کد خبر 937981
تاریخ انتشار: ۲۹ بهمن ۱۳۹۷ - ۱۰:۴۰
ابهام جدید در تعدادیارانه بگیران/سازمان هدفمندی شفاف سازی کند

در حالی که رئیس سازمان برنامه و بودجه معتقد است ماهیانه به حدود ۷۸ میلیون نفر یارانه نقدی پرداخت میشود، با توجه به آمارهای قبلی از یارانه بگیران لازم است به صورت شفاف گزارشهای مستند از تعداد دقیق یارانه بگیران به تفکیک سال منتشر شود.

به گزارش مشرق، رئیس سازمان برنامه و بودجه با بیان اینکه، ‏در فضای مجازی شبهاتی درباره رقم ۴۲۰۰ میلیاردتومانی ‎یارانه‌ها مطرح شده؛ تاکید کرد، این رقم صحیح است اما فقط مربوط به یارانه ۴۵,۵۰۰ تومانی که به ۷۸ میلیون نفر پرداخت می‌شود، نیست. حدود ۷۰۰ میلیاردتومان نیز برای افزایش یارانه خانوارهای تحت پوشش براساس جدول مصارف تبصره ۱۴ بودجه ۹۷ پرداخت می‌شود.
بیشتر بخوانید:

نکته جالب توجه در توییت نوبخت تعداد یارانه بگیران است که بر این اساس ماهیانه به حدود ۷۸ میلیون نفر یارانه پرداخت میشود. این در حالی است که در اردیبهشت ماه ۹۳ رئیس جمهور در زمانی که جمعیت کشور ۷۷ میلیون نفر بود تعداد نهایی یارانه بگیران را حدود ۷۳ میلیون نفر اعلام کرد.

سال ۹۳: تعداد یارانه بگیران ۷۳ میلیون نفر

اردیبهشت ماه سال ۹۳ از آقای روحانی سوال شد که ۷۳ میلیون نفر ثبت نام کرده‌اند و در شبکه‌های مجازی و کف خیابان این سوال مطرح است که آیا این ۷۳ میلیون نفر همان نیازمندانی هستند که قانون تعریف کرده است و همچنین به نظر می‌رسد که افزایش قیمت حامل‌های انرژی بیشتر برای تامین کسری بودجه در نظر گرفته شده است، آیا درست است؟ که وی پاسخ داد: مجلس از ما خواست که به افراد متقاضی و نیازمند یارانه بدهیم پس لازم بود از مردم دعوت کنیم و بگوییم که هر کس نیاز دارد، ثبت نام کند و هر کس نیازمند نیست و طبق قانون در زندگی آن‌ها خیلی تاثیر ندارد، از ثبت نام صرف نظر کند. رئیس جمهور ادامه داد: اولاً می‌خواهم از مردم تشکر کنم که با یک نظم و انضباط بسیار خوبی این ثبت نام را انجام دادند، شما می‌دانید در خیلی از کشورها برای اینکه از ۷۳ میلیون نفر در ده روز ثبت نام کنند، با مشکلات زیادی روبرو هستند. در بخش سایبری کار بسیار بزرگی‌ در کشور صورت گرفت از این رو من از همه دست اندرکاران تشکر می‌کنم.

قطع یارانه ۳ میلیون نفر در سال ۹۴

سال ۹۵ بر اساس گزارش تفریغ بودجه ۹۴و همچنین مصاحبه های انجام شده، مشخص شد ۳ میلیون نفر از تعداد یارانه بگیران حذف شده اند. براساس این گزارش، طی ماه‌های سال ۱۳۹۴ یارانه تعداد ۳ میلیون و ۲۳۵ هزار و ۴۵۶ نفر قطع شده است. صرفه‌جویی حاصل از این اقدام دولت، حدود ۹۵۵ میلیارد و ۱۰۰ میلیون تومان بوده است.

این موارد نشان میدهد در پایان سال ۹۴ تعداد یارانه بگیران حدود ۷۰ میلیون نفر بوده است. ابهام اصلی که در اینجا وجود دارد این است که تعداد افرادی که به جمعیت یارانه بگیران اضافه شده ارتباط معنا داری با رشد جمعیت کشور نداشته است.

یکی ابهامات این موضوع مربوط به تعداد یارانه بگیران در پایان سال ۹۵ است، براساس یک گزارش در پایان سال ۹۵ حدود ۷۵.۵ میلیون نفر یارانه دریافت کرده اند. به عبارت دیگر اگر در پایان سال ۹۴ جمعیت یارانه بگیر حدود ۷۰ میلیون نفر بوده باشد، چگونه طی یک سال جمعیت یارانه بگیر ۵میلیون نفر اضافه شده است؟

بر این اساس به نظر میرسد بایستی در پایان سال ۹۴ مجموعاً حدود ۷۰ میلیون نفر یارانه دریافت کنند. رشد ۸ میلین نفری یارانه بگیران طی ۳ سال اخیر با وجود رشد جمعیت از ۷۸ میلیون نفر سال ۹۴ به ۸۱ میلیون نفر سال ۹۷ کمی غیر عادی به نظر میرسد.

به هر حال مهمترین نکته برای شفاف شدن موضوع و رفع ابهامات انتشار جزییات آمار یارانه بگیران به تفکیک از سال ۹۲ به بعد است.

منبع: تسنیم

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

این مطالب را از دست ندهید....

فیلم برگزیده

برگزیده ورزشی

برگزیده عکس