اگر تیپ ۵ را نمونه ارتقا یافته تیپ ۲ بدانیم، باید گفت تیپ ۶ چیزی است ترکیب شده از تیپ ۵ و تیپ ۴. از ۲۰۶ هاچ‌بک صحبت می‌کنیم، آن هم تیپ ۶ که از اوایل دهه هشتاد تا سال ۱۳۹۱ تولید و ناگهان از مدار خارج شد. تیپ ۵ را چنانچه بهترین هاچ‌بک اقتصادی دنده دستی ایران به خصوص در برند پژو قلمداد کنیم، باید به جرات بگوییم خرید پژو ۲۰۶ تیپ ۶ یعنی خرید بهترین نوع دنده اتومات پژو در ایران. اما حالا احتمالاً برایتان سوال شده چرا این ادعا را مطرح می‌کنیم.

مرز تفاوت ۲۰۶ تیپ ۵ و تیپ ۶ در گیربکس این دو خودرو است. البته همین گیربکس به مرور زمان تغییر کرد. در ابتدای ورود گیربکسی که در تیپ ۴ به کار رفته بود، در تیپ ۶ نیز تعبیه شد که به آن AL4 نیز می‌گفتند اما پس از مدتی مهندسان ایران خودرو به این نتیجه رسیدند مدل تیپ ترونیک به تیپ ۶ بیشتر می‌آید. ۲۰۶ تیپ 6 AL4 در همان سال‌ها هم به تعداد محدودی به بازار آمد اما تیپ ترونیک چهره مرسوم‌تری پیدا کرد. لازم به ذکر است پیش‌تر این گیربکس در خودروهای پورشه و بی ام و استفاده شده بود. خرید پژو ۲۰۶ تیپ ۶ برای خیلی‌هایی که از تعویض دنده به خصوص در روزهای پرترافیک خسته‌اند، موهبت بزرگی است؛ حالا این مزیت را بگذارید کنار آپشنال بودنش از یک سو و قیمت نسبتاً کم آن از سوی دیگر.

البته باید گفت تنها مرز تفاوت تیپ ۵ و ۶ در دستی یا اتوماتیک بودن دنده این دو نیست، به هر حال گیربکس اتوماتیک تیپ ۶ مصرف سوخت آن را هم کمی بالا می‌برد .(۷.۳ در مقابل ۶.۴ لیتر در هر ۱۰۰ کیلومتر) اما از تشابهات این دو باید به نوع سیستم صوتی یعنی بلندگوهای جلو و عقب و کنترل پشت فرمان آن اشاره کرد. همچنین تنظیم سرعت برف‌پاک‌کن با سرعت خودرو، دماسنج روی داشبورد، روشنایی چراغ تا حدود ۳۰ ثانیه پس از خاموشی در محیط‌های تاریک، تهویه اتوماتیک، کمربندهای ایمنی جلو با قابلیت تنظیم ارتفاع، چراغ مه‌شکن عقب و جلو، چراغ نقشه‌خوان و برقی بودن تمامی شیشه‌ها از دیگر امکانات مشترک این دو تیپ است. حالا که از اکثر خوبی‌های تیپ ۶ گفتیم، تنها نقطه ضعف آن را می‌توان صداهایی دانست که هنگام تعویض دنده به اتاق یا همان کابین داخلی وارد می‌شود که چندان هم خوشایند نیست.

حالا اگر در خرید پژو ۲۰۶ تیپ ۶ مصمم هستید، به سایت دیوار رجوع کنید تا از قیمت‌های هر مدل با توجه به سال ساخت و میزان کارکرد سردربیاورید؛ هر چند همانطور که گفتیم این خودرو تنها تا سال ۱۳۹۱ تولید شد.(میزان کارکرد، تاثیر بسزایی در قیمت خودرو دارد، برای اطلاع بیشتر وارد وبلاگ دیوار شوید.)

برای مثال در دیوار ۲۰۶ تیپ ۶ مدل ۱۳۸۸ با ۱۵۵ هزار کیلومتر کارکرد به قیمت ۴۳ میلیون تومان به فروش می‌رسد. فروشنده می‌گوید باتری این خودرو به تازگی تعویض شده و از نوع ۶۲ آمپر است. در آگهی دیگری خرید پژو ۲۰۶ تیپ ۶ که سال ساخت آن به ۱۳۸۷ بازمی‌گردد و ۲۵۰ هزار کیلومتر کارکرد دارد، ۳۴ میلیون تومان قیمت‌گذاری شده است. البته فروشنده ذکر کرده این خودرو دور رنگ شده است اما جلو و عقب آن کاملاً پلمپ شده‌اند.

منبع: ویرلن

این محتوا تبلیغاتی است

این مطالب را از دست ندهید....

فیلم برگزیده

برگزیده ورزشی

برگزیده عکس