بن سلمان

دقیقاً یک سال پیش در آخر مارس 2018 میلادی بود که بن سلمان با جف بزوس در سیاتل دیدار کرد. حالا بن سلمان با نتانیاهو و ترامپ یک مثلث منفعت‌طلبانه علیه بزوس تشکیل داده‌اند.

سرویس جهان مشرق - گاوین دِ بِکِر مشاور دیرینه امنیتی جف بزوس رئیس آمازون در دیلی بیست اعلام کرد نتیجه تحقیقاتش پیرامون منشأ هک گوشی رئیسش نشان می‌دهد کار سعودی‌ها بوده است.

«محققان ما و تعداد زیادی از متخصصان با اطمینان بالا به این نتیجه رسیده‌اند که سعودی‌ها به گوشی بزوس دسترسی پیدا کرده و به اطلاعات خصوصی دست پیدا کرده‌اند». وی ادامه داد «تا به امروز مشخص نیست که تا چه حد AMI از جزئیات این ماجرا باخبر بوده است». AMI یا کمپانی رسانه آمریکا شرکت مادر مجله National Enquirer (افشاکننده تصاویر خصوصی بزوس) است که پیش از این نیز گفته می‌شد روابط نزدیکی با عربستان دارد.

بن سلمان، بزوس، ترامپ و نتانیاهو کجای ماجرا قرار دارند؟

داستان از آنجا شروع شد که اکتبر ۲۰۱۸ میلادی ناپدیدشدن جمال خاشقجی روزنامه‌نگار عربستانی در کنسولگری این کشور یک موج خبری عظیم علیه سران آل سعود به راه انداخت. رسانه‌ای که بیش از همه قتل خاشقجی را پوشش داد و از آن علیه عربستان و البته ترامپ بهره گرفت، واشینگتن پست به مالکیت جف بزوس رئیس آمازون بود.

یک ماه بعد هاآرتص گزارش داد که مقامات رژیم صهیونیستی اجازه داده‌اند جاسوس‌افزار پگاسوس ۳ توسط شرکت اسرائیلی NSO به سعودی‌ها فروخته شود. ظاهراً پگاسوس ۳ بدون نیاز به کلیک قربانی بر یک لینک می‌تواند به گوشی وی دسترسی پیدا کند.

گمانه‌ها بر این رفت که هک گوشی روزنامه‌نگار عربستانی و نزدیکان وی نیز از همین طریق صورت گرفته بوده است. حالا مشخص شده بعد از آن نیز سعودی‌ها دست از بازی با این جاسوس‌افزار بر نداشته‌اند.

دو ماه پیش در ژانویه ۲۰۱۹ میلادی تصاویر و پیامک‌های گوشی جف بزوس ثروتمندترین مرد دنیا در یک هک پیچیده لو رفت تا به مدرکی علیه او در رسانه‌های آمریکایی تبدیل شود که چرا در زمانی که خودش با لارن سانچز، مدل، مجری و خلبان آمریکایی رابطه داشته است دائماً در روزنامه‌اش به پرونده روابط غیراخلاقی ترامپ می‌پرداخته است.

جف بزوس خیلی سریع گروهی را برای پیگیری منشأ هک گوشی‌اش تشکیل داد و حالا نتیجه تحقیقات آن گروه نشان می‌دهد علی رغم تصور اولیه که ترامپ عامل اصلی بوده است، بن سلمان دستور این کار را صادر کرده تا انتقام خودش و متحدش ترامپ را از مالک واشینگتن‌پست به دلیل پوشش گسترده خبر قتل خاشقجی بگیرد.

البته بزوس نیز در این پوشش گسترده، منافع سیاسی و اقتصادی خاص خودش را داشت. در دنیای سرمایه‌دارها، او خودش را لایقتر از ترامپ می‌بیند و می‌دانست که نشان‌دادن فاجعه حقوق بشر در حکومت عربستان سعودی تا چه حد می‌تواند چهره متحد بن سلمان یعنی ترامپ را در افکار عمومی آمریکا خراب کند.

حالا پای نتانیاهو نیز که در آستانه یک انتخابات مهم قرار دارد به این ماجرا باز شده و به نظر می‌رسد تل‌آویو با صدور مجوز فروش این جاسوس‌افزار، کمک اصلی را به ولیعهد عربستان رسانده است. اگر این خبر درست باشد که معامله خرید پگاسوس ۳ در تابستان ۲۰۱۷ میلادی انجام شده بوده، سرکوب شدید منتقدان ولیعهد در داخل کشورش نیز پای نتانیاهو نوشته می‌شود؛ البته اگر چیزی به نام حقوق بشر برای افکار عمومی اسرائیل مهم باشد.

ولیعهد عربستان یک «ارتش ترولها» نیز در اینترنت دارد که برای حمله به مخالفانش از آن بهره می‌گیرد. در همان اکتبر که ناپدیدشدن خاشقجی به خبر اول واشینگتن‌پست تبدیل شده بود، ارتش ترولهای بن سلمان پویش اینترنتی تحریم آمازون و سوق دات کام (شاخه عربی آمازون) را کلید زد.

به نظر می‌رسد سیاست بین‌المللی دارد بیش از حد چهره واقعی خود در ارتباط با منافع شخصی افراد را نشان می‌دهد.

منابع

https://www.theguardian.com/technology/2019/mar/31/saudis-hacked-amazons-jeff-bezos-phone-claims-security-chief-jamal-khashoggi-mohammed-bin-salman

https://sputniknews.com/world/201903311073699276-bezos-private-messages-saudis-hacked

https://www.ft.com/content/53a4861c-5359-11e9-91f9-b6515a54c5b1

https://www.albawaba.com/news/ksa-sought-buy-israeli-software-hack-cell-phones-report-1218160

http://www.arabnews.pk/node/1276676/saudi-arabia

https://www.haaretz.com

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

نظرات

  • انتشار یافته: 2
  • در انتظار بررسی: 0
  • غیر قابل انتشار: 0
  • محسن IR ۱۹:۰۹ - ۱۳۹۸/۰۱/۱۱
    10 1
    لاشخورها ب جون هم افتادند
  • محسن IR ۱۹:۰۹ - ۱۳۹۸/۰۱/۱۱
    7 5
    لاشخورها ب جون هم افتادند

این مطالب را از دست ندهید....

فیلم برگزیده

برگزیده ورزشی

برگزیده عکس