نشنال اینترست

یک نشریه آمریکایی معتقد است کاخ‌سفید باید از چهار دهه مداخله در منطقه خاورمیانه درس بیاموزد و این منطقه را ترک کند.

به گزارش مشرق، روزنامه «کیهان» در ویژه‌های خود نوشت:

نشنال این ترست نوشت: دونالد ترامپ اخیراً از خروج نیروهای آمریکایی از سوریه و کاهش نیروها در افغانستان خبر داد. بسیاری از منتقدان که طرفدار مداخله آمریکا در امور منطقه هستند، عدم اقدام شدید ترامپ علیه اسد را تحمل و نسبت به تمایل او برای مذاکره با طالبان نیز سکوت کرده بودند به نظر می‌رسد اکنون از تصمیم اخیر ترامپ عصبانی شده‌اند.

بیشتر بخوانید:

پوتین: خروج آمریکا از سوریه اقدامی مثبت است

ترکیه: آمریکا برای خروج از سوریه با ما هماهنگ شود

نمی‌توانیم در سوریه با ایران و روسیه رقابت کنیم


بسیاری از منتقدان گفتند که خروج از سوریه اشتباه است چرا که به نفع ایران و روسیه خواهد بود. این منتقدان اما نمی‌توانند درس‌هایی را از چهل سال حضور نظامی آمریکا در خاورمیانه نادیده گیرند.


حضور ارتش آمریکا در منطقه لزوماً باعث جهت‌گیری سیاسی و شکل‌دهی به آن و شکل بخشی به ساختار جوامع نشده است. عراق و افغانستان نمونه‌های آشکار این موضوع هستند؛ قدرت نظامی آمریکا نیز نتوانسته مانع از تصمیمات دیگر بازیگران در آن کشور شود.

آمریکا در زمینه تأثیرگذاری بر معادلات لبنان و رفتار بازیگران فرقه‌ای در آن کشور شکست خورده است. آمریکا پس از دهه‌ها محاصره نظامی نتوانسته سیاست خارجی ایران را تغییر دهد. این استدلال که آمریکا می‌تواند از کنترل خود بر شمال سوریه در دوران پس از جنگ برای خارج کردن ایران از سوریه استفاده کند، صرفاً در سطح نظری مطرح است و هیچ راه روشنی برای اجرایی ساختن و عملیاتی کردن آن وجود ندارد.


به گزارش آفتاب، نشنال این ترست در پایان می‌نویسد: «بسیاری از گروه‌های مورد حمایت ایران متشکل از شهروندان سوری هستند. چگونه می‌توان آنان را از کشورشان خارج کرد؟ دولت سوریه نیز کارهای لازم را برای تضمین امنیت آن کشور انجام می‌دهد و منتظر خروج نیروهای آمریکایی از سوریه نخواهد ماند. واقعیت آن است که اکنون ایران و روسیه هستند که منافع سوریه را تأمین می‌کنند و در سرنوشت آن کشور نقش مهمی در مقایسه با سایر قدرت‌ها ایفا می‌کنند.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

این مطالب را از دست ندهید....

فیلم برگزیده

برگزیده ورزشی

برگزیده عکس