کد خبر 947584
تاریخ انتشار: ۱۲ فروردین ۱۳۹۸ - ۱۸:۳۴
داوران عصر جدید

علیخانی با انتخاب بشیر حسینی یک هدف استراتژیک را دنبال کرده است که تا حدود زیادی به آن دست پیدا کرده است.

سرویس فرهنگ و هنر مشرق - برنامه تلویزیونی عصر جدید پس از گذراندن فراز و نشیب های بسیار حالا تبدیل شده به محور و بهانه اصلی شب نشینی های نوروزی خانواده های ایرانی. باید پذیرفت که علیخانی و تیمش توانسته اند هدف اولیه مدنظر خود که درگیر کردن مخاطبان تلویزیون ایران بوده است را محقق سازند. همین درگیری مخاطب که عده ای را به حمایت و عده ای را به نقد تیز و تند نسبت به برنامه وا می‌دارد نشان از دیده شدن برنامه توسط مخاطب ایرانیست.

یکی از نکاتی که همواره محل مناقشه مدافعان و مخالفان برنامه است نوع داوری و ترکیب داوران است. عده ای ترکیب داوران برنامه را ترکیب متوازنی نمی‌دانند و معتقدند که ترکیب داوران جامعیت لازم را برای داوری در همه زمینه ها ندارد. این دسته معتقدند که بهتر بود از حوزه تخصصی ورزش نیز در میان داوران استفاده می‌شد و اینکه دو داور از چهار داور بازیگر سینما و تلویزیون هستند این امکان را از بودن یک داور تخصصی حوزه ورزش سلب کرده است.

اما جدای از نوع ترکیب داوران، نفس داوری داوران نیز در شبکه های اجتماعی و محافل خانوادگی پای ثابت مباحثات است. چند چهره مشهور و البته یکی دو چهره نسبتاً کمتر شناخته شده. امین حیایی و رویا نونهالی چهره هایی هستند که برای مخاطبان تلویزیون ایران شناخته شده تر هستند. اولی که ستاره طنز سینما و تلویزیون بوده و اینبار با قالب شکنی در مقام یک داور شوی استعدادیابی بروز کرده است.

بیشتر بخوانید:

«عصر جدید» برای درخشش ستارگان گمنام +فیلم

«عصرجدید» امیدوار کننده آغاز شد

نخستین واکنش احسان علیخانی به حواشی برنامه «عصر جدید»

عمده کنش حیایی در عصر جدید به عنوان یک چهره همراه بازنمایی می‌شود. او کمتر رای منفی می‌دهد و بیشتر رای منفی او نیز در اجراهای حرکات نمایشی و گاه و اجرای استندآپ کمدی هاست. او در حوزه هایی که تخصصی ندارد سعی می‌کند به آرامی عبور کند و با جواب های دیپلماتیکی که می‌دهد خود را در معرض قضاوت مخاطبان قرار ندهد. البته همیشه این عبور دیپلماتیک جواب نمی‌دهد و گاه مخاطب از اینکه بدون دلیل شاهد رای منفی حیایی به شرکت کنندگان هست واکنش منفی نشان می‌دهد.

چهره بعدی آریا عظیمی نژاد است. مخاطب حرفه ای تلویزیون او را به عنوان آهنگساز مجموعه ماندگار پایتخت می شناسد. اما مخاطب کمتر پیگیر برنامه های تلویزیون بعد از دیدن عظیمی نژاد و پرسیدن شهرت وی وقتی متوجه می شود که او سازنده اثر ماندگار "آمدم ای شاه پناهم بده" است، عمیقاً با وی و تخصصش در حوزه موسیقی ارتباط برقرار می‌کند. عظیمی نژاد را تا اینجای کار اینطور می‌توان توصیف کرد: مودب، با وقار، قاطع، محکم، مصمم، گاهی تلخ [تلخی که گاه لج مخاطب را در می آورد]، در معدود موارد دلسوز و دلرحم، در حوزه تخصصی خود ماهر و متبحر. تخصص عظیمی نژاد در حیطه خود به صورتی است که نظراتش اگرچه گاه برای شرکت کنندگان و حتی مخاطبان تلخ است اما مخاطب وقتی با قوت استدلالی وی روبرو می‌شود چاره ای جز پذیرش آن نمی بینند. تخصصی که علاوه بر همه مخاطبان گاه داوران و رای آنها را نیز متاثر از خود می‌کند.

نفر بعدی رویا نونهالی است. او را هنوز خیلی از ما به نام ناتاشای سریال خواب بیدار می‌شناسیم. کسی که در عین زن بودن برای ما تداعی کننده یک زن شرور و طغیانگر است. شاید هنوز همین خاطره عصیانگری ناتاشا باشد که از رویا نونهالی در عصر جدید بیشتر از یک روح لطیف زنانه که قرار است وجه مردانه داوران را تلطیف کند یک چهره نه چندان زنانه را بازنمایی می‌کند. نونهالی تا کنون در میان سایر داوران بیشترین رای منفی را به شرکت کنندگان داده است و همین امر نیز بیشترین انتقادات را برای او در شبکه های اجتماعی به همراه داشته است. کاربران شبکه های اجتماعی از اینکه او نمی‌تواند در کنار رای منفی که به شرکت کنندگان می‌دهد استدلال محکمی ارائه کند نونهالی را مورد نقد قرار می‌دهند. شاید علیخانی برای فصل بعد عصر جدید تمایل داشته باشد چاشنی لطافت زنانه را بیش از پیش در میان داوران خود داشته باشد.

اما نفر چهارم. سید بشیر حسینی. تا پیش از این سید بشیر حسینی چهره کمتر شناخته شده ی داوران عصر جدید به شمار می‌رفت. اهالی رسانه بشیر حسینی را به عنوان پیشرو حوزه سواد رسانه ای می‌شناختند و نام او به عنوان یکی از مؤلفین کتاب سواد رسانه ای دوره دبیرستان در سال‌های اخیر شنیده می‌شد. انتخاب سید بشیر حسینی توسط علیخانی را می‌توان یک انتخاب استراتژیک به حساب آورد. انتخابی که برای علیخانی آورده های فراوانی را به همراه داشت. از طرفی همین کمتر شناخته شدن باعث شد حول بشیر حسینی موافقان و مخالفان جدی شکل بگیرد. مواجهه و مقابله این دو نوع نگاه به دیده شدن بیشتر برنامه کمک کرد. بشیر حسینی با تخصصی که در حوزه آموزش سواد رسانه ای و ارتباط خوبی که با نسل دهه هفتاد و هشتاد دارد توانسته است در قسمت های پخش شده قشر نوجوان را همراه خود کند.

اگر چرخی در صفحه مجازی او بزنید خواهید دید که حامیان وی بیشتر نوجوانان هستند. همراهی نوجوانان برای عصر جدید را می‌توان یک مزیت جدی برای برنامه به حساب آورد چراکه که مخاطب نوجوان در فضای اجتماعی یک کنشگر فعال به حساب می آید و ظرفیت جریان‌سازی را به همراه خود دارد. از طرفی عموم مخاطبان از اینکه بشیر حسینی برای تمامی آرا خود یک استدلال و پشتوانه علمی و منطقی به همراه دارد و همواره سعی در تشریح آن دارد، بانظراتش همراهی می‌کنند.

اگرچه گاه تشریح بسیار جزئی بشیر حسینی برایش دردسرساز شده و مورد نقد برخی از مخاطبان نیز قرار گرفته است که مثال روشن آن را می‌توان در اجرای طنزپرداز یزدی شاهد باشیم. به طور کلی می‌توان گفت که علیخانی با انتخاب بشیر حسینی یک هدف استراتژیک را دنبال کرده است که تا حدود زیادی به آن دست پیدا کرده است.

پیش‌بینی می شود که برای فصل بعدی عصر جدید علیخانی قصد ترمیم تیم داوری را داشته باشد. نکات و نقاط مثبت را ترمیم و نکات منفی را بهبود و یا ترمیم کند. اما آنچه مشخص است اینست که عصر جدید با همه نقاط مثبت و منفی نقطه عطف تاریخ تلویزیون به شمار می‌رود و قضاوت ها در مورد کم و کیف آن همچنان ادامه خواهد داشت.

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

نظرات

  • انتشار یافته: 20
  • در انتظار بررسی: 7
  • غیر قابل انتشار: 4
  • IR ۲۱:۵۹ - ۱۳۹۸/۰۱/۱۲
    59 49
    برنامه ای در شان ملت ساخته دمش گرم از برنامه های گفتگو محور حالمون به هم خورد دیگه
  • جواد IR ۲۳:۰۳ - ۱۳۹۸/۰۱/۱۲
    38 63
    با سلام . هر چهار داور جزو گنجینه های هنر ایران هستند قدر این عزیزان را باید دانست . خدمتی که به فرهنگ و هنر ایران داشته اند .
    • IR ۰۵:۱۸ - ۱۳۹۸/۰۱/۱۳
      11 12
      هم که تو دسته دشمن نیستن خوبه ما راضی هستیم
  • افشین IR ۲۳:۵۲ - ۱۳۹۸/۰۱/۱۲
    14 29
    جالبه اصلا اشاره نکردید یه کپی بسیار مسخره از یه برنامه ترکیه ای هستش
    • IR ۰۹:۴۵ - ۱۳۹۹/۰۳/۲۹
      2 0
      خیلی‌بی‌ادبی
  • سانسور نکن انعکاس بده IR ۰۰:۴۱ - ۱۳۹۸/۰۱/۱۳
    25 22
    من فکر میکنم بشیر حسینی به این برنامه تحمیل شده سوابقش نشون میده مدیریت جدید شبکه 3 رویکردش ورود افراد خاص به برنامه هاست و قصد کنترل انها را دارد مثل برنامه 90 که مهار شد و .....
  • حسین لشکریها IR ۰۱:۱۸ - ۱۳۹۸/۰۱/۱۳
    12 33
    آریا عظیم نژاد خیلی مغرور و جوگیر است . بیشتر احساس میکند یک مسابقه ی خارجی را داوری میکند. اصلا انتخاب خوبی برای داوری نیست.
    • M#like IR ۱۹:۴۸ - ۱۳۹۸/۰۴/۰۱
      11 5
      کی از تو نظر خواست
  • IR ۰۱:۳۷ - ۱۳۹۸/۰۱/۱۳
    11 28
    ازبرنامه های که تقلید ازکشورهای دشمن هستند بسیار بدم میآیید حالا میخواهد با هرهدفی باشد چون آدم هردقیقه فگر میکند اینها هیچ استعدادی که ندارند هیچ بلکه میمون تقلید کارندوما هم که نگاه میکنیم حیوانیم
    • نن IR ۲۰:۳۶ - ۱۳۹۹/۰۴/۱۶
      0 0
      به تو چه؟؟؟؟؟؟؟/
  • IR ۰۲:۰۳ - ۱۳۹۸/۰۱/۱۳
    39 4
    خسته شدیم بس که خندوانه و بازیهای بی نمکش رو دیدیم. دست سازنده های این برنامه گرم. هم استعدادها رو پیدا میکنن و هم ما بی استعدادها رو سرگرم میکنن
  • IR ۰۳:۲۲ - ۱۳۹۸/۰۱/۱۳
    9 33
    برنامه سرکاری عصر (جاهلیت) جدید
  • IR ۰۴:۱۶ - ۱۳۹۸/۰۱/۱۳
    20 15
    یه برنامه سخیف . نقطه عطف برنامه های ایران ثریا و پایش و عصر و مستندهای شبکه افق هست . از این دست برنامه ها رو بیشتر برای مردم معرفی کنید تا سواد و بصیرت و شعور اجتماعی فرهنگی سیاسی و هنری مردم افزایش پیدا کنه.
  • IR ۰۹:۱۲ - ۱۳۹۸/۰۱/۱۳
    21 12
    این داورها یشتر به سلیقه و ذوق خودششان رای میدهند مخصوصا ناتاشا
  • IR ۱۷:۳۷ - ۱۳۹۸/۰۲/۰۸
    10 5
    احسان تو چقد تو رای این داورا دخالت میکنی
  • اسی IR ۱۷:۰۰ - ۱۳۹۸/۰۴/۰۳
    4 1
    من فکر میکنم در فصل جدید برنامه همه داورها تغیر کردن واین تغیر نسبتا خوب بوده اما خانم نونهالی اخیرا خیلی کام تلخی داشتن و حتی ب شوخی هایی ک دیگر داورا داشتن عکس العملی نشون نمیدن دریغ از ی لبخندٰ........
  • درسا IR ۲۰:۰۹ - ۱۳۹۸/۰۴/۰۶
    4 20
    به نظر من بجای بشیر حسینی محمد رضا گلزار باید انتخاب میکردن برای داوری
  • IR ۱۹:۴۷ - ۱۳۹۹/۰۳/۰۸
    1 0
    به‌نظر‌من‌داوران‌عصر‌جدید‌بسیار‌خوب‌هستند‌ونباید‌انها‌را‌قضاوت‌کرد‌چون‌هیچ‌کسی‌دوس‌ندارد‌قضاوت‌شود‌یکی‌اون‌بالا‌هست‌که‌مارا‌قضاوت‌کند‌لطفا‌راجع‌انها‌قضاوت‌نکنین
  • ابوالفضل IR ۱۴:۱۰ - ۱۳۹۹/۰۴/۰۲
    0 0
    دکتر بشیر و خانم نونهالی به کسی ( به حق ) رای نمی دهند.
  • احمد احمدی IR ۲۳:۳۸ - ۱۳۹۹/۰۵/۱۴
    0 1
    با سلام و احترام برنامه عصر جدید خیلی عالیه فقط اگر به جای آقای آریا عظیم نژاد ‌کسی دیگر بود عالی میشد چون نظراتش خیلی بی منطق است و روی اعصابه

این مطالب را از دست ندهید....

فیلم برگزیده

برگزیده ورزشی

برگزیده عکس