شجریان ممنوعیت

استاد آواز ایران با وجود تجربه تاریخی عارف قزوینی، سال ۱۳۸۸، در همان مسیری گام برداشت که از داخل ایران برایش طراحی شده بود.

سرویس فرهنگ و هنر مشرق - مستند «شجریان، از سپیده تا فریاد» که روز ۱۰ فروردین ماه از شبکه افق سیما منتشر شد، با تهمیدات رسانه‌ای حرفه‌ای‌تر می‌توانست مخاطب گسترده‌تری داشته باشد. نحوه اطلاع رسانه‌ای در مورد پخش این مستند، چندان حرفه‌ای و در خور شأن اثر و شخصیت محوریِ مورد ارزیابی این مستند نبود. این قضاوت مشمول قبل از بررسی اثر می‌شود. وقتی اثر بسیار مهمی در شبکه افق پخش می‌شود، انتظار می‌رود با استمداد تبلیغاتی از مرجعیت شبکه یک سیما، پربیننده بودن شبکه ۳ و خاص بودن شبکه چهارم، امکان پخش چند آنونس را برای مستند فراهم می‌آوردند.

بیشتر بخوانید:

به شجریان، بخاطر «شجریان»

«جان جهان»؛ باز هم برایمان بخوان!

به هر حال قبل از ارزیابی چیستی و چگونگی محتوا، سویه و رویه، مشی و روش و نحوه ساخت، مهمترین مسئله این است که یک هم‌آوایی هماهنگ میان شبکه‌های سیما وجود داشته باشد، تا به محض پخش اثر بسیار مهمی، مثل مستند «شجریان، از سپیده تا فریاد»، در کنار تبلیغات برنامه‌های صرفاً سرگرمی‌ساز سیما، آثار اندیشه‌محور و خاص‌تر در معرض تبلیغات قرار بگیرند. به هر نام پخش مستند مذکور آنقدر اهمیت پیدا کرد که زمان تکرار نوبت دوم در شبکه افق، فضای مجازی بانی اطلاع رسانی شد، آنهم نه از طریق شبکه‌های مختلف سیما. در مورد این مستند خاص باید چندین نکته مهم در فرامتن و متن اثر بپردازیم.

۱- اگر مستند را از پایان یعنی از انتها (تیتراژ) تحلیل کنیم به نتایج قابل اعتنایی دست خواهیم یافت. این مستند به دلیل تحقیقات گسترده و شیوه ساختی که سازندگانش در پیش گرفته‌اند یک مستند بسیار حرفه‌ای است. تیم کوچک ساخت و استفاده از متن بشدت تحقیق شده، نشان می‌دهد، مستندسازی پرهزینه مرسوم در سیما، اگر از هدایتگری حرفه‌ای برخوردار باشد، می‌تواند بدون هزینه‌های کلان، اعتبار بیشتری نسبت به مستندهای بی‌خاصیت سیاسی، اجتماعی، فرهنگی و ورزشی پرهزینه داشته باشد. نمایش اسامی تیم کوچک تولید موید اعتبار سازندگان و تسلطشان به سوژه است. این مستند با کمترین نیروی انسانی ممکن ساخته شده، اما اثر بشدت حرفه‌ای و کنجکاوی‌برانگیز است که از زوایای مختلفی، وجه متفاوتی از زندگی استاد آواز ایران را بررسی می‌کند.

بیشتر بخوانید:

سوءاستفاده مجدد انتخاباتی روحانی از شجریان

ارشاد: راه بازگشت برای شجریان باز است

چه کسی پخش صدای شجریان را از صدا و سیما ممنوع کرد؟

فیلم: دلایل ممنوعیت شجریان توسط خاتمی وزیر ارشاد وقت

۲- به هر روی، آوردن نام استاد شجریان در عنوان مستند، این شائبه را بوجود می‌آورد که سازندگان با محوریت قرار دادن سلوک سیاسی «استاد آواز ایران» قصد هیاهوی سیاسی داشته‌اند؛ یا قصدشان این بوده که در ساز و کار شبکه افق (با توجه به رویکرد این شبکه) خودشان را مطرح کنند؛ این روش در حوزه مستندسازی سیما بسیار مرسوم و ساده است. مستندسازان فرصت طلب فراوانی با توجه به رویکردهای سیاسی روز، چهره‌های سیاسی، اجتماعی، فرهنگی و ورزشی را محور قرار داده و در موردشان مستندهایی ساخته‌اند، تا خودشان را مطرح کنند ومستندسازان ماجراجوی فراوانی برای مطرح کردن نام خودشان، بدون نگاه دقیق به تاریخ اقدام به تخریب شخصیت محوری می‌کنند.

این فرض به این دلیل مطرح می‌شود که با این فن فرصت‌طلبانه از شهید آوینی تا غلامرضا تختی، در لیست مستندسازان قرار داشته‌اند و اغلب آثار ساخته شده، روی مدار شور و برای مطرح شدن مؤلفان ساخته شده‌اند. اما مستندی که از استاد شجریان در شبکه افق به نمایش درآمد، از مدار شور خارج و روی باند شعور حرکت کرد. چون قضاوت در مورد استاد شجریان، در این مقطع حساس کنونی، ممکن است به جهت دهی‌های سیاسی و نوعی اغتشاش در فضای فرهنگی منجر شود.

بیشتر بخوانید:

جایگزین شجریان هم مشخص شد

حضور «حمیدرضانوربخش» که از رگ گردن به استاد نزدیک‌تر است، در این مستند غنیمت بزرگی محسوب می‌شود. داریوش پیرنیاکان فعلی که در مستند حضور دارد، با داریوش پیرنیکان دهه شصت و هفتاد بسیار متفاوت است و حقایق را به زبان می‌آورد و حضور استاد «حسین علیزاده» که اعتبار دوچندانی به همه قضاوت‌های مؤلفان خواهد بخشید. همین نام‌های بزرگ و توازن نریشین‌ها و قضاوت بزرگان در متن مستند، آنرا از قضاوت‌گری سیاسی یکسویه‌نگر دور می‌کند.

۳- «حمیدرضا بوالی» مهمترین نویسنده این مستند، با استناد به کارنامه مطبوعاتی‌اش در قضاوت‌های روزمره سیاسی نمی‌گنجد. اگر او را با استناد به نوشته‌هایش تحلیل کنیم، به استناد نقدی که درباره فیلم «دکتر ژیواگو» در ویژه نامه مجله ۲۴ نوشت، مرزی‌بندی های سیاسی را نمی‌توان به او نسبت داد. با استناد به عملکرد نویسنده و پژوهشگر این مستند، می‌توان تمام قضاوت‌های یکسویه‌نگرانه پس از پخش این مستند در فضای مجازی را به چالش کشید. برخی نام‌ها استقلال معین سیاسی خاصی دارند که در دسته‌بندی‌ها و دعواهای سیاسی جایی نخواهند داشت. عملکرد مؤلف (بوالی) در مقام پژوهشگر و نویسنده از مرزبندی‌های جناحی فراتر می‌رود و نام نویسنده اصلی مستند، در میان تنش‌ها و برخوردهای جناحی جایی نخواهد داشت.

با این استناد دقیق و موشکافانه مخاطبی که این مستند را از شبکه افق تماشا خواهد می‌کند، یا آنرا از سایت تلویبیون خواهد دید، باید این مسئله را با خودش را حل کند که با یک بازخوانی تاریخی وفادارانه و غیرجناحی در مورد یک هنرمند فاخر و نامدار مواجه است. این فرض‌ها را بدون در نظر گرفتن نام، پیشینه و عقبه سازندگان مطرح کردیم تا به نتیجه عدم تحریف دست پیدا کنیم.

۴- از زمان پخش این مستند تاکنون قضاوت‌های متعددی در فضای مجازی و توئیتر منتشر شده است. عده‌ای می‌گویند شبکه افق و مؤلفان قصد تطهیر شجریان را دارند و عده‌ای دیگر معتقد به ترور پرسوناژ استاد شجریان هستند. اما اگر قضاوت ما درباره مستند و استاد شجریان، با توجه به محتوای اثر و در نظر گرفتن انضمام‌های فرمی و پیوست‌های تاریخی، موجب حصول نتیجه همدلانه می‌شود. در متن مستند، کوچک‌ترین بی‌حرمتی سیاسی، علی رقم طرح موضوعات ملتهب، نسبت به استاد آواز ایران اتفاق نیفتاده است و این مسئله بزرگترین حسن اثر محسوب می‌شود.

۵- متأسفانه ما در حوزه تاریخ‌نگاری هنری و موسیقیایی با ضعف‌های بسیار بزرگی روبرو هستیم که تاریخ را محدود به موضوعات معاصر می‌دانیم. اگر دایره آگاهی رسانی رسانه‌ای محدوده وسیع‌تری داشت، قبل از این مستند باید در مورد عارف قزوینی مستند می‌ساختیم. ساخت چنین مستندی اگر در رسانه ملی محقق می‌شد به یقین امروز می‌توانستیم قضاوت شفاف‌تری نسبت به این استاد شجریان داشته باشیم.

بیشتر بخوانید:

شجریان در وصف هاشمی رفسنجانی می‌خواند

چرا هدیه رفسنجانی به شجریان باورپذیر نیست؟

ترتیب قرائت تاریخ در این مستند، زمینه تطبیق سلوک ایشان را با عارف قزوینی فراهم می‌آورد. تاریخ به همان صورتی که برای عارف قزوینی شاعر و تصنیف‌ساز رقم خورد، برای استادشجریان در شکل مشابهی تکرار می‌شود. «عارف قزوینی» نیز با وجود داشتن پدری منبری، عمامه را برداشت و ترک روضه خوانی کرد. او رابطه بسیار خوبی با شاهزادگان قاجار داشت اما با غزل‌های خود به موفقیت مشروطیت کمک شایانی کرد و دلبستگی به مشروطیت، باعث رانده شدن او از دستگاه قاجار شد.

این بخش از زندگی عارف قزوینی شباهت کاملاً ملموسی به سلوک استاد شجریان دارد. استاد شجریان، به عنوان هنرمند شاخصی در جشن هنر شیراز حضور داشت. اما ناگهان تغییر رویکرد داد و بواسطه تأثیر هوشنگ ابتهاج (سایه) و گروه چاوش تصنیف سپیده را در بحبوبه انقلاب اسلامی در سال ۱۳۵۷ خواند.

بیشتر بخوانید:

موسیقی بی‌صاحب شده است / شجریان اول انقلاب خالصانه و مخلصانه کار می‌کرد

خدمات موسیقایی شجریان به انقلاب

ایران ای سرای امید، بر بامت سپیده دمید / بنگر کزین رَهِ پُرخون، خورشیدی خجسته رسید

اگرچه دل‌ها پُرخون است، شکوهِ شادی افزون است / سپیده ی ما گلگون است وای گلگون است، که دستِ دشمن درخون است

ای ایران غمت مَرِساد / جاویدان شکوهِ تو باد

اه ما، راه حق، راه بهروزی است / اتحاد، اتحاد، رمز پیروزی است

صلح و آزادی، جاوِدانه در همه جهان خوش باد / یادِگارِخونِ عاشقان، ای بهار

عارف قزوینی هم در مراسم تشییع پیکرکلنل محمدتقی خان پسیان در مراسم تشییع او فریاد برآورد

این سر که نشان سرپرستی است / امروز رها ز قید هستی است

با دیده عبرتش ببینید / کاین عاقبت وطن‌پرستی است

اما پس از مشروطیت عارف دچار یک انحراف سیاسی شد و مواضع رادیکالی حتی نسبت به مشروطیت اتخاذ کرد. در تاریخ هم آمده است که سیاست‌زدگی عارف قزوینی زیست سیاسی‌اش سلوک هنری‌اش را در مرز نابودی قرار داد. این بخش از زندگی عارف قزوینی موجب کوچ مقطعی او به ترکیه شد. (مصادف با جنگ جهانی اول).

بیشتر بخوانید:

چرایی رویگردانی سلطنت طلبان از شجریان

استاد شجریان هم به همان مسئله مبتلا شد و کوچ در سال ۱۳۸۸ از ایران و برگزاری چندین کنسرت در خارج از کشور، نتوانست درب‌های تازه‌ای را برای او بگشاید. چون موسیقی کلاسیک ایرانی، تنها در ایران گردش مالی و مخاطب دارد. مخاطبان موسیقی ایرانی در خارج از کشور، عطش خود را با موسیقی پاپ سیراب می‌کنند. به همین دلیل تور خواننده‌ای نظیر محسن یگانه در آمریکا و اروپا از مخاطبان بیشتری نسبت به کنسرت استاد شجریان برخوردار است.

بیشتر بخوانید:

کنسرت شجریان در ترکیه لغو شد

۶- در متن مستند به مصاحبه «حمیدرضا نوربخش» با استاد شجریان در روزنامه ایران اشاره می‌شود و تمامی آن جملات بازهم نقل قول‌های عارف قزوینی پس از بازگشت به ایران را در ذهن تداعی می‌کند. وقتی شرایط کار برای عارف به دلیل مواضع سیاسی و ضد مذهبی‌اش بسته‌تر می‌شود در یک فراز تاریخی می‌گوید:

"آخر این چه بدبختی بود که دامن گیر من شده‌است. فرمانفرما با من بد، سلیمان میرزا بد، قوام‌السلطنه بد، تقی‌زاده هم بد، نصرت‌الدوله بد، ملک‌الشعرا بد، مرتجع و آزادی خواه هر دو دشمن، من از هر طرف هدف تیر کینه خواهی شده.

فرجام استاد شجریان با مصاحبه‌ای به قصد تعدیل مواضع گذشته، نتیجه معکوسی برای ایشان داشت و اصرار به عدم پخش صدایش از رسانه ملی، به این جدا افتادگی ایشان بیشتر دامن زد.

شجریان فقط به دلیل عبارت خس و خاشاک پای در راه دیگری نهاد؟

۷- تمام دلخوری‌های استاد شجریان آنطور که ایشان در مصاحبه‌هایشان در خارج از کشور نقل کردند، تنها از عبارت" خس و خاشاک" رئیس دولت دهم بود و به دلیل همین عبارت استفاده شده، پای در مسیر جدا افتاده‌ای همچون عارف قزوینی گذاشت. نقل قول احمدی‌نژاد در متن مستند وجود دارد و در این سال‌ها بدرستی قضاوت و شنیده نشده است. طرح این بحث، به دلیل حمایت از ادبیات همواره مخدوش رئیس جمهور سابق نیست، اما محمود احمدی‌نژاد "خس و خاشاک" را از ۴۰ میلیون شرکت کننده در انتخابات ۱۳۸۸ و ۷۰ میلیون جمعیت ایرانی جدا می‌کند و اگر جملات استفاده شده توسط رئیس دولت دهم را دوباره بررسی کنیم، شرکت کنندگان در انتخابات و افرادی که در انتخابات به رقیب سیاسی‌اش رأی داده‌اند را در دایره خس و خاشاک نمی‌گنجاند. او خس و خاشاک را افرادی خارج از این دایره توصیف می‌کند و هیچگاه هواداران رقیب را خس و خاشاک خطاب نمی‌کند.

۸- استاد آواز ایران با وجود تجربه تاریخی عارف قزوینی در همان مسیری گام برداشت که از داخل ایران برایش طراحی شده بود. با نمایش جزئیات در مستند «شجریان، از سپیده تا فریاد» اگر با استناد به جزئیات تمامی وقایع مرتبط با کمی آگاهی بیشتری بررسی کنیم، کاملاً مشخص است برای استاد آواز ایران، پازل‌های سیاسی پساهشتادو هشتی کاملاً چیده شد. آن حلقه هدایت‌گر موسیقایی که در داخل کشور فعالیت می‌کنند و اتاق فکر شاخصی در حوزه موسیقی دارند، نخستین مصاحبه استاد شجریان با بیژن فرهودی (مجری سابق صدای آمریکا)، گفت‌وگوی حضوری با جمشید چالنگی، حضور در مستند پژواک روزگار (صادق صبا) محصول بی‌بی‌سی فارسی را از قبل طراحی کردند. زمانی که جنبش سبز متوقف می‌شود با تغییر دولت، مصاحبه دیگری با استاد شجریان در روزنامه ایران منتشر می‌شود تا بازی از دست رفته دوباره احیا شود. در واقع پازل‌های ورود به بازی اتفاقات پسا ۸۸ برای ایشان چیده شده بود تا در صورت رخداد سیاسی ملتهب‌تری او به این بازی ورود کند.

بیشتر بخوانید:

کاش شجریانِ «آستان جانان» همسنگ مبتذل‌ها نمی‌شد

گواه طرح چنین ادعایی همکاری استاد شجریان با «صادق صبا» در اردیبهشت ۱۳۸۸ است که استاد در این مستند با مدیر وقت بخش بی‌بی‌سی فارسی، درباره زندگی عمر خیام گفت‌وگو می‌کند.صادق صبا دوبار در بهمن ۱۳۸۷ و اردیبهشت ۱۳۸۸ برای ساخت دو مستند با شجریان دیدار داشته است. این دیدارها هم محصول همان اتاق فکر طراح است. البته مستند «شجریان، از سپیده تا فریاد» برای تحلیل تغییر رویکردهای استاد شجریان سعی می‌کند به قرائت‌های رسمی اکتفا کند تا استادکار موسیقی کلاسیک ایرانی در یک قرن اخیر از تمامی تقصیرها مبرا باشد.

بیشتر بخوانید:

آیا شجریان پاسخی برای این پرسش‌ها دارد؟

۹- مستند «شجریان، از سپیده تا فریاد» قضاوتش یکسویه نیست و استاد شجریان را متهم نمی‌کند و صرفاً به بازخوانی تاریخ اکتفا می‌کند. اما پس از پخش این مستند، موجی از قضاوت‌های سیاسی در فضای مجازی منتشر می‌شود تا زحمت خاص سازنندگان و پرهیزشان از حقنه کردن هرگونه قضاوتی پایمال شود. به هر حال کارگردان این اثر مهدی طوسی، فعال رسانه‌ای شناخته شده‌ای است که کارنامه بسیار روشنی دارد. او در دوران فعالیتش در حوزه روزنامه‌نگاری و برنامه‌سازی، هیچگاه متهم به یکسویه‌نگری نشده و کارنامه بسیار شفافی دارد و همین سابقه می‌تواند دستمایه خوبی باشد که صرفاً هر بیننده‌ای را مجاب کند که با یک بازخوانی تاریخی، هم‌سرنوشتی استاد شجریان با عارف قزوینی ارزیابی می‌شود، با این تفاوت که عارف قزوینی، عاقبت چندان خوشایندی نداشت، اما استاد به رغم حرکات سیاسی زیگراگی، همچنان معتبر است و احترام و جایگاه شاخص او همچنان حفظ شده است. بازهم مجالی فراهم می‌شود تا تصنیفی که ایشان به زیبایی اجرا کرده را به بهانه پخش این مستند تکرار کنیم.

بر ما بسی کمان ملامت کشیده اند

تا کار خود ز آبروی جانان گشاده ایم

چون لاله می مبین و قدح در میان کار

این داغ بین که بر دل خونین نهاده ایم

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

نظرات

  • انتشار یافته: 93
  • در انتظار بررسی: 3
  • غیر قابل انتشار: 46
  • IR ۲۳:۲۶ - ۱۳۹۸/۰۱/۱۱
    شجریان برای مردم ایران تمام شده سالهاست
    • قریشی IR ۰۰:۰۵ - ۱۳۹۸/۰۱/۱۲
      از زمانیکه به خیال تغییر حکومت به فتنه گران تکیه داد و سریع السیر رفت توی شبکه های بهایی معاند نظام روده درازی کرد برای همه ملت باشرف ایران مرده محسوب میشه مگر یک عده صهیونیست که الان تشریف میارن ومنفی میزنند
    • محمد IR ۰۳:۱۳ - ۱۳۹۸/۰۱/۱۲
      53 87
      سواي سياست و هر مسئله ديگر شجريان عزيز استاد معاصر موسيقي سنتي ايران هست و همچون حافظ و سعدي مولانا و،،، در قيد زمان و مكان اين جهان هستي نيستند و سال ها و قرن ها مثل اب روان و خروشان خواهند جوشيد ،،
    • IR ۰۵:۵۶ - ۱۳۹۸/۰۱/۱۲
      اسم مستند رو باید میذاشتن: دقیقا، آروغ شجریان
    • دبل IR ۰۸:۵۴ - ۱۳۹۸/۰۱/۱۲
      20 44
      برای اقلیت ده ۱۲ ملیونی که توی هچ انتخابات ریاست جمهوری رای ن تمام شده نه نه برای بقیه ناز نفسش
    • IR ۱۳:۴۸ - ۱۳۹۸/۰۱/۱۲
      14 84
      هموطن بزرگوار شجریان شجره طیبه ایران زمین است. اوجاودانه است وجاویدان خواهدماند. ایشان ازنام وننگ سفرکردند. ازدین ودنیا گذشتند. اوبیرون زکفرودین است. برتر زصلح وکین است نه درفراق و وصل است شجریان جان ماست.
    • IR ۱۵:۲۳ - ۱۳۹۸/۰۱/۱۲
      40 4
      بیرون ز کفر و دین است!؟ پناه بر خدا، بفرمائید دیگه بشر نیستن
    • به IR ۱۳:۴۸ - ۱۳۹۸/۰۱/۱۲ IR ۱۵:۲۶ - ۱۳۹۸/۰۱/۱۲
      57 3
      بیرون ز کفر و دین یعنی چه؟ یعنی مجموعه تهی؟
    • IR ۱۷:۴۲ - ۱۳۹۸/۰۱/۱۲
      9 7
      درسته! محمدرضا شجریان تمام شد! اما واقعاً حیف شد!!
  • IR ۲۳:۳۱ - ۱۳۹۸/۰۱/۱۱
    41 72
    اصل کار که درسته ولی تایم بدی پخش شد، الان مسئله و مطالبه مردم سیل زده و پاسخگو کردن مسئولینه، 1 ماه براحتی فضا عوض میشه و این ور و اونور بحث حاشیه ای! خوب همین رو بذارید خرداد که فتنه 88 شروع شده بود!! واقعا صداوسیما فکر هم میکنه اصن؟
    • DE ۰۱:۵۶ - ۱۳۹۸/۰۱/۱۲
      94 69
      و دقیقا هم اشکال کار شجریان و همه «مرفهین بی درد» هم همین است: از مسایل و مشکلات روز جامعه خودشان غایب اند.
    • IR ۱۴:۰۳ - ۱۳۹۸/۰۱/۱۲
      12 37
      صدا و سیما بخاطر حذف میلی فردوسی پور تحت فشاره و با این برنامه ها دنبال انحراف افکار عمومیه
  • IR ۲۳:۳۹ - ۱۳۹۸/۰۱/۱۱
    85 10
    چرا مردم موسیقی بی محتوای غیر ایرانی را بیشتر دوست دارن مخصوصا این جدیدیا که چرت و پرت اس همش
  • GB ۲۳:۴۲ - ۱۳۹۸/۰۱/۱۱
    23 33
    شبکه افق
    • IR ۰۲:۳۸ - ۱۳۹۸/۰۱/۱۲
      61 35
      شبکه محبوب کرملین و روزنامه کیهان
    • IR ۱۵:۲۱ - ۱۳۹۸/۰۱/۱۲
      21 6
      شبکه صادق و محبوب دل همهی ملت غیر ایران و خار چشم منافقان و مترفین
  • US ۲۳:۴۴ - ۱۳۹۸/۰۱/۱۱
    حیف است استادی در حد سعدی و فردوسی هنوز در قید حیات است ولی در صداوسیمایی که ادعای ملی دارد اثری از او نیست
    • IR ۰۰:۳۳ - ۱۳۹۸/۰۱/۱۲
      62 71
      فردوسی و سعدی هیچ کدام خواننده نبودند! و اساسا در زمان آنها آوازه خوانی کار مردمان پست و بردگان محسوب می شد!
    • مجید IR ۰۰:۳۶ - ۱۳۹۸/۰۱/۱۲
      76 75
      مردکی که در کمال پرویی میگه : من اگه آروق هم بزنم یه عده جمع میشن ، در حد ساسی مانکن هم ارزش نداره
    • IR ۰۶:۲۴ - ۱۳۹۸/۰۱/۱۲
      41 12
      رفیق شفیق من که میگین آوازه خوانی کار بردگان و ... بوده. درسته که آوازه خوانی کار بردگان بوده ( آنهم صرفا در دوره برخی از حکام مغول و نه تمام تاریخ ) ، اما اینهمه ردیف و گوشه آواز ایرانی ، سازهای ایرانی با قدمت بسیار بالا ، اینها را یکسری دانشمند و اهل فن طراحی و پیاده سازی کرده اند نه یک مشت آدم علاف و بیکار و یا برده ! چرا عادت کردیم نسنجیده هر حرفی رو بزنیم؟
    • به IR ۰۶:۲۴ - ۱۳۹۸/۰۱/۱۲ IR ۰۹:۱۳ - ۱۳۹۸/۰۱/۱۲
      29 8
      اسم آن اساتید شما ملیجک و مطرب بوده است و البته مایه تفریح شاهان و شاهزادگان بودند و پول خوبی هم برای نواندگی و ساخت آن وسایل می گرفتند. اما هیچ احترامی پیش مردم نداشتند.
  • نام IR ۲۳:۴۴ - ۱۳۹۸/۰۱/۱۱
    71 63
    دلمون گرفت چارتا رقاص بیارید شبکه 3 حال کنیم .
    • IR ۰۰:۳۹ - ۱۳۹۸/۰۱/۱۲
      49 40
      این همه تو ماهواره میبینید کافیتون نیست!!!!!!!!؟؟؟؟؟؟؟
    • IR ۱۱:۵۱ - ۱۳۹۸/۰۱/۱۲
      30 8
      کدوما رو میگی . همونایی که دو سال قبل با روبان رنگی تا صبح تو خیابون تنگ آغوش هم رقصیدن و قر دادن ؟ همون اصلاح طلبهای آشغال ؟
  • IR ۲۳:۴۶ - ۱۳۹۸/۰۱/۱۱
    24 54
    نیازی به تبلیغ نیست مردم دیگه سنتی گوش نمیدن . رپ و راک و ...
  • IR ۲۳:۵۰ - ۱۳۹۸/۰۱/۱۱
    استاد عزیزم
    • IR ۰۷:۰۰ - ۱۳۹۸/۰۱/۱۲
      31 25
      مظلوم تر ا ز شجريان دكتر احمدي نژاد است كه سالها براي گناه ناكرده مورد هجمه از خدا بي خبران قرار گرفته !!!خس و خاشاك هاي واقعي كه اكنون اغلبشان صاحب مسندند از هر راهي براي ترور شخصيت اوًكوشيدند و البته با قدرتي كه داشتند موفق هم شدند
  • IR ۰۰:۰۰ - ۱۳۹۸/۰۱/۱۲
    39 25
    بزرگواران مشرق با سلام این مستند رو سال پیش در اینترنت دیده بودم و ساخت صداوسیما نیست. بسیار مستند خوبی بود و روایت منصفانه ای نیز داشت.
  • AE ۰۰:۰۴ - ۱۳۹۸/۰۱/۱۲
    24 9
    لطفا تکرارش را پخش کنید
  • IR ۰۰:۱۰ - ۱۳۹۸/۰۱/۱۲
    69 96
    نمک به حرام یعنی همین شجریان که هر چه دارد از بعد از انقلاب و به خاطر قلع و قمع سایر خواننده ها و دادن فرصتهای بی شمار و ویژه به او است. دهه شصت بود که شجریان را که قبلا از انقلاب کوشه پارکها می خواند به استاد بزرگ خواننده در تالار وزارت کشور تبدیل کرد. حالا همین آدم نشان داد که مطلقا حق نمک را نمی شناسد.
    • IR ۱۱:۵۱ - ۱۳۹۸/۰۱/۱۲
      8 23
      حالت خوبه داداش؟ چی زدی؟
    • به ۱۱:۵۱ - ۱۳۹۸/۰۱/۱۲ TR ۱۳:۵۷ - ۱۳۹۸/۰۱/۱۲
      4 8
      انگار جنس شما بهتر بوده که واقعیت را در مورد شجریان نمی توانید ببینید. تمام محبوبیت او ساختگی و کار خود نظام بود که گنده اش کرد.
    • IR ۱۴:۵۱ - ۱۳۹۸/۰۱/۱۲
      2 9
      پيس قبول داريد كه قلع وقمع كردي؟؟
  • IR ۰۰:۱۰ - ۱۳۹۸/۰۱/۱۲
    63 50
    سیاست رو که کنار بگذاریم ایشون به دین اسلام توهین کرده گویا دین اسلام باید با شجریان کنار بیاد که میگه اینا 1400 ساله که با هنر کنار نمیان !
    • IR ۰۷:۰۲ - ۱۳۹۸/۰۱/۱۲
      28 9
      فقط معلوم نیست چطوری در دهه شصت اسلام با ایشان مشکلی نداشت و جمهوری اسلامی آنهمه رانت و امکانات در اختیار ایشان گذاشت!
  • IR ۰۰:۱۸ - ۱۳۹۸/۰۱/۱۲
    53 74
    درود فراوان بر ایرانی اصیل و استاد آواز در جهان استاد گرانقدر محمد رضا شجریان
    • BE ۰۶:۰۱ - ۱۳۹۸/۰۱/۱۲
      22 44
      زپرشک
  • صمد IR ۰۰:۲۲ - ۱۳۹۸/۰۱/۱۲
    52 12
    آقا چرا به جای این اخبار حاشیه ای یک خبر از سیل لرستان و خوزستان نمیزارین شجریان خوب یابد به ما ربطی نداره هر کسی رو تو گور خودش میخوابونن شما اگر راست میگی یه خورده از درد و رنج مردم بنویس شایدمسولین بخونن خجالت بکشن
  • US ۰۰:۳۲ - ۱۳۹۸/۰۱/۱۲
    48 62
    صدا و سیمای ام القری جهان اسلام به فرموده امام خمینی باید دانشگاه باشد. اگر کسی دنبال موسیقی و رقاصی است بهترش در جای دیگر هست. امام خمینی فرمود موسیقی را حذف کنید و نترسید از اینکه بگویند ما کهنه پرستیم. ما نباید به بهانه افتادن مخاطب به مطرب ها و سلبریتی ها پناه ببریم
  • IR ۰۰:۵۸ - ۱۳۹۸/۰۱/۱۲
    29 16
    حالا فهمیدم چرا دولت فعلی دائما به دیدار و ملاقات شجریان میرفتند...از عذاب وجدان آن برخوردهای تند بوده است
  • IR ۰۲:۱۴ - ۱۳۹۸/۰۱/۱۲
    55 32
    مشرق جلبک
  • فردین FR ۰۲:۱۸ - ۱۳۹۸/۰۱/۱۲
    55 69
    چرا این آوازخوان را استاد مینامید؟ اگر این استاد است پس نصرت فتحعلی خان چیست؟ لطفا کلمه استاد را برای این آدم نمک نشناس بکار نبرید . او خود را به بیگانگان و دشمنان ایران به ارزانی فروخت.
    • ناشناس IR ۰۸:۰۵ - ۱۳۹۸/۰۱/۱۲
      45 22
      ادم تهی مغزی که از موسیقی سررشته ندارد اظهار نظر نمیکند.شما جایی که تخصص نداری خفه بشی بهتره.
    • IR ۱۲:۳۰ - ۱۳۹۸/۰۱/۱۲
      20 3
      شجریان در مقابل خواننده های قبل از انقلاب و حتی امثال حبیب عددی نبود. مافیایی که در وزارت ارشاد بعد از انقلاب حامی او بود با قلع و قمع هنرمندان و رقبای وی بود که او را تبدیل به استاد شجریان کرد.
  • ناشناس IR ۰۳:۲۵ - ۱۳۹۸/۰۱/۱۲
    19 10
    این حرفها را ول کنید پیاز کیلوی چند؟ دلار چرا رفت بالا! مواظب باشیم سرمان را با این چیزها گرم نکنند و غارتگران به غارت مشغول باشند.
    • IR ۱۰:۴۹ - ۱۳۹۸/۰۱/۱۲
      16 9
      دقيقا گروني پياز و دلار براي سرگرمي ملت است ملتي كه فقط و فقط غم نان دارد هرگز متوجه غارت و خيانت نيست
  • ناشناس IR ۰۳:۲۵ - ۱۳۹۸/۰۱/۱۲
    10 13
    این حرفها را ول کنید پیاز کیلوی چند؟ دلار چرا رفت بالا! مواظب باشیم سرمان را با این چیزها گرم نکنند و غارتگران به غارت مشغول باشند.
    • احمد IR ۱۲:۱۱ - ۱۳۹۸/۰۱/۱۲
      11 3
      مثلا سرت گرم نباشه چیکار می کنی؟ دلار و طلا می خری و جنس حتکار می کنی؟
  • موسوی IR ۰۶:۲۸ - ۱۳۹۸/۰۱/۱۲
    24 41
    مگه این شخص از فعالان ر فتنه ۸۸ نبود؟ اینا که یه مشت مرده سیاسی هستند درست مثل میر حسین موسوی و خاتمی و کروبی و محتشمی و حجاریان و کرباسچی و.... لعنت خدا بر پایمال کنندگان خون شهدا . الهی امین.
  • IR ۰۶:۴۹ - ۱۳۹۸/۰۱/۱۲
    3 0
    اشعار غلط های املایی داره،لطفا اصلاح کنید
  • ... IR ۰۷:۰۳ - ۱۳۹۸/۰۱/۱۲
    44 8
    محبوبیتشو نمیتونین کم کنین شما بهتره یه مستند در مورد تتلو بسازین بهتره که وصف ها در موردش میگفتین
    • IR ۱۱:۳۳ - ۱۳۹۸/۰۱/۱۲
      5 1
      ابله !!واقعا نوشتن نام شجريان كنار تتلو براي تو عجيب نيست كه هرچه را ديگران گفته اند تو نشخوار ميكني!!
  • بابک IR ۰۷:۲۵ - ۱۳۹۸/۰۱/۱۲
    34 14
    محبوبیت بی نظیر استاد شجریان در بین ملت خاریست در چشم همه شماها .اگر فکر میکنید اینگونه نیست .بهش اجازه بدن کنسرت بزاره اونوقت میبینید چطوری مردم هجوم میارن .امتحان کنید
  • میلاد IR ۰۷:۲۷ - ۱۳۹۸/۰۱/۱۲
    17 23
    مرگ بر مخالفان شجریان درود بر استاد بزرگ
  • IR ۰۸:۲۵ - ۱۳۹۸/۰۱/۱۲
    41 1
    همانهایی شجریان را ممنوع الکار می خواستند و می خواهند که خواننده های محبوب آنها در گرجستان و سایر کشورهای معلوم الحال، مشغول اجرای کنسرت های زیرشکمی و بردن آبروی ایران و ایرانی هستند.
  • IR ۰۸:۵۰ - ۱۳۹۸/۰۱/۱۲
    55 15
    درود بر استاد بزرگ آواز ایران شجریان شرافت ووجدان مردم بزرگ ایران است جا داشت قبل از این مستندی واقع بینانه از زندگی استاد تهیه می شد در هر صورت کاری انجام شده است دست تهیه کنندگان درد نکند قدمی کوتاه اما باز جای تشکر دارد
    • IR ۱۱:۰۵ - ۱۳۹۸/۰۱/۱۲
      4 3
      شجریان گل سر سبد اواز ایران در همه دوران است
  • IR ۱۰:۱۹ - ۱۳۹۸/۰۱/۱۲
    10 24
    دلم برای ایران ای سرای امید تنگ شده .شجریان نبایدوارد بازی سیاسی میکردند!
  • IN ۱۰:۲۷ - ۱۳۹۸/۰۱/۱۲
    10 1
    آقا مگه بعد از فروش آرشیو چیزی مونده که استفاده بشه
  • IR ۱۰:۴۸ - ۱۳۹۸/۰۱/۱۲
    42 0
    لطفا فیلم خس خاشاک گفتن دکتر احمدی نژاد را پخش مجدد کنید و تکرار
    • SE ۱۱:۴۸ - ۱۳۹۸/۰۱/۱۲
      7 2
      نمی خواهند چنین کاری انجام دهند چون مردم می فهمند فریب خوردند و احمدی نژاد از حضور چهل میلیونی مردم تقدیر کرده و عده ای معدود را که گوشه ای آشوب می کنند خس و خاشاک نامید که حرف درستی بود. منتهی فحش را که زمین بیندازی صاحبش آن را بر می دارد. مثل همین آقای مطرب آوازه خوان.
    • احمد IR ۱۲:۱۵ - ۱۳۹۸/۰۱/۱۲
      8 2
      یکی از مهمترین برکات دولت تدبیر و امید این بود که درست بودن خیلی از حرفهای احمدی نژاد رو یکی یکی اثبات کرد. اونهای که الان دولتشون رای آورده ولی برای ماستمالی بی کفایتیش کل چهل سال انقلاب رو نفی می کنن و از اصلاحطلبی تبدیل می شن به سلطنت طلب شاه دوست ورشکسته بی اهمیت، غیر از خس و خاشاک چی هستن؟ همونهایی که می گفتن رای منو پس بدید ولی الان ادعا می کنن تو این چهل سال هیچ وقت رای ندادن.
    • IR ۱۲:۲۳ - ۱۳۹۸/۰۱/۱۲
      2 1
      فیلم 49 تا فحش روحانی هم پخش کنید فراموش نشود
    • IR ۱۳:۵۹ - ۱۳۹۸/۰۱/۱۴
      2 0
      من اصلاً نظر خوبی به احمدی نژاد و سیاستهاش ندارم ولی حقیقت را نمیشه کتمان کرد. افراد مدنظر احمدی نژاد در رابطه با واژه خس و خاشاک طرفداران موسوی نبود بلکه اون افرادی بودن که از اون اوضاع و احوال داشتن به نفع آمریکا و اسرائیل استفاده می کردند که بنظر من از خس و خاشاک هم کمترن!
  • احمد IR ۱۲:۱۷ - ۱۳۹۸/۰۱/۱۲
    7 0
    احمدی نژاد فحش رو انداخت کف زمین، صاحب فحش دوید اومد برداشتش.
  • IR ۱۲:۲۴ - ۱۳۹۸/۰۱/۱۲
    4 5
    مشرق پوفیوز
    • DE ۱۲:۱۲ - ۱۳۹۸/۰۱/۱۴
      0 1
      چرا اعصاب خودتو برای این موجودات خرد میکنی؟خودشون کاملا میدونن که کارشون تموم شده و هیچکسی هم پشتشون نیست و به زودی هم اواره این زندان و اون زندانن.پس به اراجیفشون فقط بخند
  • IR ۱۲:۳۵ - ۱۳۹۸/۰۱/۱۲
    3 4
    تمام خدمات چند ساله خودشو از بین برد ...هرچند که راه بازگشت به آغوش نظام براش بازه
  • IR ۱۲:۴۰ - ۱۳۹۸/۰۱/۱۲
    8 1
    مشرق و طرفداراش عقده ای هستند و دوست دارند که خودشونو با کوچک کرردن بزرگان ، بزرگ جلوه بدهند.
  • MY ۱۳:۰۰ - ۱۳۹۸/۰۱/۱۲
    13 10
    شما شپشوها را چه به استاد شجریان
    • IR ۱۸:۵۲ - ۱۳۹۸/۰۱/۱۲
      4 3
      اصل حرف رو زدی دمت گرم :)
  • IR ۱۳:۳۲ - ۱۳۹۸/۰۱/۱۲
    2 0
    آقای نویسنده که میگی تبلیغات نبوده برا این مستند دوران این داستانا گذشته الان عصر شبکه های اجتماعیه مخاطبی که این مستند رو در زمانش از تلویزیون ندیده خیلی راحت میتونه دانلود کنه ببینه یه خورده به روز باشید...
  • RO ۱۳:۴۱ - ۱۳۹۸/۰۱/۱۲
    5 8
    عزت دست خداست نه خلق دلواپسش. با هر ابزاری دارین تلاش میکنین به زور این بنده خدا رو بکوبین! تلویزیون ملی مستند درست میکنه بر ضدش راحت پخش میکنه چون حکومت اینجوری دوس داره! مثل سال ۸۸ و اتفاقاتش
    • TR ۱۳:۵۹ - ۱۳۹۸/۰۱/۱۲
      3 2
      بچه جان! کجا بودی دهه شصت ببینی همین تلویزیون جمهوری اسلامی و رادیو اش چطوری دم به دقیقه شجریان را پخش می کند و او را باد می کند. حالا به ای بادکنک یک سوزن زده اند! دردتان آمده؟
  • سیروس IR ۱۳:۵۳ - ۱۳۹۸/۰۱/۱۲
    2 1
    حب و بغض هر دو جماعت رو کور کرده. زمان میگذره و بعدا معلوم میشه کی مونده و کی رفته. یعنی تمام هنرمندان و مشاهیر که در هر دوره سرشناس شدند معنیش اینه که اون دوره تاریخی بهشون خدمت کرده؟ پس دوره قاجار هم به کمال الملک خدمت کرده و دوره صفویه هم به شیخ بهایی و ...
    • IR ۱۵:۲۶ - ۱۳۹۸/۰۱/۱۲
      0 3
      بهتره اول تکلیفتون رو با آروغ جناب شجریان مشخص کنید
  • اکبر IR ۱۴:۳۹ - ۱۳۹۸/۰۱/۱۲
    1 3
    استاد شجریان اسطوره موسیقی ایران چه با پخش از صدا وسیما چه بی پخش آن مگر این چند سال ممنوع تصویر بود از دل جان مردم رفت نه حتی با حذف ربنا با صدای دل نیشن استاد که همه ما موقع افطار با صدای ایشان افطار می کردیم
    • IR ۱۵:۲۲ - ۱۳۹۸/۰۱/۱۲
      3 2
      داعشی ها هم با صدای زیبای قرائت قرآن قاریانشان افطار می کردند!
    • IR ۱۵:۲۸ - ۱۳۹۸/۰۱/۱۲
      5 2
      ممنوع التصویر کدومه مگه خودش نخواست که صداش رو پخش نکنن؟ باور کنی یا نه مردم فقط تو و اطرافیانت نیستن، شجریان کیلو چنده
    • IR ۱۲:۴۲ - ۱۳۹۸/۰۱/۱۳
      1 0
      موضوع اینه که خودش مثل بچه ها تا یه مشکل کوچولو بین اون و نظام بوجود میومد می گفت کارهام از صدا و سیما پخش نشه ! و این موضوع چندین بار تکرار شد تا اینکه آخرین بار صدا و سیما هم اعلام کرد که ما باش باش نباش نباش آقای شجریان نیستیم و دیگه برای همیشه کارهاش رو پخش نخواهیم کرد.
  • علی DE ۱۵:۴۲ - ۱۳۹۸/۰۱/۱۲
    2 1
    اتفاقا مشکل مستند اینجا بود که ایشون رو تطهیر کرد ،اگر خط فقط مربوط به همون سال بود میشد بخشید ولی کاملا مشخصه که خودش رو ارزون به اجنبی فروخته
  • متین IR ۱۷:۱۲ - ۱۳۹۸/۰۱/۱۲
    1 3
    این دقیقا جایست که خدا به بندهاش میخنده ..وقتی خدا میخواد با عزت و ابروی شخصی رو بالا ببره و یه سری از بندگان میخوان اونو پایین بیارن .. این همون شجریانه که چهل سال مردم با صداش افطار می کردن.امیدوارم صدات هیچ وقت خاموش نشه
  • IR ۱۷:۳۷ - ۱۳۹۸/۰۱/۱۲
    5 2
    مشکل شجریان اینه که طرف فتنه گران رو گرفته و ملت رو به هیچ انگاشت در حالیکه دوستدار واقعی اش همین ملتی بودن که در مقابل فتنه گران ایستادگی کردن ، فتنه گرانی که دستشان با اسرائیل و آمریکا تو یه کاسه هست! افرادی مثل معتمدآریا، قبادی و ... همه از همین قماشن!
  • IR ۱۷:۳۹ - ۱۳۹۸/۰۱/۱۲
    2 0
    شجریان دست به قمار بدی زد! نباید با انور آبی ها هم کاسه میشد!!
  • IR ۱۸:۱۵ - ۱۳۹۸/۰۱/۱۲
    1 1
    صداوسیما کژدار مریض رفتار میکنه. خب اطلاع رسانی میکردن مردم همه میدیدن
  • CA ۱۸:۴۳ - ۱۳۹۸/۰۱/۱۲
    3 0
    بنیاد آقاخان در تورنتو سالها فعالیت ضد فرهنگی ایرانی دارد و فیلمها و تاتارهای ضدایرانی اجرا کرده و اینکه بیاید به شجریان جایزه پروردگار موسیقی بدهد برایم بسیار جای سوال و تعجب هست!
  • IR ۲۰:۱۲ - ۱۳۹۸/۰۱/۱۲
    2 1
    ادبیات هفت جد و ابادت همیشه مخدوشه ، کافر همه را به کیش خود پندارد، از آمریکای لاتین تا عربستان و سوریه و لبنان ترکیه تا شرق دور و روسیه همه دنیا ایران رو با ادبیات احمدی نژاد شناختند ، برو یه کشور خارجی بگو ایران میگه احمدی نژاد، همین راهپیمایی اربعین امسال نبود عراقیه به وحید جلیلی گفت سلام من رو به احمدی نژاد برسان؟ وقیح ها.
  • ناشناس IR ۲۰:۲۶ - ۱۳۹۸/۰۱/۱۲
    3 1
    این آقای شجریان اگر ایرانی است چرا از voa سر در آورد
  • IR ۲۳:۰۷ - ۱۳۹۸/۰۱/۱۲
    2 2
    مستند عالی بود. شبکه افق تشکر فروان
  • DE ۱۱:۳۳ - ۱۳۹۸/۰۱/۱۳
    0 1
    که رستم یلی بود در سیستان / منش کرده‌ام رستم داستان . این رادیو تلوزیونی های ما اکثرا قبلش آپاراتی و خدمات لاستیک خودرو و باد طایر داشتند .فقط بلدند این و اونو بادش کنن بندازن در دریای متلاطم اجتماع.
  • IR ۱۶:۳۰ - ۱۳۹۸/۰۱/۱۳
    1 1
    به قول اخوان ثالث ( هنرمندان نه با حكومت، كه همیشه بر حكومت هستن) بر حكومت بودن معنایش هرج و مرج طلبی نیست، معنایش شاید این است كه آیا حكومت ها تابِ شنیدن دارند یا نه؟
  • حسین IR ۱۷:۳۱ - ۱۳۹۸/۰۱/۱۳
    3 3
    هواداران استاد چه گناهی کرده اند که نباید صدای استاد رابشنود مگر صدا و سیما حق ناس نیست
  • محمد نجار IR ۲۱:۲۴ - ۱۳۹۸/۰۱/۱۳
    4 4
    شجریان در قلب ایرانیان جا داره ترس بعضی ها هم از همینه، زنده با استاد بی همتای آواز ایران

این مطالب را از دست ندهید....

فیلم برگزیده

برگزیده ورزشی

برگزیده عکس