دیگر وظایف طلاب و روحانیون در این مناطق است.

وی برگزاری برنامه های تخصصی شاد و فرهنگی برای کودکان و خانواده های آنها را از دیگر برنامه های فرهنگی ستاد حوزوی بحران عنوان و خاطرنشان کرد: توزیع اقلام فرهنگی و ورزشی، راهنمایی و تشویق مردم به رعایت امنیت اموال دیگران و عدالت در توزیع و دریافت کالاها و دستگیری و حمایت از یکدیگر نیز از جمله فعالیت های روحانیون به شمار می رود.

منبع: رسا

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

این مطالب را از دست ندهید....

فیلم برگزیده

برگزیده ورزشی

برگزیده عکس