پیشنهادات فراکسیون مستقلان درباره بودجه ۹۸

یک کانال تلگرامی در مطلبی به میزان بودجه های اختصاص داده شده به حوزه های علمیه و دانشگاه تهران پرداخت.

به گزارش مشرق، کانال تلگرامی بیداری ملت در مطلبی به مقایسه وضعیت بودجه حوزه‌های علمیه و دانشگاه تهران پرداخته است. بودجه مصوب شورای عالی حوزه‌های علمیه کشور با ۱۲۸۰۰۰ طلبه در سال ۹۷ معادل ۴۴۰ میلیارد تومان بود که برای سال ۹۸ معادل ۳۰۰ میلیارد تومان با شانزده درصد کاهش پیشنهاد شده است.

بودجه هزینه‌ای دانشگاه تهران با ۹۹۴۵ دانشجو در سال ۹۷ معادل ۵۹۶ میلیارد بوده که برای سال ۹۸ معادل ۶۷۹ میلیارد با ۳۲ درصد افزایش پیشنهاد شده است.

هزینه آموزش سالانه یک طلبه در دوره کارشناسی یک میلیون و هفتصد هزار تومان در نظر گرفته شده و برای یک دانشجوی کارشناسی رشته انسانی دانشگاه تهران ده میلیون و هشتصد هزار تومان، یعنی مابه التفاوت آموزش طلبه با دانشجوی دانشگاه تهران در دوره کارشناسی رشته علوم انسانی منفی ۹۱ است.

هزینه آموزش سالانه یک طلبه در دوره ارشد دو میلیون و دویست هزار تومان در نظر گرفته شده و برای دانشجوی ارشد رشته انسانی دانشگاه تهران شانزده میلیون و چهارصد هزار تومان که مابه التفاوت منفی ۱۴۲ است.

هزینه آموزشی سالانه یک طلبه در دوره دکتری دو میلیون و چهار صد هزار تومان در نظر گرفته شده است و برای دانشجوی دکتری انسانی دانشگاه تهران سی و یک میلیون و دویست هزار تومان که مابه التفاوت منفی دویست و هشتاد و هشت می‌باشد.

بدین گونه عدالت بین دو شهروند در حال تحصیل این کشور رعایت شده و از عدالت طلبی معکوس این است که عده‌ای محدود در شبکه‌های اجتماعی به هزینه تحصیلی یک طلبه اعتراض می‌کند!!!

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

نظرات

  • انتشار یافته: 86
  • در انتظار بررسی: 8
  • غیر قابل انتشار: 33
  • IR ۱۹:۴۳ - ۱۳۹۷/۱۰/۲۰
    67 42
    جالبه . چرا سلبریتی ها نظر نمیدن ؟؟؟؟
    • ........... IR ۲۲:۱۸ - ۱۳۹۷/۱۰/۲۰
      خروجی حوزه چیست؟ آیا براستی دینمدارانی مانند حضرات آیات بهجت و بروجردی و امام و .... است یا !!!!!!!!!!!!!
    • IR ۰۰:۱۵ - ۱۳۹۷/۱۰/۲۱
      22 14
      آش نخورده ودهن سوخته..... یک نکته از نویسنده جاموند واون اینکه"معمولا همین بودجه هم به صورت کامل تامین نمیشه"در این چندساله فقط پنجاه درصد بودجه حوزه تامین شد.فقط مینویسن که خودشون بتونن به نوشته های خودشون انتقادکنن(اشنا منظورم بود مشاور دولت).
    • من من IR ۰۱:۰۷ - ۱۳۹۷/۱۰/۲۱
      18 12
      شما ک جرات انتشار نداری! هزینه که برای کی دانشجو میگید! شامل استادای مختلف برای دروس کاملا پژوهشی و هزینه های ساخت ساز اداری اگر نیاز باشه + ده ها مورد دیگه هست! هزینه حوزه علمیه به جزو حقوق کارکنان و هزینه نگهداری و توسعه ساختمانها عملا چرداخت حقوق هست!
    • IR ۰۱:۵۷ - ۱۳۹۷/۱۰/۲۱
      49 48
      خروجه دانشگاه چيست،نكند هر سال در حال تحويل پرفسور حسابى و إينشتين است!؟؟
    • IR ۰۳:۴۹ - ۱۳۹۷/۱۰/۲۱
      7 7
      سلبریتی ها مردند
    • احسان IR ۰۴:۱۱ - ۱۳۹۷/۱۰/۲۱
      21 14
      دانشگاههای مفت خور نفت و مالیات ملت ایران رو باید خصوصی کنن یا تعطیل کنن. چه کسی گفته بنده برای تامین بودجه استاد دانشگاه تهران و فرصت مطالعاتیش باید مالیات بدم؟؟؟!!! خودشان از صنعت تامین بودجه کنند. اینهمه دانشگاه دولتی راه انداختین که چه شود؟؟؟ از جیب ملت دانشجو مفت تحصیل کنه بره غرب به ریش ملت بخنده؟؟؟؟
    • IR ۱۰:۰۲ - ۱۳۹۷/۱۰/۲۱
      33 33
      مردم صدسال بعد از این هم حوزه خواهند رفت .زمان رضا و محمدرضا شاه و ... هم خیلی ها میرفتن. همینها بودند که اسلام و شیعه را هزار سال حفظ کردند . بگذریم از کسانی که بدی میکنند اما خوب هم زیاد است
    • یه لحظه ساکت! IR ۱۰:۴۳ - ۱۳۹۷/۱۰/۲۱
      24 3
      تو نظرات همه دارن به حوزه و دانشگاه میپرن،این متن میخواد بگه چرا وقتی اختلاف بودجه بین دو سیستم این همه زیاده، چرا میزنین تو سره اونی که بودجه کمتری میگیره، چرا میخاین مردمو گول بزنید که ملت ما حواسمون به بودجه هست!
    • US ۱۱:۴۵ - ۱۳۹۷/۱۰/۲۱
      25 22
      ۲۲:۱۸ می پرسی که خروجی حوزه چی بوده !؟ بهتره بدونی این بزرگانی که فرمودی تا زمانی که فوت نکرده بودن مشهور نبودن چون یک عالم ربانی از شهرت فراری هستفقط شما برو به لیست شهدای روحانی مدافع حرم نگاه بنداز و البته که امثال حججی هم تو پای منبر روحانیون تربیت شده بودن نه آموزش و پرورش و دانشگاه ، درضمن برای خروجی حوزه بهتره به آمار بسیار کم خودکشی در ایران و رشد امید به زندگی در ایران نگاه کنید که مطمئنن ناشی از شرایط عالی اقتصادی نبوده بلکه ناشی از کار فرهنگی بوده .
    • US ۱۱:۴۶ - ۱۳۹۷/۱۰/۲۱
      15 14
      ۲۲:۱۸ می پرسی که خروجی حوزه چی بوده !؟ بهتره بدونی این بزرگانی که فرمودی تا زمانی که فوت نکرده بودن مشهور نبودن چون یک عالم ربانی از شهرت فراری هستفقط شما برو به لیست شهدای روحانی مدافع حرم نگاه بنداز و البته که امثال حججی هم تو پای منبر روحانیون تربیت شده بودن نه آموزش و پرورش و دانشگاه ، درضمن برای خروجی حوزه بهتره به آمار بسیار کم خودکشی در ایران و رشد امید به زندگی در ایران نگاه کنید که مطمئنن ناشی از شرایط عالی اقتصادی نبوده بلکه ناشی از کار فرهنگی بوده .
  • برهان IR ۲۰:۱۱ - ۱۳۹۷/۱۰/۲۰
    بعد بالای 50 دانشجویان دانشگاه های تهران برای خدمت به هموطنانشان!!! به خارج از کشور میروند...
  • IR ۲۰:۲۰ - ۱۳۹۷/۱۰/۲۰
    مگر قرار است حوزه دولتی باشد؟
    • IR ۲۲:۱۵ - ۱۳۹۷/۱۰/۲۰
      56 32
      عالی بود این نظر .
    • IR ۰۱:۴۱ - ۱۳۹۷/۱۰/۲۱
      28 39
      چه اشکالی دارد که باشد؟ مگر خروجی حوزه به جامعه خدمت نمیکند؟ فرق دانشگاه و حوزه چیست که دانشجوی کارشناسی فقه و اصول در دانشگاه باید از بودجه دولت ارتزاق کند ولی طلبه فق و اصول در حوزه از این بودجه محروم بشود؟ آیا مکان مهم است یا رشته؟ اگر رشته فقه و اصول لازم است پس هم در حوزه و هم در دانشگاه لازم است و اگر هم لازم نیست پس چرا در دانشگاه تهران هست؟
    • IR ۰۲:۰۴ - ۱۳۹۷/۱۰/۲۱
      36 7
      سینما و ورزش چرا دولتی هستند!؟ اصلا نه تنها حوزه بلکه جاهای زیادی هست که نباید دولتی باشند.
    • US ۱۱:۲۴ - ۱۳۹۷/۱۰/۲۱
      7 10
      حوزه اگه قرار بود دولتی باشه زمان پهلوی از بین می رفت ، ولی وقتی حکومت از حوزه انتظار داره که براش نیرو تربیت کنه و تئوری های حکومتی بده باید هزینه اش رو هم بدهد
  • IR ۲۰:۲۴ - ۱۳۹۷/۱۰/۲۰
    42 59
    بدین گونه عدالت بین دو شهروند در حال تحصیل این کشور رعایت شده و از عدالت طلبی معکوس این است که عده‌ای محدود در شبکه‌های اجتماعی به هزینه تحصیلی یک طلبه اعتراض می‌کند!!!
  • ناشناس IR ۲۰:۳۴ - ۱۳۹۷/۱۰/۲۰
    مگر حوزه علمیه اساسا باید از بودجه دولت ارتزاق کند؟
    • IR ۰۳:۱۸ - ۱۳۹۷/۱۰/۲۱
      29 27
      چرا پول بیت المال (از مقطع ابتدایی تا دانشگاه) برای دانشجویانی که به خارج فرار می کنند و حاضر هویتشان از بین برود ولی دنیاشان آماده باشد، هزینه می شود. آری اگر برای دانشجویی مثل شهید چمران (نابغه به معنای واقعی بود) کوه طلا هم بدهند کم است چون چمران مسلمان واقعی بود و در بزنگاه تکلیف خود را انجام می داد.
  • IR ۲۱:۴۲ - ۱۳۹۷/۱۰/۲۰
    حوزن دولتی نیست انها اول باید به سربازی بروند و برای درس خواندن مثل سایر اقشار جامعه باشند
    • IR ۰۰:۱۳ - ۱۳۹۷/۱۰/۲۱
      26 38
      شما یک سال بیا حوزه متوجه میشی که سربازی یعنی چی...
    • علی IR ۰۱:۳۶ - ۱۳۹۷/۱۰/۲۱
      44 2
      همه طلاب و روحانیون باید سربازی بروند. همه طلبه ها اگر قبل از مقدمات درس شون رو تموم کنند باید به صورت سرباز صفر سربازی بروند و اگر مقدمات را تمام کنند می توانند با امریه سربازی شوند مثل سرباز معلم که تو حوزه میگن سرباز طلبه...
    • ایرانی IR ۰۱:۴۹ - ۱۳۹۷/۱۰/۲۱
      22 5
      سلام. *بودحه دولت برای کنک هزینه طلبه هانیست. *وقتی دولت از حوزه و محصولات فکری اش بهره میبرد،چه ایرادی دارد بودجه برای گسترش و هزینه های جاری و...بدهد؟ *طلاب به سربازی میروند، البته تا وقتی مشغول تحصیل هستند همانند دانشجویان معافیت تحصیلی دارند، برای شرکت در ازمونهای استخدامی و...نیازبه کارت پایان خدمت دارند. *جالب انکه طلاب در زمان طاغوت فقط در یک برهه سربازی اجباری داشتند. و نکته آخر اینکه بودجه برای آموزش همه جای دنیا هست و لارم است باشد، امثال آشنا و روحانی بعد از5سال که قدرت در اختیارشان است بجای فرافکنی، توضیح دهنده وضع معیشت باشند
    • IR ۰۲:۰۲ - ۱۳۹۷/۱۰/۲۱
      13 20
      برای سربازی چهار سال به مناطق محروم اعزام میشوند البته پس از طی کردن آموزش نظامی
    • US ۱۱:۴۱ - ۱۳۹۷/۱۰/۲۱
      22 16
      تو اسرائیل طلاب علوم دینی یهودی از سربازی معاف هستند ، اون وقت یک عده تو ایران همچین مزخرفاتی میگن ولی طلاب معاف از سربازی نیستن تو ایران ، تو جنگ هم بیشترین شهید از میان اصناف از میان صنف روحانیون بود و مطئمن باش جنگ هم بشه این قشر بیشترین حضور رو خواهند داشت بصورت داوطلب و بدون سربازی و اجباری که یک عده وطن پرست افراطی ازش فرار هستن
    • CA ۲۰:۵۸ - ۱۳۹۷/۱۰/۲۲
      2 12
      ناشناس امریکایی مگه روحانیت صنفه ؟ بعد چجوری تعدادشون از شهدای معلم و کارگر و .... بیشتر شده ؟
  • IR ۲۱:۴۳ - ۱۳۹۷/۱۰/۲۰
    71 32
    حوزه از دولت بودجه نباید کسب کند
    • IR ۱۱:۴۹ - ۱۳۹۷/۱۰/۲۱
      26 11
      سینما و کنسرت و فوتبال و ورزش و موسیقی و . . . هم آن وقت نباید از حمایت دولتی برخوردار باشند . شما بهتره به غربی ها هم بگی برای ترویج مرام و ایئدلوژی لیبرال دموکراسی و مسیحیت خرج نکنن و به سعودی هام بگی برای ترویج وهابیت تو ایران اینقد خرج نکنن به صهیونیست هام بگو .
  • IR ۲۱:۵۰ - ۱۳۹۷/۱۰/۲۰
    73 28
    حوزه های دینی باید باوجوهات وموقوفات خودرابگردانند.
    • IR ۰۰:۱۲ - ۱۳۹۷/۱۰/۲۱
      11 17
      سرمای حوزه رو نچشیدی وقتی پول نبود که سیستم گرمایشی رو روشن بیشتر کنن یادمه ده نفر یه شب سینه پهلو کردن...از اون شب به بعد باکاپشن میخوابیدیم
    • IR ۰۲:۱۰ - ۱۳۹۷/۱۰/۲۱
      18 20
      پس از انقلاب و تشکیل جمهوری اسلامی هدف گزاری این بود که کارکرد حوزه از یک نهاد منبری پرور برای شرعیات به یک نهاد تئوری ساز و نظریه پرداز در زمینه های مختلف مثل اقتصاد, معماری, طب اسلامی, علوم اجتماعی و انسانی و بسیاری از شئون زندگی تبدیل بشه. از این منظر میشه به عنوان یک نهاد تصمیم ساز و نخبه پرور در حد دانشگاه به اون نگاه کرد.که حداقل میشه یک دهم بودجه دانشگاهیی رو!! بهش اختصاص داد
    • AE ۱۶:۲۸ - ۱۳۹۷/۱۰/۲۱
      10 2
      آقای ۲۱:۵۰ میشه بفرمایید تا حال چقدر خمس اموالت را پرداخت کرده ای که این چنین طرح هایی را ارائه می کنی؟
  • IR ۲۱:۵۶ - ۱۳۹۷/۱۰/۲۰
    87 38
    واقعا شما دانشگاه تهران رو با حوزه مقایسه می کنید؟ خخخخخ
    • IR ۰۰:۴۰ - ۱۳۹۷/۱۰/۲۱
      35 33
      واقعا هم قابل مقایسه نیست. حوزه انسان‌های با خدا تربیت می‌کند. دانشگاه‌ها انسانهای با خدا را به بی خدا تبدیل میکند.
    • IR ۰۱:۱۴ - ۱۳۹۷/۱۰/۲۱
      22 13
      تو زمینه الهیات و فلسفه و عرفان ، حوزه از دانشگاه ضعیفتره ؟!!!؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟!!!!!!!!!!!!!!
    • IR ۰۲:۰۰ - ۱۳۹۷/۱۰/۲۱
      20 15
      راست میگید از منظر علوم انسانی این جفا و توهین به حوزه هست!
    • US ۱۱:۵۱ - ۱۳۹۷/۱۰/۲۱
      12 15
      رو آب بخندی هرررررررررهررررررر ، علوم انسانی غربی که تو دانشگاه تهران ترویجح می شه چه فایده ای برای این کشور غیر از افزایش آمار طلاق و فساد داشته .
    • محمودی IR ۱۱:۵۸ - ۱۳۹۷/۱۰/۲۱
      11 17
      با پول دولت جمهوری اسلامی میرن دانشگاه بعد میرن خارجه به دُوَل کفر خدمت و نوکری میکنن. تازه سواد فقی اصولی منطقی فلسفی و دیگر علوم مشترک بین حوزه و دانشگاه را مقایسه کنید میبینید دانشجوی فارغ التحصیل قابل مقایسه با مجتهد و قریب الاجتهاد نیست.
  • IR ۲۲:۰۵ - ۱۳۹۷/۱۰/۲۰
    70 4
    لعنت بر اون اصحاب رسانه ای که حقیقت رو معکوس جلوه میدن
  • محمد IR ۰۰:۱۴ - ۱۳۹۷/۱۰/۲۱
    29 18
    خب چرا حوزه را با دانشگاه ازاد مقایسه نمکنن اصلا بیاین از طلاب پول بگیرین بعد هم بفرستین خدمت ببینیم 128 نفر میرن حوزه
    • ۰۸:۱۳ - ۱۳۹۷/۱۰/۲۱
      11 22
      میرن داداش .زمان رضا و محمدرضا شاه و ... هم خیلی ها میرفتن. همینها بودند که اسلام و شیعه را هزار سال حفظ کردند . بگذریم از کسانی که بدی میکنند اما خوب هم زیاد است
  • DE ۰۰:۲۹ - ۱۳۹۷/۱۰/۲۱
    17 8
    یه خبرنه گار برفسین دم در دانشگاوبهش بگین از خروجی دانشگاه مستند بسازی تهیه کنه ما چغذر مهنس و فاروغ از ته صیل داریم که کلن خیله بی سوواتن.تازه اینهوا داد کمبودجیه هم میزنن.
    • امیر IR ۰۸:۴۴ - ۱۳۹۷/۱۰/۲۱
      5 0
      هرچند فارسی بلد نیستی ولی با پیشنهادت موافقم
  • محمدامین IR ۰۰:۴۳ - ۱۳۹۷/۱۰/۲۱
    24 11
    بودجه۳۰۰میلیاردی"یک دهم درصد"به حوزه!!!اون وقت ادعامیشه که حکومت آخوندیه،این که ضدآخوندی وضددینیه
  • ۰۱:۰۱ - ۱۳۹۷/۱۰/۲۱
    33 24
    دانشگاه تهران جاییکه که بعد از یک رقابت عادلانه بهترین های کشور باید حقشون که تحصیل هست را بهش برسند، انا حوزه علمیه چی؟ چهقدر پر رو و احمق هستید شما ها.
    • IR ۱۰:۲۷ - ۱۳۹۷/۱۰/۲۱
      9 13
      این حق رو کی بهشون داده؟ مملکت از دانشجو اشباعه چرا باید مالیات صرف اینا بشه؟
    • IR ۱۱:۵۰ - ۱۳۹۷/۱۰/۲۱
      15 13
      خروجیشم میشه سازگارا و گنجی و باطبی و هزار تا خائن دیگه! یه سوال! دانشگاه تهران داریم با.این همه بودجه! چرا اینهمه در زمینه های مختلف علوم.سیاسی و تجربی و ... مشکل داریم چرا صنعتمون ب این شکله! چهار نفر کنکور میدن که برن نظریات چهارتا غربی رو نشخوار کنن! نه خلاقیتی نه ابداعی! بارم حوزه چهارتا مثل علامه طباطبایی و شهید مطهری تحویل داد که برای خودشون نظریه سازی میکنن دانشگاه چی؟ به قول انیشتن " در حیرتم با.وجود مدرسه و دانشگاه چطور هنوز آدم های خلاق وجود دارند!؟"
    • US ۱۲:۲۲ - ۱۳۹۷/۱۰/۲۱
      9 4
      همون طور که دانشگاه یک مکان برای آموزش علم هست ، حوزه هم یک مکان برای آموزش علم البته با متد اسلامی هست ، همون طور که امکان تحصیل در دانشگاه برای داوطلبان واجد شرایط آزاد هست در حوزه هم امکان تحصیل برای داوطلبان واجد شرایط آزاد هست ، هیچ فرقی ندارند پس نباید با تبعیض رفتار شود البته فرقش فقط این هست در دانشگاه برای کسب پول درس می خوانند ولی در حوزه باید علمت را مجانی در اختیار مردم بگذاری و خدمت کنی
  • رضا IR ۰۱:۱۷ - ۱۳۹۷/۱۰/۲۱
    24 26
    گذشت زمانی که نابغه ها به حوزه میرفتند، الآن نابغه ها بعد از کنکور به دانشگاه تهران و ... میروند، طبیعی است بودجه بیشتری به آنها اختصاص داده شود، این فرصت برای همه وجود دارد تا با شرایط برابر و شرکت در کنکور وارد دانشگاه برتر شوند
    • US ۱۲:۲۸ - ۱۳۹۷/۱۰/۲۱
      6 15
      بستگی داره تعریفت از نابغه چی باشه ! اولا دروسی که در حوزه آموزش داده می شه در بیان غربی ها علوم انسانی گفته می شود و اگر یک مقایسه ای بین بازده آموزش علوم انسانی غربی در دانشگاه و ثمراتش با آموزش علوم انسانی اسلامی در حوزه و ثمراتش بشه شما برتری و نابغه خیزی حوزه رو مشاهده خواهید کرد پس لطفا چرند نگید ! دولت باید نیازهای ضروری مردم رو تامین کنه و در حکومت اسلامی باید یک نیاز ضروری که امور معنوی و سلامت روحی افراد هست هم توجه و تامین بشه که مهم ترین نیاز هست
  • IR ۰۱:۲۹ - ۱۳۹۷/۱۰/۲۱
    5 8
    تازه گمگ های میلیاردی وزارت نفت زنگنه به دانشگاه تهران توی این بودجه ها نیامده است
  • CA ۰۱:۴۴ - ۱۳۹۷/۱۰/۲۱
    27 16
    حوزه دولتي ؟!؟ علما شيعه همواره مفتخر به اين بودند كه حوزه همواره مستقل بوده و حمايت مردم دا رند حالا كار به جايي رسيده كه حوزه ها محتاج دولت شده اند و از بودجه كم شكايت ميكنن?!?
    • US ۱۲:۱۶ - ۱۳۹۷/۱۰/۲۱
      10 11
      کسی از بودجه شکایت نکرده از این که از یک رقمی که به نام بودجه دولت برای حوزه می نویسه که آخرش هم نمی دهد برای تخریب حوزه استفاده می کنه شکایت دارن ! درضمن شیعه هیچ وقت موفق به تشکیل حکومت شیعی نشده بود که مورد حمایت حکومت قرار بگیرید و وقتی حکومت اسلامی و مردمی هست نباید دنبال رفع نیاز های معنوی و دینی مردم باشه نباید به فکر سلامت روانی و فکری مردم باشه نباید براش پول خرج کنه !؟
  • مختار IR ۰۲:۱۲ - ۱۳۹۷/۱۰/۲۱
    29 22
    خجالت بکشین از خودتون شما دانشگاه تهران رو با حوزه مقایسه میکنید دانشگاه تهران چی یاد میگیرن حوزها چی یعنی فرقی ندارن اصلا روحانیون نباید از پول این مردم بگیرن
    • US ۱۲:۰۹ - ۱۳۹۷/۱۰/۲۱
      16 13
      بله در دانشگاه تهران لیبرالیسم و نظریات فلاسفه و نظریات علمای علوم انسانی غربی فرا گرفته می شود ، ولی در حوزه نظریات امامان و علمای مسلمان فرا گرفته می شود ولی چون یک عده غرب زده هستن میگن اون خوبه و این بده !؟ نادان شما کی هستی که فتوا می دی نباید در جمهوری اسلامی برای ترویج علوم اسلامی هزینه شود ؟! شیطان یا از اصحاب شیطان !
  • IR ۰۲:۱۵ - ۱۳۹۷/۱۰/۲۱
    26 11
    مشکل ما اینه که تفکر سکولار داریم! حاضریم میلیارد ها تومن هزینه کنیم تا افرادی نظریات کینز و لوتر و فروید رو نشخوار کنند و به خورد اجتماع بدن ولی حاضر نیسنیم یک دهم همین بودجه رو هزینه کنیم تا شرایط برای افرادی محیا بشه که به استخراج و تحلیل و تحصیل علوم آل محمد (ص) بپردازند تا در جامعه پیاده سازی بشه و دیگه اقتصاد ربوی و دیون بانکی و خلق نقدینگی و افزایش نرخ دلار نداشته باشیم!! تا اجتماع بی در و پیکر و سامون بدیم! تا اخلاق به جامعه برگرده.
  • US ۰۲:۲۰ - ۱۳۹۷/۱۰/۲۱
    8 12
    بودجه حوزه علمیه در زمان شاه چقدر بود ؟
    • US ۱۲:۲۳ - ۱۳۹۷/۱۰/۲۱
      10 18
      خیلی از موقوفات در زمان شاه به اسم اصلاحات ارضی غارت شدش
  • DE ۰۲:۲۸ - ۱۳۹۷/۱۰/۲۱
    25 21
    ما حاضریم بودجه کل حوزه رو بدن به دانشگاه ها و بودجه کل وزرات علوم رو بدن به حوزه البته با یه تبصره، کل موقوفات و خمس که برا حوزه میره به وزرات علوم بدن. هیچی دیگه نمیخایم
    • US ۱۱:۵۶ - ۱۳۹۷/۱۰/۲۱
      13 7
      احمق جان خمس نصفش باید صرف فقرا بشه و نصف دیگه اش در اختیار مرجع تقلید هست که صرف ترویج مذهب کند که با همین پول هم مراجع کلی امور عام المنفعه از قبیل ساخت بیمارستان انجام دادن درضمن شما آمار داری بگو چقدر خمس پرداخت میشه ، موقوفات هم باید در زمینه ای که وقف شده صرف بشه نه برای امور دلبخواه مثلا وقف ملکی برای غذای زوار حرم امام رضا باید برای غذای زوار خرج بشه نه حوزه .
  • Mo.Nazari@digikala.com IR ۰۲:۳۶ - ۱۳۹۷/۱۰/۲۱
    8 2
    میفرماییدبودجه حوزه در سال 97 440 میلیارد بوده. سال 98 300 میلیار پیشنهاد شده. تورم امسال دو برابر پارساله. قطعا باید بودجه افزایش داشته باشه. چجوریه که با 300 ردیف میشن امسال؟پارسال 140 میلیارداضاف گرفتن کجا هزینه شده؟چجوری امسال که تورم وحشتناکه به 300 مشکل ندارن؟
  • IR ۰۲:۴۸ - ۱۳۹۷/۱۰/۲۱
    8 22
    حوزه از بودجه بیت المال ارتزاق نمیکنه همونجوری که دانشگاه ارتزاق نمیکنه. بودجه برای تربیت نسل متخصصان آینده کشور هست چه حوزوی و چه دانشگاهی. ولی نتیجه حوزه شده انقلاب اسلامی و هزاران برکت دیگه در تربیت نسل دینمدار وطن دوست و نتیجه دانشگاه تهران شده نیمی از اونها بعد از تحصیل از بودجه بیت لمال میرن در خدمت کشورهای دشمن کشور و تربیت اساتید سکولار و ضد وطن و اندک دانشجویان در خدمت کشور و اسلام
  • IR ۰۵:۱۳ - ۱۳۹۷/۱۰/۲۱
    1 0
    ممنون از لطف شما
  • توحید IR ۰۷:۳۷ - ۱۳۹۷/۱۰/۲۱
    17 23
    مخالفم حوزه از دولت کمک بگیره،،ولی اگرگرفت حقشِ سه برابرِسرانه یک دانشجوبودجه به یک طلبه تعلق بگیره چرا؟؟؟چونکه سه برابرسایراصناف برای استقلال و اعتلای کشوردرجبهه هابودندوچهاربرابراصناف و دانشجویان شهیدداده اند و این حقِ محرزآنهاست
  • ناشناس IR ۰۸:۲۸ - ۱۳۹۷/۱۰/۲۱
    21 30
    اصلا طلبه یعنی چی ؟؟کارشون چیه اینا؟؟ پدر مردم رو اینا در آوردن
    • US ۱۲:۴۸ - ۱۳۹۷/۱۰/۲۱
      8 15
      طلبه یعنی دانشجو ، وظیفه اشون رفع نیازهای معنوی و روحانی و دینی جامعه البته بدون حقوق هست و برای تامین معاش کاری دیگر می کنن ، البته متاسفانه پدر شما را جهل در آورده است که کار این قشر هم رفع جهل هست
  • مادر ايران IR ۰۸:۲۹ - ۱۳۹۷/۱۰/۲۱
    17 17
    در يكمقايسه دانشجوي دكترا وطلبه سطح چهار از نظر غناي علمي طلبه بالاتر است
    • IR ۱۰:۱۷ - ۱۳۹۷/۱۰/۲۱
      28 20
      چقدر جاهلی تو. اگر عرضه داشتی کنکور میدادی و بین چند صد هزار نفر رتبه برتر میشدی و دانشگاه تهران میرفتی. چقدر پر رو, چقدر رند, واقعا که همون حوزه جای اصلیته.
    • IR ۱۰:۱۸ - ۱۳۹۷/۱۰/۲۱
      14 5
      معنی علم را نمیدانی.
    • US ۱۲:۳۴ - ۱۳۹۷/۱۰/۲۱
      4 11
      ۱۰:۱۷ - ۱ جاهل تو هستی ، فارق از اینکه خیلی ها رو می شناسم با این که در امیرکبیر و دانشگاه تهران درس می خواند ولی ترک تحصیل کردن رفتن حوزه ، ولی تو بیا یک امتحان براساس علوم حوزوی بده اگر یک سوال رو تونستی جواب بدی اون وقت حرف درشت بزن ! بعد هم کسی که می ره دانشگاه و برای کسب ثروت برای خودش درس می خونه نباید به کسانی که برای خدمت به دیگران علوم دینی می آموزند حرف بزنه ! علم هم هرچیزی هست که بر تواضع یک نفر بیفزاید مگرنه اون چیزی که باعث غروره علم نیست .
  • IR ۰۹:۲۹ - ۱۳۹۷/۱۰/۲۱
    12 15
    شهید مطهری درکتاب پیرامون انقلاب اسلامی می گوید "افتخار روحانیت درتشیع اینست که نان خوردولت نیست وکاملا مردمی است اگرروزی برسد که حوزه ها دولتی شود به معنی جدایی حوزه ازمردم است"
    • US ۱۲:۱۲ - ۱۳۹۷/۱۰/۲۱
      13 5
      بله نان خور دولت یعنی محتاج دولتی باشن که اسلامی و مردمی نباشه ، وقتی حکومت اسلامی هست و مشروعیتش را از اسلام می گیرد و مردمی است آیا موجب جدایی از مردم میشه !
  • 0769796745 IR ۰۹:۳۱ - ۱۳۹۷/۱۰/۲۱
    8 10
    باسلام .اینکه می گن طلبه ها سربازی نمی روند:اولا من دو تا داداش طلبه دارم که هر دو سربازی رفتند وکارت پایان خدمت دارند وثانیا نه که همه ی تحصیل کرده های دانشگاهی می رن سربازی اون هم نقاط صفر مرزی وخطرناک ...مدرک می گرند وبعد یا خدمت را می خرند ویا یک امریه جور می کنند وبعد هم...پس روی سربازی زیاد مانور ندید...بودجه حوزه ها باید افزایش یابد چرا که بار اصلی فرهنگی جامعه به عهده روحانیون ومبلغین دینی است البته اگه به فرهنگ اسلام ودین اعتقاد دارید،البته این تقصیر دولتهاست که علی رغم در اختیار داشتن امکانات ،هزینه ی ناکارآمدی خود را به اسلام وروحانیت نسبت می دهند ومردم هم چشم وگوش بسته می پذیرند....
  • IR ۱۰:۰۰ - ۱۳۹۷/۱۰/۲۱
    27 14
    اینقدر طلبه تربیت میشود که چه شود .جلوی کدام نا بسامانی گرفته شد مثلا حوزه نباشد چه میشود مردم دین خود را میدانند تکرار مکررات لازم نیست .
    • IR ۱۰:۱۹ - ۱۳۹۷/۱۰/۲۱
      13 9
      بله به تمام مردم وحی میشه
    • SE ۱۱:۵۸ - ۱۳۹۷/۱۰/۲۱
      15 20
      طلبه درست میشود که انقلاب اسلامی و جمهوری اسلامی ایران را حفظ کنند و بعد از تحصیل به خدمت بیگانگان برنیایند. حوزه و دانشگاه هر دو نیاز است و باید بودجه مساوی دریافت کنند.
    • محمودی IR ۱۲:۰۸ - ۱۳۹۷/۱۰/۲۱
      6 15
      نابسامانی تعقل و نگرش صحیح مردم با وجود طلاب فاصل و عالم اصلاح میشود. مردم عوام با سواد عُشر مسائل دین خود را نمیدانند؛ ادعای بدون دلیل با ادعای بدون باطل میشود. دین تکرار مکررات نیست تکرار حق است که پایدار است و اصیل. آنچه جدید است به این معنا نیست که خوب و حق هم باشد بلکه وجود حضرت حق قدیمی ترین و تکراری ترین موجود است با چه منطقی میخواهید این اصل را کنار بگذارید اصلا شدنی است مخلوق ضعیف فقیر وجودی منکر خالق غنی خود شود.
    • احمد IR ۱۲:۱۴ - ۱۳۹۷/۱۰/۲۱
      20 17
      مثلا یکی از فوایدش اینه که مردم معنی نجاست و طهارت رو می دونن چیه. البته اونایی که از اسلام عقده ندارن.
  • IR ۱۱:۳۰ - ۱۳۹۷/۱۰/۲۱
    16 3
    خروجی هردو ...هیچ وپوچ ...
  • IR ۱۱:۵۰ - ۱۳۹۷/۱۰/۲۱
    3 1
    آشنا یا ناآشنا؟
  • محمد معین IR ۱۲:۲۴ - ۱۳۹۷/۱۰/۲۱
    4 27
    اگر از حوزه علمایی مثل آقای بهجت خارج بشن ، لااقل به تعداد اثر انگشتان دست ، همه از حوزه حمایت میکنن. خروجی دانشگاه هر چی هم کم باشه لااقل اونقدری هست که پروژه های مهندسی و پیشرفت های پزشکی رو رقم بزنه طوری که در دنیا جزء چند کشور اول باشیم. واقعا آیا حوزه به نسبت بودجه ای که میگیره اینقدر تاثیر گذار هست؟ آیا غیر از یک عده طلبه ی سکولار چیزی تحویل جامعه داده؟ آیا تو چهل سال اخیر عالم بزرگی تحویل جامعه داده؟
  • IR ۱۳:۱۳ - ۱۳۹۷/۱۰/۲۱
    3 8
    اصلا بودجه به حوزه ندین و فقط بعدش لطفا دیگه هیچ انتظاری برای اصلاح امور کشور از حوزه نداشته باشین به این طلبه های بی چاره هم هی فحش ندین و مشکلات کشور رو به طلبه ها و حوزه نسبت ندید
  • IR ۱۴:۰۸ - ۱۳۹۷/۱۰/۲۱
    16 4
    سلام تمام نظرات فقط بی ادبی نسبت به هردوطیف بودافسوس که این شیوه تفکرره به جایی نمیبرد علم دینی ودانشگاهی زمانی درجامعه موثراست که عالمان آن عامل باشند وگرنه ادعا که هرجاهلی دارد.
  • IR ۱۷:۳۲ - ۱۳۹۷/۱۰/۲۱
    7 17
    حوزه به چه دردی میخوره اگه نباشه چی میشه تو این چهل سال چیکار کردن؟
    • ناشناس IR ۰۹:۲۰ - ۱۳۹۹/۰۶/۱۵
      1 0
      وقتی یک دانشجو فارغ‌التحصیل می‌شه چه تضمینی وجود داره از علمش برای خدمت به مردم استفاده کنه و منافع شخصی خودش رو بر منافع عموم ترجیح نده؟ نقش یه طلبه این که به اون دانشجو بفهماند در قبال این هزینه‌‌ی بیت‌المال که برای تحصیلش شده شرعا وضیفه داره به مردم خدمت کنه نه خیانت.

این مطالب را از دست ندهید....

فیلم برگزیده

برگزیده ورزشی

برگزیده عکس