عصر جدید

ویژگی بزرگ «سیدبشیر حسینی» در میان هیأت داوران این است که برنامه را از «اَمریکن» شدن نجات می‌دهد. حسینی به عنوان یک معلم متفکر و آنالیزور، خلأ موجود در این برنامه را در مقام داور به خوبی پر می‌کند.

سرویس فرهنگ و هنر مشرق - «عصر جدید» برنامه بسیار چالش برانگیزی است. شروع برنامه با بحث و جدل‌های رسانه‌ای و در اغلب موارد در فضای مجازی آغاز شد و با توجه به برنامه‌های استعدادیابی پرحاشیه و کم‌بازده، استقبال گسترده از برنامه «عصر جدید» غیرقابل پیش‌بینی بود.

برنامه‌ای که حواشی و پیامدهای آن در فضای مجازی به علاوه نظرات، آرا و انتشار ویدئوی‌های متنوع برنامه، نشان می‌دهد عصر جدید به عمق فرهنگ عامه رفته است و ارتباط تنگاتنگ برنامه‌سازی و ورود آن به فرهنگ عامه (با رصد فضای مجازی) ضرورتی برای بررسی تفصیلی این مجموعه در شمارگان متنوع خواهد شد.

گزارش سیما از پر بیننده شدن برنامه عصر جدید

بیشتربخوانید:

علیخانی و فروغی یک گروگان بزرگ را آزاد کردند

دانلود تجلیل از جانباز بهزاد پاینده دلاور ارتشی چترباز در عصر جدید

*خداحافظی علیخانی با غم، قصه و گریه در ماه عسل

۱-« احسان علیخانی» در برنامه «ماه‌عسل» که به گفت‌وگو با زوج‌های جوان اختصاص داشت، جایگزین فرزاد حسنی شد و در زمان بسیار کوتاهی به تألیف مجدد برنامه پرداخت و «ماه‌عسلِ» احسان علیخانی شکل گرفت. در واقع در سیر این فرآیند و تغییر «علیخانی» از یک مجری معمولی مثل «فرزادحسنی» تبدیل به یک برنامه ساز حرفه‌ای شد که ساختار برنامه تالیفی‌اش (ماه عسل) به ساختارهای تعریف شده و روتین تلویزیونی شباهت نداشت. علیخانی با این تجربه گران‌بها در ساخت برنامه «ماه‌عسل» سکاندار تألیف برنامه عصر جدید شد.

حضور پررنگ مردمی در برنامه عصر جدید

مجری ماه عسل آمریکایی شد یا ایرانی باقی ماند؟

۲-« علیخانی» دست به ریسک بسیار بزرگی زد. او باید برنامه‌ای مشابه آنچه تألیف آمریکایی‌اش بسیار مشهور است و در کشورهای مختلف ساخته شده است را به زبان فارسی و با همان آیتم‌ها تألیف می‌کرد که این کار با روحیه مولف‌گرا برنامه‌سازی چون او در تعارض است.

مجری برنامه ماه عسل از آن دست برنامه‌سازانی است که مسئله «استقلال و هویت» در برنامه سازی مصداق شرف را برای او دارد. او با این چالش مواجه بود که برنامه استعدادیابی‌اش را به صورتی طراحی کند که در معرض انتقاد از سوی منتقدان پرشمارش قرار نگیرد و برنامه‌اش را با نمونه‌های فرنگی مقایسه نکنند.

اما اگر به تلویزیون به چشم تربیون سیاسی صرف نگاه نکنیم و از مخالفت‌های جناحی عبور کنیم، شباهت ساختاری در برنامه‌سازی نمی‌تواند یک اتهام نقادانه محسوب شود. آمریکایی‌ها پس از سال ۲۰۰۰ وارد بحران سیاسی، اجتماعی و اقتصادی بزرگی شدند و یازدهم سپتامبر و پیامدهای جنگ عراق و افغانستان پس از آن شوک بزرگی برای شهروندانش بود که با نشاط اجتماعی رسانه‌ای و مدیایی این التهاب را در بدنه جامعه آمریکایی ترمیم کردند.

تقلب انتخاباتی آشکار سال ۲۰۰۰، خداحافظی سناتور محبوب ال‌گور، دوران پرتنش ریاست جمهوری جورج دبلیو بوش، یازدهم سپتامبر، جنگ عراق و افغانستان، دیکتاتوری محض دیک چینی و…، ضریب نشاط اجتماعی را در ایالات متحده بسیار کاهش داد. آمریکایی‌ها علی رغم اینکه صنعت سینمای بسیار بزرگ و نشاط آوری دارند، اما انتقال نشاط اجتماعی از طریق سینما، مثل گذشته میسر نبود.

پس از سال ۲۰۰۰ تلویزیون نقش بسیار پراهمیتی در فرهنگ آمریکایی بازی کرد و برنامه‌هایی استعدادیابی طراحی بزرگی برای باور کردن انگیزش‌های اجتماعی در همین دوران بود. به همین دلیل سریال‌سازی در فرهنگ آمریکایی وارد رقابت با صنعت سینما ش. صنعت «سریال سازی» با مجموعه گمشدگان در سال ۲۰۰۴ دگرگون و احیا شد. سریال دوستان، ۲۴ و کمی بعدتر فرار از زندان به اضافه شوء‌های تک نفره اپرا وینفری و انواع و اقسام مسابقات استعدادیابی، جایگاه از دست رفته تلویزیون را احیا کرد و نشاط وسیع و گسترده‌ای را در دهه نخست سال ۲۰۰۰ علی رغم بحران اقتصادی سال ۲۰۰۸ به بدنه جامعه آمریکایی تزریق کرد.

عصرجدید: عبور از عادل کلیشه‌ای و همیشگی

۳- در کشور ما تلویزیون در حوزه سیاست رویکردی ملی دارد که اصل این سیاست، مبتنی بر وحدت ملی است. به همین دلیل مخالفان حاکمیت و شبه مخالفان سیاسی در داخل، با گرایش‌های مختلف سیاسی، از این موقعیت بهره‌برداری می‌کنند تا توازن قوا را با فشار بر تلویزیون برهم ریزند و هر گروه سیاسی می‌خواهد که رسانه ملی، تریبون جناح متبوعش باشد. این فشار از سال ۱۳۸۸ بیشتر شد و رسانه ملی و جایگاه سیاسی‌اش در اغلب موارد تبدیل به اهرمی شد که بواسطه آن اصل حاکمیت را هدف نقد قرار دهند و سال‌های متمادی رسانه ملی و رؤسای مختلف آن در برابر این فشارها مقاومت می‌کنند.

تجلیل از صفر محب زاده جانباز در برنامه عصر جدید

تنها راهکار تلویزیون برای مقابله با مواجهه‌های سیاسی در پاسخ به منتقدانش، حرکت به سوی مردم و سرگرمی است. وقتی رسانه ملی به مرجع نشاط اجتماعی تبدیل می‌شود، دو قطبی‌سازی در جامعه دفع می‌شود. به این مسئله باید دقت کرد که دوقطبی‌سازان همان افرادی هستند که رسانه ملی را با تریبون شخصی جناح مطبوعشان اشتباه گرفته‌اند و از افراد متصل به خودشان در سیستم تلویزیون حمایت می‌کنند.

تجلیل از جانباز شیمیایی صاحب رکود ماندن در زیرآب

عادل فردوسی‌پور نمونه بسیار خوبی است که دوقطبی‌سازان و افرادی که با گفتمان وحدت مخالفت جدی دارند، از او به عنوان دستمایه‌ای برای فشار به رسانه ملی استفاده کردند و البته «عادل» خودش نیز پتانسیل چنین فضایی را دارد و به جای مدیریت کردن هر بحرانی و پرهیز از دوقطبی سازی، از این روش برای استحکام جایگاه خود در طول این سالیان بهره برده است. نمونه‌اش اظهار نظر حین دریافت جایزه در جشنواره جام‌جم است. مستقل از اینکه مدیریت شبکه سوم سیما کیست و چه روشی را برای رسانه‌داری در پیش گرفته، تصویری که عادل از مشقات خودش در سال ۱۳۹۷ ارائه کرد این بود که در طول سال ۱۳۹۷، فروغی مشغول کشیدن ناخن‌های او به سبک ساواک و استنطاقش بوده است! در چنین فضایی «عصر جدید» برکتی برای رسانه ملی محسوب می‌شود، برنامه‌ای که خیلی زود دوقطبی توییتری – اینستاگرامی فروغی– فردوسی‌پور را به باد صبا سپرد.

عصر جدید بسیار پرشتاب آمد و خیلی سریع به یکی از برنامه‌های طراز تلویزیون تبدیل شد. عصر جدید وجه دراماتیک و اثر گذاری دارد و صحنه نمایش سیما بزرگ‌تر، و مردم به ماهو مردم ایران (سراسر ایران) در آن حضور دارند. مؤلفه مهم «حضور مردمی»، چند خاصیت مهم و متعالی دارد که در خود بدنه سازمان صدا و سیما، انحصارگرایی و مجری سالاری را به سرعت دفع می‌کند. به همین دلیل مسئله «عادل» به خوبی تحت الشعاع نشاط اجتماعی برنامه عصر جدید قرار گرفت. این نشاط دایره بسیار وسیعی داشت و سرگرمی‌‎سازی تک قطبی و بشدت فوتبالی شبکه سوم سیما را وارد فاز تازه‌ای کرد.

*مردم مسئله مهمتری هستند یا فوتبال؟

۴- یکی از نکات مهمی که در قیاس تطبیقی عادل فردوسی‌پور به عنوان مرد فوتبالی تلویزیون و برنامه عصر جدید احسان علیخانی می‌توان مطرح کرد این است که رشد بی‌رویه فوتبال در سیما و تمرکز بر استعدادهای عمومی، با آنچه میزان نشاط اجتماعی نام دارد نسبت مستقیم دارد. پایان راه فوتبال در کشور ما حاصلی جز باخت توأم با افسردگی‌های مرتبط، برای جامعه ما دستاوری نخواهد داشت.

تیم ملی کشورمان با همه پروپاگاندای «جونم کی‌روش»، تمرکز رسانه‌ای گسترده، در آسیا نمی‌تواند قهرمان شود. با همه تلاش‌ها تیم پرسپولیس و تیم‌های باشگاهی کشورمان نمی‌توانند، یک قهرمانی در آسیا بدست آورند. تمام افتخارات آسیایی مربوط به گذشته است، زمانیکه امکانات فوتبالی کمتری داشتیم و برنامه‌های ورزشی تخصصی کمتر بود، افتخارات فوتبالی بیشتر بود.

با اختصاص تعداد فراوانی برنامه فوتبالی، تیم فوتبال کشورمان مثل ادوار قبل نتوانست از گروه خود صعود کند. چرا سرمایه سیما به ورزشکاران میلیاردی اختصاص داده می‌شود که از یک سطح معینی نمی‌توانند فراتر بروند و تیم فوتبال کشورمان در جام جهانی مثل کره و ژاپن از مرحله گروهی خود صعود نمی‌کند. با درنظر گرفتن برنامه عصر جدید باید به این مسئله توجه کرد که «عصرجدید» ساحت تک قطبی شبکه سوم سیما را تغییر می‌دهد.

رزمایش اقوام در برنامه عصر جدید برای دفاع از مرزهای میهن

عصر جدید فضای تک قطبی سیما که معنای قهرمانی در کشورمان را با فوتبال و عادل گره زده را ارتقا می‌دهد و به جای فوتبالی‌های لژنشین با استعدادناب تیراندازی لری آشنا می‌شویم که تفنگ پدری را برای سوراخ کردن قلب دشمن آماده نگاه داشته است و یک چوپان ساده است. این تصویر با فوتبالیست‌هایی که در برنامه ۹۰، از مردم و هوادارانش صحبت می‌کنند و در برج‌های میلیاردی دارند بسیار متفاوت است.

عصر جدید برخلاف جریان اصلی سیما و سینمای کشورمان به استان‌های دورافتاده‌تر سرک می‌کشد و از تهرانیزه شدن از همان شروع برنامه پرهیز می‌کند و این قوم چهل تکه و چهل پاره بر گربه پشت خمیده ایران، خودش را در یک رقابت بزرگ می‌کند.

معتادان نجات یافته با ورزش و پارکور در عصر جدید

«عصر جدید» مسئله تک قطبی شبکه سوم سیما که صرفاً پرداختن به فوتبال غیرقابل رشد است را تغییر می‌دهد و مردم به جای دیدن کلیشه‌ای یک شخصیت ثابت هفتگی در برنامه ۹۰، حالا طیف گسترده‌ای از خودشان را در سیما می‌بینند. برای رسانه ملی، کدام مسئله اولی‌تر است؟ مردم یا عادل فردوسی پور؟ قهرمانانی که از دام اعتیاد گریخته‌اند و ورزشکار شده‌اند نشاط آور است یا دفاع از حقوق یک مربی خارجی روی آنتن زنده سیما؟

عصر جدید اثبات می‌کند، مسئله حضور مردم در مقابل دوربین سیما اولی‌تر از حضور تک ساحتی عادل فردوسی‌پور در برنامه ۹۰ است. مردم در عصر جدید، گاهی تهیدستانی هستند در شهرهای دورافتاده کردستان، چهار محال بختیاری، روستاهای اطراف مشهد و هستند که در بسیاری از موارد توانایی مالی سفر به پایتخت را ندارند.

بیشتر بخوانید:

«عصر جدید» برای درخشش ستارگان گمنام +فیلم

۵- برنامه‌های فراوانی در شبکه نسیم ساخته می‌شوند که سلبریتی محورند؛ برنامه‌هایی که عمدتاً فاقد سطح کیفی مطلوب هستند. نمونه‌اش برنامه شوتبال است. دو میکروسلبریتی یا مینی‌سلبریتی‌ها را به این برنامه می‌آورند تا با یکدیگر رقابت کنند، متأسفانه این روش در شبکه‌های مختلف به صورت قارچ‌گونه در حال رشد است. بنیانی که رامبد جوان در برنامه خندوانه گذاشت و در ایام نوروز شدت یافت. آیا ادابازی خندوانه‌ای در اشکال مختلف و رقابت میان میکروسلبریتی‌ها می‌تواند مخاطب‌افزایی کند؟ آیا این تکرارهای نازل از آنچه در سال‌ها و فصل‌های گذشته در خندوانه به مخاطبان عرضه شده است را بار دیگر می‌توان به بینندگان قالب کرد؟ آنهم در دوران سخت رقابت با برنامه‌هایی چون عصر جدید یا حتی برنده باشِ گلزار.



پیامبر اکرم (ص) می‌فرمایند: مردم، همانند معادنی از طلا و نقره هستند ونسل‌های جوان و نوجوان از اقصی‌نقاط میهن به بزرگترین مسابقه استعدادیابی ایران می‌آیند تا استعدادها و رکوردهای گینسیِ خود را به شهدای مدافع حرم تقدیم کنند، از دفاع مقدس بگویند، به امام رضا (ع) توسل کنند و راوی تلاش برای عزتمندی پرچم مقدس ایران‌شان باشند، مثل جوان و نوجوان افغان که حضور خود را در این رقابت به هم باشگاهی شهید خود تقدیم می‌کنند.
 

سید بشیر حسینی «عصر جدید» را از اَمریکن گات تلنت شدن نجات داد؟

اشکال جزئی عصر جدید و حواشی مربوط به این برنامه در آغاز برنامه متمرکز روی موضوع داوران است. خیلی‌ها با حضور آریا عظیمی‌نژاد مخالف هستند و با انتشار گیتارنوازی او کنار شادمهر عقیلی، در کلیپ‌هایی که شبکه جهانی جام جم سیما در اوایل دهه هشتاد تولید کرده، سعی دارند برای او حاشیه ایجاد کنند. آریا عظیمی‌نژاد کم حاشیه‌ترین موزیسین و آهنگساز کشورمان است. آهنگسازی که با ساخت موسیقی سریال ماندگار پایتخت، بر شهرتش افزوده شد.

در سابقه او هیچ موضوع‌گیری رادیکالی وجود ندارد و یکی از بی‌حاشیه‌ترین هنرمندان کشور است. از سوی دیگر با توجه به درخواست مخاطبان برای فعالیت موسیقیایی حضور یک آهنگساز در جمع داوران کاملاً ضروری است. از قضا عظیمی نژآد در حوزه موسیقی، متمرکز روی موسیقی اقوام است که این مؤلفه در برنامه «عصر جدید» برجسته شد. اما آریا مثل سایر داوران از حواشی مصون نیست و دکمه قرمز او تبدیل به یک حاشیه در فضای مجازی می‌شود.

امین حیایی از بی‌حاشیه‌ترین هاست که پس از حضور در یک فیلم سینمایی خاص، برایش حواشی فراوانی ساختند. متأسفانه وقتی امین در مسابقه خندوانه حضور پیدا کرد، این حاشیه‌ها ادامه‌دار شد. این حواشی مردمی نیست و هواداران یک حزب خاص، همچنان پای کار هستند تا برای حیایی، فقط برای حضور دریک فیلم، حاشیه بسازنند، اما میزان محبوبیت حیایی در عصر جدید عیان شد و این برنامه نشان داد، سلیقه مردم فراتر از نظر یک جناح خاص است، اما برای امین حیایی نیز مثل آریا عظیمی‌نژاد با هر دکمه قرمز، یک پست منفی می‌گذارند. غافل از اینکه چراغ سفید و قرمز خاصیت بزرگ این برنامه است.

رؤیا نونهالی هم از آن دسته چهره‌هایی است که با حاشیه هیچ نسبتی ندارد و زندگی حرفه‌ای کاملاً آرامی دارد اما یکی از داوران قاطع این برنامه است و هجمه علیه این داور در فضای مجازی، سبب تعدیل مواضع اخیر او شده است.

اما جنجالی‌ترین چهره هیأت داوران «سید بشیر حسینی» است. تئوریسن بی‌حاشیه و متفکری که در یک تکاپوی عجیب مجازی، حواشی عجیب و غریبی برایش ساختند و به صورت بی‌شرمانه، محیط خصوصی و خانوادگی او را عمومی کرده و در موردش نظر می‌گذاشتند. این غائله به پایان می‌رسد، عکس‌هایش با مدیر شبکه سوم سیما را منتشر می‌کردند. به شکل برنامه‌ریزی شده‌ای بشیر در دو قطبی فردوسی‌پور- فروغی فرصت خوبی برای انتقامجویی است.

اهدای کارت طلایی سید بشیر حسینی به اوس پارسا

مستقل از این هجمه‌های بزرگ، در طول برنامه ویژگی‌هایی از بشیر حسینی عیان می‌شود، از او اظهارنظرهایی در مورد حاضران و استعدادهایشان می‌شنویم که حضورش را در این برنامه تثبیت می‌کند. در مقدمه این متن به بازسازی «امریکاز گات تلنت» America's Got Talent در قالب عصرجدید اشاره شد. ویژگی بزرگ «سیدبشیر حسینی» در میان هیأت داوران این است که برنامه را از «اَمریکن» شدن نجات می‌دهد. در امریکاز گات تلنت، شاخصه بزرگ برنامه در داوری ضریب هنر و سرگرمی است و به همین دلیل مؤلفه‌های آنالیز استعداد در رأی داوران با سواد رسانه‌ای مدرن نسبتی پیدا نمی‌کند.

بشیر حسینی به افزایش این شاخصه کمک شایانی می‌کند. وقتی به سرگرمی ساز صرف بسنده کنیم و شاخصه‌های فرهنگ عامه را در قضاوت کنار بگذاریم، عصر جدید امریکن گات تلنت می‌شود و بشیر حسینی به عنوان یک معلم متفکر و آنالیزور، خلأ موجود در این برنامه را در مقام داور به خوبی پر می‌کند. نوعی آگاهی رسانی در داوری بشیر حسینی غیر از محاسبات هنری و استعداد وجود دارد که فراتر از سواد آکادمیک و قضاوت هنر برای هنر، استعداد برای استعداد است و ضریب داوری‌ها را سیال و پویا می‌کند.

هر قسمتی که از برنامه عصر جدید می‌گذرد این برنامه وارد فاز تازه‌تری می‌شود، پویایی ملی و بومی‌تری پیدا می‌کند. شاخصه‌های و طراز استعدادیابی‌اش افزایش پیدا می‌کند و باید منتظر ماند و دید، طراوات برنامه آیا همچنان حفظ خواهد شد؟ آیا تیم سازنده می‌توان هیجان شکل گرفته و ساختاری تألیف شده را حفظ کنند؟ آنچه تا امروز در قالب این برنامه پخش شده، پیشرو، ارزنده، ملی، ایرانی و بومی بوده و امید حفظ رویه و بالنده‌تر شدن، انتظار چندان زیادی نیست.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

نظرات

  • انتشار یافته: 53
  • در انتظار بررسی: 3
  • غیر قابل انتشار: 13
  • IR ۲۳:۰۴ - ۱۳۹۸/۰۱/۱۷
    40 60
    تنها فرد با سواد در اون جمع حسینیست
    • IR ۰۴:۱۵ - ۱۳۹۸/۰۱/۱۸
      33 21
      فرصتي براي دور شدن شبكه سه از فضاي سراسر فوتبالي به سرگرمي هاي دگر.
    • IR ۰۶:۴۲ - ۱۳۹۸/۰۱/۱۸
      10 13
      کاملا مشخصه...خخخخخخخ
    • IR ۰۷:۲۴ - ۱۳۹۸/۰۱/۱۸
      25 4
      در کل عمر انسان با ارزش تر از اونه که پای تلویزیون و بدتر از اون ماهواره تلف بشه...دوستان به خدا بعدها برای لحظه لحظه ای که پای تلویزیون و فضای مجازی و ... تلف کردین حسرت میخورید.
    • US ۰۸:۱۱ - ۱۳۹۸/۰۱/۱۸
      19 20
      باسواد و خنگ البته
    • دیدگا IR ۰۸:۲۷ - ۱۳۹۸/۰۱/۱۸
      15 8
      مطلب جالبی بود و من از اول تا آخرش رو با دقت خوندم... برای انتخاب داوران به نظرم ترکیب مناسبی هست چون هر چهار نفر دیگه هم بودند باز کلی حرف و حاشیه توش بود! بازیگر مردی که هم ظاهر جوان و پویایی داشته باشه و هم رزومه قابل قبول و محبوبی داشته باشه جز امین حیایی سراغ نداریم... کسی که بتونه در پایان بعضی آیتمها حرکات ورزشی و سخت رو انجام بده و در زمینه ورزشهای رزمی و سخت صاحب نظر باشه... در مورد داور موسیقی دان و داور دکتر استعداد یاب هم نسبتا خوب هستند. داور خانوم این برنامه خانم رویا نونهالی شاید میشد گزینه های مناسب تری رو انتخاب کرد...ولی در کل برنامه خوبی از آب در اومده که میتونه شروع خوبی برای این سبک برنامه سازی باشه! هم جذابیت و سرگرم کنندگی لازم رو داره و هم از اون قالب سیلبرتی محور و کلیشه های برنامه های تکراری فاصله داره! تا کی بشینیم و شاهد رقابت ادا بازی یا بازی های مسخره دو تا بازیگر یا فوتبالیت یا خواننده دست چندم باشیم که واسه سرگرمی ما با هم کل کل میکنن! ثمرش چیه؟! فقط وقت بگذره و یه پولی گزافی رد و بدل بشه؟!
    • IR ۱۰:۰۷ - ۱۳۹۸/۰۱/۱۸
      18 25
      آشغالترین برنامه ای که دیدم و بالا آوردم
  • IR ۲۳:۰۷ - ۱۳۹۸/۰۱/۱۷
    34 56
    انصافاً برنامش خوب نیست .از 90 هم خوشم نمیومد.ولی بهترین برنامه اول دور همی و خندوانه است.
    • IR ۰۷:۴۶ - ۱۳۹۸/۰۱/۱۸
      27 3
      جالب هست که خندوانه تکراری و بی خاصیت رو بهتر می دونی
    • IR ۱۶:۱۷ - ۱۳۹۸/۰۱/۱۹
      3 6
      خاک تو سر اول دورهمی و بعد هم خندوانه
  • IR ۲۳:۱۰ - ۱۳۹۸/۰۱/۱۷
    19 17
    حرف شما در مورد مجری ها و تأثیر آنها بر برنامه تا حدود زیادی درست ، ولی این برنامه استعداد یابی نبود عصر ژانگولر بازی بود اونم با کیفیت hd
  • amir IR ۲۳:۲۶ - ۱۳۹۸/۰۱/۱۷
    32 24
    برام جالبه هر خبر هر برنامه و هر مجری رو سعی میکنید با فردوسی پور مقایسه کنید , عصر جدید با وجود اینکه کپی برابر اصل گات تلنت هست اما در میان حجم انبوه برنامه های بی کیفیت صدا و سیما متمایز و جذاب هست ولی مقایسه این برنامه با 90 از بیخ و بن اشتباهه چون دوتا مقوله کاملا متفاوت هستن و من متوجه نمیشم چرا انقدر دوست دارید مخالف نظر مردم رفتار کنید ؟؟ خیلی راحت یه نظر سنجی در سایتتون قرار بدید و ببینید اکثریت مردم دوست دارن 90 با عادل ادامه پیدا کنه یا نه
    • رامین ۰۲:۵۱ - ۱۳۹۸/۰۱/۱۸
      11 8
      جنابamir، پاسخ بسیار مستدلی به اظهارنظر شما در متن بالا داده شده است، چرا سعی می کنی که نظر طرفداران یک جریان سیاسی خاص را به عنوان نظر اکثریت مردم جا بزنی؟!!!!! بگو نظر من چنین است، در ضمن وجود شباهت ساختاری به معنای کپی برابر اصل نیست، همچنانکه وجود دکتر سید بشیر حسینی به عنوان یک متخصص برجسته در زمینه سواد رسانه ای این کپی برابر اصل بودن با نمونه آمریکایی را کاملاً به چالش می کشد، چون در نمونه آمریکایی تاکید اصلی بر هنر و سرگرمی است و در بین داوران آمریکایی هیچ استاد دانشگاهی که تخصص سواد رسانه ای داشته باشد، وجود ندارد، اما در برنامه عصر جدید تاکید اصلی بر مولفه های فرهنگ اصیل ایرانی اسلامی است که می تواند بر وحدت ملی در بین اقوام ایرانی تاثیر بسزایی بگذارد و باعث تقویت و استحکام هر چه بیشتر آن شود، برنامه نود در چند سال اخیر افت زیادی کرده بود و مجری نود همچنان از کلیشه های مرسوم قدیمی خود بهره می برد و هیچ نوآوری خاصی در این برنامه مشاهده نمی شد، از طرفی جنجالهای سیاسی مجری این برنامه و بی اعتنایی به برخی حواشی مهم فوتبال و تاکید بیش از حد بر حواشی دیگر آن با درجه اهمیت کمتر، سطح کیفی این برنامه را بسیار تنزل داده بود و موجب دودستگی و حتی چنددستگی بین اهالی فوتبال شده بود و التهاب کاذب در بین اقشار جامعه را افزایش می داد، متاسفانه این التهابات کاذب ، منافع عده ای قلیل که متعلق به جریان سیاسی خاصی هم بودند، تامین می کرد.
    • IR ۰۳:۰۹ - ۱۳۹۸/۰۱/۱۸
      5 3
      تو چرا فاز برت داشته هي مردم مردم مي كني اتفاقا همين مردم مردم كردنت معلوم مي كنه هيچ اعتقادي به مردم نداري وگرنه بدون نظرسنجي از طرف مردم نظر نمي دادي
    • US ۰۳:۱۶ - ۱۳۹۸/۰۱/۱۸
      0 0
      البته امیدوارم
    • IR ۱۲:۰۰ - ۱۳۹۸/۰۱/۱۸
      2 3
      مشاور روحانی اون بابا اشنا چند روز قبل نظر سنجی کرد اما بد جوری برجکش پرید نزدیک به 40 درصد مخالف نود بودند و 23 درصدهم اهمیتی برایشان نداشت
  • IR ۲۳:۲۶ - ۱۳۹۸/۰۱/۱۷
    30 16
    مطلب خوبي بود.خدايي هيف اين همه پول كه به فوتبال تزريق ميشه
  • محسن IR ۲۳:۳۷ - ۱۳۹۸/۰۱/۱۷
    25 34
    فقط ۹۰
  • محمدمهدی US ۲۳:۵۹ - ۱۳۹۸/۰۱/۱۷
    21 35
    مشرق چرا میخوای همش جوری نشون بدی که صداسیمای طبق میلی شما همه چیش درست و خوب و گل و بلبلند؟
    • احسان ۰۲:۵۴ - ۱۳۹۸/۰۱/۱۸
      5 3
      جناب محمدمهدی ، جنابعالی هم جزو طرفداران یک جریان سیاسی خاص هستید ( اقلیت محض)که تغییرات اخیر صداوسیما حسابی باعث سوزششان شده است، امثال شما که می گفتید هیچ کس صداوسیما را نگاه نمی کنه، حالا چی شده که به خاطر تغییرات صداوسیمای ملی، دادوهوار می کنید؟!!!!!!!
  • رضا IR ۰۰:۰۵ - ۱۳۹۸/۰۱/۱۸
    19 20
    تعریف وتمجید برنامه عصر جدید بود یا تخرییب عادل؟؟؟
  • IR ۰۰:۰۶ - ۱۳۹۸/۰۱/۱۸
    11 7
    نقد خیلی خوبی بود امیدوارم برنامه ملی همین طور خوب پیش بره لذت بردیم بعضی جاها هم واقعا چیزی خیلی بیشتر از عالی بود
  • IR ۰۰:۰۷ - ۱۳۹۸/۰۱/۱۸
    17 24
    کپی بسیار ضایع از برنامه ای آمریکایی
    • رحیم ۰۲:۵۷ - ۱۳۹۸/۰۱/۱۸
      6 5
      خطاب به 00:07، چیزی که ضایع است نظر مضحک جنابعالی است، مشابهت ساختاری به معنی کپی بودن برنامه نیست دانشمند محترم!!!!!!، همه برنامه های استعدادیابی در دنیا از چنین ساختاری بهره می برند، مشکل امثال شما چیز دیگری است ، خودتونم خوب می دونید منظورم چیه ، در ضمن همانگونه که در متن به درستی اشاره کرده، وجود دکتر حسینی به عنوان داور برنامه، برنامه عصرجدید را از آمریکن شدن نجات می دهد.
  • IR ۰۰:۲۶ - ۱۳۹۸/۰۱/۱۸
    13 3
    استعداد اصلی و حقیقی انسان وقتی شکوفا میشه که بتونه در برابر عصبانیت خشم خودش رو فرو ببره، در برابر شهوت کنترل داشته باشه و صدها نکته اخلاقی دیگر که جوامع بشری در این بُعد حقیقی دچار انحطاط و انحراف هستند این برنامه ها جز تلف کردن وقت و فرصت چیزی عاید انسان نمیکنه شاید برای عده ا ی شهرت و پول در عمر کوتاه مادی داشته باشه ولی قطعا خسران ابدی رو برای ما در پی خواهد داشت عصر جدید امروز که در اون زندگی میکنیم عصر جاهلیت مدرن هست
  • علی CA ۰۰:۵۵ - ۱۳۹۸/۰۱/۱۸
    6 16
    سلام هر کسی جایگاه خودشو داره ببینیم عصر جدید تا کی می تونه مخاطب داشته باشه. بعد از مدتی البته کم عادی میشه مگه فردوسی پور مربی تیم ملیه تیم ببره مرحله بالاتر!!!سالهای زیادی قهرمان کشتی جهانیم چرا هیچ برنامه ای از کشتی تو سیما ببیننده نداشت مردم فوتبال و دوست دارند و نگاه می کنند فرق عادل با بقیه مجریا خیلی زیاده چون هم داناست و با سواد و هم چیزاهای را که نمی خوان هر چند به صورت لفافه می گه من هیچ برنامه تلویزیونی به غیر از نود نگاه نمی کنم حتی بر نامه های ماهواره ای که متنفرم
    • aras NL ۰۶:۵۹ - ۱۳۹۸/۰۱/۱۸
      8 2
      فردوسی پور به پشتوانه سیاسی اصولگرا و اصلاح طلبهای داخل و خارج صدا و سیما و با شعار شفافیت و عدالت وارد عرصه برنامه سازی شد ولی مشکل اینجا بود که با افراط در ارتباطات غیرکاری با مدیران و سیاستمدران خودش در جایگاه دانای کل قرارداد و به نحوی خودش پرچمدار هدایت فوتبال میدونست در واقغ از نفوذ محبوبیت خودش برای مسیردهی به مدیران فوتبالی و مدیران وزارتی استفاده کرد و در چند سال اخیر خودش چند برنامه در جهت لاپوشانی ضعفهای بعضی از دوستان فوتبالی و حتی سیاسی و غیرفوتبالی خودش روی آنتن برد شما درست میگید که ایشون نمیتونست تیم ملی رو به موفقیت برسونه ولی دخالت بی جای خودش در جهت دهی به پیکان انتقادات علیه تیم ملی و فدراسیون (مربی سالاری/کیروش و بازیکن سالاری/کریمی ، نکونام و....) عملا کاری کرد که با وجود حمایت طولانی و همه جانبه مردم مسئولین و صدا وسیما ، هیچ موفقیتی عاید تیم ملی نشه یادتون نره مشکل اخلاقی و غیرقابل بیان کیروش توسط عادل فردوسی پور به عنوان «زندگی شخصی» اعلام شد تا همه چیز به نفع کیروش لاپوشانی شد حمایت همه جانبه ایشون از کیروش به جایی رسید که برخلاف سایر مربیان تیم ملی که با باشگاه ها اختلاف پیدا میکردن ، ترریبون یک طرفه و اختصاصی برای کیروش مهیا میکردن تا به شکل یک طرفه به افکار عمومی جهت داد بشه این حمایتها حتی در مبحث ارتباط کیروش با بعضی ایجنتها برای جا به جایی بعضی بازیکنها به تیم های گمنام اروپایی به قدری واضح ادامه داشت که این برنامه اصلا وارد نشد راه رفتن بعضی از اسطوره های ملی فوتبال در بازی های مهم ملی سال 88 و 89 سر و صدای زیادی به وجود آورد که حتی خداداد عزیزی هم حاشیه های به وجود اومدن باند داخل رختکن تیم ملی رسانه ای کرد ، اتفاقاتی که منجر به عدم صعود تیم ملی به جام جهانی و حذف از جام ملتهای شد ، شاید اگر به جای دایی و قطبی که در جهت حفظ منافع ملی سکوت کردند جناب کارلوس کیروش در چنین موقعیتی قرار میگرفتن برنامه نود چند قسمت اختصاصی به نفع کیروش برنامه پخش میکرد پیگیری مسئله سربازگیت با زمزمه درگیر شدن چند آقازاده وزارت نفتی کلا از برنامه نود خارج شد تبلیغ سایتهای شرط بندی توسط فوتبالیستها و بستگانشون در فوتبال حرفه ای ممنوع ، ولی همسر جناب فروزان چون مدل هستن نباید«آزادی شخصی»شون مورد برخورد کمیته اخلاق قرار میگرفت و ... از این نمونه ها زیاده
    • IR ۱۲:۰۸ - ۱۳۹۸/۰۱/۱۸
      3 1
      فردوسی پور مثلا چی میگه در لفافه ؟ چهار تا تیکه و متلک پراندن شد هنر؟ مصاحبه با ظریف شد روشنگری؟اگر خیلی مرد است و میخواد برنامه سیاسی اجرا کنه یه بار مثل برنامه ثریا یا جهان ارا و ....امثال یاسر جبراییلی را بیاره برنامه تا قشنگ کل نود را بشوره بذاره کنار مثل کاری که با مدیر مسول شرق کرد
  • فردوسی پور IR ۰۱:۰۱ - ۱۳۹۸/۰۱/۱۸
    5 25
    من جای شما بودم اول کشف می کردم که این برنامه قرار است چند ماه یا چند سال ادامه داشته باشد، سپس صبر می کردم 85 درصدش تولید و پخش شود. بعد اینطوری واسش قلم می زدم. هنوز نه به دار است نه به بار است چی چی نوشتی واسه خودت! اول صبر کن ببین دردت می گیره یا نه، اگر دردت نگرفت اون وقت بشین ازش تعریف کن. معنی "دردت گرفتن" رو الان برات توضیح می دم: تا حالا آمپول زدی؟ نوک سوزن آمپول خیلی تیزه.. اما سوزن وقتی در بدن فرو می ره درد نداره..یه ساعت هم در بدنت بمونه هیچ دردی نداره، وقتی مایع ای که درون سرنگ قرار داره تزریق بشه، غلظت و نوع اون ماده است که دردآور است. برنامۀ عصر جدید هم همینه عزیزم.. فعلاً سوزن رو فرو کردند، شما هم خوشت اومده، می گی به به، این که درد نداشت، بذار 85 درصدش پخش بشه، بعد
    • حمید ۰۳:۰۴ - ۱۳۹۸/۰۱/۱۸
      9 2
      جناب فردوسی پور ، برنامه عصرجدید در همین مدت محدود، بازخورد بسیار خوبی در بین مخاطبان سیما داشته است و ویدئوهای متعدد از قسمتهای مختلف این برنامه، آمار بازدید فراوانی داشته است، متاسفانه تعصب بیش از حد جنابعالی به فردوسی پور ، باعث شده که چشم شما بر روی حقیقت بسته شود ، همه می دانیم که برنامه نود با اجرای عادل در سالهای اخیر به شدت افت کرده بود و کیفیت همیشگی را نداشت و اکثر طرفداران این برنامه هم بیشتر طرفدار جنجال های مخربی بودند که در این برنامه انجام می شد و اهالی فوتبال را به جان هم می انداخت و تیشه به ریشه فوتبال این سرزمین می زد، به هر حال بخشی از مردم مثل جنابعالی، طرفدار دعوا و جنجال روی آنتن زنده هستند.
    • عبدالرحمن IR ۱۲:۲۷ - ۱۳۹۸/۰۱/۱۸
      2 1
      متنی که اینجا به اسم "فردوسی پور" درج کردید به اسم "عبدالرحمن" درج شده بود. شما کاملاً مجاز و صاحب اختیار هستید که به هر دلیلی که مد نظر دارید اگر کامنتی با یک نام درج می شود مثلاً این متن به اسم "عبدالرحمن" درج شده بود ، نام را حذف کنید، اما تغییر نام، آنهم تغییر نام به چیزی مثل "فردوسی پور" واقعاً نو بر است. شما دیگه کی هستید؟ نکنه سازمان محترم اوج سازندۀ برنامۀ عصر جدید است که شما اینگونه متعصبانه پشت آن ایستاده اید؟ شما نمیتونی یه مملکت درست کنی فقط واسه دخترهای 17 ساله، و فقط اونها ازتون تعریف تمجید کنند و فقط اونها نظر دهند، بقیه هم دارن در این کشور زندگی می کنند و نظر دارند برای خودشون. برنامۀ عصر جدید هیچ آخر و عاقبتی نداره زیرا اساساً کپی برداری شده است. شما که نمی تونی با تبلیغات آنهم تبلیغاتی که یه مشت کمسواد و یه مشت کم و سن سال رو گول می زنه و جذب می کنه، عموم مردم رو فریب بدید.. شما به همین مسیر ادامه بدی فقط از بدنۀ عموم مردم دور می شی..یادت باشه، مردم هرچقدر هم ابله باشند فقط یک بار گول می خورند و شما نمی تونی چند بار اونها رو با یک تکنیک فریب بدی. این ویدئوهایی که از این برنامه در فضای مجازی پخش می شه همشون توسط عوامل تبلیغاتی خود برنامه پخش می شن نه توسط مردم عادی. صدا و سیمای ما محدودیت های بسیار بسیار بسیار زیادی دارد که ارتباطش با مردم را کاملاً قطع کرده است، بسیاری از استعدادهای مملکت به دلیل محدودیت های پخش امکان حضور در این برنامه رو ندارند. برنامۀ عصر جدید یه کپی ناقص از برنامه های مشابه در کشورهای لیبرالی است. شما در سیما محدودیت پخش داری بیشتر از هر رسانه ای و شما در سیمای جمهوری اسلامی مجبوری که فیلتر کنی مردم رو. به این ترتیب شما نمی تونی قشری از استعدادها رو به این برنامه راه بدی، اگر این برنامه ادامه پیدا کنه، شکاف عمیقی در مخاطب سیما پدید خواهد آورد و همۀ آن قشری که امکان حضور در عصر جدید رو پیدا نمی کنند تبدیل به انسان های خشمگین و معترض می شوند که از حقوق شهروندی شون محروم شده اند. پس شما، با پخش این برنامه در وحلۀ اول بیش از پیش خودت رو از جامعه دور می کنی و مردم رو هول می دی به سمت ماهواره. ضمن اینکه دیوار کج تا ثریا هم کج می رود، این برنامه اساساً لیبرالیست و شما وقتی اون رو کپی می کنی مجبوری لیبرال شوی.
  • IR ۰۱:۰۷ - ۱۳۹۸/۰۱/۱۸
    19 2
    بیت الغزل این متن زیبا این جمله است که «قهرمانانی که از دام اعتیاد گریخته‌اند و ورزشکار شده‌اند نشاط آور است یا دفاع از حقوق یک مربی خارجی روی آنتن زنده سیما؟». هر برنامه ای که وارد مردم شد و از مردم برخاست، موفق خواهد بود. سلبریتی و فوتبال و اینجور مسایل _که محور خیلی از برنامه های شبکه سه است_ عمر محدودی دارند و نتایج بدتر از خودشان! به دل مردم بیاییم تا دلشان را بدست آوریم.
  • NL ۰۳:۲۸ - ۱۳۹۸/۰۱/۱۸
    5 5
    هه هه هه زرشک خودتون بشینید این مزخرفاتو چندبار تماشا کنید تا امار بالا بره
  • DE ۰۳:۵۵ - ۱۳۹۸/۰۱/۱۸
    0 0
    آحه کصافطای اشغال هر دو گروهتون کصافتین چه ناعادل چه توی پارتی باز کصافطا
  • IR ۰۴:۳۳ - ۱۳۹۸/۰۱/۱۸
    0 2
    جامعه ای که اکثر مردمش در مایحتاج روزمره زندگی شون دچار مشکل هستند واقعا دردآور و تاسف بار هست
  • IR ۰۵:۲۴ - ۱۳۹۸/۰۱/۱۸
    1 0
    باید یک فضای رقابتی داشته باشیم
  • IR ۰۵:۲۵ - ۱۳۹۸/۰۱/۱۸
    4 1
    خوب کاری نداره اگه جرات دارید دو تا نظر سنجی بزارید
  • IR ۰۵:۲۷ - ۱۳۹۸/۰۱/۱۸
    5 2
    آقا کجا پول میدن واسه کوبیدن عادل ؟ من میخوام علیه عادل مقاله بنویسم پولش رو کی و کجا میده؟ اگر نویسنده مقاله این متن رو میبینه لطفا سریع بگه پول لازم هستم
  • IR ۰۶:۳۶ - ۱۳۹۸/۰۱/۱۸
    2 1
    مافیای نود؟
  • IR ۰۷:۳۴ - ۱۳۹۸/۰۱/۱۸
    1 0
    یکی از ناط ضعف این برنامه اینه که زیاد چیزی جدید خلاقانه ای شرکت کنندگان ندارند مثلا زیمتاستیگ خوب همه جای ایران انجام میشه اینکه هنرنمایی نیست
  • علی IR ۰۷:۵۹ - ۱۳۹۸/۰۱/۱۸
    3 2
    در دوره ای که هم ملیت ایرانی وهم فرهنگ ایرانی تحت شبیخون قرار داره عصر جدید می تونه ایرانی بودنمون رو یادمون بندازه با حضور زبان ها و قومیت ها پوشش ها و...
  • a IR ۰۸:۳۰ - ۱۳۹۸/۰۱/۱۸
    3 6
    برنامه عصر جدید فوقالعاده است خصوص با داوران بی نظیر از جمله دکتر سید بشیر حسینی . اگر دقت کرده باشید در این همه شرکت کننده هنگام نظر دهی اصلا جمله تکراری استفاده نکرده است.
    • US ۰۸:۵۴ - ۱۳۹۸/۰۱/۱۸
      4 3
      ترکیبی از سواد و بلاهت و تحصیل در حوزه و دانشگاه امام صادق.... معجونیه واسه خودش نچسب و غیر قابل تحمل
  • حسینی IR ۰۸:۵۶ - ۱۳۹۸/۰۱/۱۸
    1 1
    احسنت عالی بود من همیشه در پست هام از مطالب شما استفاده میکنم عالی خدا قوت
  • شاهد IR ۰۹:۰۶ - ۱۳۹۸/۰۱/۱۸
    2 2
    برنامه عصر کپی هیچ چیزی برای نمایان کردن نداره 95 درصد شرکت کننده یا برای خوندن اومدن یا برای ملق زدن -درصد کمی هستن که واقعا استعداد دارن در کل بخاطر نبود خلاقیت داوران مجبور هستن درصد زیادی رو قبول کنند تا به مرحله بالاتر بروند
  • ۰۹:۳۳ - ۱۳۹۸/۰۱/۱۸
    7 2
    حالم ديگه از 90 به هم ميخورد فوتبال اين كشور را هم خراب كرد فقط اميدوارم سيما مقاومت كنه و ديگه پخش نشه
  • احمد DE ۱۰:۳۹ - ۱۳۹۸/۰۱/۱۸
    4 0
    چقدر واژ های انگلیسی در این مقاله استفاده شده. لازم است قبل از انتشار، یک ویرایش زبانی روی مقالات صورت بگیرد که اینگونه انباشته از واژگان انگلیسی نباشد.
  • MO IR ۱۰:۴۸ - ۱۳۹۸/۰۱/۱۸
    2 1
    با سلام تبریک سال نو. تشکر ویژه از احسان علیخانی عزیز. که در این بی برنامگی، تلویزیون رو نجات داد. یه پیشنهاد دارم که انشاالله به گوش احسان علیخانی برسه. کاش یه داور متخصص در حیطه ورزش هم بود که حرکات ورزشی رو به صورت تخصصی قضاوت کنه مثل آقای عظیمی نژاد و امین حیایی و خانم نونهالی که موسیقی و بازیگرها رو تخصصی رصد میکنند . ممنون
  • ابوالفضل IR ۱۱:۵۵ - ۱۳۹۸/۰۱/۱۸
    2 0
    ممنون از احسان عزیز بابت برنامه ی بسیار زیبایش . اتحادی از اقوام غیرتمند ایرانی - ایرانی فراتر از تهران و حتی مناطق مرزی - توجه به استعدادهای بومی ایرانی با فرهنگ اصیل ایران عزیز . بامید خدا در این مسیر حرکت تداوم و پیشرفت داشته باشد.
  • حسین IR ۱۳:۰۸ - ۱۳۹۸/۰۱/۱۸
    4 0
    ما هم دلسوز فرهنگ جامعه ایم و نمیخوایم مردم بشینن سریال های پوچ ترکی و .. رو ببینن ، و به همین خاطر میگیم کاش با برنامه های مردمی که یه عده عاشق میچرخوندنش مثل نود این کارو نمیکردین
  • IR ۱۳:۲۳ - ۱۳۹۸/۰۱/۱۸
    3 1
    مملكت گل و بلبل رو ببين: حتي در خصوص يك مجري دون پايه هم و ابراز نظر در براي اون، مسائل سياسي دخيله،، اصول طلب حمايت مي كند اصلاح گرا تخطئه؟؟!!!
  • سیروس IR ۱۴:۴۰ - ۱۳۹۸/۰۱/۱۸
    1 1
    چرا همه چیز را با هم قاطی میکنین مردم را چه فرض کردید این برنامه چه ربطی به برنامه نود دارد دو تا مبحث جدا از یکدیگر میباشد هر کدام تماشاچی خودش را دارد اقایی که این متن را نوشته و احتمالا از عوامل ااقای فروغی میباشد کاری کند که برنامه نود و این برنامه در دو شبکه جدا و ساعت معین پخش شود تا استقبال بیننده ها را برای هر کدام ببینند
  • نهضت جهانی صلوات IR ۱۸:۵۹ - ۱۳۹۸/۰۱/۱۸
    3 0
    اللهم صل علی محمد وآل محمد وعجل فرجهم خداقوت به همه عزیزانی با تلاش خودشان زمینه پخش این برنامه را فراهم ساختند بسیار برانامه خوبی بود که لزوما باید افراد جامعه شناس وروانشناس هم پیرامونش نظر دهند یک نکته کلیدی واساسی در این برنامه بچشم میخورد که بایست روی آن کار بیشتری بشود این استکه: همه عزیزان شرکت کننده خود را مدیون دعای مخلصانه والدین ویا همسرانشان میدانستند این یعنی بازگشت به فطرت انسانی چرا که حضرت حق پس از امر به توحید الهی بلافاصله وبدون هیچ قیدی احسان به والدین را امر میکند ان شاالله در اینخصوص بیشتر مانور علنی بشود نثار والدینمان وسلامتی آنها صلوات یک تذکر ظریف همه به عزیزان رکورد شکن وقتی طرف میگوید من بدون وقفه چند روز شنا کردم بایست بگوید نمازم راهم چنین خواندم ممنون

این مطالب را از دست ندهید....

فیلم برگزیده

برگزیده ورزشی

برگزیده عکس