ایران و آمریکا

طولانی شدن این تعطیلی –که تاکنون هشت روز به طول انجامیده- نگرانی‌هایی را در میان بسیاری از تحلیلگران آمریکایی به وجود آورده است.

به گزارش مشرق، در پی اختلافات چشمگیر میان دولت ایالات‌متحده و مجلس نمایندگان این کشور، دونالد ترامپ دستور تعطیلی بخشی از دولت فدرال را صادر کرده است. طولانی شدن این تعطیلی –که تاکنون هشت روز به طول انجامیده- نگرانی‌هایی را در میان بسیاری از تحلیلگران آمریکایی به وجود آورده است.

بیشتر بخوانید:

تعطیلی دولت آمریکا دو هفته‌ای شد

ترامپ: دموکرات‌ها زمان زیادی برای اذیت کردن من صرف می‌کنند

دولت فدرال آمریکا فعلاً تعطیل می‌ماند

تحلیل و ارزیابی

۱️- مطابق قانون، لایحه‌ی بودجه‌ی سالانه‌ی ایالات‌متحده از سوی دولت، به مجلس نمایندگان و در صورت تصویب، به مجلس سنا می‌رود و پس از امضای رئیس‌جمهور آمریکا، اجرایی می‌شود.

۲️- در این فرآیند، درصورتی‌که اختلافی میان دولت و کنگره بروز کند، روند عملاً به بن‌بست کشیده شده و تا زمانی که اختلاف حل نشود، بخش‌هایی از دولت فدرال تعطیل می‌شود.

۳️- تعطیلی دولت‌ها در مقاطع زمانی مختلف، به دلایل گوناگونی بوده است و تعطیلی حاضر، به دلیل درخواست تخصیص بودجه‌ی ۵ میلیارد دلاری از سوی ترامپ جهت ساخت دیوار مرزی مکزیک و مخالفت مجلس نمایندگان با آن بوده است.

۴️- تعطیلی دولت فدرال، خسارت‌های اقتصادی قابل‌توجهی برای آمریکا به دنبال دارد. به‌عنوان‌مثال، در سال ۲۰۱۳، در پی تعطیلی ۲۶ روزه‌ی دولت، تولید ناخالص داخلی آن کشور حدود ۲۴ میلیارد دلار خسارت دید.

۵️- لازم به ذکر است که تعطیلی دولت، منجر به تعطیل شدن وزارت امور خارجه‌ی ایالات‌متحده (به‌غیراز بخش‌های کنسولی) هم می‌شود و سیاست خارجی آن کشور نیز عملاً در حالت نیمه‌تعطیل قرار دارد.

۶️- به نظر می‌رسد تعطیلی دولت، حداقل تا ۳ ژانویه و تشکیل مجلس جدید (با اکثریت دموکرات) ادامه داشته باشد. بااین‌حال، ترامپ در تلاش است تا پیش از تشکیل آن مجلس، بودجه را نهایی کرده تا مجبور نباشد به معامله با دموکرات‌ها بر سر آن بپردازد.

۷️- با این حال، اداره‌ی مقابله با جرائم مالی وزارت خزانه‌داری که در حوزه‌ی مقابله با ایران و تحریم کشورمان فعال است، در زمره‌ی نهادهایی به شمار می‌رود که از شمول تعطیلی کامل استثنا شده است.

منبع: کانال تبیین

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

این مطالب را از دست ندهید....

فیلم برگزیده

برگزیده ورزشی

برگزیده عکس