کد خبر 932210
تاریخ انتشار: ۷ بهمن ۱۳۹۷ - ۲۰:۰۱
هواشناسی نمایه - کراپ‌شده

گزارش شهردارری در خصوص منشاء بوی نامطبوع پایتخت در نیمه دی ماه در کمیسیون سلامت شورای شهر تهران بررسی شد که این گزارش توسط نمایندگان شرکت آب و فاضلاب رد شد.

به گزارش مشرق، صدرالدین علیپور رئیس مرکز مدیریت محیط زیست و توسعه پایدار شهرداری تهران جلسه با اعضای کمیسیون سلامت، محیط زیست و خدمات شهری شورای شهرو مدیرکل حفاظت محیط زیست استان تهران که به بررسی منشأ انتشار بوی نامتبوع در تهران اختصاص داشت گفت: بنا بر گزارشات، این بو شبیه به بوی زباله‌های در حال سوخت یا بوی گاز آمونیاک و گاز مرکاپتان توصیف شده است. ما بین ساعات ۱۶ الی ۱۷ دوازدهم دی ماه شوک محسوسی در دیتاهای خود مشاهده کردیم همچنین از ساعت ۱۵ افزایش میزان غلظت SO۲ را داشتیم علاوه بر این در این ساعات غلظت PM۲/۵ نیز بالا رفت ما براساس این دیتاها و دیتاهای دیگر به بررسی علت و منشأ انتشار بوی نامتبوع در تهران پرداختیم.

بیشتر بخوانید:

عضو شورای شهر تهران: شهرداری دیگر مانند گذشته توانمند نیست

پنج‌شنبه‌ها آلودگی تهران بیشتر می‌شود

صدرالدین علیپور در ادامه اظهار داشت: در اصفهان یک نشت گاز مرکاپتان از مخزن یک ماشین رخ داد و نهایتاً به جای رسیدند که خاک آن منطقه را جابجا کردند در این شهر نیز بوی شبیه به بوی تهران منتشر شده بود بنابراین این احتمال وجود داشت که در تهران چنین اتفاقی رخ داده باشد که البته شرکت گاز سندی برای تأیید این فرضیه نداشت.

رئیس مرکز مدیریت محیط زیست و توسعه پایدار شهرداری تهران افزود: همچنین فرضیه ارتباط بین موضوع بوی نامتبوع مورد استشمام در شهر تهران با زلزله یا فعالیت دماوند نیز براساس بررسی‌ها دارای احتمال بسیار اندک بود علاوه بر این ما مساله ترکیدی لوله‌های فاضلاب را نیز بررسی کردیم در رابطه تأثیر بوی نامتبوع منتشر شده از مخزن فاضلاب ساختمان قدیم پلاسکو نیز به کار کارشناسی پرداختیم اما این احتمالات نیز به طور قطعی تأیید نشد ضمن اینکه بوی ناشی از فاضلاب پلاسکو نمی‌توانست آنقدر گسترده باشد که در نقاط مختلف تهران استشمام شود.


علیپور با اشاره به اینکه در کرمانشاه یک ماه پیش از زلزله بوی استشمام شده بوده است گفت: برخی می‌گفتند بوی منتشر شده در تهران می‌تواند نظیر بوی منتشر شده در کرمانشاه باشد و آن را به زلزله ربط می‌دادند اما براساس تجاربی که در دنیا وجود دارد ارتباط چنین بویی با زلزله قابل قبول نیست.

رئیس مرکز مدیریت محیط زیست و توسعه پایدار شهرداری تهران تصریح کرد: در نهایت به سه گزینه احتمالی برای توجیه بوی منتشر شده در تهران رسیدیم که البته قطعیت ندارد یکی از این احتمالات نشت و انتشار گاز مرکاپتان بود، دومین گزینه ترکیدگی تونل فاضلاب شرقی تهران یا وارد شدن ماده‌ای خاص به شبکه فاضلاب بود. همچنین سومین گزینه انتشار آلاینده از یک منبع ناشناس از سمت جنوب غرب تهران و با انتشار وزش باد بود.

علیپور تاکید کرد: این اتفاق تلنگری بود که ما متوجه شویم ما نیاز یک مرکز پایش کامل داریم که مؤلفه‌های ترافیکی، مباحث مربوط به زلزله، شبکه آب و فاضلاب و… را در آن تجمیع کنیم شاید خروجی این اتفاق این باشد که مجموعه دیتاها را در یک مرکز پایه و یک اتاق فرمان تجمیع کنیم و شاید این مهمترین دستاورد انتشار بوی نامتبوع در تهران باشد.


در ادامه این جلسه زهرا صدراعظم نوری، رئیس کمیسیون سلامت، محیط زیست و خدمات شهری شورای شهر تهران گفت: شهر بزرگ تهران در مسائل جزئی کاملاً به هم می‌ریزد ظرف چند ساعت در چند نقطه تهران بوی متساعد می‌شود و تهران را به هم می‌ریزد اگر در آینده اتفاقاتی در تهران رخ دهد چگونه می‌توان آن را مدیریت کرد؟

وی افزود: لازم است برای ایجاد مرکز پایش که آقای علیپور به آن اشاره کرد طرحی تهیه شود تا در شورای شهر آن را به تصویب برسانیم.

کیومرث کلانتری هم با اشاره به اینکه بررسی‌های کارشناسی در مورد منشأ انتشار بوی نامتبوع تهران هفته گذشته به اتمام رسیده است گفت: هیچ دستگاهی با قاطعیت قبول نکرد که این اتفاق در حوزه آن رخ داده است.

وی ادامه داد: ما تقریباً تا هفته گذشته مجموعاً بیست روز روی این موضوع کار کردیم و از موارد هواشناسی گرفته تا چاه پلاسکو و غیره را مد نظر قرار دادیم. موارد روی زمین را تمام کردیم و بعد به زیر زمین رفتیم اما هرچه بررسی کردیم منشأ قطعی انتشار بو را نیافتیم و هیچ دستگاهی با قاطعیت قبول نکرد که این اتفاق در حوزه آن رخ داده است.
کیومرث کلانتری ادامه داد: باز هم قانع نشدیم و در مناطق مختلف در قالب پرسشنامه با ساکنین صحبت کردیم اما نهایت اعلام کردیم به نقطه مشخصی بر روی زمین به عنوان منشأ قطعی انتشار بود نرسیدیم.

وی افزود: چند وقت پیش در اصفهان نیز بوی مشمئز کننده کل این شهر را گرفت و نهایتاً متوجه شدیم کانون بو یک تریلی بوده که ته‌مانده یک بشکه گاز مرکاپتان روی زمین خالی کرده که حتی وقتی خاک را جابجا کردیم باز هم آن نقطه بو می‌داد. این موضوع را به شرکت گاز اعلام کردیم اما مسؤولان این شرکت نپذیرفتند که ممکن است در تهران هم چنین اتفاقی رخ داده باشد.


کلانتری تاکید کرد: نهایتاً به دو احتمال رسیدیم که یکی انتشار گاز مرکاپتان و دیگری ترکیدی در شبکه لوله فاضلاب بود؛ چرا که تنها گازدر فاضلاب هستند که دارای دو شبکه وسیع هستند و احتمال انتشار گسترده بوی آنها وجود دارد.

در ادامه جلسه نماینده شرکت فاضلاب با بیان اینکه این گزارش علمی نیست و ما پیش فرض نشت شبکه فاضلاب را رد می‌کنیم، گفت: منشأ بو بر اساس گزارشات مردمی منطقه ۱۹ اعلام شده که این منطقه، شبکه فاضلاب ندارد. همچنین به طور سراسری شبکه فاضلاب مورد بازبینی قرا ر گرفت که هیچ گونه نشتی در آن گزارش نشد. بنابراین، گزارش شهرداری که یکی از فرضیه‌های اصلی آن نشت در شبکه فاضلاب بود را بر اساس موارد علمی رد می‌کنیم و به نظر می‌آید این گزارش بار علمی ندارد.

آرش میلانی نیز در این جلسه با بیان اینکه دستگاه‌های سنجش بو نداریم و باید به این دستگاه‌ها برای اندازه گیری بو در تهران تجهیز شویم، افزود: اساتید دانشگاهی اعلام آمادگی کردند در صورت هماهنگی با سنجش بوی منتشر شده نوع گاز را مشخص تا ابهامات برطرف شود اما به دلیل آنکه آن شب باران و باد آمد عملاً این گاز از سطح تهران پاکسازی شد.

منبع: مهر

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

نظرات

  • انتشار یافته: 1
  • در انتظار بررسی: 0
  • غیر قابل انتشار: 0
  • IR ۲۰:۴۲ - ۱۳۹۷/۱۱/۰۷
    0 0
    بوی گاز H2S از سمت پالایشگاه تهران بود. زمان جنگ هم این بو بسیار به مشام می رسید به دلیل خاموشی فلیر پالایشگاه.

این مطالب را از دست ندهید....

فیلم برگزیده

برگزیده ورزشی

برگزیده عکس