روزنامه

در حقیقت سفره‌های بدون گوشت مردم، همان گلابی برجام است. این وضعیت نتیجه بی عملی ستاد اقتصادی دولت و چیدن تمامی تخم مرغها در سبد برجام است.

سرویس سیاست مشرق - ر وزانه می‌توان از لابه‌لای گزارش‌ها و عناوین خبری رسانه‌های مکتوب و حتی غیر مکتوب، نکات قابل‌توجهی استخراج کرد؛ موضوعاتی که می‌تواند برای مخاطبین قابل‌استفاده و محوری برای تحلیل باشد، در گزارش روزانه "ویژه‌های مشرق" نکات و تأملات قابل‌استخراج از رسانه‌ها برای مخاطبین عرضه خواهد شد؛ با «ویژه‌های مشرق» همراه شوید.

*******

** سفره‌های بدون گوشت، همان گلابی برجام است

روزنامه سازندگی در گزارشی با عنوان «سفره‌های بدون گوشت» نوشت: «قیمت گوشت قرمز به بیش از ۱۲۰ هزارتومان رسیده است…در حالی که در سال ۱۳۸۶ یک خانوار حدود ۵۷ کیلوگرم گوشت دام در طی یک سال مصرف می‌کرده، این میزان در سال ۱۳۹۵ به ۴۱ کیلوگرم کاهش یافته است. میزان مصرف گوشت پرندگان نیز مانند گوشت انواع دام کاهش یافته و از ۹۶ کیلوگرم در سال ۱۳۸۶ به ۸۶ کیلوگرم در سال ۱۳۹۵ رسیده است...یک خانوار در سال ۱۳۸۶ در حالی که ۲۰ کیلوگرم گوشت انواع ماهی مصرف می‌کرده، این میزان با کاهشی ۹ کیلوگرمی در طی یک دهه به ۱۱ کلیوگرم در سال ۱۳۹۵ رسیده است».

روحانی در سال ۹۲ با اشاره به سیاست‌های دولت یازدهم- در حوزه‌های مختلف از جمله سیاست خاریجی و مدیریت اقتصادی- گفته بود که چنان رونقی ایجاد کنیم که دیگر هیچکس به یارانه احتیاج نداشته باشد!

اما در این ۵ سال، نه تنها مردم از یارانه بی نیاز نشده بلکه سفره آنها کوچک‌تر شد! برخی دولتمردان در کنار فعالین اصلاح طلب و رسانه‌های این طیف مدعی بودند که میوه‌های برجام و یا به عبارتی گلابی برجام-به تعبیر آقای روحانی- در سالهای ۹۶ و ۹۷ خواهد رسید.

در حقیقت سفره‌های بدون گوشت مردم، همان گلابی برجام است. این وضعیت نتیجه بی عملی ستاد اقتصادی دولت و چیدن تمامی تخم مرغها در سبد برجام است.

** ابتکار: طرح اعاده اموال نامشروع مسئولان، مچ گیری سیاسی است!

روزنامه ابتکار در گزارشی با عنوان «بوی مچ گیری سیاسی به مشام می‌رسد» نوشت: «نمایندگان مجلس روز گذشته به یک‌فوریت طرحی رأی مثبت دادند که به خودی خود می‌تواند مصوبه قابل دفاع و مترقی باشد، ولی در عین حال به گفته مخالفان می‌تواند راهی برای مچ‌گیری و ابزاری برای تسویه‌حساب سیاسی از یک جریان خاص باشد چرا که طبق قانون اساسی همه در برابر قانون یکسانند ولی این موضوع در بیرون از کتاب قانون، ضمانت اجرایی و واقعی ندارد و برخی اجرای قانون را تنها برای یک جریان سیاسی خاص می‌دانند».

این روزنامه اصلاح طلب در ادامه نوشت: «روز گذشته نمایندگان با بررسی طرح "اعاده اموال نامشروع مسئولان" و اجرای اصل ۴۹ قانون اساسی به صورت یک‌فوریت موافقت کردند. در ابتدا دوفوریت این طرح در دستور کار نمایندگان قرار گرفته بود که به دلیل اهمیت معیشت مردم و مشکلات اقتصادی فعلی دوفوریت آن با ۱۴۴ رأی موافق رد شد و یک‌فوریت آن با ۱۶۳ رأی موافق، ۴۵ رأی مخالف و ۱۰ رأی ممتنع از مجموع ۲۳۱ نماینده حاضر در جلسه به تصویب رسید. موافقان این طرح یک‌فوریتی معتقدند طبق این اصل دولت موظف است که کلیه ثروت‌ها و موارد غیرمشروع را به بیت‌المال باز گرداند».

از قدیم الایام گفته‌اند «آن را که حساب پاک است، از محاسبه چه باک است».

اما هر زمان که درخصوص برخورد با حقوق‌های نجومی و یا مفسدان دانه درشت درشت اقتصادی و یا طرح اعاده اموال نامشروع مسئولان اقدامی صورت می‌گیرد، اصلاح طلبان فریاد وامصیبتا سر داده و این قبیل اقدامات قانونی را به تسویه حساب سیاسی تقلیل می‌دهند!

متاسفانه طیف اصلاح طلب در موضوع مبارزه با مفاسد اقتصادی به هیچ عنوان کارنامه قابل قبولی ندارد.

** برخی سلبریتی ها «مانکنِ توهم» هستند

روزنامه همدلی در گزارشی با عنوان «مانکنِ توهم!» نوشت: «در روز چهارم جشنواره سی و هفتم فیلم فجر چهره‌هایی مانند پریناز ایزدیار، نوید محمدزاده، زیبا کرمعلی، دنیا مدنی، الناز حبیبی، بهنوش طباطبایی، نسیم ادبی، صابر ابر، نازنین بیاتی، جواد رضویان و مهران غفوریان حضور داشتند که البته تعدادی از آنها شاید برای مخاطب عام چندان شناخته شده نباشند ولی در فضای مجازی، فالوئرهای فراوانی دارند؛ اتفاقی که سبب می‌شود برخی از آنها پوشش‌های عجیب و غریبی انتخاب کنند تا شاید بیش از دیگران سوژه عکاسان شوند.»

این روزنامه اصلاح طلب در ادامه نوشت: «نوید محمدزاده چندین سال است لباس‌های نامتعارفی می‌پوشد و صابر ابر هم انگار با کت‌های بلند، بیشتر احساس راحتی می‌کند، اما در میان بازیگران زن هم طراحی‌های منحصر به فرد و گاهی عجیب هم به وفور دیده می‌شد؛ طراحی‌هایی که به دست طراحان گران قیمت طراحی شده اما در بعضی موارد از کمترین جذابیت‌های بصری برخوردار است. اتفاقاً دلیل جمع شدن فرش قرمز در جشنواره سی و پنجم فیلم فجر، حواشی پیش آمده پیرامون پوشش عجیب برخی بازیگران بود که اعتراضات گسترده‌ای را به دنبال داشت. هر چند انتخاب پوشش در چارچوب شرع و عرف، امری شخصی است، ولی به نظر می‌رسد حضور در معتبرترین جشنواره ملی سینمای ایران نیازمند رعایت حداقل‌هایی است تا شان و اعتبار از دست رفته خود را بازیاید».

همدلی در ادامه نوشت: «اسکار به عنوان بزرگترین اتفاق سینمایی جهان، پر مخاطب‌ترین و جذاب‌ترین فرش قرمز دنیا را دارد ولی به ندرت بازیگرِ مردی را می‌بینیم که لباسی به غیر از کت و شلوار رسمی بر تن کند، زنانِ بازیگر هم هر چند آزادی عمل بیشتری نسبت به هنرمندان ایرانی برای انتخاب پوشش دارند، اما از قواعدی نانوشته پیروی می‌کنند…در ایران اما انگار هر چه نامتعارف‌تر لباس بپوشی و عجیب‌تر در جشنواره ظاهر شوی، جذابیت بیشتری برای عکاسان داری و طبیعتاً شهرت فراوانی در فضای مجازی کسب خواهی کرد».

پیش از این روزنامه‌های اصلاح طلب، سلبریتی ها را «قورباغه»، «فاقد شعور سیاسی» و «نااهل» نیز نامیده بودند.

این قبیل واکنش‌ها به رفتار سلبریتی ها از سوی روزنامه‌های اصلاح طلب در حالی است که این روزنامه‌ها در روزهای تبلیغات ریاست جمهوری ۹۶ به بازتاب گسترده اظهارات هنرمندان در میتینگ‌های انتخاباتی روحانی می‌پرداختند.

انگار همین دیروز بود که همین روزنامه‌ها از جور کردن سلبریتی‌ها توسط صالحی‌امیری ذوق می‌کردند. «سید رضا صالحی امیری» وزیر فرهنگ و ارشاد دولت یازدهم، پای صندوق رأی انتخابات ریاست جمهوری سال گذشته، در گفت‌وگویی در لحنی کنایه‌آمیز به جناح رقیب گفت: «من به کاندیدای عزیز رقیب پیام می‌دهم اگر نیاز به هنرمندان داشتی به من پیغام می‌دادی من برایت می‌فرستادم!». اظهارات صالحی امیری موجی از انتقاد را میان هنرمندان برانگیخت.

چندی پیش یکی از کارشناسان مسائل سیاسی با اشاره به نارضایتی‌ها از دولت روحانی نوشت: «مهم‌ترین رهاورد و درس‌آموزی انتخابات ۹۶ برای آحاد مردم، این بود که انتخابات صرفاً یک کنش هیجانی نیست و مردم پس از انتخابات، مسئول تبعات خوب و بد انتخاب خود هستند. انتخابات نشان داد که بیش از همیشه به عقلانیت در رأی دادن نیاز داریم و باید با آگاهی، امانت را به اهلش سپرد؛ نه به...».

** FATF عامل شفاف سازی و جلوگیری از پولشویی است!

روزنامه اعتماد در گزارشی نوت: «پیوستن به FATF به نوعی شفاف سازی و جلوگیری از پولشویی است».

حامیان FATF مدعی هستند که هدف اصلی پیوستن به این سازمان بین دولتی، ایجاد یک ابزار قانونی برای شفاف سازی و مبارزه با پولشویی در کشور است. در خصوص این ادعا، دو سؤال وجود دارد. اول اینکه آیا ما در داخل کشور با خلاء قانونی و اجرایی در مبارزه با پولشویی مواجه هستیم؟ و دوم اینکه، کشورهایی که FATF در آنها اجرا می‌شود چه وضعیتی در مبارزه با پولشویی دارند؟

لایحه مبارزه با پولشویی در سال ۱۳۸۶ در مجلس شورای اسلامی تصویب و به قانون تبدیل شد و بعد از تائید شورای نگهبان، در تاریخ ۱۱ آذرماه ۸۸ آئین نامه اجرایی آن نیز تدوین و از سوی دولت وقت ابلاغ شد. علاوه بر این، «واحد اطلاعات مالی» ( FINANCIAL INTELLIGENCE UNIT ) – که رئیس آن با حکم وزیر اقتصاد تعیین می‌شود- مرکزی است که به محرمانه‌ترین اطلاعات مالی کشور دسترسی دارد. این واحد به تمام سامانه‌های مالی و اقتصادی کشور (سیستم بانکی، گمرک، سازمان مالیاتی، بیمه، بورس و…) دسترسی مستقیم و نامحدود دارد و از این منظر یک واحد ویژه و منحصر به فرد است.

از سوی دیگر بر اساس برآوردها حجم پولشویی که به صورت سالیانه در جهان انجام می‌شود، بین ۸۰۰ میلیارد تا ۲ تریلیون دلار است. نکته قابل توجه اینجاست که براساس آمارهای منتشر شده توسط مؤسسات غربی، ۷۰ درصد پولشویی دنیا در آمریکا و اروپا (اعضای اصلی FATF ) صورت می‌گیرد. یعنی سالانه حدود ۱ تریلیون و ۴۰۰ میلیارد دلار. بر اساس گزارش‌های موجود، ۹۹ درصد پول کثیف موفق به عبور از سیستم‌های نظارتی آمریکا و اروپا شده‌اند و حدود ۸۰ درصد از این پول‌ها مجدداً برای سرمایه گذاری و ساماندهی جنایات دیگر به کار می‌روند.

پس بنابراین ادعای حامیان FATF درخصوص نقش این سازمان در مبارزه با پولشویی، هیچ نسبتی با واقعیت ندارد.

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

نظرات

  • انتشار یافته: 20
  • در انتظار بررسی: 0
  • غیر قابل انتشار: 13
  • IR ۱۳:۱۰ - ۱۳۹۷/۱۱/۱۵
    4 19
    تا برجام کبیر بود همه چیز عالی بود از وقتی امریکا از برجام خارج شده وضعیت اینجوری شده.اینجاست که ارزش های برجام بزرگ مشخص میشه همون چیزی که دلواپسان ز؛ر میزدن شکست بخوره
    • ّبهروز IR ۱۴:۰۸ - ۱۳۹۷/۱۱/۱۵
      18 1
      مطمئنم خودت هم نفهمدي چي گفتي
    • ۱۴:۲۰ - ۱۳۹۷/۱۱/۱۵
      12 1
      بذار در کوزه ابشو بخور
    • IR ۱۵:۰۴ - ۱۳۹۷/۱۱/۱۵
      8 1
      برجام عزیزت چیزی از آب درنیومد جز یک مستراح کیپ شده . اون کبیرشو دیگه از کجا آوردی ؟
    • IR ۱۹:۵۹ - ۱۳۹۷/۱۱/۱۵
      1 1
      احتمالا وقتی اوباما تحریمهای کاتسا را امضا کرد و دلار به 6000 تومان رسیده بود و تولی پرس و آزمایش و ارج و... پی در پی ورشکست شدند خواب بودی
    • IR ۱۹:۵۹ - ۱۳۹۷/۱۱/۱۵
      0 1
      احتمالا وقتی اوباما تحریمهای کاتسا را امضا کرد و دلار به 6000 تومان رسیده بود و تولی پرس و آزمایش و ارج و... پی در پی ورشکست شدند خواب بودی
  • لاو يو اس DE ۱۳:۲۰ - ۱۳۹۷/۱۱/۱۵
    0 6
    آمريكا ، آمريكا ، درود به شرف تو ، خون جوانان تو ، ميچكد از چنگ ما .
  • عبدالله مومن IR ۱۳:۲۱ - ۱۳۹۷/۱۱/۱۵
    13 2
    حال خوش ساده لوحانی که به این دولت رای دادند. امروزه . نماشائی ست !!! هههههههههههههههههههههه
  • نام DE ۱۳:۲۹ - ۱۳۹۷/۱۱/۱۵
    4 1
    هيچ خوراكي تو اين دنيا سالم تر از نان داغ با ماست تازه نيست ، نان دانه اي 500 تومان و يك عدد ماست كوچك نير 500 تومان ، سعي كنيد در روز بيش از يك وعده غذا نخوريد چون باعث افزايش كلسترول و ديگر بيماري هاي خطرناك ميشه ، از اين مباحث نتيجه ميگيريم كه شما ميتونيد با 30 هزار تومان در ماه يا براي يك خانواده 4 نفره ، 120 هزار تومان در ماه ، خوراكي سالم و مغذي تهيه كنيد ، 10 ليتر آب تصفيه = 1000 تومان = تأمين آب و غذا براي يك خانواده 4 نفره ، زير 200 هزار تومان ، از زندگي لذت ببريد كه عمر فاني است .
    • IR ۱۵:۰۶ - ۱۳۹۷/۱۱/۱۵
      3 1
      ماست 500 تومن !!! من ماست کوچک یارانه ای رو میخرم 4400 تومن . میشه بفرمایی ماست پونصدی کدوم افسانه سرایی توزیع میشه ؟
  • سید IR ۱۷:۱۷ - ۱۳۹۷/۱۱/۱۵
    5 0
    اصلاح طلبان جمیعاً تهوع آور!
  • ناشناس IR ۱۹:۱۶ - ۱۳۹۷/۱۱/۱۵
    1 0
    اینائ کهه شدن ژن خوب و هزار میلیار ی همه سیاسی بودن ... ابتکاریون
  • زاهدي IR ۲۰:۱۶ - ۱۳۹۷/۱۱/۱۵
    0 2
    سفره بدون گوشت ،گلابي موشك بالستيك است. مجيد دلبندم خودت را به خواب نزن، نميشه تهديد كرد و انتظار گلابي داشت!
    • IR ۰۵:۰۲ - ۱۳۹۷/۱۱/۱۶
      2 0
      گوگولی برجام چی شد که به نفت در برابر گلابی رسیدی
    • IR ۰۹:۰۲ - ۱۳۹۷/۱۱/۱۶
      0 0
      ما سی سال قبل از انقلاب گلابی و گوشت ندیدیم کار می کردیم تا با نان جو زنده بمانیم الحمدلله حالا هم به70 سال رسیدیم گوشت چهل روز یک با ر لازم و گلابی میوه نماینده مجلس است
    • DE ۱۲:۲۶ - ۱۳۹۷/۱۱/۱۶
      0 0
      مثلا اگر مسکن برای مردم بسازید جلوی رانتخواران را بگیرید از میلیاردها مخارج الکی سفره و شام و ناهار و سفرهای پرخرج مسوولین جلوگیری کنید نجومی بگیرها را اخراج کنید پسرخاله و دختر همه و برو بچ خود را گله ای و فله ای در کارها نچپانید....حلاف برجام است و باعث میشه برجام سیب و گلابی نده بیرون؟؟.ولی موشک با لاستیک یا بی لاستیک سیب و گلابی را خراب میکنند!!.بیش از .80 درصد مشکلات ربطی به تحریمها ندارند
  • IR ۲۱:۵۷ - ۱۳۹۷/۱۱/۱۵
    0 0
    این برجام از اول نافرجام بود
  • IR ۲۱:۵۷ - ۱۳۹۷/۱۱/۱۵
    1 0
    اصلاحات = منافقین = لیبرتی
  • IR ۲۱:۵۷ - ۱۳۹۷/۱۱/۱۵
    1 0
    برادر حناچی در اردوگاه لیبرتی دارد چه غلطی می کند
  • تمشکال US ۲۲:۴۸ - ۱۳۹۷/۱۱/۱۵
    3 0
    گوشت 110هزار تومانی حاصل مدیریت نادرست مسئولان است

این مطالب را از دست ندهید....

فیلم برگزیده

برگزیده ورزشی

برگزیده عکس