کد خبر 932061
تاریخ انتشار: ۷ بهمن ۱۳۹۷ - ۱۲:۰۸
کره جنوبی و قطر

قطر با فیلیکس سانچز، کره‌جنوبی را شکست داد و به نیمه‌نهایی جام ملت‌های آسیا رسید. افتخاری جدید برای فوتبالی که به یک اسپانیایی اختیار تام داده تا مرزهای موفقیت را پشت سر بگذارد.

به گزارش مشرق، ۲۶ ژانویه ۲۰۱۸، ورزشگاه کونشان چین. ادهم از اردن سوت آغاز بازی میان تیم‌های زیر ۲۳ سال قطر و کره‌جنوبی را به صدا در می‌آورد. قطر بعد از شکست در ضربات پنالتی مقابل ویتنام، حضور در فینال را از دست داد و کره‌جنوبی هم مغلوب ازبکستان شد تا به دیدار رده‌بندی برسد. این بازی، درست یک سال قبل برگزار شد و قطر توانست با گل زیبای اکرم عفیف، کره‌جنوبی را شکست دهد و روی سکوی سوم بایستد. مهم‌ترین افتخار فوتبال قطر در رده‌های پایه، با مربیگری فیلیکس سانچز اسپانیایی و البته جمعی از استعدادهایی که او پرورش داده بود، رقم خورد.

بیشتر بخوانید:

سرمربی قطر: بازیکنانم تاریخ‌سازی کردند

حالا یک سال بعد است، دقیقاً یک سال. قطر با فیلیکس سانچز، کره‌جنوبی را شکست داد و به نیمه‌نهایی جام ملت‌های آسیا رسید. افتخاری جدید برای فوتبالی که به یک اسپانیایی اختیار تام داده تا مرزهای موفقیت را پشت سر بگذارد و نام خود را به‌عنوان مدعی جدی کسب عنوان قهرمانی مطرح کند. جالب است که سانچز ۴۳ ساله، با بسیاری از بازیکنان سال قبل تیم زیر ۲۳ ساله‌های قطر پا به امارات گذاشته و این موفقیت بزرگ را به دست آورده. به فهرست بازیکنان زیر ۲۳ سال قطر نگاهی می‌اندازیم. قریب به اتفاق آنها، حالا عضوی از تیم ملی قطر هستند و تا نیمه‌نهایی جام ملت‌های آسیا نیز پیش آمده‌اند. این بازیکنان، همان‌هایی هستند که سال ۲۰۱۴ همراه با فیلیکس سانچز در مسابقات قهرمانی زیر ۱۹ ساله‌های آسیا شرکت کردند اما در مرحله یک‌چهارم نهایی مغلوب کره‌جنوبی شدند.

رزومه فیلیکس سانچز ۴۳ ساله نشان می‌دهد که انتخاب او با برنامه و تفکر انجام شده است. او از سال ۱۹۹۶ تا ۲۰۰۶ در آکادمی بارسلونا مسوولیت داشت و بازیکنان بزرگی به فوتبال اسپانیا و جهان معرفی کرد. قطری‌ها وقتی توانایی او را در اداره تیم‌های پایه بارسلونا دیدند، با قراردادی بلندمدت جذبش کردند تا به اسپایر بیاید و استعدادهای فوتبال قطر را پرورش بدهد. موفقیت سانچز در آکادمی اسپایر باعث شد حدفاصل سال‌های ۲۰۱۳ تا ۲۰۱۵، هدایت تیم زیر ۱۹ ساله‌های قطر را برعهده بگیرد و همراه این تیم در مسابقات قهرمانی آسیا شرکت کند. این مربی اسپانیایی از سال ۲۰۱۴ تا ۲۰۱۷ مربیگری تیم زیر ۲۰ ساله‌های قطر را برعهده گرفت و به موفقیت‌هایی نیز رسید. او از سال ۲۰۱۷ نیز همزمان سرمربیگری تیم زیر ۲۳ ساله‌ها و تیم ملی اصلی قطر را برعهده دارد.

از تیم امید- زیر ۲۳ سال – قطر که موفق شد کره‌جنوبی را شکست بدهد و به رده سوم مسابقات قهرمانی آسیا برسد، ۱۱ بازیکن در تیم ملی فعلی این کشور حضور دارند؛ دو دروازه‌بان به نام‌های یوسف حسن و محمدالکبری، دو مدافع که نام‌شان تمیم‌المعزا و سالم‌علی‌الهجری است. ۵ هافبک که مردان اصلی خط میانی تیم ملی قطر هستند. هافبک‌هایی چون طارق سلمان، بسام هاشم، عصیم مادیبو، خالد محمد صالح و عبدالرحمان مصطفی. دو مهاجم مشهور قطر نیز عضو تیم زیر ۲۳ ساله‌ها بودند. اکرم عفیف که گل پیروزی مقابل کره‌جنوبی را یک سال قبل به ثمر رساند و معز علی که با ۶ گل زده عنوان آقای گلی آن رقابت‌ها را کسب کرد. برنامه‌ریزی ۱۳ ساله قطر برای تشکیل تیمی قدرتمند، حالا جواب داده و فیلیکس سانچز مزد تلاش بی‌وقفه خود را با حضور در نیمه‌نهایی جام ملت‌های آسیا گرفت. مربی جوانی که ادعایی ندارد و بیشتر روی پرورش استعدادهای فوتبال در قطر تمرکز می‌کند تا اینکه تمام موفقیت‌ها را به نام خود بنویسد. تصویری جالب از جشن تیم زیر ۲۳ ساله‌های قطر، این موضوع را نشان می‌دهد. جایی که همه در حال شادی هستند اما سانچز در منتهی‌الیه سمت راست عکس ایستاده، مدالی به گردن آویخته و خوشحالی بازیکنانی را می‌بیند که از نونهالی آنها را کشف کرده و پرورانده.

آینده تیم ملی قطر با مربی اسپانیایی و بازیکنانی که اغلب ۲۱ یا ۲۲ ساله هستند، روشن و قابل پیش‌بینی است. قطر به سرعت و با برنامه پیشرفت می‌کند و اگر هم در این جام عنوانی کسب نکند، برای تورنمنت‌های آینده یک مدعی جدی محسوب می‌شود. تیمی که حاصل ۱۳ سال حضور مداوم بازیکنان در کنار هم و البته امکاناتی است که برای‌شان در نظر گرفته شده.
یک مقایسه می‌تواند تفاوت پیشرفت و برنامه‌ریزی فوتبال قطر با ایران را نشان بدهد. آیا تاکنون در فوتبال ایران دیده‌اید که به یک مربی - در تیم‌های پایه- فرصتی اینچنینی بدهند و نتیجه‌اش را ببینند؟ پاسخ البته منفی است چون برنامه‌ریزی در فوتبال ایران حرف آخر را می‌زند اما در قطر مهم‌ترین نکته است. ماحصل این برنامه‌ریزی را هم مشاهده می‌کنیم. در همین جام و تیمی که بازیکنانش مدت‌هاست کشف شده و کنار یکدیگر بازی می‌کنند.

منبع: روزنامه ایران ورزشی

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

این مطالب را از دست ندهید....

فیلم برگزیده

برگزیده ورزشی

برگزیده عکس