تحولات سودان

نیروهای امنیتی و پلیس سودان با خشونت تمام به اعتراضات واکنش نشان دادند و برای متفرق کردن جمعیت از گاز اشک آور استفاده کردند.

به گزارش مشرق، با شروع سال جدید میلادی، عمرالبشیر، رئیس جمهور سودان از اصلاحات اقتصادی خود که بیشتر به نسخه های صندوق بین المللی پول شباهت دارد رونمایی کرد و با هماهنگی مجلس این کشور، قیمت برخی اقلام و کالاهای اساسی افزایش یافت.

گرانی قیمت نان یکی از محوری ترین برنامه های اقتصادی عمرالبشیر بود که البته با واکنش تند و اعتراضات شدید مردم این کشور روبه رو شد و تظاهرات گسترده‌ای برای مقابله با این تصمیم در مناطق مختلف پایتخت برگزار شد.

منبع میدانی مشرق در شهر خارطوم (پایتخت سودان) از  تشدید اعتراضات مردمی در ۴ روز گذشته خبر داد و گفت: شاید عمر البشیر در روزهای نخست اجرای برنامه اقتصادی خود این حجم اعتراضات را پیش بینی نکرده بود و حالا با واکنش مردم غافل گیر شده است.

وی افزود: مردم تظاهرات‌های گسترده‌ای را در واکنش به گرانی قیمت نان و کاهش ارزش پول ملی خود در خیابان‌های منتهی به کاخ ریاست جمهوری برگزار کردند که دولتی‌ها را در وحشت و شوک فرو برد.

این منبع میدانی که از نزدیک در خیابان های مرکزی پایتخت شاهد اعتراضات مردمی بوده، گفت: نیروهای امنیتی و پلیس سودان با خشونت تمام به اعتراضات واکنش نشان دادند و برای متفرق کردن جمعیت از گاز اشک آور استفاده کردند.

وی با بیان این که تظاهر کنندگان با شعار «نه به گرانی» خود را هم به نزدیکی کاخ ریاست جمهوری رساندند، افزود: مردم خشمگین به عمرالبشیر هشدار دادند که برنامه اقتصادی خود را که چیزی جزء گرانی برجای نگذاشته قبل از تشدید اعتراضات لغو کند.

به گزارش مشرق، پلیس و نیروهای امنیتی سودان شمار زیادی از فعالان سیاسی و خبرنگارانی را که در تظاهرات شرکت کرده بودند، بازداشت کردند؛ خبرها حاکیست، تظاهرات های مردمی به دانشگاه مرکزی خارطوم هم رسیده است.

دانشجویان سودانی هم با برگزاری تجمع های مختلف، از دولت سودان به دلیل گرانی قیمت کالاهای اساسی انتقاد کردند؛ نیروهای امنیتی تعدادی از دانشجویان را مورد ضرب و شتم قرار دادند و تعداد دیگری را بازداشت کردند.

نیروهای امنیتی سودان همچنین ورودی های دانشگاه مرکزی را هم مسدود کرده اند و برای متفرق کردن دانشجویان از گاز آشک آور استفاده می کنند؛ براساس اطلاعات به دست آمده تاکنون ۲۵ فعال سیاسی سودانی مخالف دولت مرکزی بازداشت شده اند.

قیمت نان و برخی کالاهای اساسی در سودان حدود ۱۰۰ درصد افزایش یافته و همین مسئله خشم مردم را به دنبال آورده است؛ جریان های سیاسی مخالف عمر البشیر هم از ادامه اعتراضات برای مقابله با سیاست های اقتصادی دولت خبر داده اند.

به گزارش مشرق، اقتصاد سودان از زمان جدایی سودان جنوبی در سال ۲۰۱۱ با بحران مواجه شده و عمر البشیر هم در ماه های گذشته، روزهای سختی را بدون حمایت و وعده های  رژیم آل سعود پشت سر گذاشته است.

 

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

نظرات

  • انتشار یافته: 6
  • در انتظار بررسی: 2
  • غیر قابل انتشار: 2
  • IT ۰۱:۴۶ - ۱۳۹۶/۱۱/۰۲
    60 21
    عمرالبشیر نمک نشناس. حقته. انشاءلله جوری چوب نمک نشناسیت رو بخوری که از جات بلند نشی.
  • حسین PL ۰۷:۰۰ - ۱۳۹۶/۱۱/۰۲
    55 3
    اگر متوجه اشتباهاتش نشه و راهش را از آمریکا و عربستان جدا نکنه بلائی بدتر از قذافی سرش میاد
  • IR ۰۸:۱۱ - ۱۳۹۶/۱۱/۰۲
    80 6
    عاقبت اعتماد به اینها همینه دیگه، هیچ کشوری بدون تکیه به خودش نمیتونه پیشرفت کنه
  • IR ۰۸:۲۳ - ۱۳۹۶/۱۱/۰۲
    59 19
    آن زمان که سفیر مارااخراج و مارا به صدور مذهب شیعه متهم میکردند و قطع رابطه کردند و آنهمه هزینه و کمک مارافراموش کردند....فکراین روز را میکردن!
  • رضا IR ۰۹:۴۰ - ۱۳۹۶/۱۱/۰۲
    68 13
    عاقبت این مردک بزودی مثل عاقبت قذافی میشه
  • IR ۱۰:۴۸ - ۱۳۹۶/۱۱/۰۲
    73 5
    حالم از وعده های دروغ بهم میخوره

این مطالب را از دست ندهید....

فیلم برگزیده

برگزیده ورزشی

برگزیده عکس