تلاش لندن برای مرتبط نشان دادن پرونده طلب ایران و بازداشت زاغری

رسانه‌های انگلیسی بار دیگر مدعی شده‌اند که پرونده طلب ایران از انگلستان و بازداشت «نازنین زاغری» به یکدیگر مرتبط هستند و دلیل عدم آزادی زاغری تأکید ایران بر تسویه بدهی ۴۰ ساله لندن به تهران است.

به گزارش مشرق، ساعاتی پس از آنکه «جرمی هانت» وزیر خارجه انگلستان مدعی شد ایران تلاش می‌کند از «نازنین زاغری» محکوم امنیتی ایرانی-انگلیسی به عنوان یک «اهرم دیپلماتیک» استفاده کند، یک رسانه انگلیسی هم بار دیگر این پرونده را به مسئله طلب مالی تهران از لندن مرتبط کرد.

نشریه «سان» مدعی شده است که انگلستان موافقت کرده است که در ازای آزادی زاغری بدهی ۴۰۰ میلیون پوندی‌اش (۵۱۰ میلیون دلاری) به تهران را بپردازد، اما اکنون طرفین در مورد اینکه میزان بهره سالانه‌ای که باید علاوه بر این مبلغ و به دلیل تأخیر ۴۰ ساله در پرداخت بر رقم اصلی افزوده شود، اختلاف نظر دارند.

بیشتر بخوانید:

ادعای وزیر خارجه انگلیس: ایران «نازنین زاغری» را گروگان گرفته است

دخالت شهردار لندن در امور داخلی ایران

به ادعای این رسانه، ایران تأکید دارد که سالانه باید ۸% بر این رقم افزوده شود، که در آن صورت طلب جمهوری اسلامی ایران از انگلستان به حدود ۵۰۰ میلیون پوند افزایش می‌یابد.

خودداری لندن از بازپرداخت پول ایران و تلاش برای مرتبط جلوه دادن این مسئله به پرونده بازداشت زاغری در حالی صورت می‌گیرد که در سال ۲۰۱۰ دادگاه رسیدگی‌کننده به پرونده طلب تهران از لندن، انگلیس را به دلیل عدم اجرای قرارداد فروش ۱۵۰۰ دستگاه تانک «چیفتن» به ایران، به بازگرداندن اصل و سود پولی که ایران پیش از انقلاب اسلامی به انگلیس پرداخت کرده، محکوم کرد.

به نوشته سان، ایران بار دیگر این پرونده را به دادگاهی در لندن برده و ماه آینده قرار است نمایندگان جمهوری اسلامی و انگلیس در دادگاه از موضع خود دفاع کنند.

یک منبع مطلع به سان گفته است: «دیپلمات‌های ما نمی‌توانند بر سر رقمی در مورد سود پول با تهران به توافق برسند و همین مسئله همه چیز را کند کرده است. آزادی نازنین قرار است بخشی از یک توافق بزرگ، از جمله پول تانک‌ها باشد، اما وزارت خارجه [انگلیس] به سختی در تلاش است تا این‌طور به نظر نرسد.»

نازنین زاغری راتکلیف، شهروند ایرانی-انگلیسی است که به عنوان مدیر پروژه در شرکت رسانه‌های گروهی «تامسون رویترز» فعالیت می‌کرد و فرودین‌ماه سال ۱۳۹۵ در تهران دستگیر شد.

سپاه ثارالله کرمان مدتی بعد در بیانیه‌ای اعلام کرد: «طی اقدامات اطلاعاتی گسترده در فضای مجازی و حقیقی یکی از سرشبکه های اصلی وابسته به بیگانگان که مأموریت‌های مختلفی در راستای تحقق اهداف شوم دشمنان نظام انجام داده بود، شناسایی و دستگیر شد.»

پرونده زاغری سپس مورد بررسی قرار گرفت و وی در دادگاه انقلاب به ۵ سال حبس محکوم شد.

در ماه‌هایی که از بازداشت و محکومیت زاغری می‌گذرد، دولت و رسانه‌های انگلیس تلاش کرده‌اند تا دستگیری این فرد را تلاش تهران برای «باج‌گیری» به تصویر بکشند. لندن وی را کاملاً بی‌گناه خوانده و مدعی است که وی به عنوان ابزاری برای فشار به غرب و انگلیس مورد استفاده قرار گرفته است.

منبع: فارس

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

این مطالب را از دست ندهید....

فیلم برگزیده

برگزیده ورزشی

برگزیده عکس