ظریف نمایه

زیر امور خارجه ایران گفت: باید دید اروپایی‌ها چگونه به تعهدات خود از جمله ۱۲ تعهد که در بیانیه ماه می اعلام کردند، عمل می‌کنند.

به گزارش مشرق، محمود جواد ظریف»، وزیر امور خارجه ایران در گفت‌وگو با شبکه روسیا الیوم گفت که اروپا باید به ۲۱ تعهد خود در قبال برجام و ایران عمل کنند.

او در پاسخ به سوال مجری این شبکه در مورد کانال مالی اروپا برای تبادل تجاری با ایران (اینستکس) گفت که مکانیزم مالی اعلام شده از سوی اروپایی‌ها، اراده این اتحادیه و نحوه دور زدن تحریم‌های آمریکا از سوی آن‌ها را نشان می‌دهد.

ظریف با بیان اینکه ایجاد این مکانیزم مالی از سوی اروپایی‌ها به تأخیر افتاد، اظهار داشت که مکانیزم ایجاد شده صرفاً مقدمه بوده و به معنای واقعی کلمه مکانیزم مالی واقعی نیست. این مکانیزم زمینه را برای ارتباط بین تجار ایرانی و اروپایی مهیا می‌کند و قرار است گسترش پیدا کرده و کشورهای غیر اروپایی را نیز در بر بگیرد.

او گفت که این مکانیزم می‌تواند کار کند و شیوه هوشمندی برای دور زدن تحریم‌های آمریکاست، ولی باید دید که چگونه این مکانیزم اجرا خواهد شد.

بیشتر بخوانید:

موضع ایران درباره روابط آنکارا و دمشق

واکنش ظریف به سخنرانی ضد ایرانی ترامپ

وزیر امور خارجه ایران گفت: «باید دید اروپایی‌ها چگونه به تعهدات خود از جمله ۱۲ تعهد که در بیانیه ماه می اعلام کردند، عمل می‌کنند. آنچه حائز اهمیت بوده و بیش از منافع ایران اهمیت داشته این است که اروپا چگونه می‌تواند هیبت و جایگاه خود را حفظ کند».

ظریف گفت که اروپایی‌ها باید به تعهدات دوازده‌گانه خود از جمله فروش نفت ایران و بازگشت عوائد حاصل از آن و تداوم تعاملات بانکی بین دو طرف عمل کنند.

او گفت که اروپایی‌ها قبل از آنکه در مسائل دیگر صحبت کنند، بهتر است به تعهدات خود عمل کنند؛ چرا که ایران مطابق گزارش‌های سیزده‌گانه آژانس بین‌المللی اتمی به برجام پایبند بوده است.

محمد جواد ظریف گفت که موشک‌های ایران دفاعی بوده و برای دفاع از این کشور ساخته شده‌اند، آما سلاح‌هایی که علیه مردم یمن استفاده می‌شود و یا بمب‌هایی که بر سر آن‌ها ریخته می‌شود یا آمریکایی هستند یا اروپایی. این‌ها باید پاسخ‌گوی چنین اقدامات خود در منطقه باشند.

او گفت اگر اروپایی‌ها تغییر در برنامه موشکی ایران و تصویب قوانینی مانند «اف‌ای‌تی‌اف» را شرط کنند، ایران گزینه‌های متعددی در مقابل آن‌ها دارد که یکی از آن‌ها خروج از برجام است. ظریف گفت اروپایی‌ها باید قبل از هر چیز به تعهدات خود عمل کنند.

وزیر امور خارجه ایران گفت که از توافق هسته با غرب پشیمان نیست و تهران اهداف زیادی را از طریق این توافق محقق کرد که یکی از آن‌ها، خروج ایران از فصل هفتم منشور سازمان ملل بود که برای اولین بار در تاریخ رخ داد.

منبع: فارس

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

نظرات

  • انتشار یافته: 1
  • در انتظار بررسی: 0
  • غیر قابل انتشار: 2
  • IR ۰۸:۵۸ - ۱۳۹۷/۱۱/۱۹
    0 0
    9 ماه چشم انتظاری و آخرش دهن درهای از اروپا ظزیف تحویل بگیرد و حسن روحانی هم توبه امریکا را بپذیرد

این مطالب را از دست ندهید....

فیلم برگزیده

برگزیده ورزشی

برگزیده عکس