در تعیین دبیر شورای عالی انقلاب فرهنگی بررسی های بیشتری صورت گیرد

جمعی از دانشجویان و پژوهشگران طی نامه‌ای از اعضای شورای عالی انقلاب فرهنگی خواستند تا در تعیین دبیر جدید این شورا بررسی های بیشتری صورت گیرد.

به گزارش مشرق، جمعی از دانشجویان و پژوهشگران طی نامه‌ای از اعضای شورای عالی انقلاب فرهنگی خواستند تا در تعیین دبیر جدید این شورا بررسی‌های بیشتری صورت گیرد.

ببینید

فیلم / انتقادات رحیم پور ازغدی از اعضای شورای انقلاب فرهنگی

در این نامه خطاب به اعضای شورای‌عالی انقلاب فرهنگی آمده است: مدتها پیش برخی از دلسوزان و دغدغه مندان در گزارش‌هایی به تخلفات اداری و علمی برخی از اعضای شورایعالی انقلاب فرهنگی اشاره کردند اما این گزارش‌ها مورد بررسی قرار نگرفت و می‌بینیم این روزها رسانه‌های اجتماعی چگونه برای افشاگری درباره برخی از مستندات آن گزارش‌های بایکوت شده از یکدیگر سبقت می‌گیرند و از قِبَل این مسٵله چهره نظام مخدوش می‌شود. (همانطور که آن شورای محترم درباره مستندات تخلفات علمی در تز دکتری و مقالات علمی رئیس محترم آن شورا نیز بی تفاوت بوده است).

این روزها که قرار است درباره گزینه جدید دبیری شورایعالی انقلاب فرهنگی تصمیم گیری شود برخود لازم دیدیم ملاحظاتی که پیرامون ایشان مطرح است را به سمع و نظر شما برسانیم و امیدواریم حال که دولت با ترفند به مرگ بگیر تا به تب راضی شوند دکتر سعیدرضا عاملی را جایگزین پیشنهاد قبلی خود یعنی حسام الدین آشنا کرده، شما با دقت و دوراندیشی بیشتری ملاحظات مشهور زیر را بررسی و انتخاب متقنی در این رابطه داشته باشید:

آقای دکتر عاملی اگرچه از لحاظ کاری پرجنب و جوش و فعال است اما به نظر بسیاری از اساتید و پژوهشگران صلاحیت تصدی منصبی که قرار است برای آموزش عالی کشور تصمیم سازی و تصمیم گیری کند را ندارند. به اذعان برخی از دانشجویان و کارشناسان پژوهشی، سالهاست که ایشان فعالیت‌های علمی دانشجویان و پژوهشگرانش در حوزه تالیف و ترجمه را به نام خود منتشر کرده و می‌کند که این سیاق از موارد سرقت علمی به شمار می‌رود.

بسیاری از دانشجویان تحصیلات تکمیلی ایشان از این رویه علمی جناب عاملی گلایه مند بوده اند و بارها به وی اعتراض کرده اند ولی ایشان بر منهاج پیشین خود رفتار کرده و می‌کند. ایشان بابت تحویل این آثار به مراکز پژوهشی میلیون‌ها تومان حق التالیف دریافت کرده ولی نه نامی از همکاران اصلی کار بر روی جلد آثار آمده و نه مبلغی به بسیاری از آنان پرداخت شده است.

در برخی موارد حتی این دانشجویان و پژوهشگران دست به سرقت علمی زده اند ولی آقای عاملی که صرفاً به سرهم بندی کارها مشغول هستند متوجه این سرقت‌ها نشده اند و البته مسئولیت این تخلفات به پای ایشان نوشته می‌شود. (برای نمونه مراجعه و مقایسه کنید خروجی طرح پژوهشی با عنوان «مجازی‌سازی نظام جمهوری اسلامی ایران» که جلد ۱۲ آن با عنوان فلسفه فضای مجازی توسط انتشارات امیرکبیر منتشر شده است)

بسیاری از کارشناسان پژوهشی که در ارتباط با پروژه‌های پژوهشی آقای عاملی بوده اند بسیاری از تالیفات وی را نوعی کتاب سازی می‌دانند. آنها تالیفات ایشان را صرفاً گردآوری و ترجمه مطالب پراکنده ویکی پدیایی می‌دانند که فاقد ارزش علمی خاص است و در برخی از موارد حتی ناظران پروژه‌های ایشان در اعتراض انصراف داده اند.

با توجه به روندها و برنامه‌هایی که نظام جهانی در حوزه علم دنبال می‌کند به صورت قاطعانه عرض می‌کنیم که آقای عاملی شناختی از وضعیت استعمار علمی نداشته اند و در برخی موارد خود به صورت (انشاالله) ناخودآگاه بازوی استعمار علمی در ایران بوده اند. از آن جمله می‌توان به اعطای بورسیهٔ " اراسموس" در سال‌های ۸۷-۹۰ - که برنامه‌ای فرهنگی و آموزشی در اتحادیهٔ اروپا و مختص کشورهای خاورمیانه (و بهصورت خاص ایران، عراق و یمن) و تحت نظارت کمیسیون فرهنگی ناتو (بامحوریّت کشور هلند) است – اشاره کرد. اعطای این بورس در ایران کاملاً توسط دکتر عاملی صورت می‌گرفت. شایان‌ذکر است برای نمونه یکی از جوایز این برنامهٔ فرهنگی (اراسموس) اخیراً به آقای عبدالکریم سروش اهدا شده است.

یکی دیگر از فعّالیتهای دکتر عاملی در خصوص مبادله‌ی دانشجویان، اقدام به فرستادن تعدادی از دانشجویان دانشگاه تهران جهت تدریس یکساله ی زبان فارسی در امریکا در سال ۸۵-۸۷ بوده است. بعدها آشکار شد که این برنامه، پروژه‌ای آمریکایی تحت نظارت سازمان سیا و در جهت تأثیرگذاری فرهنگی در فضای دانشجویی ایران بوده است. این موضوع وقتی آشکارتر شد که رامین عسکر رابط سازمان سیا در دُبی در شبکه ی تلویزیونی صدای امریکا (VOA)، حضور یافت و درباره ی این پروژه که با نظارت مسئول آموزش وزارت امور خارجه‌ی امریکا در خاورمیانه کلید خورده بود، توضیح داد. البته این برنامه با هوشیاری تعدادی از دانشجویان ناتمام ماند و تنها یکی از دانشجویان دکتر عاملی موفق به خروج از کشور شد.

همچنین وی در سال ۱۳۹۴ میزبان «آلن گودمن» - جاسوس سابقه‌دار سیا - و هیئت همراه، به بهانه بازدید علمی و پیگیری طرحی تحت عنوان «طرح آموزش عالی ایران» بوده است که در همین رابطه، روز سه‌شنبه ۱۱ اسفند ۹۴، دبیر مجمع تشخیص مصلحت نظام به این جاسوسی علمی اشاره می‌کند. (برای گزارش کامل آن می‌توانید به سایت مشرق به آدرس mshrgh.ir/545112 مراجعه کنید). لازم به ذکر است که دکتر عاملی، حاضر به ارائه هیچ توضیحی در این زمینه به رسانه‌ها نشده است.

بیشتر بخوانید

مگر تاجرها جاسوسی نمی‌کنند؟

فرزندان عاملی سال‌هاست که در انگلستان زندگی می‌کنند و وی نیز مرتباً به این کشور رفت‌وآمد دارد و خانواده و شخص دکتر عاملی، دارای گذرنامه انگلستان هستند. گفته شده که وی دارای ملک شخصی در زون ۲ لندن بوده و هزینه‌های بسیار زیادی برای خرید آن کرده است که قاعدتاً از محل درآمدهای کلان وی از پروژه‌های پژوهشی است. تصدی دبیری شورایعالی انقلاب فرهنگی توسط جناب عاملی در آینده از این جهت خالی از حرف و حدیث نخواهد بود.

۵- استفاده از موقعیت رهبری معظم انقلاب در راستای مطامع شخصی نیز ازجمله مواردی است که می‌توان اشاره کرد. در همین راستا، وی فرصت‌طلبانه در مورد اثرات نامه رهبر معظم انقلاب به جوانان آمریکای شمالی و اروپا، طی همایشی تحت عنوان طلوع حقیقت، به رونمایی از کتاب «استثناگرایی آمریکایی، اروپا مرکزی و دیگری‌سازی مسلمانان» خویش پرداخت و این کتاب را در راستای این نامه عنوان کرد. درحالی‌که این کتاب کمترین ربطی به این مسئله ندارد و شامل مقالاتی پراکنده است که تنها در فصل ابتدایی آن به زندگی رهبر معظم انقلاب پرداخته شده است.

بده بستان‌های سیاسی وی در دانشکده مطالعات جهان دانشگاه تهران نیز شهرت عام و خاص است. به‌عنوان‌مثال، جذب افرادی مانند «عباس آخوندی» - وزیر سابق راه و شهرسازی – به عنوان هیات علمی و نیز دعوت از افراد خاص برای حضور در این دانشکده نیز شائبه‌های گوناگونی را ایجاد کرده است. درباره خروجی‌های دانشکده مطالعات جهان و خدماتی که این دانشکده به جمهوری اسلامی عرضه کرده هم اهل آن بهتر می‌توانند اظهار نظر کنند.

تعریضات فوق از سر وظیفه و خیرخواهی نویسندگان و از این جهت که در میان مرتبطان با جناب عاملی مشهور بوده به اطلاع شما رسید و تدبیر ایجاب می‌کند که با وجود چنین شائبه‌هایی در سپردن سکان مهمترین جایگاه علمی و فرهنگی کشور به ایشان تامل و بررسی‌های بیشتر صورت گیرد و از شتابزدگی پرهیز گردد.

برخی از امضاکنندگان این نامه البته به اخلاق مداری و مدارای ایشان در حوزه روابط شخصی اذعان دارند اما همه امضاکنندگان دبیری شورایعالی انقلاب فرهنگی را جایگاهی می‌دانند که نباید شائبه تخلفات علمی در مورد آن برای آن شورا و نظام در آینده هزینه ساز شود. انشاالله خداوند همه ما را مورد لطف و بخشایش خود قرار دهد.


با آرزوی شکوفایی علمی و فرهنگی ایران اسلامی عزیز.

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

این مطالب را از دست ندهید....

فیلم برگزیده

برگزیده ورزشی

برگزیده عکس