استاد لطفی درباره هتک حرمت خود از سوی شجریان گفته بود: «بخش عمده این کدورت‌ها به تاریخ رفتاری شجریان مربوط بود که با سعه صدر برخورد نکرد. نمی‌دانم این پول چقدر مهم است که دوستی‌ها، برادری‌ها و خویشی‌های انسانی را تحت‌الشعاع خود قرار می‌دهد.»

گروه فرهنگی مشرق - مرگ همان اندازه که در میان آدمیان تصویری ناشناخته و بعضا هراس آور دارد به همان اندازه می تواند اسباب خشنودی را فراهم آورد. خشنودی نه فقط از بابت جاودانگی انسان در دنیای پس از مرگ که بیشتر ناشی از رفع کدورتهایی به جامانده از گذر سالها که بعد از مرگ تقریبا رنگ می بازند و جای خود را به صلح و دوستی می دهند! صدالبته که این دوستیهای پدیدار شده بعد از مرگ، محکی خوب برای سنجش عیار ریاکاری برخی زندگان هم هستند. مقصودم آن دسته از رثاگویان هستند که تا طرف زنده بود قدمی برای رفع کدورت فیمابین برنمی داشتند اما به محض شنیدن خبر مرگ پیشتاز مراسم تشییع می شوند!

مرگ استاد محمدرضا لطفی موزیسین سرشناس ایرانی هم رثاگوی، کم نداشت ولی در صدر همه اینها محمدرضا شجریان بود. خواننده ای که بخش عمده ای از موفقیت هنری خود را مدیون محمدرضا لطفی و گروه "چاووش" او بود اما متاسفانه در سالهای اخیر آلودگی اش در بازیهای سیاسی سبب ساز آن شد که بیش از پیش از لطفی فاصله بگیرد. این فاصله کار را به جایی رساند که وقتی شجریان در سال 88 در نامه ای به عزت الله ضرغامی، عدم رضایتش از پخش قطعه «ایران سرای امید» از تلویزیون را اعلام کرد حتی کلمه ای به نام خالق این قطعه که لطفی بود اشاره ای نکرده و خود را مالک تمام و کمال این قطعه دانسته بود! 

جناب شجریان! چرا در پیام تسلیت خود از گلایه های لطفی چیزی نگفتید؟ چرا هیچ گاه نگفتید که خالق اصلی «ایران سرای امید» محمدرضا لطفی است؟ چرا آلبوم «بیداد» را بدون اجازه لطفی فروختید؟

با این حال تا خبر درگذشت لطفی اعلام شد شجریان کوشید ژست یک رفیق همیشگی را گرفته و با توصیف وی به "یار دیرینه بی همتا" و "تأثیرگذار در عرصه هنر و جاودانگی سنتهای آن" افسوس خودش از مرگ وی را چنین بازگو کند: «حیف و صد حیف که زود درگذشت و ما را سوگوار کرد.»
 
***چرا در پیامهای تسلیت خود از گلایه های استاد چیزی نمی گویید
بله، مرگ برای شجریان و بسیاری از ما که رفتاری متظاهرانه را ارج می نهیم با چنین واژه هایی توصیف می شود؛ حیف، افسوس، حسرت، ای کاش، دریغا و ...

 شاید زیاد تعجب آور نباشد که آدمهای عادی اجتماع که مدارج عالی هنر و معرفت را نیاموخته اند به واسطه چنین خصلت مرده پرستانه ای از هم سبقت بگیرند اما برای کسی چون شجریان که در سالهای اخیر فراتر از یک خواننده، خود را یک مصلح سیاسی جازده این رفتار به شدت مذموم است. آنها که از نزدیک با لطفی مراوده داشتند می دانستند وی نه فقط در این سالها که از سالها قبل یعنی زمان ضبط آلبومهایی مانند «بیداد» از همکار خود شجریان گلایه ها داشت؛ گلایه هایی که در این سالها و به واسطه نظرات سیاسی نمایانه شجریان شدت گرفته بود تا جایی که لطفی در آخرین گفتگوی مفصل خود که در خبرنامه داخلی «آوای شیدا» انجام شده بود شبهات بسیاری را درباره تعارضات شخصیتی شجریان بیان کرد.
 
***او اهل رفتن به مهمانیهای خواص بود و نه بحثهای سیاسی
اگر بخواهیم با ترتیب تاریخی به مرور گلایه های لطفی از شجریان بپردازیم باید به سابقه آشنایی این دو نفر اشاره کنیم. لطفی که در سالهای اخیر از سیاسی بازیهای شجریان آزرده خاطر بود و در محافل خصوصی در این باره بارها حرف زده بود برای اینکه از عدم شناخت درست شجریان نسبت به مسائل سیاسی حجت بیاورد او را خواننده ای قلمداد کرده بود که در روزگار قبل از پیروزی انقلاب با آوازخوانی در مهمانیهای اعیانی درآمد کسب می کرد. 

لطفی گفته بود: «شجریان هرگز سیاسی نبود و هرگز ما بحث سیاسی با هم نداشتیم. من با شجریان در مرکز حفظ و اشاعه آشنا شده بودم و یک برنامه با هم اجرا کرده بودیم. اجرای این برنامه ما را به هم نزدیک‌تر کرد و این گونه دوستی ما شکل گرفت و وقتی من به رادیو رفتم، او نیز در رادیو فعال‌تر شد. شجریان اهل رفتن به مهمانی‌هایی بود که خواص کشور تشکیل می‌دادند و بیشتر درآمد ایشان از این راه تامین می‌شد.»

جناب شجریان! چرا در پیام تسلیت خود از گلایه های لطفی چیزی نگفتید؟ چرا هیچ گاه نگفتید که خالق اصلی «ایران سرای امید» محمدرضا لطفی است؟ چرا آلبوم «بیداد» را بدون اجازه لطفی فروختید؟
 
***شجریان درگیر مسائل انقلاب نبود، شاید خیلی هم نمی‌دانست دارد چه می‌گذرد
کوران درگیریهای مربوط به انقلاب اسلامی یعنی روزهایی که شجریان بی خبر از همه جا به واسطه لطفی در جریان اتفاقات منتهی به انقلاب قرار می گیرد دومین جایی است که لطفی با بازخوانی وقایع آن دوران عدم آگاهی شجریان نسبت به سیاست را آشکار می کند. لطفی در این باره اظهار کرده بود:«شش ماه پیش از روز قیام، شجریان درگیر مسائل انقلاب نبود، شاید خیلی هم نمی‌دانست دارد چه می‌گذرد. من نیز هرگز عادت نداشتم که کسی را به سویی بکشانم و به همین دلیل راجع به مسائل سیاسی صحبتی نمی‌کردم. یک روز که به آپارتمان من در امیرآباد می‌آمد با من صحبت می‌کرد و گفت در بین راه که می‌آمدم یک اعلامیه دست من داده اند که از همه خواسته اند به جنبش مردم علیه شاه بپیوندند. اعلامیه را خواندم که متعلق به جبهه ملی یا شاید نهضت آزادی بود. در چهره‌اش عکس‌العملی ندیدم، اما راجع به اوضاع کمی با ایشان صحبت کردم. پس از چند هفته احساس کردم که مسائل او را متاثر کرده و همین امر باعث شد که من بتوانم از او بخواهم که اثر "شب‌نورد" را در استودیو بل بخواند.»
 
***چرا شجریان نگفت که «ایران سرای امید» متعلق به ایشان نیست؟
دومین گلایه لطفی از شجریان به ماجرای قطعه معروف «ایران سرای امید» مربوط می شود. این آهنگساز برجسته موسیقی سنتی با انتقاد از شجریان درباره عدم معرفی دست اندرکاران ساخت دو تصنیف معروف انقلابی گفته بود:«در بیشتر خبرهای روزنامه‌ای و سایت‌ها و وبلاگ‌ها، تصنیف "ایران ای سرای امید" به نام شجریان رقم خورده است. نه از شاعر آن و نه از سازنده و سرپرست و معرف آن به رادیو و تلویزیون خبری هست. برای مثال اگر اشتباه نکنم، پارسال یا دو سال پیش این اثر به عنوان بهترین اثر از طرف رادیو و تلویزیون شناخته شد و برای آن جایزه تعیین کردند؛ اما هرگز اعلام نکردند که این اثر متعلق به این‌جانب است.»

لطفی با گلایه از اینکه شجریان چرا به هنگام اعطای آن جایزه درباره خالق اثر حرفی نزده و بعد در یک سیاسی بازی آشکار در جریان اتفاقات سال 88 نیز اثر را از آنِ خود دانسته است گفته بود:« همان موقع که جایزه اهدا شد یعنی دو سال پیش باید شجریان به آقای ضرغامی و یا رادیو و تلویزیون و مطبوعات که راجع به آن نوشتند می‌گفتند که این اثر متعلق به ایشان نیست و کل "چاووش6" را ایشان به موسسه شیدا فروخته اند!»
 
***شجریان با پرداخت مبلغی قفل فایل را شکست و نوار «بیداد» را از استودیو گرفت!
یکی دیگر از گلایه های لطفی نسبت به شخصیت خودمحورانه شجریان به حوالی سال 64 و ماجرای آلبوم «بیداد» میگردد.

لطفی درباره روند تولید این آلبوم گفته بود: «شاید دوستان ندانند که کارهای چاووش را اینجانب میکس می‌کردم. "بیداد" پرویز مشکاتیان را نیز اینجانب میکس کردم که ضبط عالی آن به وسیله ایرج حقیقی صورت گرفت که بسیار ارزنده است. من در استودیو بل فایلی داشتم که متعلق به ایرج حقیقی بود که آرشیو ایشان محسوب می‌شد. هنگامی که به ناگهان ایرج حقیقی به دانمارک مهاجرت کرد، نوارهای ما را به دلیل این که هنوز تکمیل نشده بود، به ما نداد و در همان فایل قفل‌شده ماند. اینجانب هم نبودم و این‌گونه شجریان و پرویز مشکاتیان به استودیو رفته و با پرداخت مبلغی خوب، قفل این فایل را شکسته و باز کردند و نوار "بیداد" را از استودیو گرفتند!»

جناب شجریان! چرا در پیام تسلیت خود از گلایه های لطفی چیزی نگفتید؟ چرا هیچ گاه نگفتید که خالق اصلی «ایران سرای امید» محمدرضا لطفی است؟ چرا آلبوم «بیداد» را بدون اجازه لطفی فروختید؟
 
***آلبوم برای چاووش بود اما نام مرا انتهای اثر نوشتند
جالب اینجاست که شجریان به هنگام تولید آلبوم دستمزد خود را از این بابت گرفته بود اما بدون اجازه از صاحب اثر که لطفی باشد آلبوم «بیداد» را منتشر کرده بود. لطفی در این باره نیز گفته بود:«کلیه مخارج تمرین و ضبط "بیداد" را مرکز هنری چاووش پرداخت کرده بود و این اثر متعلق به چاووش بود تا از آن بهره‌وری کند اما جالب اینجاست که نام مرا در انتهای گروه نوشتند که نوازندگی کردم. خواهر من به من زنگ زد و گفت آقای شجریان و پرویز مشکاتیان برای شما چکی به مبلغ سی‌هزار تومان نوشته اند، چه کنم؟ من هم به خواهرم گفتم که نامه‌ای کوتاه به این دو دوست بنویسد و چک را به عنوان هدیه تولد فرزند اول مشکاتیان که تازه به دنیا آمده بود، به پدربزرگش شجریان بدهند. او نیز این کار را کرد. اگرچه این موضوع و هتک حرمت به من، من را ناراحت کرد، اما من بر این باور بودم که شرایط خاصی در ایران حاکم است و اشکالی ندارد آن‌هایی که باید بدانند، می‌دانند و گذشتم. کار "بیداد" با فروش فوق‌العاده، وضع مالی این دو عزیز را روبراه کرد و با همین کار بود که هم پرویز و هم شجریان معروف‌تر شدند.»
 
***بخش عمده این کدورت‌ها به تاریخ رفتاری شجریان مربوط بود
شاید خیلیها ندانند که محمدرضا لطفی به واسطه وجه مال اندوزانه شجریان نیز به شدت از او گلایه داشت. وی با اشاره به اختلافات میان شجریان و مشکاتیان گفته بود:«کنسرت‌های بی‌شمار شجریان و تورهای متعدد در آلمان باعث کدورت پرویز و شجریان شد. بیشتر این درگیری به خاطر مسائل مالی و سرپرستی و سکان‌داری امر فرهنگی این دو نفر بود که رفته رفته بین آن‌ها فاصله انداخت.»

لطفی سپس با اشاره به ویژگیهای اخلاقی شجریان افزوده بود: «بخش عمده این کدورت‌ها به تاریخ رفتاری شجریان مربوط بود که با سعه صدر برخورد نکرد. نمی‌دانم این پول چقدر مهم است که دوستی‌ها، برادری‌ها و خویشی‌های انسانی را تحت‌الشعاع خود قرار می‌دهد. اتوریته‌ها باید در برخورد به منافع موسیقی بسیار قوی باشد تا وحدت اساتید و زحمت‌کشان این راه را بر هم نزند، اما متاسفانه در ایران چنان تفرقه‌ای میان این گروه افتاد که امروزه دیگر کسی با کسی معاشر نیست و هرکس در لاک خودش فرو رفته و ساز خودش را می‌زند. بزرگان موسیقی ما بیشتر به کار فردی و منافع شخصی خود رو آورده اند، در صورتی که چه قبل و چه بعد از انقلاب منافع موسیقی، آرمان فردی همه ما بود تا این هنر مظلوم رشد کند.»
 
***ما نمی گوییم، اینها را همان یار دیرینه تان گفته جناب شجریان!
یادآوری بخشی از گلایه های لطفی نسبت به شجریان بیشتر از آن که روشی باشد برای نفی می تواند در اثبات این مدعا کارگر افتد که بسیاری از آنها که در زندگی دنیوی به کمتر از استاد قلمداد شدن رضایت نمی دهند به لحاظ درونی مملو هستند از کمبود؛ کمبودهایی که از جاه و مقام گرفته تا مال و منال را شامل می شود و سبب ساز آن می شود که این آدمها در بزنگاههای زندگی حتی نزدیکترین دوستان خود را دور زده و شیوه ای را در پیش گیرند که در تناقض کامل با اصول اخلاق انسانی است. جناب شجریان! اگر واقعا همان طور که خودشان گفته اند لطفی را یار دیرین می دانند برای یک بار هم که شده گلایه های ایشان را هم مرور کرده و از خلال آنها به این باور برسند که آیا بهتر نیست به جای ژست داغداری گرفتن در مراسم ختم لطفی، فقط به پاسخگویی به برخی از پرسشهایی که زمانی لطفی مطرح کرده بود بپردازد؟
 
***الان وقت پاسخگویی است برادر
 الان وقتش است آقای شجریان! بیایید و پاسخ دهید به چند سوال و از جمله اینکه:
چرا در همه این سالها هیچ گاه نگفتید که خالق اصلی «ایران سرای امید» محمدرضا لطفی است؟  
چرا آلبوم «بیداد» را بدون اجازه لطفی و آن هم با شکستن قفل فایلی شخصی از استودیو بیرون برده اید و فروخته اید؟  
چرا هیچ گاه نمی گویید که حتی در کوران انقلاب هم آدمی سیاسی نبوده اید؟
چرا نمی گویید که در برخورد با دوستان نزدیک مانند لطفی هم بیشتر به منفعت شخصی فکر می کرده اید تا ارتباط معنوی؟
 
 
 

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

نظرات

  • انتشار یافته: 151
  • در انتظار بررسی: 15
  • غیر قابل انتشار: 41
  • میترا1 ۰۱:۲۲ - ۱۳۹۳/۰۲/۲۱
    30 42
    حالا در جواب این سوالهای منطقی یه عده راه میوفتن و استاد استاد میکنن !! ضمنا ایشون که رسانهای داخلی را قابل !! نمیدونه شاید با بی بی سی مصاحبه کنه و جواب بده !
  • رهگذر ۰۱:۵۹ - ۱۳۹۳/۰۲/۲۱
    5 0
    ؟؟؟؟؟
  • یکی مثل بقیه ۰۲:۰۸ - ۱۳۹۳/۰۲/۲۱
    14 22
    جواب سوال اول:به همون دلیل که هیچوقت نگفتند کار ربنا در ماه رمضان سبک و ردیف آوازیش مال مرحوم استاد صبحدل بوده
  • سید ۰۷:۲۳ - ۱۳۹۳/۰۲/۲۱
    18 10
    مرحوم استاد لطفی: "من حق دارم دوست نداشته باشم به عنوان یک هنرمند در صدای آمریکا و بی بی سی انگلستان که به عنوان دو ارگان دولتی هستند حرف بزنم،من حتی اگر هزار مشکل در ایران داشته باشم ترجیح نمی دهم هرگز در تریبون هایی که قصد اصلاح و کمک به مردم ایران را ندارند هم صدا شوم." بله دوستان اختلاف این استاد با آن از زمین تا آسمان بود،خدایش بیامرزد.
  • ۰۸:۱۷ - ۱۳۹۳/۰۲/۲۱
    30 13
    لطفا آقاي مشرق از درج مطالب تفرقه افكنانه پرهيز كن .شما با اين مطالب باعث ايجاد دو تفكر موازي ميشوي كه هرچه از تاريخ بگذرد اين فاصله عميق و عميق تر مي شود اختلاف ها را بايد فراموش كرد.درود بر استاد لطفي و استاد شجريان
  • مجید ۰۸:۳۱ - ۱۳۹۳/۰۲/۲۱
    41 18
    مشرق برو با بزرگترت بیا
  • مجيد ۰۸:۴۲ - ۱۳۹۳/۰۲/۲۱
    20 34
    من در ابتدا خيلي از نواهاي استاد حظ ميبردم و كيف ميكردم اما بعد از عكس هاي استاد با دختركان و آوازه خوان هاي آن ور آبي و سياسي كاريهاي مزورانه به شدت از ايشان متنفر شدم ...
    • IR ۱۷:۴۷ - ۱۳۹۹/۰۲/۲۹
      1 0
      واقعا که
  • نام آشنا ۰۸:۴۳ - ۱۳۹۳/۰۲/۲۱
    38 12
    استاد شجریان استاد بنام کشور و جهان است و همه به وجودش و به صدای قشنگش افتخار می کنند ، در اینکه استاد لطفی هم موزیسین خوبی بوده شکی نیست ، چرا ما ایرانیها اینقدر مرده پرستیم ، کدام از این سایتهای ایرانی قبل از مرگ لطفی یک تیتر یا مطلبی از وی نوشته بودند ، چند درصد از مردم او رو می شناختند ، همین کسی که این مطلب رو گذاشته استاد لطفی رو می شناخت ؟ بعید به نظر می رسد ، اما به محض اینکه یک نفر به رحمت خدا می رود همه و همه می گند این استاد تمام ما و ما همیشه با وی بودیم و ....... اگر لطفی و امثال وی که کم هم در ایران نداریم رو قبل از مرگ آنها به مردم بشناسانیم خوب است نه بعد از مرگ ، شجریان به تمام معانی استاد است و با مطالب پوچ و بی ارزش مثل شمایی خراب نمی شود این را بدان !...
    • المیرا ۰۷:۴۸ - ۱۴۰۲/۰۹/۰۱
      0 0
      با این نظر دادنت گند زدی به خودت مجبوری چیزی از همر و موسیقی و اساتید نمیدونی نظر بدی فرمودید کم نیستن از اینا تو ایران با این حرفت معلوم شد در چه خدی سر در میاری نمیدونم این صفحه و زیر این پست چیکار میکنی
    • المیرا ۰۷:۴۸ - ۱۴۰۲/۰۹/۰۱
      0 0
      با این نظر دادنت گند زدی به خودت مجبوری چیزی از همر و موسیقی و اساتید نمیدونی نظر بدی
    • المیرا ۰۷:۴۸ - ۱۴۰۲/۰۹/۰۱
      0 0
      فرمودید کم نیستن از اینا تو ایران با این حرفت معلوم شد در چه خدی سر در میاری نمیدونم این صفحه و زیر این پست چیکار میکنی
  • مهدی ۰۸:۴۵ - ۱۳۹۳/۰۲/۲۱
    24 12
    حیف که اینجا یک رسانه یک طرفس وگرنه جواب تمام اینا قابل نقد و پاسخ از طرف استاده
  • سینا ۰۸:۵۰ - ۱۳۹۳/۰۲/۲۱
    10 5
    «إنّ الإنسان لیطغی أن راه استغنی؛ حقا كه انسان سركشى مى‏كند همين كه خود را بى‏ نياز پندارد»(سوره علق، آیه6-7)
  • ۰۸:۵۱ - ۱۳۹۳/۰۲/۲۱
    3 2
    اشتاه مثبت دادم
  • ۰۸:۵۲ - ۱۳۹۳/۰۲/۲۱
    27 8
    الله اکبر - باز یکی فوت کرد و باز سایت مشرق شروع به مرده خوری کرد - آخه وقتی زنده بود چرا لال بودید ؟ این نشان بزدلی است
  • ۰۸:۵۹ - ۱۳۹۳/۰۲/۲۱
    17 7
    میترای احمدی نژاد برو بچسب به مریدت مشایی تورو چه به استاد شجریان
  • ۰۸:۵۹ - ۱۳۹۳/۰۲/۲۱
    9 13
    پلکان ترقی اقایان کسانی بوده اندکه هرگز میل به مطرح شدن نداشته اند!مرحوم استادلطفی حق استادی راادا کرده وبه حق گفته بود:کسانی هستندکه واقعیت رادرک کنند!امروز روزی است که پرده هاکناررفت وحق به حقداررسید!شجریان فقط با هندوانه های بیگانگان بادکرده وروزی این بادخارج خواهدشد!شک نکنید!انهایی هم که میگویندگذشته هاراباید فراموش کرد،مثل شجریان عمل میکنند!
  • ۰۹:۰۱ - ۱۳۹۳/۰۲/۲۱
    21 5
    مشرق جان همه میدونن شما نون به نرخ روز میخوری یک هنرمند موقعی برای شما هنرمند هستش که همفکر شما باشه وگرنه ....
  • ۰۹:۰۷ - ۱۳۹۳/۰۲/۲۱
    27 9
    اولا شجريان نه استاد شجريان.....دوما شما تند رو ها درباره موسيقي اظهار نظر نكنيد...شما ها تنها كاري كه درباره موسيقي انجام داديد اينه كه با عربده كنسرت ها رو لغو كرديد و هراس به دل مردم انداختيد....متاسفم براي طرز تفكرتون كه نه دنيا رو داريد و نه آخرت........شجريان در قلب مردم جا داره و تو و همفكرات با هزار تا از اين مقاله هاي بي سر و ته نميتونيد استاد رو خراب كنيد... استاد شجريان حافظه تاريخي مردم ايران هستش...اگه باور نداري پس به ايراني بودنت بايد شك كني
  • ۰۹:۰۹ - ۱۳۹۳/۰۲/۲۱
    23 5
    خیلی آشغالی مشرق
  • یاور خان ۰۹:۱۰ - ۱۳۹۳/۰۲/۲۱
    15 5
    مشرق تا کی میخای از مردم و جامعه دور باشی و سلیقه مردم رو بپذیری شک نکن استاد شجریان تو قلب مردم جا داره حتی مذهبی ها اینو با چشم خودم
  • ۰۹:۱۰ - ۱۳۹۳/۰۲/۲۱
    7 3
    درست درست مثبت دادم.....شما مشرقي نژاد ها حتي نميدونين تو تحليل يه متن بايد منفي بدين يا مثبت
  • منطقي ۰۹:۱۳ - ۱۳۹۳/۰۲/۲۱
    10 1
    تا وقتي زنده بود اين خدا بيامرز ، اسمي ازش نبود حالا استاد استاد ، به چه درد ميخوره ؟؟؟؟ از اين فرهنگ مرده پرستي بيزارم .
  • ۰۹:۱۸ - ۱۳۹۳/۰۲/۲۱
    16 5
    شجریان شجریان است و شجریان خواهد بود لطفی با اون کارش فقط خودش رو گوشه نشین تر کرد. دیدید که استاد هیچ واکنشی نشان ندادند و سکوت کردند. این جور مقالات و انتقادات تف سر بالا است مشرق جون
  • لازمی- هنرمند ۰۹:۲۰ - ۱۳۹۳/۰۲/۲۱
    7 15
    الکی شجریان را گنده نکنید تو ایران به جوانها فرصت نمیدهند و اگرنه شاید الان دهها شجریان از همین جوانان با استعداد ایران زمین روییده بود
  • ناشناس ۰۹:۲۰ - ۱۳۹۳/۰۲/۲۱
    19 8
    درودبرخسروآوازایران .حافظ زمان
  • سروش ۰۹:۲۷ - ۱۳۹۳/۰۲/۲۱
    12 3
    شجریان را مطالب پوچ و بی ارزش که علیه اون زده می شه خراب نمی کنه شچریان رو اشخاصی خراب می کنند که مدح شجریان می کنند این را بدان؟!... و این را بدان که شجریان را شجریان و اخلاق شجریان خراب می کنه. و این را یدان!...
  • امیر ۰۹:۳۱ - ۱۳۹۳/۰۲/۲۱
    8 2
    قدر بزرگان و استادان را در زمان حیات آنها بدانید درود بر استاد شجریان و لطفی ضمنا در تایید نوشته شما بگم که همین کسانی که از استاد شجریان بد می گویند و می نویسند ، اگر خدای نکرده روزی برای استاد شجریان اتفاقی بیفتد ، اولین نفر هستند که مطلب خوب ، آی هوار آی بی استاد شدیم می نویسند ، قدر نعمتها را بدانید .....
  • لیلا ۰۹:۳۵ - ۱۳۹۳/۰۲/۲۱
    3 15
    افرین بر مشرق
  • ۰۹:۳۸ - ۱۳۹۳/۰۲/۲۱
    9 3
    آخرتی هم هست،اصلا به فرض محال اینا درست باشه،این کار شما شرعا درسته!؟
  • ۱۰:۰۱ - ۱۳۹۳/۰۲/۲۱
    3 4
    درود ورحمت براستادلطفی.اون یکی رو خداعاقبت به خیرکنه
  • ۱۰:۰۲ - ۱۳۹۳/۰۲/۲۱
    2 7
    جداً اینهایی که منفی دادند با قران هم مشکل دارند؟
  • bashir ۱۰:۰۲ - ۱۳۹۳/۰۲/۲۱
    2 2
    دوست عزیز به احتمال زیاد جنابعالی فقط به نوارها گوش داده اید و اطلاعی از دستگاه های موسیقی و نوع نوازندگی و نوازندگان نداری و فقط صوت خوش برایت آشناست که چنین نظری داده ایی . آن کسانی که اندک آشنایی با موسیقی سنتی دارند هم خوانندگان و سبک های آنها را میشناسند و هم نوازندگان و سایر عواملی که در پشت صحنه بیشترین زحمات خلق یک اثر را میکشند. اگر به مصاحبه زنده اغلب خوانندگان بزرگ کشورمان نیز توجه کرده باشید خواهید دید که در برابر درخواست خواندن به صورت زنده اذعان کرده و میکنند که بدون موسیقی خواندن غیر ممکن و یا بسیار سخت است . لطفا" هر گاه خواستید نظری ارائه کنید قیاس به نفس نکرده و از دیگران مایه نگذارید.
  • عباس ۱۰:۰۵ - ۱۳۹۳/۰۲/۲۱
    2 1
    *درسی که علامه دوانی از یک پیرزن بی‌سواد اصفهانی گرفت! امّا آن کسانی که در تقوا و اخلاق رشد کردند، به آنچه که دارند، قانعند و لذّت می‌برند. خدا مرحوم علّامه دوانی را رحمت کند. ایشان می‌فرمودند: در سفر اوّلی که به نجف اشرف رفتم و می‌خواستم دیگر در آنجا مستقر شوم، یک پیرزن اصفهانی در کاروانمان بود. دیدم این پیرزن اصفهانی بقچه‌ای دارد، ظهرها باز می‌کند و از آن بقچه، یک مقدار نان خشک روستایی را که داشت، خیلی با لذّت می‌خورد و شب‌ها هم همین‌طور بود. مدام هم می‌پرسید: إن‌شاءالله چه زمانی می‌رسیم؟ علّامه دوانی می‌گوید: من یک جوان بودم، رفتم، گفتم: مادر! شما خیلی شاداب هستید، چطور است؟ فرمود: چرا شاداب نباشم، وقتی می‌دانم که می‌خواهم محضر ابا‌عبدالله(ع) بروم. عمری است عشق کربلا دارم - در زمان طاغوت، سال‌ها قبل از اینکه راه کربلا را ببندند، یک ماهه به زیارت می‌رفتند. این قضیه مال بیش از شصت سال پیش است که علّامه دوانی بیان می‌فرمایند - بعد به آن پیرزن گفتم: دیگران هم چیزهایی دارند، می‌خواهی یک مقداری از آن‌ها بگیری؟ گفت: من یاد گرفتم آنچه را که در سفره‌ام هست، ببینم و به سفره دیگران نگاه نکنم. برای همین از آنچه که در سفره‌ام هست، می‌خورم و لذّت می‌برم و این برای من گوشت می‌شود، امّا اگر بخواهم به سفره دیگران نگاه کنم، آن موقع از خوردنم لذّت نمی‌برم. وقتی هم لذّت نبرم، گوشت به بدنم نمی‌شود و قوّت ندارم حرم آقایم ابا‌عبدالله(ع) بروم. علّامه دوانی می‌گوید: این پیرزن اصفهانی مثل یک عالم دانشمند صحبت کرد و اوج معرفت را داشت. لذا من اوّلین درسم را قبل از رسیدن به نجف اشرف از این پیرزن یاد گرفتم. آن هم یک پیرزن به ظاهر بی‌سواد که می‌گفت: من این پول‌هایی هم که به دست آوردم، از نخ‌ریسی خودم به دست آوردم و برای زیارت ابا‌عبدالله کنار گذاشتم. لذا اگر در وجود کسی، ریشه طمع خشکیده شد، آن‌وقت این‌طور جلو می‌رود. ببینید آن پیرزن یک جوابی به علامه دوانی می‌دهدکه ایشان می‌فرماید: من اوّلین درسم را قبل از ورود به نجف اشرف، از این پیرزن بی‌سواد اصفهانی گرفتم. بعد هم می‌گوید که به او گفتم: مادر! این‌ها را که می‌گویید درست کردید و در میان چارقد خود گذاشتید، دزد نمی‌زند؟ گفت: به چیزی که برای امام حسین باشد، دزد نمی-زند. بعد از او پرسیدم: مادر، برای چه مدّت، پول دارید؟ گفت: من به اندازه یک ماه و نیم دارم. گفتم: بعدش چه؟ باید برگردید؟ گفت: نه، اوّل به زیارت ابا‌عبدالله(ع) می‌روم ، بعد ده روز می‌روم همه جا را زیارت می‌کنم و بعد دوباره محضر ابی‌عبدالله(ع) می‌آیم و همان‌جا می-میرم. به بچّه‌هایم هم گفتم. ایشان می‌گوید: خیلی برایم جالب بود، دنبال و به تعبیر امروزی‌ها رصد کردم و بعد از یک ماه و نیم از کاروانیان خودمان سؤال کردم و گفتند: بله، فلان خانم، شب جمعه، در نیمه شب کنار مرقد ابا‌عبدالله(ع) در حال نماز شب خواندن، جان داد. ببیند کسی که حرّ می‌شود، از دنیا آزاد می‌شود و حرص نمی‌زند، ولو به ظاهر بی‌سواد است، امّا دنیای معرفت می‌شود. حتّی می‌داند که دیگر برنمی‌گردد و محضر ابی‌عبدالله(ع) دفن می‌شود. همه هم به خاطر این است که حرص ندارد. وقتی ایشان تعریف می‌کرد، گریه می‌کرد و اشک می‌ریخت. فرمودند: من محضر آیت‌الله العظمی خویی رفتم و جریان را به ایشان گفتم. ایشان فرمودند: به یقین خود ابی‌عبدالله(ع) او را دعوت کرده و به یقین الآن هم در محضر خود ابی عبدالله(ع) هست؛ چون به دنیا دل‌بسته نبود، حرص نمی‌زد و به قدر اینکه زندگی‌اش بگذرد، کفایت کرده و قناعت داشت. آن وقت مگر می‌شود که چنین کسی، کافر شود؟ در وجود چنین کسی، فقط ایمان است، آن هم چه ایمانی؟ ایمانی که می‌داند دیگر برنمی‌گردد! کدامیک از من و شما می-توانیم به جرأت بگوییم که من به فلان‌جا می‌روم و دیگر برنمی‌گردم؟! حال ایمان او را ببینید که تا کجا رشد کرده که می‌فهمد و همه چیز را درک می‌کند! سایت:فارس نیوز(30-1-1393)
  • ۱۰:۰۷ - ۱۳۹۳/۰۲/۲۱
    1 4
    اشتباها منفی دادم. چون توی خوندن جمله اول اشتباه کردم
  • کم سواد ۱۰:۰۹ - ۱۳۹۳/۰۲/۲۱
    2 5
    گل پسر یا گل دخترناشناس 8:17 مثل اینکه متوجه نشدی اختلاف جدی فی مابین دو نفربه قدمت چندین سال است و مشرق با بیان این تاریخچه فقط آن رااطلاع رسانی کرد. حالا اختلاف با لطفی هیچ . با پرویزمشکاتیان چی ؟ که شوهر دختر شجریان هم بود و به طلاق منجرشد؟ اون هم تقصیر مشرق بود؟ و مشرق تفرقه افکنی کرد؟
  • ۱۰:۱۲ - ۱۳۹۳/۰۲/۲۱
    1 3
    مرگا به من که با پر طاووس عالمی یک موی گربه وطنم را عوض کنم
  • ۱۰:۱۵ - ۱۳۹۳/۰۲/۲۱
    3 0
    برو چلو 2 تا بوق بزن
  • ۱۰:۱۶ - ۱۳۹۳/۰۲/۲۱
    2 0
    اونم از نوع غير قابل بازيافتش
  • فاطمه ۱۰:۲۶ - ۱۳۹۳/۰۲/۲۱
    3 16
    تقریبا 15 سال پیش، شجریان توی مصاحبه با رادیو بی بی سی گفته بود مردم اینقده منو دوست دارن که من اگه آروغ هم بزنم برام دست و سوت میزنن. حالا هی شما آروغ گوش کن ها راه بیفتین و استاد استاد کنین تا شاید خودتون هم باورتون بشه که این آقا استاده.
  • فاطمه ۱۰:۲۹ - ۱۳۹۳/۰۲/۲۱
    1 9
    چاییدی آقا اونایی که خیلی مذهبین که آهنگ گوش نمیدن. اونایی که مذهبین ولی آهنگ گوش میدن دو دسته هستن. مذهبی طرفدار نظام که شجریان گوش نمیده. ترجیح میده به صدای کسی گوش کنه که برای مردمش حداقل احترامی قائل باشه. مذهبی غیر طرفدار نظام هم که به جهنم چی گوش میده. بره آخرتشو راست و ریس کنه که خربزه آبه
  • ماهور ۱۰:۳۵ - ۱۳۹۳/۰۲/۲۱
    9 0
    هنر هردوشونو دوست دارم والسلام
  • ۱۰:۴۰ - ۱۳۹۳/۰۲/۲۱
    1 23
    شجریان نفرت انگیز ترین وخاین ترن و حرام خورترین
  • ۱۰:۴۴ - ۱۳۹۳/۰۲/۲۱
    12 1
    مشرق عقده‌اي همينه همينه
  • ۱۰:۴۶ - ۱۳۹۳/۰۲/۲۱
    9 2
    دين نداريد لااقل آزاده باشيد
  • ۱۰:۴۷ - ۱۳۹۳/۰۲/۲۱
    2 10
    اتفاقا شجریان شجریان نیست چون با سرود ایران ای سرای امید مارا گول زد وفکر کردیم وطنش را دوست دارد ولی در عمل طور دیگری شد
  • ۱۰:۴۹ - ۱۳۹۳/۰۲/۲۱
    5 1
    بیزار نباش، جبران کن،چشمهاتو باز کن دور وبرت خیلی ها هستن که تا زنده اند باید قدرشونو بدونی
  • علی ۱۰:۵۲ - ۱۳۹۳/۰۲/۲۱
    10 1
    معلوم نیست مشرق این مزخرفات بی پایه و اساس را از کجا آورده مثل بقیه خبرهای مزخرفش. شما هم اینقدر ساده لوح نباش
  • ۱۱:۰۳ - ۱۳۹۳/۰۲/۲۱
    5 1
    چه کنیمتان دیگر. هنرمند شناس نیستید. نان به نرخ روز می خورید
  • ۱۱:۱۳ - ۱۳۹۳/۰۲/۲۱
    2 2
    بگو جواب بده . هر جا که میخواد . البته اگر جوابی باشه .
  • ۱۱:۱۴ - ۱۳۹۳/۰۲/۲۱
    2 3
    با قرآن مشکل ندارند . با استفاده ابزاری از قرآن مشکل دارند !
  • ۱۱:۲۸ - ۱۳۹۳/۰۲/۲۱
    2 5
    علی جون. از همون جایی در آورده که سایت های اصلاح طلب و طرفدار شجریان مزخرفات و چرندیاتشون رو در میارن. تو برو همون اراجیف رو بخون.
  • ۱۱:۴۵ - ۱۳۹۳/۰۲/۲۱
    1 11
    شجریان کی باشه که بخواهد در برابر استاد لطفی عرض اندام کنه!! میان ماه من تا ماه گردون تفاوت از زمین تا آسمان است. من از شاگرد استاد لطفی هستم و به شاگردی خود افتخار می کنم. استاد هیچوقت شجریان رو برای همه دروغ هایش و همه دزدی هایش نبخشید.
  • ۱۱:۴۵ - ۱۳۹۳/۰۲/۲۱
    3 0
    شما ها که ساده لوح نیستید چرا عصبانی شدید و گر گرفتید ؟!!
  • ۱۱:۴۷ - ۱۳۹۳/۰۲/۲۱
    1 3
    هر کی بزرگ بود زمانی قرار نیست تا اخر عمرش بزرگ بماند ان بسته به شعور خودش دارد که الان کوچک و پست شده در دامن غرب
  • محمد ۱۲:۰۵ - ۱۳۹۳/۰۲/۲۱
    1 2
    ناشناس 11:14 کلا اون وقت از قرآن چطور باید استفاده کرد که اسمش نشه ابزاری؟! آقا تو کشو باشه سالی یه ماه یه ورقی بخوره و بدون فهم فقط خونده بشه؟!
  • محمد ۱۲:۰۸ - ۱۳۹۳/۰۲/۲۱
    3 4
    چه باحال فتوا صادر شد!!! باید مثله شجریان بود تا هم دنیا رو داشت هم آخرت؟! شجریان فقط دنیا رو داره که اونم من فکر نمی کنم داشته باشه! "ارایت من اتخذ اله هوا" آیا کسانی رو دیدی که هوا و هوس خودشون رو خدای خودشون قرار داده بودند؟! بعد اون وقت آخرت هم دارن؟
  • محمد ۱۲:۰۹ - ۱۳۹۳/۰۲/۲۱
    0 5
    فاطمه خانم احسنت
  • محمد ۱۲:۱۴ - ۱۳۹۳/۰۲/۲۱
    0 1
    دیگه "ترین" نداره ها
  • ۱۲:۴۲ - ۱۳۹۳/۰۲/۲۱
    1 7
    زنده باد مشرق
  • ۱۲:۴۳ - ۱۳۹۳/۰۲/۲۱
    1 5
    یه خائن هیچ وقت تو دل مردم جا نداره. فهمیدی؟ هیچ وقت
  • ۱۲:۴۳ - ۱۳۹۳/۰۲/۲۱
    2 2
    حرف حق تلخه
  • ۱۲:۴۴ - ۱۳۹۳/۰۲/۲۱
    1 4
    توهمی بیش نیست این خیال باطل تو که فکر میکنید یه وطن فروش میتونه تو دل همه جا داشته باشه
  • ۱۲:۴۹ - ۱۳۹۳/۰۲/۲۱
    1 5
    جمع کنید بابا استاد استاد. هنرمند واقعی کسی هست که نان به نرخ روز نخوره و به وطنش خیانت نکنه و نره چابلوسی و تملق دشمنان قسم خورده این مملکت رو بکنه. دشمنانی که فقط اگر کسی کور باشه ونادان دشمنیشون رو نمیبینه
  • گلپور ۱۳:۰۲ - ۱۳۹۳/۰۲/۲۱
    5 0
    دارید از عقده میمیرید؟؟
  • ۱۳:۱۶ - ۱۳۹۳/۰۲/۲۱
    5 0
    سرتون رو مثل كپك كردين زير برف...خائن تويي...خائن افراطيون هستن كه آرامش رو از چشم ملت گرفتن...خائن دلواپسي نژاد ها هستن...خدا ازتون نگذره كه كشور رو به بدبختي كشونديد
  • ناشناس ۱۳:۲۴ - ۱۳۹۳/۰۲/۲۱
    6 0
    اگر لطفی هنوز زنده بود و می خواست کنسرت بدهد حاضر بودید سازش را از تلویزیون نشان بدهید؟ یا خبر کنسرتش را کار کنید؟ هنوز دیر نشده؛ لطفی های دیگری هستند که احتمالا اگر جان به جان آفرین تسلیم کنند چنان از فقدانشان خواهید نوشت که ... دوستان یادداشتی خبری گزارشی از آنها که زنده اند بنویسید یا سازشان را از صدا و سیما پخش کنید که جوان ها فرق تار را راکت تنیس بدانند
  • فریدون ۱۳:۴۱ - ۱۳۹۳/۰۲/۲۱
    1 3
    هر آدم عاقلی که یکم هر دوشونو بشناسه میتونه به حقیقت مطالب بالا شهادت بده. همه این نوشتار عین حقیقته هر کس یه سر به خیابان حقوقی بزنه میدونه که استاد محمدرضا لطفی این مطالب رو کمو بیش به شاگرداش میگفت.
  • ۱۴:۰۵ - ۱۳۹۳/۰۲/۲۱
    7 1
    مشرق یعنی مریض
  • ۱۴:۲۱ - ۱۳۹۳/۰۲/۲۱
    2 0
    برای شما چی؟
  • ۱۴:۳۰ - ۱۳۹۳/۰۲/۲۱
    0 1
    دقیقا بر عکس
  • ۱۴:۳۳ - ۱۳۹۳/۰۲/۲۱
    4 1
    ولی زیباترین ربناست که خونده شده
  • حسین ۱۴:۵۶ - ۱۳۹۳/۰۲/۲۱
    3 0
    سعدیا مرد نکونام نمیرد هرگز مرده آنست که نامش به نکویی نبرند...
  • ۱۴:۵۸ - ۱۳۹۳/۰۲/۲۱
    1 2
    و البته نامفهوم ترینش ، از سالی که به جای شجریان ربنا با صدای یه نوجوان پخش شد تازه فهمیدیم چی میگه
  • سید حمیدرضا نورانی ۱۵:۳۷ - ۱۳۹۳/۰۲/۲۱
    1 4
    ناشناس 8:59 خیلی بی سوادی همونطور که معنی کلمه مریدو نمیدونی لابد معنی استاد رو هم نمیدونی که به شجریان نسبتش میدی.
  • سید حمیدرضا نورانی ۱۵:۴۴ - ۱۳۹۳/۰۲/۲۱
    1 3
    گوشه نشینی استاد لطفی شرف داره به عکس گرفتن استاد(!!!) شجریان با همونا که میدونی
  • سید حمیدرضا نورانی ۱۵:۴۹ - ۱۳۹۳/۰۲/۲۱
    0 0
    اشتباه منفی دادم
  • سید حمیدرضا نورانی ۱۵:۵۲ - ۱۳۹۳/۰۲/۲۱
    0 2
    نمایش ساز-که اشکال شرعی دارد-چه ربطی به تمجید از استاد داره؟
  • حمید ۱۶:۱۱ - ۱۳۹۳/۰۲/۲۱
    0 1
    ناشناس دوم،شما چون میدونی که حرف قران فصل الخطابه ،و دیگه نمیتونی حرفی توش بیاری و حرفش حسابه،از قران و حرفش میترسی به خودت بیا و ببین کجای کاری!
  • حمید ۱۶:۱۴ - ۱۳۹۳/۰۲/۲۱
    0 2
    گل گفتی فاطمه خانم
  • اقاروح اللهء عزیز ۱۶:۲۷ - ۱۳۹۳/۰۲/۲۱
    1 1
    من کاری به سیاست ندارم صداشو بخاطر صداش گوش میکنم ولی استاد لطفی رو خیلی خیلی دوست دارم.شخصیت شجریان رو دوست ندارم.
  • علی ۱۶:۴۱ - ۱۳۹۳/۰۲/۲۱
    1 0
    آقا اصلا صدا و نوای شخص مهم نیست. مهم اینست که خدا این همه صداهای زیبا را آفریده و به برخی استعداد میده و در ما گیرنده هایی آفریده که به برخی نواها حساس می شویم و به وجد می آییم. اگر برخی صدا یا گیرنده صدا را می آفریدند اونوقت چی می گفتند؟ توصیه من اینه سر بر آستان الهی بسایند به جای این منم منم بازی ها.
  • رضا ۱۷:۲۲ - ۱۳۹۳/۰۲/۲۱
    2 0
    ایول تمام نطرات رو حذف میکنن و دلشون به دو تا ادم مثل افراطی مثل خودشون خوشه.. مثل کبکی که سرش رو زیر برف میکنه..
  • رضا ۱۷:۲۳ - ۱۳۹۳/۰۲/۲۱
    0 0
    ایول
  • میرمحسن ۱۷:۲۶ - ۱۳۹۳/۰۲/۲۱
    4 1
    زنده باد استاد شجریان
  • MOHAMMAD ۱۹:۳۴ - ۱۳۹۳/۰۲/۲۱
    0 0
    shajarian is loved by Iranians
  • ۲۰:۴۶ - ۱۳۹۳/۰۲/۲۱
    1 3
    کسی که جلوی رای مردم می ایسته، استاد نیست.
  • ناشناس ۲۱:۰۵ - ۱۳۹۳/۰۲/۲۱
    3 0
    چند گرفتی این چرندیاتو بنویسی؟
  • محمد ۲۱:۵۲ - ۱۳۹۳/۰۲/۲۱
    4 1
    درود برحضرت استاد شجریان مشرق خیلی عقده ای هستی
  • ۲۱:۵۶ - ۱۳۹۳/۰۲/۲۱
    0 2
    ولی من از اولشم خوشم نمیومد .
  • مجید ۲۱:۵۶ - ۱۳۹۳/۰۲/۲۱
    4 0
    یکی از دلایلی که استاد شجریان در مورد عدم بخش آهنگاش در صدا وسیما نشان ندادن ساز در تلویزیون از جمله ساز استاد لطفی بود
  • جاوید ۲۱:۵۹ - ۱۳۹۳/۰۲/۲۱
    1 2
    حقیقت اینست که امثال مرحوم لطفی فقط درد شهرت و پو ل نداشتند ومهمترین دغدغه ایشان انسانیت واخلاق کاری صحیح بوده و الا این عزیز هم میتونست مثل اون آقا در جلسات خواص طاغوتی شرکت کنه تاهم پول بهش بدن و هم مطرح بشه در این دوره هم که از رافت ورحمت این نظام مظلوم که بدترین ستم رو عده ای در داخل و ارباباشون در خارج به این ملت روا داشتن فرصت طلبی کنه تشریف ببرند وخدمت بیگانگان باشن !!! نه تنها مرحوم استاد لطفی این کاره نبود بلکه هر هنرمند مستفل وآزاد این تشخیص رو میده که هنرش رو درخدمت دین ودنیای مردمش قرار بده نه ایتکه تو هنگامه اون فتنه کثیف ناز بفرمایند و فخر فروشی کنن
  • مجتبی ۲۲:۰۸ - ۱۳۹۳/۰۲/۲۱
    2 3
    شجریان هر چی داره از صدقه سری انقلاب داره و بس. تا رژیم شاه بود به موسیقی کاباره ای بها دادن و ادمای معروفش ابی و داریوش و هایده و ... کسای دیگه بودن. شجریان اگه کسی شد از توجه انقلاب به موسیقی اصیل بود. بخاطر همین خواننده های فاسد دیگه جایی نداشتن. حالا این آقای شجریان فکر می کنه همچیش از خودشه. ارزشش همونه که بره با گوگوش خانوم عکس یادگاری بگیره که زمانی بخاطر اونا تو حاشیه بود.
  • ۲۲:۲۰ - ۱۳۹۳/۰۲/۲۱
    2 3
    در دوران دفاع مقدس و بمباران شهرها، حضرت استاد! تور اروپا و امریکا گردی داشتند و با مرغ سحرشان ناله های جانسوز مشروطه سلطنتی، سر می دادند و از شهریاران گله می کردند که آی داد و بیداد...!
  • بهروزی ۲۲:۴۴ - ۱۳۹۳/۰۲/۲۱
    1 2
    1- شجریان در قبل از انقلاب خوانندگانی مانند گوگوش را مبتذل و از بین برنده موسیقی اصیل میدانست اما حالا عکس دوتائی با هم میاندازد. 2-او در قبل از انقلاب برای شاه و فرح میخواند مغلوم نیست الان چگونه آدم سیاسی شده .
  • بهروزی ۲۲:۴۸ - ۱۳۹۳/۰۲/۲۱
    1 2
    دمت گرم. خیلی جالب بود.
  • بهروزی ۲۲:۵۰ - ۱۳۹۳/۰۲/۲۱
    2 2
    هنرمند واقعی کسی هست که در زمین دشمنان مملکت خودش بازی نکند. درود بر لطفی
  • بهروزی ۲۲:۵۲ - ۱۳۹۳/۰۲/۲۱
    0 1
    ای بی ادب.باید طرفدار شجریان هم باشی.
  • کوروش ۲۲:۵۳ - ۱۳۹۳/۰۲/۲۱
    2 1
    مشرق نه تو و نه هیچ کس،مخصوصا میترا1 دیگه در حدی نیستین که بخواین درباره استاد شجریان حرف بزنید.در ضمن اون ناشناس هم بهتر بدونه که هرچی ترین که به استاد نسبت داد خودش و جد و آبادش!
  • بهروزی ۲۲:۵۴ - ۱۳۹۳/۰۲/۲۱
    0 0
    مگر شجریان شاعر بوده ؟
  • بهروزی ۲۲:۵۹ - ۱۳۹۳/۰۲/۲۱
    1 3
    1- هنرمند کسی است که برای مردم باشد و برای مردم بخواند اما ایشان چه در قبل از انقلاب و چه در بعد از انقلاب برای خواص میخواندند. 2-هنرمند کسی است که در بلنگوی دشمن مملکت خود حرف نزند.
  • ۲۳:۰۶ - ۱۳۹۳/۰۲/۲۱
    1 1
    خواهشا جک نگید . شجریان با این موضع گیری های اخیرش افتضاح به بار آورد اما کار ربناش واقعا بی نظیر هست
  • ۲۳:۱۱ - ۱۳۹۳/۰۲/۲۱
    2 1
    نمایش ساز اشکال شرعی داره اما صداش چنین اشکالی نداره !؟ منطقی باشید
  • erfan ۲۳:۱۴ - ۱۳۹۳/۰۲/۲۱
    3 1
    مشرق چرا زمانیکه استاد در قید حیات بودن حرفی نزدی؟ از نظر شما که موسیقی کلا حرامه. البته هر چقدر دوست داری مطلب بنویس مهم اینه که استاد شجریان هنوز هم محبوبیت خودش رو داره . مطمئن باش اگه استاد لطفی در قید حیات بودند به شما اجازه نمیدادند همچین تفرقه ای ایجاد کنید . واقعا متاسفم
  • ۲۳:۲۰ - ۱۳۹۳/۰۲/۲۱
    2 1
    هر تصنیف یا آواز چند عامل دارد 1-شاعر 2-سازنده ساز 3-آهنگ ساز 4-خواننده 5- نوازنده شجریان یک عامل بین این 5 عامل بوده که همه را بنام خود ثبت میکرده این یعنی خیانت به بقیه
  • erfan ۲۳:۲۲ - ۱۳۹۳/۰۲/۲۱
    0 0
    احسنت. اقا محمد شما لطف کن ایات قران رو وسط نکش . قران حرمت داره بفهم. هر جا کم میارین برای توجیه کردن خودتون ایه قران میارید . تو قران کریم خیلی چیزای دیگه هست که اگه 1 کیشو درک میکردید الان وضعمون این نبود
  • erfan ۲۳:۲۵ - ۱۳۹۳/۰۲/۲۱
    1 0
    و تو پست ترین ، نفهم ترین و بی شعورترین آدمی هستی که تا به حال دیدم . مشرق شرف داری تایید کن
  • erfan ۲۳:۲۹ - ۱۳۹۳/۰۲/۲۱
    0 0
    اشکال شرعی رو تو داری که معلوم نیست از کجات این فتوا رو صادر کردی ؟ البته از امثال تو نباید انتظار شعور بیش از این باشد !!!!!! امیدوارم به راه راست هدایت بشید هر چند بعید میدونم
  • Iman ۰۰:۱۰ - ۱۳۹۳/۰۲/۲۲
    1 1
    بهتره اسيره اختلافات بيخودي نشويم، هر دوتاشون بزرك و بزرك زاده هستند و مردم دوستشون دارند بهتره بجاي حرفهاي مزخرف و خاله زنكي كنسرت عشق داند با هنرمندي اين دو استاد رو بشنويد و لذت ببريد.
  • Iman ۰۰:۱۲ - ۱۳۹۳/۰۲/۲۲
    0 1
    بهتره اسيره اختلافات بيخودي نشويم، هر دوتاشون بزرك و بزرك زاده هستند و مردم دوستشون دارند بهتره بجاي حرفهاي مزخرف و خاله زنكي كنسرت عشق داند با هنرمندي اين دو استاد رو بشنويد و لذت ببريد.
  • ۰۰:۲۳ - ۱۳۹۳/۰۲/۲۲
    1 2
    من که هیچوقت نتونستم بیشتر از یک دقیقه آواز شجریان رو تحمل کنم نمیدونم ملت چطور دری وری هاش رو گوش میکنن
  • بی سبد ۰۰:۴۲ - ۱۳۹۳/۰۲/۲۲
    1 2
    اشنا اینقدر استاد استاد به ناف این کله پوک نبند که خروس ما صداش از او قشنگتره راستی استاد چیه؟
  • بی سبد ۰۰:۴۵ - ۱۳۹۳/۰۲/۲۲
    0 1
    الله اکبر رو گفتی مرگ بر منافق را هم بگو
  • بی سبد ۰۰:۴۸ - ۱۳۹۳/۰۲/۲۲
    1 1
    حالا خدا رو شکر تو کلیه مردم جا نداره
  • سینا ۰۰:۵۴ - ۱۳۹۳/۰۲/۲۲
    0 0
    به نظرم به یک خواننده به اندازه خوانندگیش باید پرداخت نه بیشتر
  • فرامرز تکش ۰۱:۱۷ - ۱۳۹۳/۰۲/۲۲
    0 1
    شجریان مثل مرضیه بزرگترین اشتباه و انحراف را مرتکب شد اگر سال ۱۳۸۸ در اثر بی‌ اطلاعی فریب فتنه گران موجب گمراهی او شد ولی‌ امروز همه کتاب‌های متعدد مستند و معتبر در اختیار ایشان است که بوضوح روشن می‌کند فتنه ۸۸ کار مشترک آمریکا، انگلیس، رژیم صهونیستی و عوامل خائن مانند سلطنت طلبان، بهائیان، منافقان و دشمنان انقلاب و بمنظور براندازی بوده است توصیه صمیمانه من به آقای شجریان اینست که تا در قید حیات هستند این ننگ وابستگی به فتنه گران خائن را از خود بزدایند و با معذرت خواهی از ملت شریف ایران و شهدای مقدس و رهبر معظم انقلاب از بار گناهان خود بکاهند که خداوند راه توبه یعنی‌ برگشت از خطا را بروی بندگان باز گذاشته خداوندا تو خود همه ما را براه راست، براه حق و عدالت و انصاف و مروت و جوانمردی هدایت فرما فرامرز تکش
  • فرهاد ۰۱:۲۱ - ۱۳۹۳/۰۲/۲۲
    7 1
    صرفا یک خاطره از جناب شجریان تعریف می کنم که صرفا به بعد سخت کوشی و همت ایشان و نیز تواضع در برابر مردم و نه صاحبان مقام و دولت بر می گردد برای بنده درس بزرگی بود انشالله برای شما خوانندگان محترم هم صرف نظر از این که ایشان رو دوست داشته باشیم یا از ایشان متنفر باشیم نکته آموزنده ای داشته باشد. حدود 5 سال قبل دوست افغانی بنده شاغل در یک نجاری محقر و دور افتاده قم و لی صاحب ذوق و هنر به من اطلاع داد که آقای شجریان را در حرم حضرت معصومه شناسایی کرده و مطلع شده ایشان به قصد انتخاب و خرید الوار چوب برای ساختن سازهایی ابداعی خود به قم امده اند. این دوست ما ایشان را به کارگاه صاحب کار خود می برد و به اعتراف خود حدود 4 ساعت ایشان را با سوالات خود سرپا نگه می دارد و اقای شجریان حتی یک لحظه از جواب دادن به ایشان خم به ابرو نمی یاورد و نهایتا با وسواس الوارهای خود را انتخاب وجه انرا پرداخت می کند و بعد از توصیه به چگونگی مراقبت از چوب ها آنجا را ترک می کند. نکته در اینکه شخصی که در 70 سالگی در اوج شهرت و جایگاه و داشتن ثروت کافی برای انتخاب چوبی که قرار است که سازی از ان بسازذ تنها و بدون همراه به کارگاهی دور افتاده در شهری دیگر مراجعه می کند و از هم صحبتی با کارگری افغانی که اکثر ما حاضر به جواب سلام دادن به این بنده های خدا نیستیم درس اخلاق سخت کوشی و خستگی ناپذیری تا لحظه اخر عمر و نیز خاک پای مردم بودن نمی دهد؟ (عکس این خاطره بالا موجود است.)
  • فرهاد ۰۱:۳۴ - ۱۳۹۳/۰۲/۲۲
    2 0
    ایا باری شما این سوال پیش امده است که چرا اقای شجریان هیچ گاه به خود اجازه نداده است در مقام انتقاد و یا ذفاع از خود کوچکترین کلامی علیه سایر هنرمندان بگوبد؟ در تمام این سال ها کم نبودند هنرمندانی که حق و یا ناحق از سر خیر خواهی یا حسادت ذاست و یا دروغ نصیحت و یا تهمت علیه ایشان مصاحبه کنند و جالب است که یکبار هم نشده ایشان کلامی بگوید ..حتی در حد " تکذیب می کنم "
  • ۰۱:۳۸ - ۱۳۹۳/۰۲/۲۲
    1 4
    استاد! خخخخخ کسی که نصف آهنگ هاش کلماتش مفهوم نیست چه به استادی!!!
  • ۰۶:۵۲ - ۱۳۹۳/۰۲/۲۲
    0 0
    با ناشناس 14:58 موافقم .
  • من ۰۸:۲۲ - ۱۳۹۳/۰۲/۲۲
    4 1
    با این حرفها نمیتوانید محبت مردم ایران نسبت به استاد شجریان را کم کنید
  • ۰۹:۰۰ - ۱۳۹۳/۰۲/۲۲
    0 2
    هههههههههههههه اینم همین الان وحی شد بهت نه؟ مشکل لطفی هم لابد اصلا دزدی های شجریان نبود با پخش نشدن قیافه سازش از تلویزیون مشکل داشت
  • ميترا ۰۹:۱۷ - ۱۳۹۳/۰۲/۲۲
    0 3
    خواننده فقط بنيامين بهادري
  • ۰۹:۲۴ - ۱۳۹۳/۰۲/۲۲
    0 1
    اموزنده وبیدارباش بود!مرحبا داداش!
  • ایرانی ۱۰:۰۰ - ۱۳۹۳/۰۲/۲۲
    1 1
    اینها را که نوشتید نه از شان و مقام استاد شجریان که یک شخصیت هنری بین المللی هستند می کاهد و نه از زندیاد لطفی ولی مگر امروز خیلی از مداحان در محافل خصوصی و سیاسی شرکت نمی کنند و از این راه کسب درآمد هنگفت می نمایند؟ فاس عزیز لطفا خودتان را از این آلودگی سیاسی نخ نما خارج کنید؟
  • حسینی ۱۰:۰۳ - ۱۳۹۳/۰۲/۲۲
    1 1
    خداونداز هردو انها راضی باشد هردو جزو خدمتگزاران مملکت بوده وهستند وخداوند بهمه ماهم عقلانیت عگا فرماید تا اسیر جنگ زرگری نشویم
  • فرزند ایران ۱۰:۰۶ - ۱۳۹۳/۰۲/۲۲
    0 3
    در استاد بودن شجریان ٰو صدا و هنر نابش شکی نیست ...! بی نظیر بود ! موسیقی سنتی رو حیاتی دوباره داد ... عمری با آلبوم هاش زندگی کردم ...! دستان درخیال جان عشاق آستان جانان و... ولی حیف و صد حیف ... ولی چه فایده وقتی وطن فروش و مغرور شد ...!؟!؟!؟!؟! کاش وقتی تو بیداد این بیت رو به اون زیبایی خوند به معنیش هم توجه میکرد ...! تکیه بر تقوا و دانش در طریقت کافریست ...! راهرو گر صد هنر دارد توکل بایدش ...!
  • علی عباس ۱۰:۱۷ - ۱۳۹۳/۰۲/۲۲
    4 2
    همین یک جمله بس که استاد شجریان عزیزترین،پر طرفدارترین و متخصصترین هنرمند ایرانی در تمام هنرهای هشتگانه موجود است. استادشجریان خورشیدی است درمقابل فانوسهای کم نور. دریا دریا خصلت های ارزنده در استادشجریان موج میزندچرا اشاره نمیکنید.
  • ۱۰:۳۰ - ۱۳۹۳/۰۲/۲۲
    0 0
    عباس آقا من ايمان و عقيده اين پيرزن به ظاهر بيسوادرو بدون کم وکاست دوست دارم و مي پرستم.اگه همه نميگم کاملا ولي نصف ايشون بودند چه دنيايي داشتيم . امروز تو روزنامه خوندم 50 هزار ميليارد معوقات بانکي در دست چند صد نفر آدمه که همه ماها ميدونيم چه کساني هستند . اگه با زور و با دستگير کردن اونها بتونن پولهاي مردم مظلوم رو از چنگشون دربيارن مطمئن باش تعداد بسيار زيادي به مانند اون پيرزن زندگي خواهند کرد . اما متاسفانه ميدونيم که اينطور نخواهد شد .تلخترين قسمت موقعيه که افرادي که از اين پيرزنها وايمانشان صحبت ميکنن خودشون و يا بچه هاشون جزو اين چند صد نفر هستند.
  • ناصر ۱۱:۰۰ - ۱۳۹۳/۰۲/۲۲
    1 1
    این آدم به این خوبی ! به قول بعضیها ! یا نباید با تناب فتنه گران ومدیریت سرویسهای جاسوسی دشمن به چاه می افتاد یا حالا که ننگ رسوایی آنها بر ملا شده وفهمیده چه کلاهی سرش رفته باید جبران کند یعنی اگر صداقت داشته باشد پس از این همه روشنگری وروشن شدن حقیقت دیگر جای درنگ نیست جهت شادی روح استاد مظلوم لطفی صلوات
  • مینایی ۱۱:۱۹ - ۱۳۹۳/۰۲/۲۲
    1 0
    باسلام بر عقلای هموطن.مطالب راخوندم دلم گرفت.اول اینکه تعدادی از نویسندگان مطالب بیاد ادب هستند چون به خاطر یک شخص معلومالحال به هم نوع توهین میکنند.فقط دلنوشته آقای عباس 10:5بود قدری آروم شدم .شماها از مهره سوخته ای دفاع میکنید که اگر جلو ی پایش زمین بخورید حتی دستتان رونمیگیره .غلو گویی نباشه اون زمانی که صفحه گرامافن 20ریال بود صداهای مرحوم بنان وخوانساریها را گوش میدادم .چون دلمشغولیم مرکب وقلم است شرایط برایم مصفا ترمیشود..درضمن همین شجریان خیلی مسئله خانوادگی و شخصی که به ما مربوط نیست ولی همین رو بدونید که باآروغ زدنش به خلق الله توهین میکنه .شجریان توهم اروپایی داره .یادش رفته که ایرانی ولرستانی.....بعضی بزرگواران میدانند .نیمی از زیبایی صدا مربوط به دستگاه صوتی واکو وادوات جانبی است
  • ۱۱:۴۶ - ۱۳۹۳/۰۲/۲۲
    0 0
    دقیقا
  • ۱۱:۴۸ - ۱۳۹۳/۰۲/۲۲
    2 2
    محبت؟؟؟؟؟؟ اصلا جوونای این دوره زمونه شجریانو میشناسن؟؟ آدم افسردگی میگیره آهنگاشو گوش میکنه شجریان تموم شد رفت
  • ناشناس ۱۱:۴۹ - ۱۳۹۳/۰۲/۲۲
    2 2
    درود بر استاد شجریان
  • ناشناس ۱۶:۱۸ - ۱۳۹۳/۰۲/۲۲
    0 0
    احسنت بر عرفان
  • مرتضی ۱۷:۱۸ - ۱۳۹۳/۰۲/۲۲
    1 2
    امروز بهای هیزم و عود یکی است در نزد خسان خلیل و نمرود یکی است در پیش کسانی که در این بازارند آواز خر و نغمه داوود یکی است درود بی کران بر استاد بی همتای تاریخ آواز ایران زمین استاد شجریان
  • هوشنگ ۱۷:۳۷ - ۱۳۹۳/۰۲/۲۲
    2 1
    چقدر ما هنر داریم که الکی الکی دشمن درست میکنیم. شجریان هر چه باشه بالاخره یک هنرمند نامداره. این هنر نیست که منفی هاشو رو کنیم!
  • ۱۹:۱۴ - ۱۳۹۳/۰۲/۲۲
    2 1
    حس کردم دارم مصاحبه شمسى خانم با کلاه قرمزى و سر 206البالويى موقع سبزى پاک کردن مى خونم!!!
  • ۱۹:۳۴ - ۱۳۹۳/۰۲/۲۲
    3 1
    معلوم شد شما هیچ اطلاعی از موسیقی ایرانی ندارید همه اهل فن میدانند استاد با چه مشقتی در محضر اساتید مختلف ورنجهای فراوان به همراه صدای خدا دادی که مرحوم پدرش استاد وقاری قران بود ، به تنهائی بر بام افتخار موسیقی ایرانی نشسته هیچوقت هم ادعای سیاسی نداشت ودر آن رژیم هم رادیو تلویزیونی که به ابتذال نزدیک میشد را تحریم کرد وهمیشه گفت صرفا در کنار مردم هستم ،هرگز هم جزء حزب توده نبوده(واتفاقا" چون سیاسی نبود از برخی دوستانش که به حزب توده نزدیک شده بودند فاصله گرفت)
  • erfan ۰۳:۱۶ - ۱۳۹۳/۰۲/۲۳
    1 0
    توصیه های ایمنی رو برا خودت نگه دار
  • خطیبی ۱۰:۴۸ - ۱۳۹۳/۰۷/۰۲
    3 0
    جواب ایشان را جاب استاد حسیت علیزاده به بهترین وجه داد مختصر وکوتاه..... اگر شجریان حاضر بود با لطفی یک کنسرت داشته باشد شاید این حرفها مطرح نمیشد
  • احمد ۲۰:۴۹ - ۱۳۹۳/۱۰/۱۲
    1 0
    سلام-افراط و تفریط انسان رو به بیراهه میکشه-دوستان از قران ایه هایی میخوانند و بعد براحتی در مورد دیگران تهمت میزنند-دروغ میگویند و غیبت میکنند-دوستانی هم در مسیر دشمنی از هیچ توهینی پرهیز نمی کنند-و بعضی هم که دوستدار شجریان هستند لاف و گزاف میبافند-واقعا چه بر سر ما امده دیگران را خاین می خوانیم حال انکه نه از عمل او اگاهیم و نه از درون او -بعضی هم چون شجریان را دوست دارند همه را چون خود شجریان زده می خواهند- و بعضی چون از شجریان خوششان نمی اید حالا به هر دلیلی حرفهایی میزنند که ادم به انسان بودنشان شک می کند-با واقعیت و حقیقت نگاه کنیم- شخصی انقدر نا اگاه هست که شجریان را لرستانی خوانده که اگر فقط بیوگرافی شجر را میخواند می فهمید بچه مشهده-شخصی بنیامین بهادری را خواننده بهتری میداند حالا سلیقه به کنار حماقت هم حد داره- کسی ادعا میکند گوش دادن به شجر افسردگی میاره-اولا که سبک و شیوه اواز سنتی اینه موسیقیه امریکایی نیست که دوما تا اونجا که ما میدونیم بیشتر روانشناسا و دکترا واسه بیماریهای روحی ازین گونه موسیقی ها سفارش می کنند واسه گوش دادن-در ضمن اگه شما مشکلی با شجر داری کل موسیقی و فرهنگ ایرانی رو له نکن-و بعضی هم چنان شجر شجر میکنند انگار همین یه دونه هنر مندرو داریم-دوستان با خودمون صادق باشیم-شجریان مثل همه ما انسان معمولیه-بالا و پایین داره- ولی هر کسی که با سردمداری مملکتش مشکل داره خاین نیست- اونم کسی که طلایه دار فرهنگ و ادبه-مشکل ما اینه که زیاد یه نفر رو بزرگ می کنیم- بعدش یه کار خاص ازش سر میزنه واسمون عجیبه- یه عده هم حسادتشون گل میکنه -به هر حال این بحثها فایده نداره- شجریان ماندگار هست و ما با دوستیها و دشمنیهامون همدیگرو اذیت میکنیم
  • رهام ۰۸:۰۱ - ۱۳۹۴/۰۲/۰۳
    0 2
    کی تو ایران پیدا میشه که ایشون قلبا دوست نداشته باشه حتی منتقدینش هم از صدای زیباش لذت می برند ولی اخه این چه کاری بود که ایشون کرد ...که حالا مجبور باشیم از ربنای ایشون دمحروو بشیم
  • علی ۱۳:۰۰ - ۱۳۹۵/۰۶/۱۵
    2 7
    شجریان در حق بسطامی بسیار نامردی کرد و خیلی راحت استاد بسطامی رو به حاشیه همجوری که مشکاتیان رو به انزوا کشوند.شجریان فقط میخواست خودش یکه تاز باشه بعد از خودش پسرش .استاد بسطامی واقعا هم صاحب صدا بود هم صاحب سبک ولی شجریان خیلی راحت استاد بسطامی خیلی های دیگه رو به انزوا کشوند .تا فقط خودش باشه.
  • محمد NL ۰۰:۳۸ - ۱۳۹۷/۰۸/۱۸
    6 0
    مشرق کوچکتر و حقیر تر از اونی که بخوای نقدی بر اساتیدی چون شجریان یا لطفی یا غیر او بنویسی. قد و اندازت اونقدر نیست.
  • کامبیز IR ۱۷:۰۴ - ۱۳۹۷/۱۱/۰۱
    5 0
    ببینید دنیاچقدر پیس شده که هر بی سرو پایی درمورد استاد موسیقی وآواز ایران اظهار نظر میکنه. لطفا دهانتان را ببندید ای تفرقه افکنان.
  • اس اس IR ۰۰:۳۷ - ۱۳۹۹/۰۶/۰۴
    4 0
    شماها چی ازموسیقی سرتون میشه استاد شجریان نه شجریان دهنتو آّب بکش
  • DE ۰۲:۲۳ - ۱۳۹۹/۱۱/۱۳
    2 0
    خدابیامرز لطفی خیلی هنرمند بزرگی بود.گلپا گفتند.یک لحظه هم تار لطفی را گوش نکرده.ادم وعالم می دانند.که لطفی.گرد پای شجریان نمی رسید.خود مرحوم لطفی هم شخصیت پایدار نداشت .وخبر واحد حجت نمی باسد.
  • پریا SE ۱۱:۰۷ - ۱۴۰۱/۰۵/۲۶
    0 0
    سلام ای کاش نام شما به عنوان نویسنده پای متن بود تا بدانم چه کاره ی استاد لطفی و استاد شجریان هستید ؟
  • IR ۰۷:۵۱ - ۱۴۰۲/۱۲/۲۵
    0 0
    روح استاد شجریان بزرگ شاد

این مطالب را از دست ندهید....

فیلم برگزیده

برگزیده ورزشی

برگزیده عکس