دیوان محاسبات نمایه

معاون فنی و حسابرسی دیوان محاسبات گفت: برای هر قسمتی از گزارش تفریغ بودجه که تخلف یا انحراف درج شده، یک پرونده تشکیل و در دادسرا رسیدگی می‌شود.

به گزارش مشرق، کیومرث داوودی معاون فنی و حسابرسی دیوان محاسبات در نشست تخصصی با موضوع آسیب شناسی نظام بودجه ریزی در دانشگاه تربیت مدرس با اشاره به اینکه یکی از وظایفت دیوان محاسبات تفریغ گزارشات بودجه کشور است، اظهار کرد: منابع انسانی باید حفظ و حراست باشد. ما نباید در دیوان به دنبال کشف تخلف و مچ گیری باشیم و باید شرایطی فراهم کنیم که مدیران بتوانند با خیال راحت کار کنند و نواقص رفع و راه حل ایجاد کنیم.

معاون فنی و حسابرسی دیوان محاسبات با تاکید بر اینکه یکی از آسیب های بودجه ریزی کشور، سهم نفت و مالیات در بودجه کشور است، گفت: حجم بالای معافیت‌های گمرکی، عدم وجود اطلاعات دقیق از دارایی‌های دستگاه‌های دولتی، اختصاص بودجه از محل اعتبارات هزینه ای برای اجرای هدفمند کردن یارانه‌ها در بخش مصارف، عدم تعیین تکلیف ۲۵ هزار پروژه نیمه تمام در کشور از دیگر آسیب‌های بودجه‌ریزی محسوب می‌شوند.

بیشتر بخوانید:

علت افزایش شدید قیمت خودرو و مسکن

مخالفت مجلس با تخصیص ارز ۴۲۰۰ تومانی به کالاهای اساسی

این مقام مسئول افزود: یکی از ابرچالش‌های کشور وضعیت صندوق های بازنشستگی مانند صندوق بازنشستگی کشور است. به سازمان برنامه و بودجه پیشنهاد دادیم که چطور می توانند این آسیب‌ها را رفع کنند. با توجه به اینکه صندوق های بازنشستگی مدعی خصوصی بودن هستند اما با توجه به اختصاص آن به عموم مردم، عمومی محسوب می شوند.در نتیجه دیوان محاسبات می تواند به آن نظارت کند.

به گفته وی، در سنوات گذشته بحث رسیدگی به منابع داخلی شهرداری ها را مطرح کردیم. شهرداری قم به دیوان عدالت اداری شکایت کردند و این شکایت رد شد که دیوان محاسبات اجازه نظارت به هزینه شهرداری ها را دارد. صندوق بازنشستگی تامین اجتماعی و صندوق بازنشستگی فولاد تحت نظر دولت هستند. بیشتر شهرداری ها سه ماه حقوق معوق کارگران دارند زیرا خود را وابسته به دولت می بینند.

معاون فنی و حسابرسی دیوان محاسبات بیان کرد: در زمینه اختصاص اعتبارات برای کمک به اشخاص حقیقی و حقوقی، از آسیب هایی است که باید در سهم بودجه لحاظ شود. زمانی که یک وزارتخانه پولی را هزینه می کند باید آن کمک بررسی شود و ببیند مبلغ هزینه شده در راستای نیاز هزینه شده است یا نه.

*حجم بالای بودجه شرکت های دولتی از آسیب های بودجه است

داوودی با بیان اینکه قانون ما به بسیاری از موضوعات به دقت و ریز پرداخته است اما مدیران به آن زیاد توجه نمی کنند، بیان داشت: حجم بالای بودجه شرکت های دولتی در بودجه کل کشور از دیگر آسیب های بودجه محسوب می شود. دیوان محاسبات در مورد تمامی شرکت ها حسابرس دارد. گزارش تک تک شرکت ها در گزارش تفریغ بودجه ارائه می شود. گزارشات حسابرسی از عملکرد شرکت ها و محاسبات علاوه بر گزارش تفریغ بودجه تهیه می شود و بسیاری از این گزارشات در گزارش تفریغ بودجه ذکر نمی شود. عموم مردم باید از گزارشات تفریغ بودجه مطلع باشند.

معاون فنی و حسابرسی دیوان محاسبات، تصریح کرد: پرداخت کمک به شرکت های دولتی زیان‌ده در قانون بودجه از دیگر آسیب‌های بودجه است. در این موارد نیازمند شفافیت بودجه هستیم. شرکت مهندسی توسعه گاز ایران صد درصد فاقد ردیف بودجه است و بارها اعلام کردیم باید برای آن ردیف بودجه درنظر گرفته شود.

داوودی اضافه کرد: چندین سال است که همراه با گزارشات تفریغ بودجه پیشنهاد می دهیم که جدول ارزی به همراه جدول ریالی در لایحه بودجه ارائه شود. تا زمانی که نظام بودجه ریزی کشور چانه زنی است ماجرا همین است. نظام بودجه کشور باید مبتنی بر عملکرد باشد که به موجب آن مدیر پاسخگوی اقدام انجام شده و نشده خود باشد. تا این تاریخ با توجه به اینکه نظام حسابداری مان از شکل نقدی به حسابداری تعهدی تغییر شکل داده هنوز نتوانستیم بگوییم دولت چند ریال دارایی یا چند ریال بدهی دارد.

*بی اطلاعی برخی وزارتخانه ها از تعداد ساختمان های زیرمجموعه خود

وی در پایان افزود: ما وزارتخانه داریم که از تعداد ساختمان های زیرمجموعه خود خبر ندارد. بعضی وزارتخانه ها از فهرست دارایی‌های خود بی‌خبر هستند. تمامی دارایی ها باید در دفاتر مالی ارزیابی و ارزش گذاری شوند. بخشی از گزارشات دیوان محاسبات در لایحه بودجه ۹۸ آمده است.

داوودی در پاسخ به سوال خبرنگار مبنی بر اینکه چرا گزارش تفریغ بودجه آنچه که در دسترس قرار میگیرد اصلی نیست و خلاصه مدیریتی است، گفت: گزارشی که توسط رئیس دیوان خوانده می شود همان روی سایت قرار می‌گیرد و گزارش‌ها سانسور نمی‌شود. ریال به ریال مباحث مطرح شده در گزارش وجود دارد. قطعاً نمی‌توانیم همه وظایف و اقدامات را اطلاع رسانی کنیم. دیوان حافظ بیت المال است و برای تمام مباحث تخلفات و انحرافاتی که در گزارش تفریغ بودجه اعلام می‌شود، مدیران دولتی در دادسرا و هیات‌های مستشاری و شعب رسیدگی باید پاسخ بدهند و منجر به صدور رای می‌شود. برای هر قسمتی که تخلف یا انحراف در گزارش تفریغ بودجه درج شده، یک پرونده تشکیل و در دادسرا رسیدگی می‌شود.

منبع: فارس

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

این مطالب را از دست ندهید....

فیلم برگزیده

برگزیده ورزشی

برگزیده عکس