صفحه نخست روزنامه‌های سه شنبه ۹ بهمن

مسئولیت خسارت محض برجام با کسانی است که «برای جاانداختن برجام، دروغ خسارت روزانه ۱۰۰ میلیون دلاری را مطرح کردند» و می‌گفتند «رسیدن به هر نوع توافقی، بهتر از عدم توافق است».

سرویس سیاست مشرق - روزانه می‌توان از لابه‌لای گزارش‌ها و عناوین خبری رسانه‌های مکتوب و حتی غیر مکتوب، نکات قابل‌توجهی استخراج کرد؛ موضوعاتی که می‌تواند برای مخاطبین قابل‌استفاده و محوری برای تحلیل باشد، در گزارش روزانه "ویژه‌های مشرق" نکات و تأملات قابل‌استخراج از رسانه‌ها برای مخاطبین عرضه خواهد شد؛ با «ویژه‌های مشرق» همراه شوید.

*******

** ناصری: صفر تا صد برجام با تأیید رهبری انجام شد!

«عبدالله ناصری» مشاور رئیس دولت اصلاحات در یادداشتی در روزنامه آرمان با عنوان «فضاسازی دلواپسان علیه برجام» نوشت: «صفر تا صد برجام با نظر و تأیید مسئولان ارشد نظام و رهبر معظم انقلاب طی شده اما طیف دلواپس قصد دارند تا تمامی هزینه‌های موضوع را بر دوش دولت آقای روحانی و وزیر خارجه بیندازند».

دولت موظف شده بود تا ۹ شرط ابلاغی از سوی رهبر معظم انقلاب و ۱۰ شرط شورای عالی امنیت ملی و ۹ شرط مجلس شورای اسلامی را در اجرای برجام رعایت کند. اما بنابر مستندات متعدد، در اجرای این شروط دچار قصور و تقصیرهای فراوان شد.

حامیان دولت در اقدامی غیراخلاقی و غیرحرفه‌ای، مسئولیت برجام را به گردن دیگران می‌اندازند و مسئولیت و نقش دولت را انکار می‌کنند. این در حالی است که پیش‌تر حسن روحانی و محمد جواد ظریف اعلام کرده بودند که مسئولیت همه مذاکرات را برعهده می‌گیرند و رهبر معظم انقلاب نیز شایعه ورود به جزئیات را رد کرده بودند.

رهبر انقلاب- اول فروردین ۹۵- در اجتماع پرشور زائران و مجاوران حرم مطهر رضوی (ع) فرمودند: «وزیر محترم امور خارجه (آقای ظریف) به من گفت: "ما نتوانستیم برخی خطوط قرمز را حفظ کنیم".»

مقام معظم رهبری همچنین- تیرماه ۹۴- در دیدار مسئولان و کارگزاران نظام فرمودند: «هر آنچه رهبری در جلسات عمومی می‌گوید عیناً همان مسائلی است که در جلسات خصوصی به رئیس جمهور و دیگر مسئولان ذی‌ربط می‌گوید، بنابراین این خط تبلیغی غیرصحیح که از برخی خطوط قرمز رسمی در جلسات خصوصی صرف‌نظر شده است، خلاف واقع و دروغ است».

مسئولیت خسارت محض برجام با کسانی است که «برای جاانداختن برجام، دروغ خسارت روزانه ۱۰۰ میلیون دلاری را مطرح کردند» و می‌گفتند «رسیدن به هر نوع توافقی، بهتر از عدم توافق است»! و «امضای کری تضمین است» و «آمریکا بخاطر یک توافق، اعتبار بین المللی خود را خدشه دار نمی‌کند»! و «آمریکا نمی‌تواند از برجام خارج شود»! و «خوش بینی و بدبینی در دنیای سیاست معنی ندارد و ما باید واقع بین باشیم»! و «اوباما را فردی مؤدب و باهوش یافتم»! و...

** روزنامه حامی دولت: SPV سرِکاری است و تاثیری بر معیشت مردم ندارد

روزنامه اعتماد در یادداشتی با عنوان «اروپا به ما بدهکار است» به قلم «عبدالرضا فرجی راد» مدیرکل شورای راهبردی روابط خارجی نوشت: «به نظر می‌رسد چیزی که اروپا با عنوان ساز و کار ویژه مالی دنبال می‌کند، چیزی نیست که بتواند تحول عمده‌ای در روابط تجاری میان ایران و اروپا یا حتی در وضعیت اقتصادی ایران و مردم ایران ایجاد کند...آنچه اکنون در شورای اروپا مورد بحث قرار می‌گیرد چیزی نیست جز ایجاد یک کانال مالی برای تأمین کالاهایی مانند غذا و دارو و کالاهای مشابه آن. کالاهایی که دولت ایالات متحده آمریکا ادعا می‌کند مورد تحریم واقع نشده‌اند و ممانعتی در جهت تجارت آنها ایجاد نشده است...چنین اقدامی در واقع اجرا کردن دستورالعمل واشنگتن است یعنی اجرای کامل تحریم‌های آمریکا و ایجاد کانال مبادله‌ای برای کالاهایی که به ادعای آمریکا مشمول تحریم‌ها نیستند».

فرجی راد در ادامه نوشت: «به این طریق اروپایی‌ها تصور می‌کنند که می‌توانند بدون اینکه هیچ فشاری تحمل کنند با یک تیر دو نشان بزنند. هم خودشان را از تهدید تحریم‌های آمریکایی رها کرده‌اند و هم تصور می‌کنند که فشارهای ایران و مطالبات ایران کمتر می‌شود».

مدیرکل شورای راهبردی روابط خارجی با انتقاد از اینکه اروپایی‌ها قصد دارند تا SPV را با منت و به عنوان یک مشوق اجرا کنند، نوشت: «براساس گمانه زنی‌هایی که رسانه‌ها و دیپلمات‌های ارشد اروپایی از ساز و کار ویژه مالی مطرح کرده‌اند، آن چیزی که اروپایی‌ها برای پیشنهاد به ایران تدارک دیده‌اند، بسیار کمتر از چیزی است که ایران انتظار آن را دارد. هیچ یک از مطالبات ایران از جمله استمرار صادرات نفت و میعانات گازی تضمین کانال مالی برای سرمایه گذاری و مشارکت شرکت‌های کوچک و متوسط اروپایی در ایران و مبادله آزادانه همه کالاها میان ایران و اروپا در آن پیش بینی نشده است».

این روزها برخی دولتمردان و رسانه‌های اصلاح طلب طوری وانمود می‌کنند که اروپا تمام قد در مقابل آمریکا ایستاده و دارد برای ایران سنگ تمام می‌گذارد!

این در حالی است که طرف اروپایی حدود ۹ ماه است که با بایگانی کردن تعهدات برجامی، وعده ایجاد کانال مبادلات محدود مالی (نفت در مقابل غذا و دارو و کالاهای مصرفی) را می‌دهند که یک دهم تعهدات برجامی آن‌ها هم نیست.

هدف مشترک اروپا و آمریکا، فریب دوباره افکار عمومی و گرفتن زمان اقدام به هنگام از ایران، با راه اندازی نمادین کانال SPV و بدون مقابله با تحریم‌های اصلی است.

نکته قابل تأمل اینجاست که اروپایی‌ها درباره همین وعده سرِخرمن و بی فایده، امتیاز نقد جدید درباره FATF و توان موشکی و قدرت منطقه‌ای می‌خواهند.

** تکرار یک دروغ؛ ارگان دولت: امضای جلیلی پای FATF است!

روزنامه ایران در یادداشتی با عنوان «هزار راه نرفته» نوشت: «به نظر می‌رسد، منتقدان، صرفاً درصدد سنگ‌اندازی در مسیر دولت باشند و دلایل مذهبی و سیاسی مخالفت آنها، بهانه‌ای بیش نیست. چه اینکه بررسی تاریخچه تعاملات با نهاد FATF و تهیه و تصویب لوایح مربوطه نشان می‌دهد، تا پیش از این دولت هیچ اطلاع‌رسانی و دغدغه‌ای در خصوص این لوایح وجود نداشته و پس از استقرار دولت فعلی، مخالفت‌ها نمایان شده است. مخالفت‌ها به حدی است که دلواپسان حتی به مصوبه شورای امنیت ملی در اجرای اکشن پلن مربوطه (شامل تصویب لوایح ۴ گانه) نیز توجه نکرده و علی‌رغم موافقت مجلس و سران قوا، این لوایح را خیانت بار می‌دانند. بد نیست بدانیم با ابلاغیه دبیر وقت شورای امنیت ملی (آقای جلیلی)، دولت قبل مکلف شده است تعامل با نهاد FATF را به نحوی پیش ببرد که از وضعیت لیست سیاه خارج گردد. حال باید پرسید، منتقدان این لوایح در آن زمان اصلاً از این ابلاغیه اطلاع داشتند؟».

حامیان FATF که دستشان از استنادات فنی و کارشناسی خالی است، چاره‌ای جز جرزنی و دروغگویی ندارند.

در روزهای گذشته، مجید انصاری عضو مجمع تشخیص مصلحت نظام نیز گفته بود: «زمانی که جلیلی در شورای‌عالی امنیت ملی بود با دستخط وی توصیه شده تا FATF صورت بگیرد».

اصلاح طلبان مدعی هستند که «FATF کارِ جلیلی است»؛ اما اصل ماجرا از چه قرار است؟! در دولت دهم سازمان FATF مدعی می‌شود که چون ایران قانونی داخلی در موضوع مقابله با تروریسم ندارد، پس این کشور حامی تروریسم است. دولت وقت در واکنش به این اتهام زنی، لایحه‌ای تنظیم کرده و آن را تقدیم مجلس می‌کند.

نکته قابل توجه اینجاست که این لایحه مطابق قانون اساسی و شرع بوده و هیچ تعهدی نسبت به FATF ایجاد نکرده بود.

اما در دولت یازدهم در سال ۹۵ «علی طیب نیا» وزیر وقت اقتصاد به طور پنهانی از سوی دولت ایران متعهد می‌شود که ۴۱ بند مربوط به دستورات FATF را آن هم بدون اطلاع مجلس اجرا کند!

اما ۴ بند از ۳۷ بند مذکور مربوط به تغییر قوانین است و اینجاست که دولت مجبور می‌شود که این ۴ بند را در قالب لایحه تنظیم کرده و نتیجه آن می‌شود لوایح چهارگانه مرتبط با پیوستن به FATF و جنجال‌های چند ماه اخیر اصلاح طلبان و حامیان دولت.

بنابراین وضعیت فعلی ایران در مواجهه با FATF، دستپخت دولت آقای روحانی و اصلاح طلبان و این ۴۱ بند است و نه آن لایحه داخلی در دولت قبل از روحانی.

لازم به ذکر است که در حدود ۲ سال و نیم اخیر، دولت حدود ۹۰ درصد دستورات FATF را اجرایی کرده ولی این سازمان بین دولتی در مقابل فقط وعده نسیه تحویل ایران داده است!

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

نظرات

  • انتشار یافته: 28
  • در انتظار بررسی: 0
  • غیر قابل انتشار: 6
  • IR ۱۲:۳۷ - ۱۳۹۷/۱۱/۰۹
    49 33
    رهبری 12 شرط گذاشت کدوم رعایت کردید کدوم تضمین گرفتید یادتون میگفتید دنیا سیاست سیاه سپید نیست تیکه می انداخیتد
    • IR ۱۳:۳۰ - ۱۳۹۷/۱۱/۰۹
      40 34
      لعنت خدا بر کدخداپرستان دروغ گو
    • IR ۱۳:۳۶ - ۱۳۹۷/۱۱/۰۹
      58 2
      همیشه همینه.اگه خوب بشه میگن تدبیر رهبری بود اما بد بشه میگن قصور از تدبیر رهبری بود! خودتونید!
    • سید IR ۱۶:۵۱ - ۱۳۹۷/۱۱/۰۹
      12 10
      نفاق در تک تک سلول های اصلاح طلبان تهوع آور فریاد می زند!
  • US ۱۲:۳۹ - ۱۳۹۷/۱۱/۰۹
    11 0
    انصافا خودمون گول نزنیم.
  • امیررضا IR ۱۳:۱۷ - ۱۳۹۷/۱۱/۰۹
    31 20
    واقعا خیلی نانجیبی و بی صفتی می خواهد که آنهایی که دیروز تمام مسئولیت برجام را به عهده گرفتند حالا که گند کار دراومده تمام تقصیرها رو گردن آقا می اندازند. مردم بشناسند و حواسشون رو برای دفعات بعد جمع کنند به هر کسی رای ندهند.
  • IR ۱۳:۱۹ - ۱۳۹۷/۱۱/۰۹
    18 1
    اینا عادتشونه فرافکنی کنن.واقعا اگه کسی نفهمه اینا دنبال براندازین یا خوابه یاخودشو زده به خواب
  • IR ۱۳:۲۴ - ۱۳۹۷/۱۱/۰۹
    16 2
    اقای ناصری شما به دروغ گو این حرف را می زنی وجدان هم خوب چیزی هست
  • IR ۱۳:۵۴ - ۱۳۹۷/۱۱/۰۹
    12 13
    خوب برجام که ۸داییش خوب بود دست هر کی انجام داد و هر کس مدیریت کرد درد نکنه چون ما تو صنعت هستیم کاملا اثر برجام رو دیدیم حالا آمریکا و ترامپ دبه کرده مقصر برجام نیست
  • محسن IR ۱۴:۰۲ - ۱۳۹۷/۱۱/۰۹
    16 1
    اگر آقای جلیلی این توافقنامه را پذیرفته چرا دولتی‌ها واصلاحات چیها دارن یقه پاره می کنند میگند اگه این تصویب نشه چنین وچنان میشه اگه راست میگن این را هم مانند مسکن مهر وغیره متوقف کنند
  • محمد IR ۱۴:۱۶ - ۱۳۹۷/۱۱/۰۹
    14 3
    شروط نه گانه رهبری برای برجام که هیچکدام توسط دولت رعایت نشد از یادمان نرفته است شرافت که نباشد همه دروغی می شود گفت
  • برزابادی IR ۱۴:۳۹ - ۱۳۹۷/۱۱/۰۹
    16 21
    خدا لعنتتون کنه. چرا هرجا کم می یارید می اندازید گردن رهبری.
  • DE ۱۴:۴۱ - ۱۳۹۷/۱۱/۰۹
    13 1
    البته آقای ناصری بنده خدا کم پر بیجا نگفته ها . برجامیون و خصوصا صدها روزنامه و هزاران سایت همراهشون تمام جزییات را برای ملت میگفتند .مثلا امروز صبحانه چی بود ,شام چه خواهد شد ,قدم زدیم ,کمرم در میکنه ,چمدانها تو راهرو هستند..پنجره اطاق ظریف رو به دریاست....کافی نیست؟ جزییات داخل جلسه را هم که از بی بی سی و رادیو اسراییل وصدای امریکا میشنیدیم.
  • IR ۱۴:۴۸ - ۱۳۹۷/۱۱/۰۹
    14 1
    خب دیدید همه تقصیرات برجامو به گردن رهبری انداختن الانم دارن برا تصویب پالرمو سینه چاک میکنن بعدا اگه این پالرمو هم کارکردی نداشت اینم رو به گردن رهبری خواهند انداخت.خواهید دید
  • IR ۱۵:۰۵ - ۱۳۹۷/۱۱/۰۹
    8 2
    آقای ناصری بهتر خفه خون بگیره انشالله چوپان دورغگو. اگر راست میگه بره جلد دزدیه و اختلاس ها افساد طلبها را برملا کنها
  • محمد IR ۱۷:۰۹ - ۱۳۹۷/۱۱/۰۹
    4 1
    ببینید ما امروز برای شکایت از بدعهدی آمریکا و اروپا نمی تونیم به متن برجام استناد کنیم چون مکانیسم ماشه فعال می شه! کسانی که این متن ضعیف و غیر کارشناسی شده رو تنظیم و به خورد همه دادن امروز باید پاسخگو باشن
  • IR ۱۹:۴۱ - ۱۳۹۷/۱۱/۰۹
    2 1
    لعنت الله علی القوم الکاذبین
  • IR ۲۰:۰۰ - ۱۳۹۷/۱۱/۰۹
    5 1
    برای مجلسی که نمی تواند اقدام انقلابی داشته باشد و دولتی را که با جو رسانه ای عزت آورد و بر سر نظام ذلت را نمی تواند پاسخگو کند -- آقای ظریف اگر مجلس عرضه تفهیم اتهام به شما را ندارد قطعا تاریخ این کار را خواهد کرد و شما از خود در صفحات تاریخ رده ای بیشتر از قوام السلطنه و یا ناصر الدین شاه نخواهید داشت
  • سلام IR ۲۰:۵۰ - ۱۳۹۷/۱۱/۰۹
    1 1
    سلام اقای حزب الهی
    • محمد IR ۲۲:۴۲ - ۱۳۹۷/۱۱/۰۹
      1 0
      هرجا دروغگوها می خواهند افتخار کنند می گویند برجام کار ما وقدرت دیپلماسی بوده وهر جا میبینند که جوابی ندارند می گویند رهبری کار کرده ...لعنت بردروغگوهای کاسب برجام
  • IR ۲۲:۳۳ - ۱۳۹۷/۱۱/۰۹
    0 0
    دراین کشورچیزی بدون اذن رهبری انجام نشده اما اینها با فشار بر مردم و ناراضی کردن مردم و خیلی کارها رهبری را مجبور به پذیرش میکنند و در این کار حرفه ای هستند الان هم همین را دارند ادامه میدهند با قصه گوشت و این چیزها برای برجام 2
  • بهرام IR ۲۳:۰۲ - ۱۳۹۷/۱۱/۰۹
    0 0
    برتر از اس پی وی برچ
  • IR ۰۰:۵۹ - ۱۳۹۷/۱۱/۱۰
    3 0
    شده قضیه خوارج و قبول حکمیت و ..
  • IR ۰۲:۴۵ - ۱۳۹۷/۱۱/۱۰
    2 0
    ناصری حرف مفت نزن! وبه شعورمردم توهین نکن!خودتی...
  • IR ۰۲:۴۵ - ۱۳۹۷/۱۱/۱۰
    2 0
    ناصری دارد حرف نادرستی میزند خودش هم میداند
  • IR ۰۲:۴۵ - ۱۳۹۷/۱۱/۱۰
    2 0
    رهبری چند بار علنی مخالفت خودش را اعلام کرد
  • IR ۰۲:۴۵ - ۱۳۹۷/۱۱/۱۰
    1 0
    ناصری حرف اشتباهی زه اتفاقا رهبری چند بار علنی مخالفت خودش را اعلام کرد که یک بارش در مشهد بود
  • IR ۰۹:۲۲ - ۱۳۹۷/۱۱/۱۰
    0 3
    یعنی امر به این مهمی مگه میشه بدون مجوز رهبری و نهاد وابسته صورت گرفته باشه البته از روی اجبار بوده چون اوضاع کشور به مدد احمدی نژاد بحرانی بود

این مطالب را از دست ندهید....

فیلم برگزیده

برگزیده ورزشی

برگزیده عکس