جلسه مجمع تشخیص مصلحت نظام

گام بعدی که FATF در بیانیه تیر ماه ۱۳۹۵ بعد از انتشار برنامه اقدام بیان داشت، مربوط به برنامه موشکی است.

سرویس اقتصاد مشرق - در روزهای اخیر بحث درباره‌ی پیوستن به دو کنواسیون پالرمو و CFT داغ است. این موضوع که بعد از فراز و نشیب‌های طولانی به مجمع تشخیص مصلحت نظام رسید، در جلسه روز ششم بهمن ماه در اولین دور بررسی، به نتیجه نهایی نرسید و به جلسه آتی موکول شد.

بیشتر بخوانید

آزمون بزرگ برای مجمع تشخیص مصلحت نظام

پاسخ ۱۸ بندی به ادعاهای حامیان تصویب لوایح مرتبط با FATF

توکلی: همه قبول دارند پالرمو و CFT با استقلال ما سازگار نیست

براساس آنچه در رسانه ها مطرح شده، مهم‌ترین علت موافقین برای پیوستن به این کنواسیون‌ها خارج شدن از لیست سیاه و برطرف شدن مشکلات بانکی است اما سوال اساسی که باید قبل از تحلیل درست و غلط بودن پیوستن به این کنوانسیون‌ها طرح شود این است که چه تضمینی برای خارج شدن از لیست سیاه و برطرف شدن مشکلات تحریم‌ها وجود دارد؟ در پاسخ به این سوال، ذکر چند نکته ضروری است.


جای خالی تامین مالی اشاعه در برنامه اقدام مخصوص ایران


ماموریت‌های مهم FATF در سه محور مبارزه با تامین مالی تروریسم، مبارزه با پول‌شویی و تامین مالی اشاعه سلاح‌های کشتار جمعی است.

در تابستان ۱۳۹۵، این نهاد برنامه اقدام مشترکی در ۴۱ بند مخصوص ایران ابلاغ کرد. این برنامه به طور مستقیم بر روی دو ماموریت مبارزه با تامین مالی تروریسم و مبارزه با پول‌شویی تاکید کرده‌است. در این ۴۱ بند هیچ اشاره‌ای به بحث تامین مالی اشاعه سلاح‌های کشتار جمعی نشده‌است. اما در متن توصیه های FATF این مسئله به صراحت بیان شده است.

بهانه سلاح‌های کشتار جمعی، اهرم فشار جدید آمریکا علیه ایران

با دقت در متن توصیه‌های FATF، در بند شماره ۷ مستقیماً به تامین مالی اشاعه سلاح‌های کشتار جمعی اشاره کرده‌است. بند شماره هفتم با عنوان " تحریم‌های مالی هدفمند مرتبط با تامین مالی اشاعه‌ای" کشورهای عضو را به اجرای تحریم‌های مالی هدفمند مطابق با قطعنامه‌های شورای امنیت، موظف کرده‌است.

هم‌چنین در ذیل بند ۷ ذکر شده‌است که تمام قطعنامه‌های جاری شورای امنیت که تحریم‌های مالی هدفمند را شامل می‌شود، باید مورد توجه کشورها قرار گیرد.

علاوه براین همه‌ی قطعنامه‌های آینده و جانشین مرتبط با این موضوع هم شامل توصیه بند ۷ می‌شوند. از مهم‌ترین قطعنامه‌های شورای امنیت که مستقیماً با کشور ما در ارتباط است، قطعنامه ۲۲۳۱ است.


این بحث با توجه به این امر که آمریکا برای فشارهای جدید به ایران سلاح‌های کشتار جمعی را بهانه قرار داده‌است، اهمیت دو چندانی پیدا می‌کند.

مشاور ارشد سابق وزیر خزانه‌داری آمریکا، الیزابت روزنبرگ، نیز معتقد است که رئیس جدید آمریکایی FATFبه عنوان فرصت برای آنان محسوب می‌شود و می‌توانند از طریق این نهاد به اهداف تامین مالی اشاعه‌گری خود برسند.

گام‌های FATF تمام نشدنی است

نکته مهم دیگری که باید به آن توجه کرد؛ گفته‌ی صریح خود نهاد FATF است. این نهاد بعد از پذیرش برنامه اقدام ۴۱ بندی توسط ایران، در بیانیه‌ی منتشر شده ۵ تیرماه ۱۳۹۵ به طور واضح اظهار داشته‌است که در صورت اجرای کامل برنامه اقدام به گام‌های بعدی خواهیم رفت.

این اظهارات صریح در کنار خالی بودن بحث تامین مالی اشاعه‌گری در برنامه اقدام ۴۱ بندی مخصوص ایران و همچنین مواضع دولتمردان آمریکایی، بیانگر این است که گام و اهرم فشار بعدی FATF موشک‌های ایران خواهدبود.

هم‌چنین اروپاییان موشک‌های ایران را سلاح کشتار جمعی به حساب می‌آورند و بعد از برجام هم چندین مرتبه مذاکرات موشکی را مطرح کرده اند.

برای مثال در شهریورماه سال جاری وزیر امور خارجه فرانسه، ژان ایو لودریان، خواستار مذاکره در مورد برنامه موشکی ایران شد. هم‌چنین در آذرماه نیز انگلیس و فرانسه، خواستار برگزاری نشست شورای امنیت سازمان ملل، برای بررسی آزمایش موشکی ایران شدند.

آیا از لیست سیاه خارج می‌شویم؟

موافقان تصویب کنوانسیون های CFT و پالرمو معتقدند که با پیوستن به این کنوانسیون ها، ایران از لیست سیاه خارج می شود. محمدجواد ظریف وزیر امور خارجه، در ماه آبان همین سال جاری اشاره کرد که با پیوستن به این دو کنوانسیون ایران از لیست سیاه خارج می‌شود. اما تجربه کشور کره‌شمالی نمونه خوبی در رد این ادعا است.

کره‌شمالی در سال ۲۰۱۳ به کنوانسیون‌CFT و در سال ۲۰۱۶ به کنوانسیون مقابله با جرائم سازمان یافته (پالرمو) پیوست با این حال از لیست کشورهایی که باید علیه آنان اقدامات متقابل اتخاذ شود، خارج نشد. دلیل عدم خروج این کشور فعالیت‌های موشکی بود، در نتیجه کره‌شمالی متهم به تامین مالی اشاعه‌گری سلاح‌های کشتار جمعی (موشکی و هسته‌ای) شد.

باید توجه کرد که ذکر نکردن تامین مالی اشاعه سلاح‌های کشتار جمعی در برنامه اقدام ۴۱ بندی بی هدف نبوده‌است. غرب و آمریکا بارها در اظهارات خود به برنامه موشکی ایران اشاره کردند و سعی داشته بعد از مذاکرات هسته‌ای، با ایران بر سر برنامه موشکی مذاکره کنند.

اظهارات مقامات آمریکایی و تجربه عینی کره‌شمالی نشان می‌دهد، مسئله پول‌شویی و تروریسم و پیوستن ایران به کنوانسیون‌های پالرمو و CFT، پایان بهانه‌های آنان نیست.تضعیف بنیه دفاعی ایران همیشه جزو اهداف آمریکا و غرب بوده‌است.

براساس این شواهد می‌توان پیش بینی کرد؛ گام بعدی و بهانه جدید FATF بعد از اجرای کامل برنامه اقدام ۴۱ بندی، برنامه موشکی ایران خواهد بود.

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

نظرات

  • انتشار یافته: 10
  • در انتظار بررسی: 0
  • غیر قابل انتشار: 3
  • IR ۰۶:۲۵ - ۱۳۹۷/۱۱/۲۷
    10 3
    به جای این همه توضحیات کافی بود یک جمله به مردم بگویید که شفاف سازی مسیرهای مالی ایران برای خارجیها یعنی قطع شدن مسیرهای دور زدن تحریمها. یعنی دار زدن و خفه کردن رسمی اقتصاد ناتوان ایران. دقیقا همانطور که ارائه اطلاعات 400 صرافی در همین راستا بود که بحران اخیر افزایش دلار را رقم زد.
    • حسینی IR ۰۹:۳۹ - ۱۳۹۷/۱۱/۲۷
      3 0
      بسم الله القهار اگر لاریجانی خواست باز با غوغاسالاری و ادعای واهی نیاز دولت به این مصوبه برای مملکتداری هرجور شده اعضا را مجاب کند که فتف را تصویب کنند ، باید بلادرنگ اعضای انقلابی مجمع آبستراکسیون و جلسه را ترک کنند و مانع از این بازی تکراری شوند تا پشیمانی بزرگتر به بار نیاید. یاعلی
  • IR ۰۶:۴۵ - ۱۳۹۷/۱۱/۲۷
    4 1
    راه جایگزین بدید
    • IR ۰۹:۰۴ - ۱۳۹۷/۱۱/۲۷
      5 1
      عزل فوری حسن روحانی. انحلال مجلس. دستگیری و اعدام همه اصلاح طلبان و قطع کردن همه راههای امید آمریکا. بازگشت به رویکرد های قاطع خلخالی، کنترل بیرحمانه بازار و مرزها با اعدامهای گسترده و علنی دسته جمعی. واقعیت این است که کره شمالی به همین صورت است که با وجود هفتاد سال تحریم خبری از تورم ندارد و ارزش پولش ثابت مانده است.
  • IR ۰۶:۴۶ - ۱۳۹۷/۱۱/۲۷
    6 0
    سلام .خارجی ها ازکی تا حالا لوایحی که مطرح کردند با ضمانت بوده که این دومیش باشه.بعد چیزی که بنفع ماست خصوصا که به ضرر آنها باشد .هرگز انجام نمیدهند.
  • IR ۰۶:۴۷ - ۱۳۹۷/۱۱/۲۷
    5 0
    خیانت کاران مشغول کارند . مجمع هم معلوم شد نه قوه عاقله دارد نه مسقل است و تحت تاثیر فشار دولت است و دولت معیشت مردم را گرو گرفته تا دیکته های غرب را عمل کند .
  • برادر یکی از اطلاعاتی ها IR ۰۸:۰۰ - ۱۳۹۷/۱۱/۲۷
    3 0
    طبق اطلاعاتی که بنده دارم و البته چند نماینده مجلس مثل کریم قدوسی هم رسانه ای کردن الآن نزدیک یک ساله تیمی از وزارت خارجه ایران به رهبری عراقچی داره با فرانسوی ها که نماینده اونها فرمانده سابق نیروی هوایی و موشکی فرانسه بوده مذاکره می کنه و الان دعوا هم سر برد بالستیک ها هست که طرف ایرانی 700 رو گفته ولی فرانسوی ها و اروپایها روی 300 اصرار دارن و بخصوص روی موضوع اشاعه موشک از ایران به محور مقاومت به شدت اصرار دارن در قضیه پرتابه های فضایی هم سرسختی می کنن و عراقچی به اونها پیشنهاد تاسیس مرکز مشترک ساخت ماهواره برهای فضایی تحت نظارت آژانس فضایی اروپا و امنیتی Missile Technology Control Regime رو در ایران در یک بخش غیر نظامی و سیویل خارج از وزارت دفاع و سپاه رو داده با ساخت سالی نهایتا یک تا دو راکت اروپایها خیلی هوشمندانه کانال مالی رو با تبدیل کردن از SPV به اینستکس به دو قسمت کردن تا در ازای بخش اول اون ایران FATF رو قبول کنه و بخش مهمتر مالی اون که برای ایران مهمه شرط موشکی رو
  • نصیر IR ۰۸:۱۰ - ۱۳۹۷/۱۱/۲۷
    5 0
    ایران همان زمانی که برد 2000 کیلومتر رو قبول کرد اولین امتیاز رو داد و برجام موشکی رو قبول کرد
  • CA ۰۹:۲۲ - ۱۳۹۷/۱۱/۲۷
    2 0
    علت اینکه خود این غربیها و شرقی ها انواع بمب اتم و موشک های غیرقانونی و غیره دارند و هر گونه کمک برای جنگ نیابتی و تروریسم را میتوانند انجام دهند در این هست که اینها بعد از جنگ جهانی دوم در واقع همه چیز را به داخل هولدینگ ها منتقل کرده اند و این هولدینگ ها دولت اصلی این کشورها هست و بقیه عروسک های خیمه شب بازی هستند برای همین هر گونه لایحه ای هم تصویب کنند هیچ موقع کارهای تروریستی شان پدیدار نخواهد شد و همین را خود دولت دانمارک چند ماه پیش اذعان داشت که دویست میلیارد یورو با وجود این لوایح پولشویی بوده. چون این کشورها عملا غیر دمکراتیک هستند . چگونه این حجم از سلاح و پول و پناهگاه امن برای تروریست ها میتواند ساخته شود توسط غربی ها ولی کسی هم نتواند ثابت کند البته این سلاحها بعد از استفاده از خاورمیانه یا جاهای دیگه مشخص شد که ساخت همین کشورهاست ولی چرا قبلاً کشف نشد در حالی که این لوایح بوده!. چرا بسیار حساس به فروش سهام شرکت های زیرساختار به غیر از افرادی خاص هستند مثلا همین چند وقت پیش مقامات بعضی کشورهای غربی خط قرمز خود را در فروش شرکت های فن آوری اطلاعات شرکت برق و آب و گاز اعلام کردند! چرا بعضی بانک های غربی هیچ موقع سهامشان به غیر خودی واگذار نمی‌شود! علت دو قطبی کردن جوامع شان با فروش اوراق قرضه در چند دهه اخیر چه بوده ! چون این شرکتها در واقع دولت اصلی هستند و پولها بایستی به این شرکتها سرازیر شود .‌‌‌‌‌خب کشورهای دمکراتیک مثل ایران بایستی چگونه با این ترفند سیاسی برخورد کنند؟! خیلی کشورها برای مقابله با ترفند آنها نیز به همین شیوه متوسل شدند برای همین جنگ ها داخل این هولدینگ ها با هولدینگ های کشورهای متخاصم هست. دو راه برای ایران هست یا مثل أنها شبیه سازی کنیم و یا اینکه نفوذی هایشان را در ایران قطع کنیم و اموال رانتی شان را بگیریم و یک نظام یک دست بسازیم.. البته من معتقدم یک راه سومی هم هست که مجالس نیست اینجا توضیح دهم و البته راهی که میتواند هر سیستم غیر استانداردی را خورد کند!
  • پويا IR ۱۰:۰۶ - ۱۳۹۷/۱۱/۲۷
    2 0
    البته مسئولين دولتي و بادمجان دور قاپچينها ، نبايد هم ككشان بگزد ، چون همه مصيبتها چه از برجام گرفته تا پالرمو و CFT گريبان ما مردم بدبخت را ميگيرد ، تمام كساني كه با همه وجود سنگ اين معاهدات استعماري را به سينه ميزنند و براي تصويب آن سر و دست ميشكنند ذره اي از اين پيمانها آسيب نمي بينند چه خوب باشد چه بد

این مطالب را از دست ندهید....

فیلم برگزیده

برگزیده ورزشی

برگزیده عکس