کد خبر 938284
تاریخ انتشار: ۳۰ بهمن ۱۳۹۷ - ۰۸:۵۶
ماجرای سنگین‌تر کردن وزن گوشت با استفاده از نوشابه!

سخنگوی ستاد مرکزی مبارزه با قاچاق کالا و ارز با ارائه آماری از کشفیات میزان قاچاق دام، گفت: گرانی گوشت قرمز نمی‌تواند مربوط به قاچاق دام باشد و برخی آدرس غلط می‌دهند.

به گزارش مشرق، حمیدرضا دهقانی‌نیا در خصوص وضعیت قاچاق دام، اظهار داشت: از نظر ستاد مرکزی مبارزه با قاچاق کالا و ارز، به عنوان تنها مرجع ارائه دهنده آمار و اطلاعات در حوزه قاچاق، اینکه می گویند گرانی گوشت قرمز به واسطه قاچاق دام است را نمی‌پذیریم.

سخنگوی ستاد مرکزی مبارزه با قاچاق کالا و ارز افزود: بر اساس آمار مربوط به کشفیات ظن قاچاق که ما داریم، طی ۱۰ ماه سال ۹۶ تعداد ۹۳ هزار و ۲۴۰ راس قاچاق دام داشتیم ولی در ۱۰ ماه امسال این عدد با ۴۰.۲ درصد رشد، به ۱۳۰ هزار راس رسیده است؛ بنابراین ما با یک رشد فزاینده‌ای که موجب افزایش قیمت گوشت قرمز شود مواجه نیستیم و وزن این موضوع به آن میزانی که ادعا می کنند نیست.

بیشتر بخوذانید:

واردات گوشت خوک گوسفندی صحت دارد؟ +عکس

کباب کوبیده زیر ۱۵ هزار تومان کباب نیست

دهقانی‌نیا با بیان اینکه درواقع ما نقطه اوجی برای قاچاق دام شاهد نیستیم، گفت: از این ۱۳۰ هزار راس مظنون به قاچاق، ۲۶ هزار راس در لبِ مرز کشف شده است.

شیوه‌نامه مقابله با قاچاق دام

وی ادامه داد: بر اساس تبصره ۴ ماده ۱۸ قانون مبارزه با قاچاق کالا و ارز، شیوه‌نامه‌ای بابت موضوع حمل و نقل نگهداری و خرید و فروش دام زنده با همکاری دستگاه‌های مرتبط به خصوص وزارت جهاد کشاورزی و مجموعه‌های تابعه احصاء شد و ما این شیوه‌نامه را در اختیار حوزه ضابطین قرار دادیم تا با ابزار مشخص و قابل اندازه‌گیری موضوع قاچاق دام را مدیریت کنند.

دهقانی‌نیا گفت: به عنوان مثال در مساله جابجایی و حمل، حداقل باید دو سند وجود داشته باشد که یکی سند حمل محموله است که باید از سامانه بارنامه برخط بگیرند و یکی گواهی بهداشتی حمل دام است که باید از سامانه سازمان دامپزشکی کشور بگیرند؛ بنابراین نیروی انتظامی می‌تواند در گام اول از هر محموله‌ای که می‌خواهد جا به جا شود این دو سند را مطالبه کند.

تقسیم‌بندی استان‌ها به دو گروه الف و ب

وی با بیان اینکه در این شیوه‌نامه، استان‌های کشور به دو دسته الف و ب تقسیم شده‌اند، اظهار داشت: گروه الف شامل استان‌هایی می‌شود که قاچاق خیزتر هستند؛ از جمله استان‌های سیستان وبلوچستان، هرمزگان، خوزستان، کرمان، فارس، خراسان رضوی، خراسان جنوبی، کردستان، آذربایجان غربی، قم، لرستان، همدان، کرمانشاه، اردبیل، بوشهر، ایلام و کهگیلویه و بویراحمد.

سخنگوی ستاد مرکزی مبارزه با قاچاق کالا و ارز، تصریح کرد: هر دامی که بخواهد از این استان‌ها به سمت مرکز و یا به سمت این استان‌ها حمل شود مشمول این شیوه‌نامه می‌شود و سپس بعد از ۶ ماه این شیوه‌نامه استان‌های دیگر را نیز تحت پوشش خود قرار می‌دهد.

ثبت اطلاعات خرید و فروش در سامانه هویت دام

دهقانی‌نیا تاکید کرد: همچنین در خرید و فروش دام، برای جابجایی، باید دام زنده دارای پلاک شود و جابجایی دام زنده فاقد پلاک ممنوع است.

وی افزود: از سویی دیگر هم خریدار و هم فروشنده موظف هستند خرید و فروش خود را در سامانه هویت دام ثبت کنند.

برای علت گرانی گوشت، آدرس غلط می‌دهند

سخنگوی ستاد مرکزی مبارزه با قاچاق کالا و ارز در ادامه اظهار داشت: هم اکنون در فصلی هستیم که به دلیل شرایط جوی از برخی مرزها دامی نمی‌تواند رد شود.

وی تصریح کرد: بنابراین سوال اصلی این است که ما این میزان دام وارد کردیم وبیشتر از دام، ۲۰ درصد نسبت به ۱۲ ماهه سال ۹۶ گوشت گرم وارد کرده‌ایم؛ آیا با این تفاسیر قیمت گوشت کم شده است؟ خیر.

دهقانی‌نیا تاکید کرد: بنابراین اینکه برخی از افراد می‌گویند قاچاق دام باعث افزایش قیمت گوشت شده، آدرس غلط است.

وی افزود: ضعف‌ها در قسمت دیگری است اما سعی داریم همه موضوع را روی قاچاق دام آوار کنیم.

منبع: مهر

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

نظرات

  • انتشار یافته: 8
  • در انتظار بررسی: 0
  • غیر قابل انتشار: 1
  • IR ۰۹:۰۶ - ۱۳۹۷/۱۱/۳۰
    222 0
    آقا بخدا مردم از دست این دولت کلافه شده اند نالایقترین دولت روی کره زمین
    • IR ۱۱:۱۹ - ۱۳۹۷/۱۱/۳۰
      47 0
      باانتخاب دولت تدبیروامیدجماعتی حماقت کردندوهمه بایدبسوزیم،خودکرده راتدبیرنیست!!!
  • SMAH1 IR ۱۰:۰۲ - ۱۳۹۷/۱۱/۳۰
    16 0
    اینکه «ضعف‌ها در قسمت دیگری است» کاملا درست است ولی باید یادمان باشد که با قاچاق دام،افزایش قیمت تشدید می شود
  • IR ۱۱:۴۲ - ۱۳۹۷/۱۱/۳۰
    13 2
    شک نکنید که قاچاق دام درصد خیلی کمی را به خود اختصاص می دهد. مدیران اصلاح طلب حاکم بر امور گوشت کشور هستند. این خیلی معنادار هستش.
  • IR ۱۳:۱۱ - ۱۳۹۷/۱۱/۳۰
    3 1
    اگر این ستاد مبارزه با قاچاق کالا و ارز تعطیل بشه مشکل قاچاق هم حل میشه
  • GE ۱۳:۳۶ - ۱۳۹۷/۱۱/۳۰
    0 0
    برای دامها کارت ملی صادر کنید و بهشون یارانه بدین
  • IR ۱۶:۱۰ - ۱۳۹۷/۱۱/۳۰
    7 1
    قصاب محله ما میگفت امسال دم عید گوشت کیلویی ۱۰۰ ت مبشه بخاطر اینکه بهار گذشته بارندگی کمی داشتیم .من موندم تو فکر که قصاب محل ما فهمید ولی وزیر جهاد نفهمید؟!
  • IR ۱۶:۵۴ - ۱۳۹۷/۱۱/۳۰
    0 1
    کدام قاچاق هرچی به قیمت واقعی گندم کارگر بنزین حقوق

این مطالب را از دست ندهید....

فیلم برگزیده

برگزیده ورزشی

برگزیده عکس