کد خبر 927885
تاریخ انتشار: ۲۳ دی ۱۳۹۷ - ۰۰:۲۵
ابوذر گوهری

هرچند وزیر خارجه آمریکا تلاش می‌کند سیاست دولت ترامپ را متفاوت از گذشته نشان دهد اما در عمل آنچه در دو سال گذشته رخ‌داده دنباله سیاست‌های اوباماست و تحول ماهوی در آن شکل نگرفته است.

به گزارش مشرق، دکتر ابوذر گوهری کارشناس مسائل بین الملل در کانال رهیافت آمریکا نوشت:

سخنرانی پامپئو در دانشگاه آمریکایی قاهره، ژستی سیاسی و بیانیه‌ای در مخالفت با سیاست‌های اوباما در خاورمیانه بود. وی که تلاش می‌کند تور خاورمیانه‌ای خود را تاریخی و اثرگذار جلوه دهد در این سخنرانی، انفعال و عدم درک درست آمریکای اوباما از تحولات انقلابی خاورمیانه را به‌شدت موردنقد قرار داد و آن را عامل بسیاری از مشکلات این منطقه می‌داند.

به عقیده وزیر خارجه آمریکا، عدم درک صحیح از نقش ایدئولوژی در شکل‌گیری "تروریسم اسلامی" و عدم‌حمایت از متحدان آمریکا در دوران اوباما سبب شد تحولات انقلابی منطقه منافع آمریکا و متحدانش را به خطر اندازد.

بیشتر بخوانید:

آرایش جدید دمکرات‌ها برای مقابله با ترامپ

جمهوری‌خواهان ضدایرانی‌ترند یا دموکرات‌ها؟

وی صراحتاً عقب‌نشینی آمریکا از منطقه را عامل آشوب می‌داند و آمریکا را نیرویی آزادی‌بخش می‌خواند که رؤیای سلطه بر خاورمیانه را –برخلاف ایران- نداشته است!

پامپئو تلاش کرد مانند گذشته در این سخنرانی نیز ایران را در محور سخنان خود قرار دهد و مقابله با این کشور را هدف اصلی اقدامات آمریکا بداند؛ لذا با تکرار اتهامات گذشته علیه تهران، ائتلاف‌سازی منطقه‌ای جهت مهار ایران را مطرح نماید.

در این راستا اتحاد و حل مشکلات اعراب و اسراییل از یکسو و نزدیکی عراق با کشورهای عربی خلیج‌فارس از سوی دیگر در دستور کار آمریکا قرارگرفته است.

هرچند وزیر خارجه آمریکا تلاش می‌کند سیاست دولت ترامپ را متفاوت از گذشته نشان دهد اما در عمل آنچه در دو سال گذشته رخ‌داده دنباله سیاست‌های اوباماست و تحول ماهوی در آن شکل نگرفته است.

تناقضات متعددی در سخنان مقامات آمریکایی دیده می‌شود که همه نشان از فقدان راهبرد کلان در مورد خاورمیانه دارد و از سوی دیگر این تناقضات نشان می‌دهد اعضای تیم امنیت ملی آمریکا با رئیس‌جمهور نظرات یکسانی نداشته و عدم انسجام در دولت آمریکا نمایان است. به‌عنوان‌مثال وزیر خارجه در حالی عدم ورود اوباما به مسائل خاورمیانه را نقد می‌کند که ترامپ نیز عملاً در حال عقب‌نشینی از سوریه و واگذاری امور به متحدان است.

درحالی‌که مقامات ارشد آمریکا به منطقه سفر می‌کنند تا توجیه‌گر سیاست‌های ترامپ باشند و متحدان را از حمایت واشینگتن مطمئن سازند؛ آنچه در عمل رخ می‌دهد با سیاست اعلامی آن‌ها همخوانی ندارد و منجر به سردرگمی دوستان آمریکا شده است.

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

این مطالب را از دست ندهید....

فیلم برگزیده

برگزیده ورزشی

برگزیده عکس