کد خبر 948488
تاریخ انتشار: ۱۷ فروردین ۱۳۹۸ - ۱۳:۵۹
مدرک تحصیلی مدیران

شائبه‌هایی که اخیرا درباره مدرک دکترای معاون رئیس جمهور و طی سالهای قبل برای برخی مسئولان ایجاد شد، نشان می دهد صحت مدارک تحصیلی مسئولان باید پیش از احراز پست های مدیریتی استعلام گردد.

به گزارش مشرق، چندی پیش، خبری در رابطه با جعلی بودن مدرک دکترای محمدباقر نوبخت رئیس سازمان برنامه و بودجه کشور در فضای مجازی و سپس در رسانه‌ها مطرح شد.

در این مطالب که به نقل از داوود سوری اقتصاددان و عضو هیأت علمی دانشگاه صنعتی شریف مطرح شده بود، آمده بود که «دانشگاه پیزلی (محل تحصیل نوبخت) از اساس وجود ندارد بلکه یک دانشگاهی وجود دارد به نام دانشگاه غرب اسکاتلند ( University of the West Scotland ) که پردیسی ( campus) دارد در شهر کوچکی به نام پیزلی ( paisley). کل دانشگاه غرب اسکاتلند رشته اقتصاد ندارد، فقط یک مدرسه کسب و کار ( business school) دارد که MBA می‌دهد و بالاترین مدرکی هم که ارائه می‌دهد MBA است.»

بیشتر بخوانید:

حاجی‌بابایی: دولت جنازه برجام را دفن کند

بالاگرفتن بحث‌ها و گمانه‌ها پیرامون این موضوع موجب شد سازمان برنامه و بودجه توضیحی به این شرح منتشر کند: «به آسانی از طریق اینترنت و مراجعه به سایت در دسترس همگان یعنی ویکی‌پدیا مشخص است که دانشگاه پیزلی از قرن نوزدهم وجود داشته و از سال ٢٠٠٧ پس از گسترش به دانشگاه غرب اسکاتلند تغییر نام یافته است. همچنین در سایت این دانشگاه هم تصویر ایشان به عنوان دانش آموخته مشهور و در کنار اسامی افرادی همچون دکتر شمشاد اختر، اقتصاددان پاکستانی (مشاور ارشد دبیرکل سابق سازمان ملل و معاون اسبق بانک جهانی)، دکتر آدام همیلتون اقتصاددان و سیاستمدار اسکاتلندی و …، جز فارغ التحصیلان به نام و برجسته آن دانشگاه معرفی شده و هم مقطع تحصیلی دکترای.Ph.D همراه با عنوان تز و سال اخذ مدرک (۲۰۰۵) در صفحه کتابخانه منعکس شده است. مدرک دکتری بر اساس مستندات غیرقابل خدشه و انکار در سال ۲۰۰۵ (۱۳۸۴) با دفاع از تز دکتری تحت عنوان «نقش قانون کار در روابط کارگر و بازار کار در ایران» اخذ شده است و مراحل تأیید آن نیز در وزارت علوم در دولت نهم طی شده است.»

پس از توضیحات سازمان برنامه و بودجه، ابهامات دیگری در فضای مجازی حول محور مدرک تحصیلی رئیس سازمان برنامه و بودجه شکل گرفت از جمله اینکه تصویر نشر یافته از نوبخت مربوط به سایت دانشگاه غرب اسکاتلند نیست بلکه در سایت دیگری است که آن هم ارتباطی با دانشگاه غرب اسکاتلند ندارد.

از سویی دیگر بررسی تز دکترای نوبت نیز با ابهام مواجه شده است؛ چراکه در تز آپلود شده اسمی از استاد راهنما، چکیده و اسپانسر و غیره به چشم نمی‌خورد.

همچنین محمد طبیبان، اقتصاددان با اشاره به جوابیه سازمان برنامه و بودجه کشور در کانال شخصی خود در شبکه‌های اجتماعی نوشت: «جوابیه سازمان برنامه به ابهام مطلب افزوده است؛ می‌توانستند به سادگی کپی مدرک تأیید شده وزارت علوم را نشان بدهند و ابهام زدایی کنند. اینجانب بر آن شدم تا همان سایت را نگاه کنم. عکس ایشان در سایت دانشگاه وجود دارد. اما در فهرست فارغ التحصیلان دانشگاه که در همان سایت زیر کلید قرمز رنگ ظاهر می‌شود نه برای سال ٢٠٠٥ بلکه سال قبل و بعد هم اطلاعاتی در مورد ایشان نیست. محل جست و جو هم نه برای نام ایشان و نه فارغ التحصیلان ایرانی نتیجه‌ای به دست نمی‌دهد.»

وی عکس نامناسب یکی از فارغ التحصیلان بر روی وبسایت این دانشگاه را مورد اشاره قرار داده و نوشته است: «هیچ دانشگاه معتبری چنین کاری را اجازه نمی‌دهد».

شائبه درباره صحت مدارک تحصیلی مسئولان در حالی است که طبق مقررات اداری، هر اداره و شرکتی در بدو ورود کارمند خود، تمام مدارک تحصیلی و سوابق شغلی فرد را از محل کار قبلی و تحصیل او استعلام و نسبت به سلامت و صحت آن اطمینان حاصل می‌کند و مشخص نیست چرا مسئولان رده بالای کشور از این رویه و قانون اداری مستثنی هستند. بخصوص اینکه، جعلی بودن مدارک مسئولین موضوع جدیدی نیست و از سال‌ها قبل مطرح بود؛ افرادی همچون مرحوم کردان نیز با این چالش مواجه شدند. براین اساس لازم است ضمن شفاف سازی درباره مدرک تحصیلی رئیس سازمان برنامه و بودجه، رویه‌ها و قوانین اداری مبنی بر استعلام سوابق شغلی و مدارک تحصیلی مسئولان نیز در بدو احراز پست‌ها، استعلام و نسبت به صحت آنها اطمینان حاصل گردد.

منبع: مهر

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

نظرات

  • انتشار یافته: 6
  • در انتظار بررسی: 0
  • غیر قابل انتشار: 3
  • IR ۱۵:۲۷ - ۱۳۹۸/۰۱/۱۷
    118 1
    به به! نوبخت که سکان اقتصد کشور را به دست گرفته! بیخود نیست که به این فلاکت افتاده ایم!
    • IR ۱۰:۲۸ - ۱۳۹۸/۰۱/۱۸
      0 0
      استعلام مال سوسولاست. والا ..
  • US ۱۵:۴۰ - ۱۳۹۸/۰۱/۱۷
    40 3
    بایدکسی که از دانشگاه ملی ایران فارغ التحصیل شده بهش پست مدیریت بدن.
  • IR ۱۶:۵۸ - ۱۳۹۸/۰۱/۱۷
    20 0
    بله دیگه همین میشه اوضاع اقتصادی اجتماعی سیاسی فرهنگی مملکته
  • IR ۲۰:۲۰ - ۱۳۹۸/۰۱/۱۷
    4 17
    اصل قضیه چیه؟ چی شده الان گیر ميدند؟ بودجه کجا نرسیده؟!
  • IR ۰۳:۲۵ - ۱۳۹۸/۰۱/۱۸
    1 0
    بی دلیل نیست که 6 ساله مملکت رو ویران کردن بیسوادان دولت روحانی

این مطالب را از دست ندهید....

فیلم برگزیده

برگزیده ورزشی

برگزیده عکس