روحانی

پیشنهاد می‌شود میزان افزایش حقوق کارمندان و کارگران با همه‌پرسی از مردم تعیین شود و مثلا چند گزینه داشته باشد: صفر درصد، ۱۰ درصد، ۲۰ درصد، ۵۰ درصد.

سرویس اقتصاد مشرق - اخیراً مجید انصاری که در دولت یازدهم معاون حقوقی رئیس‌جمهور بود و هم‌اکنون نیز از حامیان دولت دوازدهم محسوب می‌شود، پیشنهاد داده تصویب لوایح مدنظر گروه ویژه اقدام مالی (اف.ای.تی.اف) به همه‌پرسی گذاشته شود.

بیشتر بخوانید

۵ دروغ پرتکرار حامیان FATF به مردم

لازم به ذکر است از ۴ لایحه مدنظر این نهاد خارجی، دو لایحه به تصویب نهایی رسیده اما بررسی دو لایحه که درباره پیوستن ایران به دو کنوانسیون غربی است به علت مخاطراتی که این کنوانسیون‌ها برای ایران دارد، در مجمع تشخیص مصلحت نظام، به نتیجه نرسیده است.

مسئولان دولت روحانی معتقدند با تصویب این لوایح، مشکلی از کشور حل نمی‌شود اما اگر این لوایح تصویب نشوند، آمریکا می‌تواند مانع همکاری بانک‌های خارجی با ایران شود.

این در حالی است که تمامی بانک‌هایی که ارتباط خود را با ایران قطع کرده‌اند، به بهانه فشار آمریکا و تحریم‌های آمریکا با ایران کار نمی‌کنند و هیچ بانکی نگفته است که اگر ایران چراغ سبز اف.ای.تی.اف را به دست آورد، دوباره با ایران کار می‌کند. با این حال، روحیه امتیازدهی دولت فعلی به غربی‌ها همچنان ادامه دارد.

در این شرایط، ایراداتی که در شورای نگهبان و مجمع تشخیص مصلحت نظام درباره پیوستن ایران به دو کنوانسیون پالرمو و سی.اف.تی گرفته شده، ایراداتی فنی و اساسی است که دولتی‌ها پاسخی به آن ندارند.

نهایت کار اینکه اخیراً حامیان دولت همچون مجید انصاری پیشنهاد داده‌اند تصویب این لوایح به همه‌پرسی از عموم مردم گذاشته شود.

با توجه به پیشنهاد گاه و بیگاه برخی چهره‌های سیاسی در دولت روحانی یا حامیان وی برای واگذاری تصمیمات کلان کشور به همه‌پرسی از مردم و استدلال آنها درباره اینکه مردم بهترین مرجع درباره سرنوشت خود هستند، می‌توان تصمیم‌گیری درباره موارد زیر را هم که مربوط به زندگی مردم است، به همه‌پرسی از خود آنها واگذار کرد.

افزایش حقوق

۱- دولت و مجلس در لایحه بودجه سال ۹۸ افزایش حقوق کارمندان را ۲۰ درصد تعیین کرده‌اند که از تورم اعلامی پایین‌تر است. میزان افزایش حقوق کارگران نیز هنوز تعیین نشده است. پیشنهاد می‌شود میزان افزایش حقوق کارمندان و کارگران با همه‌پرسی از مردم تعیین شود و مثلاً چند گزینه داشته باشد: صفر درصد، ۱۰ درصد، ۲۰ درصد، ۵۰ درصد.

افزایش یارانه

۲- یارانه نقدی که به خانوارها داده می‌شود به مدت ۹ سال است که در رقم ۴۵ هزار تومان ثابت مانده است. با توجه به اینکه منابع هدفمندی یارانه‌ها بیش از ۱۴۰ هزار میلیارد تومان است، رقم یارانه نقدی خانوارها با همه‌پرسی تعیین شود و شامل موارد زیر باشد: ۴۵ هزار تومان، ۹۰ هزار تومان، ۱۳۵ هزار تومان.

معافیت مالی

۳- دولت در لایحه بودجه سال آینده، معافیت مالیاتی حقوق‌بگیران را بدون تغییر نسبت به امسال، ۲ میلیون و ۳۰۰ هزار تومان تعیین کرده است. بهتر است معافیت مالیاتی حقوق‌بگیران با همه‌پرسی مشخص شود و شامل گزینه‌های زیر باشد: همین ۲.۳ میلیون تومان، ۳ میلیون تومان، ۴ میلیون تومان، ۵ میلیون تومان.

قیمت خودرو

۴- ستاد تنظیم بازار اخیراً قیمتگذاری خودروها را به خودروسازان واگذار کرد و آنها هم قیمت محصولاتشان را تا ۵ درصد زیر قیمت بازار گران کردند که موجب نارضایتی مردم شده است. پیشنهاد می‌شود قیمت خودرو از طریق همه‌پرسی تعیین شود و نرخی که اکثریت مردم می‌پسندند همان اعمال شود. مثلاً درباره قیمت پراید می‌توان این گزینه‌ها را به رای مردم گذاشت: ۱۴ میلیون تومان، ۲۳ میلیون تومان، ۳۰ میلیون تومان، ۳۶ میلیون تومان.

آبونمان قبوض

۵- دولت همه‌ساله روی قبوض آب، برق، گاز و تلفن، وجهی تحت عنوان آبونمان دریافت می‌کند. بهتر است دریافت آبونمان روی قبوض خدماتی را به رای مردم گذاشت و اگر اکثر مردم با آن موافق بودند، آنگاه همین روند را ادامه داد، و اگر مردم مخالف بودند، حذف شود. بنابراین پیشنهاد می‌شود این موارد به رای مردم گذاشته شود: آیا با آبونمان قبوض آب، برق، گاز و تلفن موافقید: بله، خیر.

سود بانکی

۶- نرخ سود بانکی همواره از مواردی بوده که مورد نارضایتی مردم و تولیدکنندگان بوده است. بهتر است بانک مرکزی با همه‌پرسی از مردم، نرخ سود تسهیلات را اعلام کند. بدین ترتیب باید از مردم پرسیده شود چه نرخی را برای سود تسهیلات بانکی می‌پسندید: صفر درصد (قرض‌الحسنه)، ۵ درصد، ۱۰ درصد، ۲۸ درصد.

تنخواه رئیس‌جمهور

۷- در بودجه‌های اخیر هر سال ۷۰ میلیارد تومان اعتبار در اختیار رئیس‌جمهور قرار می‌گیرد تا صرف کمک به افراد کند. درباره ادامه این روند می‌توان از مردم پرسید که آیا با اختصاص مبلغ ۷۰ میلیارد تومان در اختیار رئیس‌جمهور برای کمک به افراد، موافقید: بله، خیر.

قیمت بنزین

۸- بحث نرخ بنزین همواره مورد توجه عموم مردم بوده است. قیمت بنزین در دولت یازدهم از ۴۰۰ تومان سهمیه‌ای و ۷۰۰ تومان آزاد به هزار تومان افزایش یافت. بهتر است اکنون قیمت بنزین به همه‌پرسی گذاشته شود و نرخی که مردم می‌پسندند وضع شود. گزینه‌های این نرخ می‌تواند این موارد باشد: ۴۰۰ تومان، ۷۰۰ تومان، هزار تومان، ۲ هزار تومان.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

نظرات

  • انتشار یافته: 32
  • در انتظار بررسی: 0
  • غیر قابل انتشار: 26
  • جهان بنفش IR ۱۶:۲۱ - ۱۳۹۷/۱۱/۱۶
    یکی دیگر از رفراندوم هایی که باید گذاشته شود . رفراندوم هسته ای . موشکی و منطقه ای است + رفراندوم راه اندازی دیسکو توام با آزادی حجاب و تعاملات گسترده با غرب است .
    • IR ۲۲:۲۸ - ۱۳۹۷/۱۱/۱۶
      29 4
      درباره تداوم دولت بنفش باید رفراندوم برگزار شود آری یا نه .
    • IR ۲۲:۴۳ - ۱۳۹۷/۱۱/۱۶
      23 6
      اگر اصلاحاتی ها راستگو هستند و دلسوز مردم و ریگی به کفش ندارن بیایند یک رفراندوم بزارن برای بررسی مشروعیت اموال مسئولان . ولی تا هزار سال دیگه هم اصلاحاتی ها درباره بررسی مشروعیت اموال مسئولان رفراندوم نمی زارن چون اکثرا باید اموال هزار میلیاردیشون مصادره بشه و خودشون هم برن پشت میله های زندان .
    • IR ۲۲:۵۴ - ۱۳۹۷/۱۱/۱۶
      15 11
      موشک سلاح سربازان مملکت است سلاح ناموس سرباز است رفراندم پذیر نیست این پنبه را از گوشتان بیرون کنید - حضرا آقا بحث سلاح اتمی را استثنائا بدلیل غیر انسانی بودن سلاح اتمی تولید و کاربرد آن را حرام کرده اند کار پسندیده و مقبول همه ملل عالم است - لیکن تمام سلاحهای بازدارنده کشور رفراندم پذیر نیست - حدود و ثغور کشورم رفراندم پذیر نیست - جزایر خلیج همیشه فارس اخص بحرین (مجمع الجزایر بحرین)مظلوم باید به مام میهن(ایران عزیز) برگردد هیچ دولتی حق ندارد از وطن فروشی شاه (استان بحرین) به سادگی بگذرد حکومت شاه قانونی نبود تصمیمات مجلس و دولت او غیر قانون یاست. جدایی بحرین از ایران حاصل رفتار مم رضا شاه خائن است.
    • محسن US ۰۱:۰۴ - ۱۳۹۷/۱۱/۱۷
      1 10
      در پاسخِ کاربری که گفته است در بارۀ تداومِ دولتِ بنفش باید رفراندومِ آری یا نه برگزار شود: دوست عزیز، در بارۀ این دولت، نه یک بار بلکه دو بار انتخابات برگزار شده و دولت دو نوبت با رایِ مستقیمِ مردم بر سرِ کار آمده است. غیر از این است؟! وقتی هم دورۀ قانونی تمام شود، دولت بطورِ اتوماتیک کنار خواهد رفت و نیازی به رفراندوم نخواهد بود. باز هم غیر از این است؟!
  • کارگران ایران ترانسفو IR ۱۶:۲۱ - ۱۳۹۷/۱۱/۱۶
    92 7
    موافقیم بجای رفراندوم گذاشتن چیزهای الکی و حاشیه ای از سوی روحانی، حق مسکن، افزایش حقوق و... رفراندوم شود که مستقیم با سفره مردم سرو کار دارد.
  • IR ۱۶:۴۷ - ۱۳۹۷/۱۱/۱۶
    79 10
    تا طرفدار های احمق اصلاح طلب هستند همه چیز همین هست
  • IR ۱۹:۳۰ - ۱۳۹۷/۱۱/۱۶
    5 61
    خوب لوث کردی مطلب رو ‌. معلومه شما بی عرضه ها نه تنها برای انتخابات 98و1400بی برنامه و منفعل اید بلکه از پیش باخته ید.
    • GB ۲۲:۱۱ - ۱۳۹۷/۱۱/۱۶
      4 0
      عجله نکن 98 میبینمتون معلوم میشه
    • GB ۲۲:۱۱ - ۱۳۹۷/۱۱/۱۶
      3 2
      عجله نکن 98 میبینمتون معلوم میشه
  • اصلاح طلب IR ۱۹:۳۹ - ۱۳۹۷/۱۱/۱۶
    13 65
    رفراندوم قراره درباره بود و نبود مشرق برگزار بشه
    • IR ۱۱:۲۶ - ۱۳۹۷/۱۱/۱۷
      5 3
      به آمار مثبت و منفی ها در نظر خودت نگاه کن.بعدش سرتو بکن تو آخور تدبیر وامید و خفه شو
  • علی IR ۲۰:۰۵ - ۱۳۹۷/۱۱/۱۶
    50 7
    بی وجدانها این به نفعشان نیست حالا پای انقلاب و اسلام باشد موافق هستند که انرا از بین ببرند
  • حمید IR ۲۱:۲۸ - ۱۳۹۷/۱۱/۱۶
    2 2
    رفراندوم مدنظر اینها همون دموکراسیه یعنی مردم رو داور قرار بده تا با استفاده از ندانسته هایشان به هدفت برسی
  • اصلاح طلب IR ۲۱:۴۵ - ۱۳۹۷/۱۱/۱۶
    14 3
    چه اشکالی دارد در برگه همه پرسی درباره FATF و نظارت استصوابی و... موارد بالا هم نوشته شود.من که بسیار موافقم!
  • محرم IR ۲۲:۰۳ - ۱۳۹۷/۱۱/۱۶
    6 0
    اگر قرار باشد نظر مردم را قبول كني اين همه كارشناس دورتان جمع كرديد و مفت حقوق مي گيرند تكليف آنها را معلوم كنيد
  • IR ۲۲:۱۴ - ۱۳۹۷/۱۱/۱۶
    3 9
    وطنم پاره تنم
  • IR ۲۲:۴۳ - ۱۳۹۷/۱۱/۱۶
    3 18
    به جای این چرندیات که برای فلان چیز و فلان چیز رفراندوم تشکیل دهیم از دولت بخواهیم به وظیفه قانونی خود عمل کند مگر چند بار باید رفراندوم گذاشته شود یک بار برای جمهوری اسلامی رفراندوم شد تمام مگر آمریکا و اروپا رفراندوم دارند که ما داشته باشیم آنها فقط اجرای قانون را می خواهند که حتما انجام میدهند حتی اگر غلط باشد مگر تعطیلی 35 روزه دولت آمریکا را ندیدید اما ترامپ تسلیم کنگره شد چون باید قانون را اجرا می کرد و راه فراری هم نداشت
  • ببخشید IR ۰۰:۴۸ - ۱۳۹۷/۱۱/۱۷
    10 0
    رنسانس چگونه شکل گرفت ؟ با همین فساد و رانت طرفداری از رانت ...
  • IR ۰۰:۴۸ - ۱۳۹۷/۱۱/۱۷
    6 11
    روحانی شرت را بکن برو با این بدبختی ای که برای ما درست کردی. رفراندوم تو سرت بخورد
    • احمد IR ۰۱:۵۲ - ۱۳۹۷/۱۱/۱۸
      8 0
      اصلاح طلب و اصولگرا هيچ فرقي نداره همه باهم هستن،مشكل از ريشه هستش،فساد و راند خواري كل ايران و گرفته هيچ كدوم هم به فكر مردم نيستن
  • DE ۰۳:۱۱ - ۱۳۹۷/۱۱/۱۷
    0 0
    فایده نداره
  • US ۰۳:۱۵ - ۱۳۹۷/۱۱/۱۷
    2 2
    رفراندوم در باره مسایلی انجام می شود که حل ان ازطریق عادی ممکن نباشد و یک مشکل بزرگ و کلی باشد و شخصی یا گروهی از به گردن گرفتن عواقب ان وحشت داشته باشند و بخواهند از خود کمی تا قسمتی رفع مسوولیت داشته باشند در باره پیوستن یا نپیوستن به ان قوانین چون نتیجه ان درسرنوشت همه افراد مملکت تاثیردارد و مجلس و شورای نگهبان ومجمع تشخیص مصلحت تا به حال به نتیجه نرسیده اند و از حکم حکومتی هم خبری نیست میتوان رفراندوم انجام داد چون نظام نتوانسته یک تصمیم یگانه در رد یا تاییدان لوایح داشته باشد . نمیتوان تا ابد در تردیدو تاخیر ماند اگر مسولین در این زمینه تردید ودو دلی دارند کار رد یا تایید ان لوایح را به مردم بسپارند و از خود رفع مسوولیت نمایند .
  • IR ۰۳:۳۳ - ۱۳۹۷/۱۱/۱۷
    19 4
    همه پرسی حق ملت هست ودر قانون اساسی هم آمده ..امام خمینی هم بارها گفتن که همه پرسی باید در هر دوره زمانی برگزار بشه و مردم را در حکومت دخیل و کمک رسان دانست ....رفراندوم حق ملت است .‌‌
  • IR ۰۳:۴۲ - ۱۳۹۷/۱۱/۱۷
    4 13
    ان شالله که اصلاح طلبان سال 98 و 1400 رو برای همیشه نبینند
  • شهناز US ۰۷:۰۱ - ۱۳۹۷/۱۱/۱۷
    1 1
    سلام ب همه ی عزیزان اللهم عجل لولیک الفرج. دعوا نکنید دعا کنید خدا بیشتر و بدتر نصیبمون نکنه
  • US ۰۷:۰۱ - ۱۳۹۷/۱۱/۱۷
    0 0
    چه خبرتونه؟ چه؟ خبر ه ...تونه؟
  • IR ۰۷:۰۵ - ۱۳۹۷/۱۱/۱۷
    2 14
    آخه اگه 290 نماینده منتخب مردم که از سواد بالای سیاسی برخوردار هستند نتوانند در مورد اف ای تی اف نظر بدند، چطور ممکنه از مردمی نظر خواهی بشه که بیشترشون اصلا معنی اینو نمیفهمن. نمیدونن اف ای تی اف خوردنیه، پوشیدنیه، سوارشدنیه، یا غیره.. کار رو بدید دست کاردون. مردم که اگر بلد بودند درست انتخاب کنند، روحانی رو انتخاب نمی کردند که اینجور الان به خاک سیاه بشینند
  • IR ۰۸:۳۶ - ۱۳۹۷/۱۱/۱۷
    5 16
    مردم همیشه تصمیم درست نمیگیرند مانند انتخاب بنی صدر و یا رای به روحانی
  • DE ۱۱:۳۳ - ۱۳۹۷/۱۱/۱۷
    0 0
    واجبترین رفراندمها اینست که رفراندو بگذاریم مردم نطر بدهند که آیا رفراندم بگذاریم یا نه حالا اصلا موردش رو بیخیال.ولی برای همین اولین رفراندوم هم بایستی رفراندم گذاشت.برای همین هم باز یک رفراندوم بگذاریم.....باز برای همین هم ....بازبرای ...باز...با..ز...
  • AT ۱۱:۴۷ - ۱۳۹۷/۱۱/۱۷
    11 0
    اصلا بیاین ۱۲ فروردین ۵۸ رو تکرار کنیم دهن همه بسته بشه برای همیشه!
  • رضا IR ۱۲:۰۴ - ۱۳۹۷/۱۱/۱۷
    1 12
    مگه مملکت قانون و مجلس نداره که میخواهید بابرگزاری انتخابات و تبلیغ و دروغ الکی از طریق بابی سی دوباره مردم را فریب بدهید .

این مطالب را از دست ندهید....

فیلم برگزیده

برگزیده ورزشی

برگزیده عکس