کد خبر 928943
تاریخ انتشار: ۲۵ دی ۱۳۹۷ - ۲۳:۳۶
نیویورک تایمز  نمایه

اختلافات داخلی در آمریکا به همراه اختلافات موجود بین متحدین ریز و درشت این کشور در منطقه، از جمله موانع عظیمی هستند که تشکیل ائتلاف ضدایرانی توسط پامپئو را تقریبا غیرممکن کرده است.

به گزارش مشرق، «طبل توخالی»، تعبیری است که می‌توان در توصیف سرو صدای این روزهای بازندگان بزرگ جنگ عراق و سوریه به کار برد. با راه انداختن شوهای تبلیغاتی، دم از تشکیل ائتلاف ضدایرانی می‌زنند، غافل از اینکه، تشکیل‌دهندگان این ائتلاف، همان‌هایی هستند که در سوریه هم ائتلاف تشکیل داده بودند.

«مایک پمپئو»، وزیر خارجه آمریکا در یک هفته گذشته تمام توان خود را برای تحریک کشورهای منطقه علیه ایران به کار بسته است. شاید مهم‌ترین محور سخنرانی‌های پمپئو در سفر به مصر، بحرین، امارات، قطر و عربستان مربوط به ایران بود. وی در این مسیر از برگزاری همایش ضدایرانی در لهستان در ۲۴ بهمن ماه نیز خبر داده است. اما به نظر می‌رسد که تلاش‌های وی چندان با موفقیت همراه نبوده است.

بیشتر بخوانید:

ورشو، نقاشی تانک‌ها

درباره نشست ضدایرانی لهستان بیشتر بدانیم +فیلم

هیچ امنیتی بدون ایران مستقر نخواهد شد

دلیل انتخاب «لهستان» برای اجلاس ضد ایرانی

«نیویورک تایمز» نیز مثل بسیاری از رسانه‌های معتبر جهان با تیتر «دوره‌گردی ضدایرانی پمپئو با موانعی سهمگین در خاورمیانه مواجه شد» به بررسی این مسئله پرداخته است.

به گزارش باشگاه خبرنگاران جوان، این روزنامه آمریکایی در گزارشی با اشاره به سفر وزیر خارجه آمریکا به منطقه غرب آسیا نوشته: «مایک پمپئو در سفری نمایشی که او را طی یک هفته راهی ۸ کشور کرد، در اشتیاق رساندن یک پیام اصلی بود؛ لزوم مقابله با ایران و فعالیت‌هایش که او پنجشنبه در سخنرانی خود در قاهره بر آن تأکید کرد.»

در ادامه این مطلب می‌خوانیم: «هدف پمپئو که از پایتختی به پایتخت دیگر روان بود و با پادشاهان، شاهزادگان و رؤسای جمهور دیدار می‌کرد، این بود که کشورهای عرب را برای مقابله با نفوذ ایران در منطقه و مبارزه با شبه‌نظامیان تحت حمایت ایران متحد کند. اما وقتی سفر او دوشنبه به خط پایان رسید، آخرش هم معلوم نشد آیا او در آن جبهه به موفقیتی هم دست یافته یا خیر.

موانع پیش‌روی ایجاد چنین ائتلافی سهمگین است… در عمل، همکاری تنگاتنگ میان کشورهای عرب حول محور سیاست‌های ضدایرانی دشوار خواهد بود که علت آن به گفته مقامات و تحلیلگران این کشورها، پیچیدگی روابط در این منطقه است. شبه‌نظامیان تحت حمایت ایران که پمپئو می‌خواهد آنها را مهار کند تنوع گسترده‌ای دارند و یک راه‌حل عمومی برای مقابله با همه آنها جواب نخواهد داد.

حزب‌الله یک نیروی بزرگ در دولت لبنان است، گروه‌های حاضر در سوریه عمدتاً جدا از هم در مناطق جنگی فعال هستند و شبه‌نظامیان در عراق نفوذ زیادی در منطقه نفت‌خیز جنوب این کشور دارند.»نیویورک تایمز افزود: «مقامات آمریکایی در هماهنگ کردن سیاست ضدایرانی خودشان در فراسوی تحریم‌های اقتصادی با مشکل مواجه بوده‌اند، یعنی همان تحریم‌هایی که دونالد ترامپ، ماه نوامبر (آبان) پس از خروج از توافق هسته‌ای ایران که دولت باراک اوباما، سلف وی و دیگر دولت‌ها با تهران به آن دست یافته بودند، وضع کرد.»

در بخش دیگری از این گزارش می‌خوانیم: «ترامپ بر خلاف خواسته همه مقامات ارشد خود در شورای امنیت ملی، ماه گذشته تصمیم گرفت حدود ۲۰۰۰ سرباز آمریکایی را از شرق سوریه خارج کند، که این کار هرگونه اهرم اعمال نفوذ را که آمریکایی‌ها برای محدود کردن حضور نیروهای ایرانی و شبه‌نظامیان تحت حمایت ایران در سوریه داشتند، از آنها می‌گیرد و این در حالی است که محدود کردن حضور ایران دقیقاً همان هدفی بود که پمپئو می‌خواست شرکای عرب در سرتاسر منطقه در پیش بگیرند.

پمپئو همچنین هیچ توضیحی نداد که انتظار دارد کشورهای دیگر این کار را چطور انجام دهند.»این روزنامه آمریکایی در ادامه به اختلافات میان کشورهای عربی نیز اشاره کرد و نوشت: «تشکیل یک ائتلاف عربی متحد در برابر ایران مستلزم حل و فصل مشکلات متعدد سیاسی، اقتصادی و نظامی در میان خودِ کشورهای عربی خواهد بود.»

نیویورک تایمز در ادامه دلایل شکست طرح ضدایرانی آمریکا در منطقه را نیز چنین نوشت: «برخی کشورهای عربی در پذیرفتن ریسک مقابله با ایران تعلل خواهند کرد، کشورهای کوچک‌تر، مانند کویت و عمان، مناسبات دیپلماتیک و تجاری با ایران دارند و بعید است به دشمنی‌ها علیه ایران ملحق شوند. عراق هم تحت کنترل عرب‌های شیعه است و مرزی طولانی و مناسبات فرهنگی، مذهبی و سیاسی عمیقی با ایران دارد.

مقامات دولت ترامپ از رهبران عراق خواسته‌اند مناسبات اقتصادی خود را با ایران قطع کنند، و از عربستان و دیگر کشورهای عرب خواسته‌اند به بهبود اقتصاد عراق کمک کنند. اما دولت عراق هیچ تمایلی برای مخالفت با ایران نشان نداده است.»

اندیشکده آمریکایی «هریتیج» نیز تاکید کرد، تلاش آمریکا برای ایجاد ائتلاف منطقه‌ای موسوم به «ناتوی عربی» یک تلاش دشوار خواهد بود، چرا که بسیاری از سران عرب نسبت به یکدیگر بی‌اعتماد بوده و در حال رقابت با یکدیگر در منطقه هستند. به گونه‌ای که پاشنه آشیل این ائتلاف اختلافات قطر و دیگر کشورهای عربی به واسطه نزدیکی قطر به جمهوری اسلامی ایران است.

منبع: کیهان

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

این مطالب را از دست ندهید....

فیلم برگزیده

برگزیده ورزشی

برگزیده عکس