کد خبر 925123
تاریخ انتشار: ۱۲ دی ۱۳۹۷ - ۱۲:۱۶
۲ سناریو از رشد اقتصادی و صادرات نفت ایران در سال‌های ۹۷ و ۹۸

مرکز پژوهشهای مجلس در گزارشی از رشد اقتصادی بین منفی ۲.۶ درصد تا منفی ۵.۵ درصد در پایان سال ۹۷ و همچنین تداوم رشد اقتصادی منفی در سال ۹۸ تحت تاثیر کاهش صادرات نفت خبر داد.

به گزارش مشرق، مرکز پژوهشهای مجلس با در نظر گرفتن دو سناریو پیش‌بینی کرده که رشد اقتصادی سال ۹۷ بین منفی ۵.۵ درصد تا منفی ۲.۶ درصد و در سال ۹۸ در خوش‌بینانه‌ترین حالت منفی ۴.۵ درصد و در بدبینانه‌ترین حالت منفی ۵.۵ درصد خواهد بود.

بیشتر بخوانید

کتمان آمار اقتصادی به شیوه بانک مرکزی

۵ راهکار افزایش منابع بودجه در سال آینده

گزارش اخیر نشان می‌دهد که در برآورد جدید، رقم رشد اقتصادی بدبینانه مرکز پژوهشهای مجلس تغییر نکرده، اما برآورد از رشد اقتصادی خوش‌بینانه کاهش پیدا کرده است.

از آنجا که عملکرد بخش حقیقی اقتصاد در سال‌های ۹۷ و ۹۸ بیش از هر چیز متاثر از وضع تحریم‌های جدید و بحران ارزی است، انتظار می‌رود در سال ۹۸، شاهد وضعیت نسبتاً مشابهی با سال ۹۱ از حیث تاثیر تحریم‌ها و واکنش عملی فعالان اقتصادی کشورهای طرف معامله بر عملکرد بخش حقیقی اقتصاد باشیم.

در سناریوی اول فرض شده است که در نیمه دوم سال ۹۷، به‌طور متوسط حدود ۸۰۰ هزار بشکه در روز صادرات نفت و میعانات گازی افت داشته باشد. در واقع به‌طور میانگین ۱.۹ میلیون بشکه در روز صادرات نفت و میعانات در کل سال ثبت شود. علاوه براین، در سال ۹۸ نیز به‌طور میانگین روزانه یک میلیون بشکه صادرات نفت و میعانات گازی داشته باشیم.

در سناریوی دوم فرض شده است که صادرات نفت و میعانات گازی در نیمه دوم سال ۹۷، کاهشی در حدود ۱.۶ میلیون بشکه در روز داشته باشد. به این ترتیب در کل سال ۹۷، به‌طور میانگین ۱.۵ میلیون بشکه در روز صادرات نفت و میعانات گازی ثبت شود. علاوه براین در سال ۹۸ نیز روزانه به‌طور میانگین ۹۰۰ هزار بشکه صادرات نفت و میعانات گازی انجام شود.

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

این مطالب را از دست ندهید....

فیلم برگزیده

برگزیده ورزشی

برگزیده عکس