کد خبر 929419
تاریخ انتشار: ۲۷ دی ۱۳۹۷ - ۱۸:۴۸
سودان حقوق‌‌ها را افزایش داد؛ معترضان امروز هم تظاهرات کردند

دولت سودان یک ماه بعد از آغاز اعتراضات، فرمانی برای افزایش حقوق کارکنان دولت صادر کرد و هم‌زمان اعتراضات امروز نیز ادامه یافت و برخی معترضان به سوی کاخ ریاست جمهوری حرکت کردند.

به گزارش مشرق، هم‌زمان با اعتراض‌های مردمی در چند شهر سودان، دولت سودان امروز (پنجشنبه) حکمی صادر کرد که بر مبنای آن حقوق کارکنان دولت پس از انجام اقدامات اداری آن افزایش یابد.

بیشتر بخوانید

کشته شدن ۲۴ نفر در اعتراضات سودان

اتحادیه سراسری انجمن‌های کارگری با صدور بیانیه‌ای که خبرگزاری رسمی سودان منتشر کرد، گفت، حکم افزایش حقوق‌ها به دفتر امور خدمات تحویل داده شده تا ترتیبات لازم برای اجرای آن صورت گیرد.

رئیس جمهور سودان در اوایل ژانویه اعلام کرده بود که بسته‌ای از تدابیر برای بهبود اوضاع اجتماعی این کشور به کار بسته است که از جمله آن اجرای برنامه افزایش حقوق از همین ماه جاری میلادی است؛ او همچنین وعده داده که خدمات رسانی در زمینه های مختلف اعم از ارائه تسهیلات در بخش مسکن را بهبود می‌بخشد.

شهرهای مختلف سودان روز گذشته هم همچنان شاهد برپایی تجمع‌ها و تظاهرات‌های ضد دولتی است.

به گزارش الجزیره، نیروهای پلیس سودان روز گذشته برای متفرق کردن شرکت کنندگان در یک تظاهرات تازه ضد دولتی در شهر «کسلا» گاز اشک‌آور شلیک کردند.

از زمان آغاز اعتراضات ضد دولتی در سودان در نوزدهم دسامبر (چهار هفته پیش)، برای اولین بار است که کسلا در شرق سودان شاهد حرکت اعتراضی مردم علیه حکومت خارطوم است.

چند روز پیش در این شهر تجمعی در حمایت از «عمر البشیر»، رئیس جمهور سودان برپا شده بود.

شرکت کنندگان در تظاهرات روز گذشته شهر کسلا شعار آزادی، عدالت و صلح سر می‌دادند که پلیس برای متفرق کردن آنها وارد عمل شد و مغازه‌های خیابان اصلی شهر هم در جریان این تظاهرات تعطیل شد.

شهرهای دیگر سودان هم دیروز بار دیگر صحنه تظاهرات اعتراضی علیه حکومت عمر البشیر بود که به درگیری با پلیس و دستگیری ده‌ها نفر منجر شد.

در شهر المناقل در استان الجزیره سودان ده‌ها نفر از معترضان با برپایی شعارهایی خواهان صلح و عدالت و سرنگونی رژیم عمر البشیر شدند.

تظاهرات در سودان در اعتراض به گرانی برخی کالاهای اساسی از جمله نان و اوضاع بد معیشتی از شهر عطبره (شمال شرقی خارطوم) آغاز شده و به سرعت به اعتراضات علیه عمر البشیر که در سال ۱۹۸۹ در این کشور به قدرت رسیده است مبدل شد و به ۱۵ ایالت دیگر از مجموع ۱۸ ایالت سودان، گسترش یافت.

دولت سودان اذعان کرده که تا کنون در این تظاهرات‌ها ۲۴ نفر کشته شده‌اند اما سازمان عفو بین‌الملل شمار کشته‌ها را دست‌کم چهل نفر اعلام کرده است.

اتحادیه مشاغل سودان که شامل گروهی از پزشکان، اساتید و مهندسان این کشور است نیز برای امروز پنجشنبه برپایی تظاهرات جدیدی به سمت کاخ ریاست جمهوری در خارطوم و همچنین برپایی تجمعات اعتراضی در شهرهای دیگر نظیر پورت سودان، القضارف، العبید و عطبره را خواستار شده بود.

هدف از این تظاهرات، تسلیم طوماری حاوی در خواست کناره‌گیری عمر البشیر از ریاست‌جمهوری سودان و تشکیل دولت ملی تکنوکرات اعلام شده است.

خبرگزاری فرانسه هم گزارش داد که نیروهای پلیس سودان به سمت تظاهرات‌کنندگانی که به سمت کاخ ریاست جمهوری سودان حرکت می‌کردند گاز اشک آور شلیک کرده و آنها را متفرق کرد.

مخالفان می‌گویند، سودان همچنین در انتظار اعلام نافرمانی مدنی برپایه بیانیه مشترک دو روز پیش ائتلاف «تجمع اصحاب مشاغل سودان»، «نیروهای ندای سودان» و «نیروهای اجماع ملی» به سر می‌برد.

چهارشنبه شب هم مجموعه جوانان «الحواته» که در سودان شهرت زیادی دارد، به جنبش اعتراضی علیه دولت البشیر پیوست و تصمیم گرفت در تظاهرات ضد دولتی خارطوم حضور یابد.

سودان و بحران پناهجویان اتیوپیایی

از سوی دیگر دولت سودان در سایه اعتراضات ضد دولتی این کشور با افزایش شمار پناهجویان اتیوپیایی که از درگیری‌های مسلحانه در منطقه الامهرا این کشور به داخل سودان گریخته اند روبه‌روست.

به نوشته روزنامه «السودان الیوم»، دولت سودان با اشاره به افزایش شمار پناهجویان اتیوپیایی در خاک سودان به یک هزار و پانصد نفر طی روزهای اخیر گفت: دولت سودان تا رسیدن کمک‌های بین المللی کمک‌های غذایی و پزشکی به پناهجویان ارائه می‌دهد.

منبع: فارس

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

این مطالب را از دست ندهید....

فیلم برگزیده

برگزیده ورزشی

برگزیده عکس