یاسر جبرائیلی نمایه

یک عضو کمیسیون امنیت ملی مجلس معتقد است تعامل با دنیا قالب‌هایی دارد که بخشی از آنها در CFT پیش‌بینی شده است، یک کارشناس مسائل سیاسی بر این باور است با الحاق به CFTتحریم‌ها علیه کشورمان تعمیق می‌شود.

به گزارش مشرق، اردشیر نوریان عضو کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی مجلس شورای اسلامی در برنامه «تیتر امشب» شبکه خبر که با موضوع مناظره درباره الحاق جمهوری اسلامی ایران به کنوانسیون بین‌المللی مقابله با تأمین مالی تروریسم - CFT - پخش شد، گفت: اگر تصور کنیم که در دنیای خیالی زندگی می‌کنیم و می‌توانیم به دور خود حصاری بکشیم اشتباه کرده‌ایم چرا که دنیای امروز اینگونه نیست و ما باید با جهان تعامل کنیم و این تعامل قالب و چارچوب‌هایی دارد که بخشی از آنها در کنوانسیون مقابله با تأمین مالی تروریسم پیش‌بینی شده است.

بنابراین گزارش سید یاسر جبرائیلی کارشناس مسائل سیاسی دیگر شرکت کنند در این مناظره در پاسخ اظهار داشت: چند اشتباه رایج در مورد گروه ویژه اقدام مالی - FATF - که کنوانسیون مقابله با تأمین مالی تروریسم مربوط به آن است وجود دارد؛ اول آنکه ما تصور می‌کنیم اگر به این کنوانسیون ملحق نشویم مراوده مالی‌مان با دنیا قطع خواهد شد. در حالی که CFT از سال ۲۰۰۰ اجرایی شده است؛ آیا ما از سال ۲۰۰۰ تاکنون که عضو این کنوانسیون نبودیم با دنیا مراوده ای نداشته‌ایم؟

وی ادامه داد: نگویید که با نپیوستن به CFT خود را ایزوله کرده‌ایم؛ این شعار یکبار در ماجرای برجام داده شد و گفتند اگر برجام را امضا کنیم کالاها ۲۰ درصد ارزان‌تر می‌شود!

بیشتر بخوانید:

بررسی ایرادات دوباره شورای‌نگهبان به برخی موادCFT درکمیسیون امنیت

مبنای تروریسم از نظر FATF، سازمان ملل است؟

گذاشتن کلاه FATF بر سر مردم با روش برجام؟!

مرکز اطلاعات مالی را به قوه قضائیه منتقل کنید

جبرائیلی در ادامه گفت: از ابتدای انقلاب تا امروز حدود ۴۰ تعهد خارجی از سوی دولت‌های جمهوری اسلامی ایران داده شده است که ۳۲ مورد در دوره دولت‌های یازدهم و دوازدهم بوده است؛ آیا در نتیجه این ۳۲ تعهد، الان مراودات بانکی ما درست شده است؟

وی تصریح کرد: نه تنها با پیوستن به CFT مراودات بانکی ما درست نمی‌شود بلکه با اجرای دستورات FAFT تحریم‌های آمریکا به داخل مرزهای ایران نیز کشیده می‌شود.

این کارشناس مسائل سیاسی با اشاره به اینکه راه حل مشکلات مالی کشور تن ندادن به سوئیفت است، گفت: علت اینکه تحریم سوئیفت مستثنی شد این بود که به وسیله آن می‌توانند در نظام مالی کشور نظارت کنند.

وی افزود: بعضی مؤسسات غربی اعلام کردند که هر چقدر ایران، چین و روسیه، بیشتر در نظام مالی جهان ادغام شوند، ضربه‌پذیری‌شان افزایش خواهد یافت.

جبرائیلی با یادآوری سخن محمدجواد ظریف وزیر امور خارجه کشورمان در صحن علنی مجلس شورای اسلامی مبنی براینکه تضمین نمی‌دهد مشکلات مالی کشور با الحاق به CFT حل شود، گفت: نسل جدید نهادهای بین‌المللی دیگر متشکل از همه دولت‌ها نیست بلکه ۳۰ الی ۴۰ کشور به دور جمع می‌شوند و به سایر کشورها اعلام می‌کنند که ما چند کشور تصمیماتی می‌گیریم و سایرین باید اجرا کنند.

وی خاطرنشان کرد: خیلی متأسف شدم که بعضی اعضای مجمع تشخیص مصلحت نظام گفتند که باید به FAFT بپیوندیم در حالی که اگر می‌توانستیم به این گروه بپیوندیم خیلی خوب بود ولی ما با پذیرش الزامات FATF باز هم عضو آن نخواهیم شد و حق رأی نخواهیم داشت بلکه فقط تحت دستورات چند دولت دیگر قرار می‌گیریم.

نوریان در پاسخ اظهار داشت: اگر امروز چین و روسیه با ما مبادله مالی می‌کنند در نتیجه امضای برجام است اما آمریکا با فشارهای خودش بعضی از کشورها را از مراوده مالی با ایران باز می‌دارد.

وی عنوان داشت: FTAT به کشورها توصیه می‌کند که ریسک سرمایه‌گذاری در هر کشور چقدر است و از این‌رو شرکت‌ها در کشوری که طبق اعلام گروه ویژه اقدام مالی ریسک سرمایه‌گذاری بالایی دارد، سرمایه‌گذاری نمی‌کنند.

عضو کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی مجلس شورای اسلامی گفت: چرا شرکت‌های اروپایی نمی‌آیند با ما کار کنند؟ آیا اگر قطعنامه‌های شورای امنیت در نتیجه برجام لغو نمی‌شد، چین، روسیه و ترکیه با ما مبادله مالی انجام می‌دادند؟ اگر این قطعنامه‌ها به قوت خود باقی بود همین کشورها هم نمی‌توانستند با ما مبادله انجام دهند.

وی تصریح کرد: FATF قدرت تحریم ایران را ندارد اما می‌تواند فضای داد و ستد را برای ما محدود کند؛ ما منکر آن نیستیم که امروز مراودات مالی ما به خوبی انجام نمی‌شود چرا که اروپا به واسطه فشارهای آمریکا نمی‌تواند با ما به سهولت مراوده کند.

این گزارش حاکی است، جبرائیلی در پاسخ گفت: اگر اینگونه است پس چرا ما در برجام مانده‌ایم؟ شرایط ما امروز و پس از لغو قطعنامه ۲۲۳۱ بهتر است یا شرایط‌مان در سال ۱۳۹۲؟

وی در واکنش به درخواست مجری برنامه که از وی می‌خواست صرفاً در موضوع CFT صحبت کند، اظهار داشت: CFT پیوست برجام است.

این کارشناس مسائل سیاسی با اشاره به اینکه هدف از برجام رفع موانع فروش نفت و مبادلات ارزی بود، گفت: وقتی ارز ما در سال ۹۲ سه هزار تومان و امروز پس از اجرای برجام ۱۰ هزار تومان است یعنی تحریم‌های آمریکا هوشمندتر شده است و این تحریم‌ها با الحاق به کنوانسیون تأمین مالی تروریسم تعمیق می‌شود.

بنابراین گزارش، نوریان در پاسخ تصریح کرد: نوسانات ارزی کشور صرفاً مربوط به برجام نیست چرا که همزمان با ایران در ترکیه هم شاهد نوسانات ارزی بودیم، پس سیاست‌گذاری‌ها ما مشکل داشته است.

وی در ادامه با اشاره به ۲۲ مورد ایراد شورای نگهبان به لایحه الحاق جمهوری اسلامی ایران به کنوانسیون مقابله با تحریم مالی تروریسم خاطرنشان کرد: ۱۱ مورد از این ایرادات برمبنای ۱۱ مورد دیگر گرفته شده است و یک تعدادی از آنها شکلی و تعدادی دیگر محتوایی و مبنایی است.

عضو کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی مجلس با تأکید براینکه حق شرط‌های مجلس در مصوبه الحاق CFT می‌تواند جلوی نگرانی‌ها را بگیرد، گفت: ما پذیرش مفاد CFT را مقید به قانون اساسی خود کرده‌ایم چرا که این کنوانسیون در حد قوانین عادی ما ولی قانون اساسی در سطحی بالاتر است.

جبرائیلی در واکنش اظهار داشت: آیا حق شرط، ما را در برابر الحاق CFT مصون می‌کند؟ به دو دلیل، خیر.

وی در این باره اظهار داشت: ماده ۱۹ کنوانسیون وین که به کنوانسیون کنوانسیون‌ها موسوم است تصریح می‌دارد که حق شرط در سه حالت غیرمعتبر است و حق شرط‌هایی که مجلس شورای اسلامی در مصوبه الحاق به CFT گذاشته مشمول دو بند از این سه بند است.

این کارشناس مسائل سیاسی گفت: ماده ۶ کنوانسیون مقابله با تأمین مالی تروریسم می‌گوید که هر کشور عضو در صورت لزوم، اقداماتی را از جمله در صورت اقتضا از طریق تدوین قانون داخلی اتخاذ خواهد نمود تا اطمینان حاصل کند اعمال کیفری در حیطه شمول این کنوانسیون، تحت هیچ شرایطی با ملاحظات سیاسی، فلسفی، عقیدتی، نژادی، قومی، مذهبی و یا سایر ملاحظات با ماهیت مشابه قابل توجیه نباشد.

وی ادامه داد: من از نمایندگان مجلس و اعضای مجمع تشخیص مصلحت نظام می‌خواهم که سایت CFT را مشاهده کنند و ببینند که آیا دیگران هم برای الحاق به این کنوانسیون حق شرط گذاشته‌اند؟

جبرائیلی گفت: نامیبیا برای الحاق CFT حق شرط گذاشت اما کشورهای اتریش، بلژیک، آلمان، نروژ، سوئیس، آمریکا و… هر کدام بیانیه‌هایی صادر کردند و حق شرط نامیبیا را برخلاف ماده ۱۹ معاهده وین نامعتبر خواندند؛ همچنین سوریه، اردن، کویت و مصر هم خواستند که با حق شرط مبارزه با اشغال خارجی را از مصادیق اعمال تروریستی مستنثی کنند اما مورد پذیرش اعضای دیگر واقع نشد.

وی افزود: سه رویکرد در برابر حق شرط غیرمعتبر جهت الحاق به کنوانسیون مقابله با تأمین مالی تروریسم وجود دارد؛ اول آنکه کشوری که حق شرط غیر معتبر دارد بدون آنکه این حق برای وی پذیرفته شود از بعضی مزایای CFT برخوردار باشد؛ دوم آنکه به هیچ عنوان عضویتش در CFT پذیرفته نشود و سوم عضویت او را می‌پذیرد ولی حق شرطش را قبول نمی‌کنند و البته بازگشتی هم برای این کشور وجود ندارد.

این کارشناس مسائل سیاسی گفت: در همه موارد عدم پذیرش حق شرط کشورها در CFT، اعضای این کنوانسیون اعلام کردند که مخالفت‌ها با حق شرط یک کشور مانع از اجرای تعهدات آن نخواهد شد.

وی در ادامه عنوان داشت: بعضی مقامات امور خارجه در نشست مجمع تشخیص مصلحت نظام عنوان کرده‌اند که ما تعهدات به CFT را می‌پذیریم اما بعداً اگر به سود ما نبود از آن خارج می‌شویم در حالی که ما پس از اتفاقاتی که در برجام افتاد از این توافق خارج نشدیم و تجربه نشان داده است که از هیچ معاهده‌ای که عضو آن شده‌ایم نتوانستیم خارج شویم.

جبرائیلی در بخش دیگری از اظهارات خود گفت: چرا کره شمالی تحریم شد؟ چون عضو ان‌پی‌ تی شد و بعداً از آن خارج شد و با این دستاویز که چون می‌خواهد به سمت تولید سلاح هسته‌ای برود از ان‌پی‌ تی خارج شده است مورد تحریم قرار گرفت، در حالی که هند و پاکستان عضو ان‌پی‌ تی نشدند و با اینکه سلاح هسته‌ای دارند هم تحریم نیستند.

بنابراین گزارش نوریان در پاسخ گفت: ما هفت شرط برای الحاق به CFT گذاشته‌ایم که مادر این شرط‌ها این است در موارد خلاف قانون اساسی تعهدات این کنوانسیون برای ما لازم‌الرعایه نیست.

وی خاطرنشان کرد: وقتی قید قانون اساسی را می‌آوریم و همه تعهدات‌مان را مقید به آن می‌کنیم یعنی اگر شرط‌های ما از سوی CFT پذیرفته نشد ترتیبات خروج از آن را دنبال خواهیم کرد.

این گزارش حاکی است، جبرائیلی در واکنش پرسید وقتی شرکت‌های خارجی بعد از خروج آمریکا از برجام از ایران رفتند آیا وضع ما در FATF تغییر کرده بود؟ کره شمالی عضو CFT شد ولی وضعیتش در FATF تغییر نکرد، وضع ما هم تغییر نخواهد کرد.

این کارشناس مسائل سیاسی تأکید کرد: از جمله تبعات پیوستن ایران به CFT ایجاد مستمسک حقوقی برای تشکیل پرونده علیه ایران به اتهام حمایت از تروریسم است.

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

نظرات

  • انتشار یافته: 4
  • در انتظار بررسی: 0
  • غیر قابل انتشار: 1
  • IR ۰۰:۳۷ - ۱۳۹۷/۱۰/۱۰
    10 1
    آیا واقعا دلیل قطع روابط بانکی ایران با دنیا تحریمهای آمریکا است یا نپیوستن به FATF؟ جواب این سوال را خوب می دانند. ولی امید دارند - و شاید هم ماموریت-که به عنوان حسن نیست حسن به FATF بپیوندند شاید که دنیا دلش برای این همه مظلومیت و گوسفند صفتی ما بسوزد و در مقابل آمریکا بایستد!
    • IR ۰۱:۲۰ - ۱۳۹۷/۱۰/۱۲
      0 0
      مؤدب باش گوسفند یعنی چه - نظر ها متنوع هستند - من هم بنظرم اف ای توف اف زنجیر نامرئی اسارت ملتها است - ایران آزاد چرا؟
  • علی IR ۰۱:۳۷ - ۱۳۹۷/۱۰/۱۰
    12 0
    در گلوی خائنین به مملکت و نوکران بی چون و چرای غرب یاید سرب داغ ریخت
  • IR ۰۹:۳۷ - ۱۳۹۷/۱۰/۱۰
    11 0
    تجربه تصویب برجام نشان میدهد که مجلسی ها همه شان قابل اعتماد نیستند

این مطالب را از دست ندهید....

فیلم برگزیده

برگزیده ورزشی

برگزیده عکس