کد خبر 932722
تاریخ انتشار: ۹ بهمن ۱۳۹۷ - ۱۱:۵۶
امضای 11 تفاهمنامه همکاری بین سوریه و ایران

در پایان فعالیتهای کمیته عالی فنی مشترک ایران و سوریه که در دمشق برگزار شد، دو کشور برای افزایش همکاری فیما بین خود، در زمینه‌های اقتصادی، فرهنگی، زیرساخت، خدمات، مسکن و علمی 11 تفاهمنامه امضا کردند.

به گزارش مشرق، «اسحاق جهانگیری» معاون اول رئیس جمهوری اسلامی ایران در صدر هیأتی عالی رتبه به دمشق سفر و با مسئولان سوری دیدار کرد.

ببینید:

فیلم/ قرارداد ساخت نیروگاه در لاذقیه توسط ایران

عکس/ استقبال رسمی از جهانگیری در دمشق

خبرگزاری رسمی سوریه (سانا) گزارش داد که طرفین سوری و ایرانی یازده تفاهنامه و برنامه اجرایی برای افزایش همکاری بین دمشق و تهران در زمینه‌های اقتصادی، علمی، فرهنگی، زیرساختی، خدمت، سرمایه‌گذاری و مسکن امضا کردند.

مهم‌ترین مسئله مربوط به همکاری اقتصادی راهبری طولانی مدت و یادداشت تفاهنامه نشست‌های کمیته عالی فنی مشترک بود که «عماد خمیس» نخست وزیر سوریه و جهانگیری امضا کردند.

این تفاهمنامه شامل بسته‌ای از توافقها بین وزارت اقتصاد و تجارت خارجی سوریا با وزارت صنعت، معدت و تجارت ایران است که «محمد سامر الخلیل» وزیر اقتصاد سوریه و «محمد اسلامی» وزیر راه و شهرسازی ایران امضا کردند.

«علی حمود» وزیر حمل و نقل سوریه و اسلامی هم یادداشت تفاهم‌نامه‌ای بین راه آهن سوریه و راه آهن ایران امضا کردند.

توافقی نیز در زمینه مسکن به امضای «سهیل عبداللطیف» وزیر کار و مسکن سوریه و محمد اسلامی رسید.

به گزارش سانا، طرفین توافقاتی درباره همکاری در زمینه ترویج برای سرمایه‌گذاری بین مرکز سرمایه‌گذاری سوریه و سازمان سرمایه‌گذاری و کمکهای فنی و اقتصادی ایران حاصل کردند.

توافقهایی نیز در زمینه‌های ژئوماتیک و علوم جغرافیایی، همکاری سینمایی، مبارزه با پولشویی و تأمین مالی تروریسم، فرهنگی، پرورشی به ویژه آموزش قبل از دانشگاه بین طرفین سوری و ایرانی صورت گرفت.

کمیته عالی فنی مشترک سوریه و ایران بعدظهر دوشنبه (روز گذشته) در ساختمان نحست وزیر سوریه به ریاست خمیس از طریف سوریه و جهانگیری از طرف ایران برگزار شد.

در این نشست، افق‌های همکاری آینده بین ایران و سوریه در زمینه‌های اقتصادی، سرمایه‌گذاری و تبادل تجاری بحث و بررسی شد.

خمیس در این جلس تأکید کرد که سفر هیئت ایرانی، نشانگر روابط تاریخی و دیرینه دو ملت برادر و پیامی برای مردم جهان است که بر روابط برجسته تهران و دمشق در سایه تحریمهای یکجانبه علیه این دو کشور تأکید دارد.

جهانگیری نیز اعلام کرد که ایران در مرحله بازسازی در کنار سوریه است و توسعه همکاریهای اقتصادی و سیاسی را خواستار شد.

طرفین در پایان نشست بر افزایش هماهنگی و همکاری در مرحله آتی تأکید و اعلام کردند که قصد دارند با هر گونه تلاشی که برای ضربه زدن به ایستادگی ملتهای ایران و سوریه صورت می‌گیرد، مقابله کنند.

منبع: فارس

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

این مطالب را از دست ندهید....

فیلم برگزیده

برگزیده ورزشی

برگزیده عکس