بحران در کمین یک چهارم جمعیت کشور

"«راهبرد افزایش جمعیت» از روی سیاست‌زدگی و امنیت‌زدگی تدوین شده است"! این جمله را یک جامعه‌شناس اصلاح‌طلب عنوان کرده است.

سرویس سیاست مشرق - «وبلاگ مشرق» خوانشی روزانه در لابه‌لای اخبار و مطالب رسانه‌های کشور است. ما درباره این خوانش البته تحلیل‌ها و پیشینه‌هایی را نیز در اختیار مخاطبان محترم می‌گذاریم. شنبه تا چهارشنبه ساعت ۷:۳۰ با بسته ویژه خبری-تحلیلی مشرق همراه باشید.

***

«راهبرد افزایش جمعیت» از روی سیاست‌زدگی و امنیت‌زدگی تدوین شده است!

فردی به نام «سعید مدنی»، که اعتمادآنلاین از وی با عنوان پژوهشگر اجتماعی نام برده است، طی اظهاراتی که در این رسانه منتشر شد، گفته است:

«در جوامعی مانند ایران مسائل سیاسی، اجتماعی، اقتصادی و فرهنگی درهم تنیده هستند. این در هم تنیدگی مسائل مختلف، سبب شده است که عادی‌ترین امور نیز وجوه سیاسی- امنیتی به خود گیرد؛ درواقع نوعی سیاست‌زدگی و امنیت‌زدگی در رویکرد نظام به همه مسایل ایران از محیط زیست و حمایت از حیوانات گرفته تا بحران اقتصادی و کاهش ارزش پول ملی و تورم و حجاب وجود دارد که منجر به تصمیمات پی در پی نادرست می‌شود. برای مثال وقتی از مقامات راجع به اصرارشان بر افزایش جمعیت سؤال می‌شود بلافاصله پاسخ سیاسی می‌دهند و می‌گویند افزایش جمعیت به اقتدار ملی منجر می‌شود.»

او همچنین اظهار می‌کند:

قطعاً جمعیت مقتدر، توانا و توانمند اقتدار ملی را افزایش می‌دهد. منظورم جمعیتی است که نیروی انسانی ماهر دارد احساس تعلق به هویت ملی دارد، احساس تعلق اجتماعی دارد، همبستگی اجتماعی در آن موج می‌زند. مسلماً این جمعیت مولد است و موجب اقتدار ملی می‌شود. جمعیتی که دسترسی به اشتغال دارد و از طریق اشتغال تولید ناخالص ملی را افزایش می‌دهد قطعاً هرچقدر بیشتر باشد جمعیت مؤثرتری خواهد بود و بر اقتدار ملی می‌افزاید.

ولی در مقابل جمعیتی که بخش قابل‌توجهی از آن زیرخط فقر هستند و روحیه تولید و مولد بودن در آن‌ها وجود ندارد، وقتی اساساً زمینه‌های اقتصادی و اجتماعی مناسبی برای تولید وجود ندارد، همبستگی اجتماعی ضعیف است، گرایش به واگرایی بسیار بالاست و در واقع نوعی تمایل به تفرق وجود دارد، این‌چنین جمعیتی که در آن مشکلات اجتماعی و اعتیاد رو به افزایش است و نهاد خانواده درخطر فروپاشی است و در نهایت جامعه سالمی نیست آیا اقتدار ملی را افزایش می‌دهد؟ خب منطقاً پاسخ منفی خواهد بود. بنابراین اثرات مثبت افزایش جمعیت موکول به بهبود کیفیت آن است. [۱]

*بحث افزایش فرزندآوری و ازدیاد جمعیت کشور، سیاست راهبردی نظام جمهوری اسلامی است که توسط مقام معظم رهبری نیز مورد اشاره و تأکید قرار گرفت.

اما اصلاح‌طلبان و رسانه‌های آنها همواره و به هر نحوی از انحاء مشغول مخالفت با این سیاست هستند.

آنها جزو موافقین سیاست «۲ تا بچه کافیه» در اواخر دهه ۶۰ و اوایل دهه ۷۰ بودند و برای این موافقت نیز دلایلی غیر از بهانه امروزی «بحران اقتصادی»! داشتند اما امروز هم بر همان موافقت و حتی کمتر از آن! اصرار دارند با این دستاویز که اوضاع اقتصادی کشور در بحران قرار دارد!

بر همین مبنا، منظور مدنی از قسمت دوم سخنان فوق‌الذکر نیز جامعه امروز ایران است با این تلمیح که جامعه ایران در شرایط بحران اقتصادی قرار دارد.

جدای از اینکه استدلال‌های اصلاح‌طلبان برای رد کردن ازدیاد جمعیت کشور در دهه ۷۰ و امروز متفاوت است اما باید دانست که بر خلاف گفته‌های مدنی، جامعه ایران به هیچ‌وجه در شرایط بحران اقتصادی قرار ندارد.

و نه تنها در این شرایط نیست بلکه پیشرفت‌های کشور در عرصه‌های کلان، موجب آن شده که ایران به نیروهای کار بیشتری در عرصه‌های می‌دانی و خدماتی و صنعتی نیاز داشته باشد که اگر جمعیت کشور به حد کفایت و لزوم نباشد؛ اقتصاد ایران که هم‌اکنون در جایگاه هجدهم جهان قرار دارد؛ مجبور به «واردات نیروی کار» نیز خواهد شد.

کما اینکه وزیر کار سابق بارها و بارها از عدم قبول شغل‌های خدماتی و می‌دانی از سوی کارجویان ایرانی در مقیاس بالا خبر داد و یکی از اقتصاددان‌های کشور نیز چندی قبل اعلام کرد که اقتصاد ایران ۳۰ میلیون کمبود نیروی کار دارد .[۲]

از طرف دیگر، هیچ عقلانیت و هیچ حاکمیتی نمی‌پذیرد که امنیت مردم و سرزمین خود را به بهانه برخی مشکلات به خطر بیاندازد.

به دیگر سخن اینکه تناسب جمعیت با خاک کشور و رعایت تراکم سرزمینی یکی از ارکان امنیت در هر کشوری است و در صورت اخلال در آن، کشور در معرض آسیب‌پذیری عمده قرار می‌گیرد.

همین حقیقت ساده به روشنی می‌تواند نشان دهد که چرا استدلال اصلاح‌طلبان در ردّ سیاست فرزندآوری یک استدلال صحیح و قوی نیست.

***

حرف آخر بهزاد نبوی برای فتنه آینده

«بهزاد نبوی»، فعال اصلاح‌طلب، از دستگیرشدگان فتنه ۸۸ و از عاملان وضع موجود، به تازگی در بخشی از یک مصاحبه با ایسنا با بیان اینکه مردم نه تنها انتقاد بلکه اعترض‌های تند نسبت به نظام دارند، گفته است:

«مردم باید توجه داشته باشند که در کشور ما اگر همه اعتراض به سمت دولت برود، بعضاً دادن آدرس اشتباه است!»

او همچنین اظهار می‌کند: خوشبختانه مردم این مسائل را می‌فهمند مثلاً متوجه هستند که چه میزان از گرانی‌ها به عملکرد دولت مربوط است.

نبوی درباره مفهوم اشاره شده همچنین گفته است:

البته در کشورهایی مثل فرانسه، دولت‌ها هم تمام مسئولیت‌ها را دارند و هم تمام اختیارات را. مردم هم هر فریادی دارند سر دولت می‌کشند و می‌دانند نتیجه اعتراضات این است که در انتخابات بعدی ممکن است اعتراضات نتیجه دهد و دولت مستقر جای خود را به دولت دیگری بدهد. در چنین جوامعی مردم دنبال براندازی نظام نیستند. ناآرامی‌ها هم اگر تند و خشن شود نه با هدف سرنگونی نظام بلکه نهایتاً با هدف تغییر دولت است. البته با تغییر سیاست‌ها، اعتراضات فروکش می‌کند همانطور که مکرون با وعده‌هایی که به جلیقه‌زردها داد، توانست تا حدودی ناآرامی‌ها را کم کند.

او در بخش دیگری از صحبت‌های خود نیز اظهار می‌کند: در حال حاضرعمده‌ترین بی‌اعتمادی نسبت به اصولگرایان تندرو است زیرا بالاخره مردم آن‌ها را بیشتر در قدرت سهیم می‌دانند و احساس می‌کنند قدرت آن‌ها بیشتر بوده و بنابراین سهم بیشتری در ایجاد مشکلات دارند. [۳]

*متأسفانه آقای نبوی با اینکه در کبَر سنی هم هستند اما در راه ایجاد «فتنه اقتصادی» به مردم نمی‌گویند که تمام تقصیر «گرانی» و مشکلات موجود در وهله اول متوجه خودشان است که دولت فعلی را تبلیغ و تَکرار کردند و سپس بر گردن دولت آقای روحانی.

در واقع این افراد همانطور که با وعده ارزانی و رفع تحریم‌ها و چرخیدن چرخ زندگی مردم، رأی ستاندند و صاحب قدرت شدند اکنون نیز طبیعیست که مسئول گرانی‌های موجود باشند. چه اگر مسئولیتی در قِبال گرانی‌ها و مشکلات اقتصادی مردم ندارند پس چرا در سال‌های ۹۲ و ۹۶ وعده ارزانی و رفع تحریم‌ها را دادند؟!

غیر از این گزاره عقلانی، صحبت‌های اخیر وزیر مستعفی بهداشت نیز بایستی مد نظر افکار عمومی باشد که به تازگی از عامدانه بودن برخی کم‌کاری‌ها در دولت فعلی برای شعله‌ور شدن اعتراضات مردم سخن گفت.

ما متأسفیم که بگوییم منظور بهزاد نبوی از عبارت «چه میزان از گرانی‌ها به عملکرد دولت مربوط است» القای این معنیست که رهبری و نهادهای دیگر نظام مسبب‌الاسباب وضع موجود کشور است!

و این در حالیست که نبوی مثلاً پاسخ نمی‌دهد وقتی دولت و شورای شهر که هر دو متعلق به اصلاح‌طلبان هستند و هر دو با رأی مکفی مردم به صدارت رسیده‌اند اما در «نظارت بر قیمت‌ها» کم‌کاری عمدی می‌کنند و یا به دنبال پولی کردن تونل‌های تهران هستند؛ این مسئله دقیقاً چه ربط و ارتباطی با مدیریت ارشد کشور دارد؟!

برخی محافل تحلیلی در بیانی با تیتر «فتنه اقتصادی» معتقدند چهره‌های ستادی جریان سیاسی خاص به این تحلیل رسیده‌اند که سیاه‌نمایی‌های آنها از وضعیت کشور به بار نشسته و جامعه به گفته حجاریان در شرایط «عام‌البلوی» قرار گرفته است.

آنها از همین رو قصد دارند با نشستن بر موج اعتراضات و خیابانی کردن این رخداد، انگشت اشاره را به سمت اصل نظام دراز کرده و به مردم القا کنند که مسبب وضع موجود نه خاتمی و مدیریت ناکارآمد اصلاح‌طلبان که نظام اسلامی است.

(کما اینکه در اغتشاشات دیماه ۹۶ نیز همین کار را کردند و صدای ناروای شعار علیه اصل نظام از قاطبه متجمعین دیماه ۹۶ شنیده شد)

چپ‌های ستادی، در این زمینه وعده اغتشاش مردم، پیش‌لرزه بودن اغتشاشات دیماه ۹۶ و رویارویی مردم و نیروهای امنیتی در انتخابات‌های آینده را نیز داده‌اند.

***

"انحلال خبرگان"؛ پیشنهاد مرعشی برای یک تشکیل یک مجلس جدید!

«حسین مرعشی»، فعال سیاسی اصلاح‌طلب و از عاملان وضع موجود که زمانی روحانی را حکیم معرفی کرده بود، به تازگی در بخشی از یک مصاحبه با خبرگزاری دولتی ایرنا مدعی وجود نقص در فرایند قانونگذاری کشور شده و با بیان اینکه «باید به تشکیل مجلس دوم» فکر کنیم، گفته است:

«مجلس دوم می‌تواند تحت عنوان "مجلس نخبگان" یا "مجلس سنا" و از ادغام و ترکیب مجلس خبرگان رهبری، مجمع تشخیص مصلحت نظام و برخی نهادهای دیگری که قانونگذاری می‌کنند، تشکیل شود که انتخابات آن می‌تواند استانی برگزار شود. »[۴]

*تئوری مرعشی برای انحلال نهادهای کلان نظام در حالیستکه به نظر می‌رسد او نسبت به حکم عقلانی «تفکیک قوا» برای «تفکیک وظایف» دچار تجاهل‌العارف شده است.

خاصّه اینکه یک نگاه ساده به وظایف و فلسفه وجودی نهادهایی مثل مجمع تشخیص مصلحت نظام، مجلس خبرگان و … نشان می‌دهد که هریک از این نهادها بدون دخالت در کار دیگری مشغول انجام وظایف ذاتی خویش است.

وظایفی که البته نهاد دیگر هرگز یارای انجام آن‌را ندارد.

مسئله جالب‌تر اینست که گویا مسئله انحلال مجمع تشخیص به هر دلیلی در ایام حیات مرحوم هاشمی (رئیس سابق مجمع) به ذهن مرعشی خطور نکرده است!

مرعشی قبل از این هم در پیشنهادی برای حل مشکلات اقتصادی کشور، از این گفته بود که با «رفع حصر» می‌توان مشکلات را حل کرد .[۵]

در همین حال برخی تحلیل‌ها از این می‌گویند که صحبت‌های مرعشی در راستای طراحی جدید ستاد جریان سیاسی خاص مبنی بر القای دموکراتیزه نبودن ساختارهای نظام است.

طراحی تازه‌ای که قصد دارد با ژست حمایت از نقش مردم؛ این‌طور القا کند که «رأی» رافع وظایف حاکمیتی است و با این پروژه به سمت هدفی حرکت کند که حجاریان با محتوای «پررنگ شدن شکاف‌های منجر به درگیری در انتخابات آینده »[۵] از آن یاد می‌کند...

***

۱_ https://etemadonline.com/content/259337

2_ mshrgh.ir/919813

3_ https://www.isna.ir/news/97102413031/

4_ http://www.irna.ir/fa/News/83171170

5_ mshrgh.ir/868531

6_ mshrgh.ir/916832

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

نظرات

  • انتشار یافته: 74
  • در انتظار بررسی: 0
  • غیر قابل انتشار: 38
  • سید GB ۰۷:۴۲ - ۱۳۹۷/۱۰/۲۶
    اولاً اصلاح طلبان همگی تهوع آورند از صدر تاذیلشان و این یک اصل خدشه ناپذیر است! ثانیاً مرعشی باز هم وضو نگرفته به میان جماعت پرید! آخر مرد حسابی تو ابتدا صلاحیت اظهارنظرهایت، که همه مسائل کشور از حقوق کارگران تا صنعت هسته ای تا اداره آستان قدس و تا .......... را شامل می گردد، را از لحاظ تحصیلاتت ثابت بکن، بعداً به اندازه کل نمایندگان یک مجلس شورا نظر بده!!
    • روزبه IR ۰۹:۵۸ - ۱۳۹۷/۱۰/۲۶
      دقیقا درست گفته اقای نبوی، بایستی موضوع عملکرد دولت در امور اقتصادی کاملا شفاف سازی بشه، تو یه قلم عملکرد دولت با ارز جهانگیری چند میلیارد دلار از بیت المال به جیب دلالهای وارداتی رفت، مردم اتفاقا خوب دارن تشخیص میدن اقای نبوی عملکردهای نهادهای غیر دولتی و دولتی رو،مثلا همین ایران خودرو تحت اختیار دولت نمونه خوبی هست،مسله پرداخت ارز به موضوع سلامت مردم که وزیر بهداشت علنی کرد،فساد بانکهای تحت نظارت دولت،عملکرد،واگذاری کارخانجات و صنایع با قیمتهای یامفت به نزدیکان جریانات منتصب به جریان نبویها که کاملا اظهر من الشمس هست،دولت تو فقط یه مورد پیش فروش خودرو به ملت پدر مردم رو دراورده کارشکنی در واردات گوشت برای ملت،مدیران و وزرای دوتابعیتی با ثروتهای نجومی و... اقای نبوی و دوستان اتفاقا بایستی به ملت جواب بدن نه اینکه با بگم بگم بخوان نعل وارونه بزنن،مشرق با دعوت از کارشناسان اقتصادی و سیاسی دقیقا بررسی بشه عملکرد اقتصادی دولت رو تو تموم بخشها تا این جریان طلبکار رو پاسخگو کنن
    • بهداد IR ۱۱:۱۶ - ۱۳۹۷/۱۰/۲۶
      افتضاح طلبان هیچ موقع از تاریخ گذشتشون درس نمیگیرن نمیدونم چرا به این تفکر اجازه فعالیت داده میشه خب وقتی هدف اصلی این قماش فتنه و ذلت و سر خم کردن دربرابر دشمنان است چرا اجازه فعالیت میدن بهشون چی میخواین ثابت بشه دیگه از این افتضاح طلبان که هرچه گندی هست در طول تاریخ خودش به مملکت زده من نمیدونم چی رو میخوان اصلاح کنن که گذاشتن اصلاح طلبان بابا به ما که ثابت شده اینها همون منافقین وحزب توده و وطن فروشانی هستن که اگه اونها نباشن ولی همون تفکر اونها رو در سر دارند که به این اسم حزب درست کردند و گاه گاهی رنگ لعاب حزب الهی توی رفتار و حرفهاشون هست جمع کنید اینها رو بابا
    • فرهاد IR ۱۱:۲۵ - ۱۳۹۷/۱۰/۲۶
      خدایا خودت اخر عاقبت این انقلاب رو خم به خیر کن الان که رهبری در قید حیات هستن اینها هنوز جولان میدهند اگه خدای نکرده رهبری نباشه اون موقع چه خاکی باید بر سر ریخت خدایا از عمر ما بردار به این سید علی خامنه ایی بده باعث بانی اشوبها و درگیریها همینها هستن نمیدونم مماشات تا چه حد دیگه یعنی باید فتنه های مختلف بشه به وسیله اینها تا مردم اینها رو بشناسند یعنی هنوز نشناختن
    • IR ۱۱:۲۹ - ۱۳۹۷/۱۰/۲۶
      کما اینکه وزیر کار سابق بارها و بارها از عدم قبول شغل‌های خدماتی و می‌دانی از سوی کارجویان ایرانی در مقیاس بالا خبر داد و یکی از اقتصاددان‌های کشور نیز چندی قبل اعلام کرد که اقتصاد ایران ۳۰ میلیون کمبود نیروی داریم ، لعنت خدا برشما لعنت خدا بر شما لعنت خدا برشما که دروغگو دشمن خداست ،اگر دین ندارید لااقل آزادمرد باشید و شرف داشته باشید
    • 123 IR ۱۲:۲۹ - ۱۳۹۷/۱۰/۲۶
      138 1
      وقتی پرونده انفجار ریاست جمهوری 40 ساله خاک بخوره معلومه که این آقا هم ابوعطا خواهد خواند
    • IR ۱۳:۵۰ - ۱۳۹۷/۱۰/۲۶
      9 3
      یعنی خریت لشکر تبلت به دست منافقین مثال زدنیه البته به حلال بودن نونشون اعتقاد ندارن که اینطور نخونده به کامنت روزبه مثبت دادن
    • نسیم IR ۱۴:۱۲ - ۱۳۹۷/۱۰/۲۶
      13 3
      جاسوسها از توی همینها در میاد بابا ولی نمیدونم چرا باز بهشون اعتماد میشه و یه عده نظر مثبت دارند
    • IR ۰۳:۴۶ - ۱۳۹۷/۱۰/۲۷
      1 1
      بایستی یک مجلس در کویر لوت ترتیب داد تا هرجه خائن و اصلاح طلب هست در آنجا جمع کرد و هر جه دلشان میخواهد برای خودشان تصویب کنند تا جامعه از شرشان در امان باشند
  • IR ۰۷:۴۷ - ۱۳۹۷/۱۰/۲۶
    البته خیانت این خائنین برای همه مشخصه سوال اینجاست که چرا در برابر خیانتشون مماشات میشه
    • بهداد IR ۱۴:۰۹ - ۱۳۹۷/۱۰/۲۶
      10 1
      ما که همین رو گفتیم منتها کلی گفتیم
  • مردم بیچاره ایران IR ۰۸:۱۳ - ۱۳۹۷/۱۰/۲۶
    کی به آمریکایی ها روش تحریم ایران را یاد میداد؟ کی اینجا آشوب کرد تا اون ور بتونن قطعنامه علیه ایران تصویب کنند؟ کی روشهای دور زدن تحریم را لو داد؟ چه کسانی الکی دلار را بالا بردند؟ کی به بانک مرکزی دستور داد سکه ها و دلارها را توی بازار بریزد؟ و به کسی هم نگویندکه دلارها را به کی دادند؟ کی این کارها را برای فشار آوردن به مردم و نظام کرد؟ انشاالله که این کارها با دستور دوستان آمریکایی تون نبوده بعد پررو پررو میان تقصیر مشکلات اقتصادی رو گردن طرف مقابل میندازند. شما راه نون خوردن رو از پررویی طی میکنید
  • IR ۰۸:۱۶ - ۱۳۹۷/۱۰/۲۶
    خدایی این خبرگان لازم بود و همه کشورها هم چیزی شبیه این دارند
  • IR ۰۸:۳۵ - ۱۳۹۷/۱۰/۲۶
    زنده باد فتنه
  • IR ۰۸:۳۵ - ۱۳۹۷/۱۰/۲۶
    لابد رییس مجلس نخبگان هم همین مرغغغغغغشی و امثالهم خواهد بود
    • مادرايراني IR ۱۵:۲۵ - ۱۳۹۷/۱۰/۲۶
      7 2
      لعنت خدا به خدانشناسان طالب قدرت وثروت لعنت بر كوران حق ناشناس بميريد از داغ دلتان حق راخدا پشتيبان است ومي ايد
  • IR ۰۸:۳۶ - ۱۳۹۷/۱۰/۲۶
    این یارو مرعشی 2 ریال خرد نداره
  • هاشم IR ۰۸:۳۶ - ۱۳۹۷/۱۰/۲۶
    بهترین دشمنی دفاع بد می باشد جناب نویسنده خیلی بد و کلی دفاع کردی هر کس این تیتر را مطالعه کند خدایی ذهنش دچار اختلال می شود
    • ایمان IR ۱۱:۳۱ - ۱۳۹۷/۱۰/۲۶
      97 13
      آفرین
  • ناشناس IR ۰۸:۴۵ - ۱۳۹۷/۱۰/۲۶
    اصلاح طلب تهوع اور . الحمدلله مردم ما انقدر هوشیار هستند که هرگونه فتنه ای را قبل از وقوع در نطفه خفه خواهند کردوچشم دشمنان را کور میکنند.
  • عبدالله IR ۰۸:۴۷ - ۱۳۹۷/۱۰/۲۶
    خداوند شر مرعشی را از سر کشور و خصوصا" استان کرمان کم کند( ان شاالله ) . اخیرا" داماد ایشان (اقای دهقان) معاون استاندار کرمان شد. این خاندان دست از سر مردم برنمی دارند
  • علی IR ۰۹:۱۱ - ۱۳۹۷/۱۰/۲۶
    خدایا دشمنان تو و دینت از همه سو به نظام ما حمله کرده اند خدایا شرشان را به خودشان برگردان
  • AE ۰۹:۱۳ - ۱۳۹۷/۱۰/۲۶
    وقتی جرات ندارین نظرات مردم را در این وبللگتون منعکس کنین بنظرم جمع کنین بهتره
  • US ۰۹:۱۳ - ۱۳۹۷/۱۰/۲۶
    185 7
    باجمله اصلاح طلبان تهوع آورند دوستان مشرق استدلال قوی برای سخنان آن کارشناس جمعیتی آوردند اینهم نوعی استدلال است
  • علی IR ۰۹:۱۶ - ۱۳۹۷/۱۰/۲۶
    آقای نبوی سخنرانیهای قبل ازانتخابات ریاست جمهوری دوردوم آقای روحانی یادتان است می گفتی رفع تحریمها و ارزانی بسته به انتخاب آقای روحانی است دفاع تمام قد از تسلیم و مذاکره می کردی و امثال تو وهم قطارانت . چرا امروز مجلس خبرگان ودیگران را می کوبید اگر آنها وشورای نگهبان نبودند شما وامثالتان امروز نبودید زندگی خودرا مدیون رهبر ونظرات ایشان هستید ما هرچه سرمان آمده از بنی صدر/رجبی/ عبدی/سروش و سایرین شما به قول خودتان نخ بگان برسرمان آمده است . نبود عالیجنابان مزید منت است.!!
  • هامون IR ۰۹:۱۷ - ۱۳۹۷/۱۰/۲۶
    این اصلاح طلبان بقدری ساده اندیش بودند که لبخند الکی امریکا و اروپا اعتماد نمودند و به مردم وعده و عید زیاد دادند و حالا مثل ...... توی گل خودساخته شان ماندند . تقصیر را گردن این ان میاندازند
  • قاسم IR ۰۹:۱۹ - ۱۳۹۷/۱۰/۲۶
    بانظرهاشم موافقم این تحلیلها برای دلخوش کردن خودتان ارزش دارد هنوزهم غافلیداگرنتوانیم باقاطبه ملت ارتباط برقرارکنیم تاابدبه همین اصلاح طلبان میبازیم وروزبه روزارزشهای این انقلاب بیشتر رنگ میبازن شایدسایت شمانفوذی جریان لیبرال باشه شاید؟؟؟؟!!!!!!
  • طاها IR ۰۹:۱۹ - ۱۳۹۷/۱۰/۲۶
    این آقای مرعشی و میری و دار و دسته سابق دانشگاه آزاد کم مانده بود که خیلی چیز های کشور را بنام خودشان بکنند
  • مردم IR ۰۹:۲۹ - ۱۳۹۷/۱۰/۲۶
    بی شرف که میگین همین ها هستند!!!!؟؟؟؟
  • fd IR ۰۹:۳۲ - ۱۳۹۷/۱۰/۲۶
    مرعشی درست میگه.کارش درسته
  • اسکندر IR ۰۹:۳۳ - ۱۳۹۷/۱۰/۲۶
    آقای نبوی کار گزاران دولت آقای روحانی در طول شش سال گذشته آبدارچی های ادارات کوچک را هم عوض کرده اند و حتی به امر امثال شما سمن ها را هم تصرف کرده اند بنابر این توجیهی بر سوء مدیریت شما ها وجود ندارد
  • IR ۰۹:۴۳ - ۱۳۹۷/۱۰/۲۶
    باباجون کل نظام جمهوری اسلامی رابدهید دست اصلاح طلبان البته منظورم نقشه ایران است،من نمیدانم این نبوی که عین مرده ماحرک است وشکل صورت ان ازبس عمرکرده وحشتناک شده چرا حرفهایی میزند که قیافه اورا وحشتناکترجلوه میدهد؟
  • هادی IR ۰۹:۵۰ - ۱۳۹۷/۱۰/۲۶
    مطالبتان را خدائی نخواندم فقط تیتر را دیدم به والله به والله به والله فتنه ای در کار نیست سیاست نظام بخور بخور است
    • IR ۱۱:۰۸ - ۱۳۹۷/۱۰/۲۶
      7 190
      خب چون مطلب را نخواندی دچار فکری هستی.
    • ضد صهیونیسم IR ۱۱:۴۵ - ۱۳۹۷/۱۰/۲۶
      8 195
      بنده خدا اگر نمی دونی بدون قسم جلاله ی دروغی که خوردی کفاره داره چرا انقدر راحت دینتو میفروشی؟
  • IR ۰۹:۵۱ - ۱۳۹۷/۱۰/۲۶
    10 18
    خدا رو شکر که این اصولگرایان تهوع آور در وضعیت کنونی هیچ نقشی ندارند و مقصر اصلی این اصلاح طلبها هستند .
    • ناشناس IR ۱۰:۲۲ - ۱۳۹۷/۱۰/۲۶
      8 1
      یکی به نعل یکی به میخ
  • ایرانی IR ۰۹:۵۱ - ۱۳۹۷/۱۰/۲۶
    7 4
    متاسفم برای کسانی که ادعای انقلابی و مردمی دارند اما فقط با توهین وتهدید می خواهند خود را اثبات کنند ..هر اعتراضی که سیاسی وامنیتی نیست ..مردم در ابتدایی ترین نیازهایشا ن مانده اند چرا نمی خواهیدصدای خردشدن مردم را بشنوید
    • IR ۱۱:۴۹ - ۱۳۹۷/۱۰/۲۶
      12 2
      جالبه که شما صدای اون غلتک اصلاحاتی رو که در حال خرد کردن مردمه نمیشنوی، به طرز حقیرانه ای مداوما میزنید به اون راه و از اساس علت رو بی خیال میشید
    • IR ۱۳:۲۶ - ۱۳۹۷/۱۰/۲۶
      13 1
      مردم در ابتدایی ترین نیازهایشان مانده اند که اینهمه رستوران و برند خارجی در کشور باز شده و هنوز هم کم است؟ مردم در نیازهایشان مانده اند که فروش اینترنتی خودرو در چند ثانیه تمام می شود؟ و چطور مردم در نیازهای اولیه شان مانده اند در حالی که ایران در بحث نان، سوخت و مالیات "ارزان ترین" کشور جهان است. مشکل داریم ولی بحران نه.
  • م IR ۰۹:۵۲ - ۱۳۹۷/۱۰/۲۶
    13 7
    علی لعنت اله علی القوم الظالمین ،ظریفشون میره با کفار نشست وبرخواست میکنه ونیشش تا بنا گوش باز میشه ومیاد تو مجلس با نمایندگان با صدای بلند واخم کنان صحبت میکنه .محمدرسول الله والذین معه اشداء علی الکفار رحماءبینهم
  • مش رضا IR ۰۹:۵۹ - ۱۳۹۷/۱۰/۲۶
    16 2
    خداااااااااااادیگه بسه ....این پیر و پاتالای خنگ قابل هدایت نیستند خودت برشون دار ...ممنون
  • امین IR ۱۰:۰۵ - ۱۳۹۷/۱۰/۲۶
    10 2
    بحران اقتصادی ؟؟ حالتون خوبه ؟با یک سوم شدن ارزش پول ملی ، هفتاد درصد جمعیت زیر خط فقر رفته اونوقت اومدی مزخرفات تحویل میدی؟
    • IR ۱۱:۰۷ - ۱۳۹۷/۱۰/۲۶
      4 7
      یک سوم به نسبت دلاره احمق! قیمت نون و سوخت و مالیات که تغییر نکرده. ضمنا 70 درصد زیر خط فقر رو باید امار رسمی بیاری.
  • IR ۱۰:۰۷ - ۱۳۹۷/۱۰/۲۶
    7 4
    فکر کنم پول خوبی بهت میدن که حرفهای آمریکایی ها از دهان شما خارج میشه انشاله شرتان سر خودت خراب و ببینند این ملت که چقدر پول پرستی
  • IR ۱۰:۲۷ - ۱۳۹۷/۱۰/۲۶
    5 4
    با همین تجاهل و بی عیب دیدن تحلیلت تا آخرش برو. نظم داخلی این نظام با زیر پا گذاشتن قانون آسیب جدی دیده. فکر کن با حفظ همین شرایط میشه منظمش کرد؟ اگر میشه بسم الله. ولی اگر نمیشه تغییر ساختار از درون را شروع کنین تا قبل از اینکه به فلاکت اقتصادی و اعتراضات خیابانی برسیم و بیگانه بخواد برای ما نظم ایجاد کنه. نظام کارآمد و به نفع کشور مطمئناً مورد حمایت مردمه. همیشه هر جمعی از نقطه قوت خودش اسیب می بینه. چون دیگه برای ارتقای آن نقطه قوت کاری نمی کنه و به موضوعات دیگه می پردازه. از نقطه قوت هم صدایی مردم با نظام استفاده ابزاری نکنین. استفاده درست کنین تا فضل خدا هم شامل حال ملت و نظام بشه. موفق باشین.
    • IR ۱۳:۲۴ - ۱۳۹۷/۱۰/۲۶
      3 1
      مشکل تو اینه که در یه تصور اشتباه و تحت تاثیر القائات امثال همین نبوی، فکر می کنی کشور در شرایط بحرانیه. در حالی که نیست.
  • محمد IR ۱۰:۳۲ - ۱۳۹۷/۱۰/۲۶
    9 1
    تا وقتی شماها ایران رو فقط. تهران میدونید همین آش خواهد بود وهمین کاسه.مثلا شما آمدی نبوی رو محکوم کنی دم از شورای شهر تهران زدی وروحانی واز طرفی گفتی منظور نبوی رهبر واطرافیان رهبرند .چرا در جایی که به کسی جواب میدید سریع رهبر رو وارد معرکه میکنید .چرا نمیخواهید بدانید که رهبر متعلق به کل کشور ونظام است نه فقط رهبر طیف خاص همانطور که بارها امام خامنه ای خود اعلام کرده ایشان از همه دولتها با هر گرایشی حمایت میکنند حتی از مخالفان خود بارها خواسته اند بخاطر ایران پای صندوقهای رای بیایند وملت هم شخص رهبر را دوست دارند وآمده اند ورای هم داده اند .پس لطفا پای رهبر را به حذب بازیهایتان باز نکنید واز اسم این عالیقدر سو استفاده نفرمایید
  • بهزاد IR ۱۰:۴۰ - ۱۳۹۷/۱۰/۲۶
    6 3
    اینهایی که علیه اسلام وعلیه دین و.علیه ولایت وعلیه شورای نگهبان تلاش میکنند وبدگویی میکنند یک دسته شان در راس اینهایی هستند که خود را اصلاح طلب مینامند در حالیکه افساد طلبند وفتنه گری میکنند این فرد هم یک فتنه گر به تمام معناست
  • IR ۱۰:۴۳ - ۱۳۹۷/۱۰/۲۶
    5 6
    فامیلهای رفسنجانی وارث کوروش وتاج وتختن.
    • IR ۱۲:۴۷ - ۱۳۹۷/۱۰/۲۶
      1 2
      بابا اسم اجداد تیرتاجی ها رو روی این اجناس بنجل نگذارید و شخصیت خاندان ما را پایین نیاورید!
  • DE ۱۰:۴۶ - ۱۳۹۷/۱۰/۲۶
    8 2
    انچه به نظر میرسه اینه اقای مرعشی با این تئوری میخواهند یک دسته کنترل ها حذف بشه تا بدون مزاحم هرکاری دوست داشتن بکنند.
  • رضا DE ۱۰:۵۵ - ۱۳۹۷/۱۰/۲۶
    8 5
    اگه سال 88اعدامشان کرده بودنشد دیگه هیچ کدامشان جرات نداشتن این غلطارابکنند رافت اسلامی برای یک عدهای جواب نمیده
  • CA ۱۱:۰۲ - ۱۳۹۷/۱۰/۲۶
    9 0
    نشخوار فتنه مشکلات را حل نکرده و نخواهد کرد. سرکوب فتنه بقول دولت مخوف سایه، بعد از ده سال عامل اصلی اختلاسهای هزاران میلیاردی از سپرده های مردم و صندوقها بازنشستگی و قاچاق افسار گسیخته منسوجات و خودروهای لوکس و حتی دارو بداخل کشور شده است. حالا کاری به قاچاق دام، بنزین و مواد غذایی سازمان یافته به خارج از کشور نداریم که تحقیقا تحت نظر مرزبانان کشور و گمرکات انجام می شود.
  • 114 IR ۱۱:۰۵ - ۱۳۹۷/۱۰/۲۶
    10 2
    اینها سران اصلاحات و فتنه گران تابلو دار، محاسنشان را در راه ضدیت با اسلام و انقلاب سفید کرده و فرتوت و بی رمق شده اند. انتظاری جز گفتن این چرنذیات از آنها نمی رود. امام حسن مظلوم و بزگوار و امام حسین غریب و تنها (سلام الله علیهما) از دست همین منافقین بدتر از کفار در زمان خود ضربه خوردند.
  • مهدی IR ۱۱:۳۹ - ۱۳۹۷/۱۰/۲۶
    5 1
    فقط مردم مردمی که زیربار گرانی ها دارن له میشن همه مقصرن همه حقوق ثابت قیمت کالاها میره بالا پس قدرت خرید میاد پایین امارها را ول کنید مردم دارن حس میکنن امار واقعی را دست ازشعار دادن بردارید کاری کنید نظارت داشته باشید
    • IR ۱۳:۲۲ - ۱۳۹۷/۱۰/۲۶
      1 2
      قدرت خرید طبق آمار بالا رفته. اگه سال 80 با 30 تا حقوق معمولی میشد پیکان خرید الان با 18 تا حقوق معمولی میشه پراید خرید.
  • IR ۱۲:۳۹ - ۱۳۹۷/۱۰/۲۶
    4 1
    توی کل تاریخ با عوض شدن ساختار هیچوقت مشکلی حل نشده، اما با عوض شدن مدیریت کشور و نشستن امیرکبیر بر کشور، در عرض یک مدت چند ساله ره صد ساله رو اون کشور طی کرده! اینجا میگیم امیرکبیر، آلمان ها میگن بیسمارک و ...! روحانی می تونه انگشت کوچیکه امیرکبیر بشه؟
  • شیرازی IR ۱۲:۴۳ - ۱۳۹۷/۱۰/۲۶
    2 2
    ما نمی خواهیم طاغوت بازگردد! نبوی عقل ندارد بفهمد مردم برای برپایی حکومت مهدی(ع) و ناامیدی از بت عقل و علم و تدبیر و توان انسان و دوری از شرک بت انسانی و طاغوت(دستور صریح پیامبر اکرم(ع) انقلاب کردند؟
  • IR ۱۲:۴۵ - ۱۳۹۷/۱۰/۲۶
    7 2
    مقصر مافیای اصلاح طلبان و دلالان هستند که بر تمام اقتصاد کشور چنبره انداخته اند و وارداتی اش کرده اند و اجازه نمی دهند قیمت کالاها و دلار پایین بیاید!
  • IR ۱۲:۵۱ - ۱۳۹۷/۱۰/۲۶
    9 2
    اصلاحطلبان باعث و بانی وضع موجود بوده و تا توانسته اند از بیت المال بردند وخوردند نظام باید هر چه سریعتر از باب خیانت در امانت صرفا در حوزه اقتصادی آنان را محاکمه علنی نموده و دل ملت را شاد نماید..
  • IR ۱۳:۰۷ - ۱۳۹۷/۱۰/۲۶
    0 2
    مشرق با این مقالاتت ما بیشتر اضطراب میگیریم که بیشتر فقیرتر بشیم
  • IR ۱۳:۲۹ - ۱۳۹۷/۱۰/۲۶
    5 0
    دوباره ماره از لانه هایشان خارج شدند نفاق و فتنه در سراسر گفته هایشان پیدا ست و با آدرس غلط به جامعه بدنبال فرار از عملکرددولت فشلی است که خود سرکار آوردند . باید مراقب بود فتنه گر ها خیال های خامی در سر دارند
  • سید رضا IR ۱۳:۵۳ - ۱۳۹۷/۱۰/۲۶
    4 2
    افسادطلبان متعفن !!
  • IR ۱۴:۰۲ - ۱۳۹۷/۱۰/۲۶
    4 0
    اگر مردم مشکل اقتصادی دارند مسئول مستقیم آن دولتهایی هستند که در این کشور سر کار میآیند ونه هیچ کس دیگر
  • ضدفتنه ۱۴:۰۴ - ۱۳۹۷/۱۰/۲۶
    0 1
    این فتنه گرها را اینقدر بزرگ نکنید. اینها دیگر ازصحنه جامعه و اداره کشور حذف شده اند! تمام فتنه هایی که درست شده یک پای این چریک پیر در ان دیده می شود.
  • IR ۱۴:۰۹ - ۱۳۹۷/۱۰/۲۶
    3 1
    نبوی همون کسی که کارخانه های ایرانی مثل کفش ملی رو به خاک سیاه نشوند
  • IR ۱۴:۱۵ - ۱۳۹۷/۱۰/۲۶
    7 1
    اصلاح طلبان به هر در میزنند تا مردم رابه خیابان بریزند وبا کار شکنی دولتی ها ظلم به مردم می کنند ونوکری خودشان را به امریکا ثابت کنند هم بیت المال را غارت میکنند هم بر علیه ملت اقدام میکنند و فکر میکنن مردم خواب هستند خدا یا به سزای خیانت شان برسان
  • منتظرالمهدی IR ۲۳:۲۴ - ۱۳۹۷/۱۰/۲۶
    0 0
    خدایا بحق خون بناحق ریخته حسین ابن علی و اشکها و غم های دل زینب با ظهور قایم ال محمد ص ما را از شر این پس مانده های شیطان خیث انگلیس (جماعت خیانت کار اصلاح طلب واصول گرای نان به نرخ روز خور دجال راحت کن ) نجات بده .خدایا تو صابر مطلقی و ما بنده ی ضعیف بفریاد رس امین
  • محسن IR ۲۳:۳۶ - ۱۳۹۷/۱۰/۲۶
    0 0
    امیدوارم در فتنه بعدی ریشتون رو بکنن هم چپ هم راست هم معتدل هم دلواپس هم شقی هم غربی . به اسم اسلام جوونی مارو نابود کردید خدا به طفل توی گهوارتون رحم نکنه انشاالله
  • IR ۰۰:۴۶ - ۱۳۹۷/۱۰/۲۷
    1 0
    اصلاح طلبان همان منافقین دگر دیسی شده اند
  • محمود IR ۰۸:۲۷ - ۱۳۹۷/۱۰/۲۷
    0 0
    سلام--- بهزاد نبوی ملعون تاریخ مصرف گذشته ای است که می خواهد مورد توجه بیگانگان قرار گیرد
  • ناشناس IR ۱۲:۲۸ - ۱۳۹۷/۱۰/۲۷
    1 0
    به تظرم اینها از امدن احمدی نزاد احساس خطر کردن دنبال درگیر جدید هستند اشخاصی مثل نبوی ومرعشی یا تا هستند تعغیراتی در قوانین انتخابات بدهند مردم هوشیار هستند
  • علا IR ۱۶:۳۰ - ۱۳۹۷/۱۰/۲۸
    0 0
    اصلاح طلبان منافقین مدرنند.بهزادنبوی ومرعشی مزدوران شاه آمریکا و....هستن حرفشان رااصلا نزنید

این مطالب را از دست ندهید....

فیلم برگزیده

برگزیده ورزشی

برگزیده عکس