کد خبر 923400
تاریخ انتشار: ۶ دی ۱۳۹۷ - ۱۳:۵۷
عطوان

عبدالباری عطوان تجاوز نظامی سه‌شنبه شب رژیم صهیونیستی به سوریه را تقلای نخست وزیر این رژیم دانست که سقوط و حبس را پیش چشم خود می بیند.

به گزارش مشرق، «عبدالباری عطوان» در یادداشت جدیدی در وبگاه خبری «رأی الیوم» در خصوص حمله اخیر رژیم صهیونیستی به نقاطی در سوریه نوشت، «به سه دلیل احتمال قوی می‌دهیم حمله اخیر اسرائیل به سوریه آخرین حمله باشد…».

نویسنده در این خصوص دو سوال مطرح کرد؛ «یک، اینکه آیا پوتین به ارتش سوریه برای استفاده از موشک‌های اس ۳۰۰ چراغ سبز می‌دهد و دوم، چرا سعد الحریری (نخست‌وزیر لبنان) به تهدیدهای هواپیماهای اسرائیل برای فرودگاه بیروت به شورای امنیت شکایت نمی‌کند؟».

بیشتر بخوانید:

نقش ما در اخراج آمریکا از سوریه

تصمیم لبنان برای شکایت از اسرائیل در شورای امنیت

عطوان گفت: بعید نمی‌دانیم حمله موشکی رژیم صهیونیستی که سه‌شنبه شب یک انبار نظامی در غرب دمشق را هدف گرفت و زخمی شدن سه نفر را به همراه داشت آخرین حمله اسرائیل به سوریه بوده باشد به لحاظ عکس العمل‌هایی که از جانب روسیه و سوریه به همراه داشت و هشدارهای ضمنی که به رژیم صهیونیستی درباره برخورد متفاوت با هر حمله آتی این رژیم داده شده است.

نویسنده نوشت: پیش از اینکه ما در مورد این دیدگاه توضیح دهیم باید اشاره کرد که جنگنده‌های اف ۱۶ در حین پرواز در آسمان لبنان این موشک‌ها را شلیک کردند و جرأت نقض حریم هوایی سوریه را نداشتند؛ همان کاری که قبلاً کردند یعنی قبل از اینکه ارتش سوریه موشک‌های اس ۳۰۰ روس را دریافت کند، بنابراین احتمالاً گام بعدی در چارچوب سیاست دفاع از خویش، مقابله با این هواپیماها حتی در خود آسمان لبنان است.

سه اتفاق مهم

به عقیده عطوان سه اتفاق مهم وجود دارد که می‌توان با ارائه یک نگاه تحلیلی به اطلاعات موجود در این زمینه مورد بررسی قرار داد:

نخست، خشم طرف روسی است که «ایگور کوناشینکوف»، سخنگوی وزارت دفاع روسیه به نقض تحریک‌آمیز حاکمیت سوریه نشان داد و گفت هواپیماهای اسرائیلی شانزده فروند موشک شلیک کردند که چهارده فروند آن رهگیری و ساقط شد و دو تای آن به یک انبار نظامی اصابت کرد.

کوناشینکوف گفت این مهم است که حملات اسرائیل همزمان با فرود آمدن شش هواپیمای غیرنظامی در فرودگاه بین‌المللی بیروت رخ داد که امنیت دو فروند از این هواپیماها را تهدید کرد.

دوم، اعتراف مقامات نظامی اسرائیل به اصابت یک فروند موشک سوری به نزدیکی شهر حیفا است که شکست گنبدهای آهنین این رژیم در رهگیری موشک‌ها را نشان می‌دهد، در حالی که ساخت این سامانه‌های پدافند هوایی با کمک آمریکا ده‌ها میلیارد دلار برای اسرائیل هزینه برداشته است.

سوم، پیشرفت قابل ملاحظه اثربخشی و دقت موشک‌های پدافند هوایی سوریه است به گونه‌ای که سخنگوی نظامی روسیه از انهدام چهارده فروند از آنها می‌گوید در حالی که در بین آنها موشک‌های پیشرفته‌تر و دقیق‌تر اس -۳۰۰ هم نیست.

رأی الیوم آورده است: نتانیاهو، که یک ماه پیش با شکستی بزرگ در نوار غزه مواجه شد، در ماه آوریل انتخابات پارلمانی را پیش رو دارد و طناب برکناری به جرم فساد به گردن وی نزدیک شده است، می‌خواهد چهره خود را بهبود بخشیده و خود را برای رای دهندگان اسرائیلی به عنوان یک مرد اسرائیلی قوی نشان دهد که می‌تواند امنیت را برقرار کند. از همین رو در مقام وزیر دفاع این حمله موشکی به سوریه را ترتیب داد در حالی که این حمله برای مقامات سوریه تحریک کننده نیست بلکه برای شخص ولادمیر پوتین تحریک کننده است.

برگ برنده الحریری برای شکایت در شورای امنیت

این روزنامه افزود: درست است که نقض حریم هوایی لبنان توسط اسرائیل و تهدید ناوبری هوایی در فرودگاه بیروت هیچ آسیبی به هیچ هواپیمای روسی یا غیرروسی را موجب نشد اما می‌تواند یک کارت برنده سیاسی و دیپلماتیک قوی در دست دولت لبنان و سعد الحریری، نخست وزیر آن باشد تا با رجوع به شورای امنیت این تجاوز خطرناک اسرائیل را به بررسی گذارد. بنابراین آیا این اتفاق خواهد افتاد؟

رأی الیوم نوشت: حملات قبلی اسرائیل که انبارهای سلاح در منطقه لاذقیه در نزدیکی پایگاه هوایی حمیمیم را هدف گرفت منجر به سرنگونی یک هواپیمای شناسایی روسیه و کشته شدن یازده نفر از کارشناس امنیتی این کشور شد که سرنشین آن بودند و این اتفاق پوتین رئیس جمهور روسیه را به اتخاذ تصمیمی فوری در تحویل موشک‌های اس ۳۰۰ به پدافند هوایی سوریه واداشت از همین رو سوالی که در اینجا مطرح می‌شود این است که رهبری روسیه چه تصمیمی در ازای این اقدام تحریک آمیز اسرائیل خواهد گرفت؟ آیا چراغ سبز استفاده از موشک‌های اس ۳۰۰ برای مقابله با هواپیماهای متجاوز اسرائیل را در تنها در آسمان لبنان یا همچنین در لبنان و چه بسا در عمق سرزمین‌های اشغالی فلسطین نیز خواهد داد؟

نویسنده گفت: ما در حال حاضر هیچ پاسخی به این سوالات نداریم، اما واکنش‌های عصبانی روسیه و نحوه بیان آنها ممکن است شاید مقدمه اتفاقات زیادی در سال پیش روی میلادی باشد بخصوص اگر یک حمله موشکی دیگر اسرائیل هم رخ دهد.

وی تصریح کرد: تصمیم آمریکا در خارج کردن همه نیروهایش از سوریه ظرف دو ماه آینده ضربه کشنده‌ای به اسرائیل بود آن هم در حالی که آمریکا حتی به مهم‌ترین اهداف حضور خود در سوریه یعنی سرکوب کامل داعش در شرق فرات و وادار کردن ایران به خروج نیروها و گروه‌های وابسته به آن از سوریه دست نیافت.

به عقیده نویسنده، نیروهای آمریکایی در شرق فرات و شمال سوریه سدی در برابر مسیر زمینی رسیدن کمک‌های ایران به نیروهایش در سوریه بود و عقب نشینی نیروهای آمریکایی به معنای برچیده شدن این سد و باز شدن راهی است که از مزار شریف افغانستان آغاز می‌شود و با گذر از عراق، سوریه و لبنان به سواحل دریای مدیتریانه می‌رسد.

عطوان اظهار داشت: این اغراق‌آمیز نیست اگر بگوییم که حمله اسرائیل چه بسا آخرین تیر ترکش نتانیاهو قبل از افتادن وی به پشت میله‌های زندان نظیر سلفش ایهود اولمرت است حتی اگر این سرنوشت با تاخیر اتفاق بیفتد و شانس پیروزی وی در انتخابات پارلمانی پیش روی اسرائیل بسیار محدود است اگر اصلاً نگوییم شانسی نخواهد داشت؛ آیا اسرائیلی‌ها رهبری را انتخاب خواهند کرد که در نوار غزه شکست خورد و سناریوی ساختگی تونل‌های حزب الله در جنوب لبنان هم رسوا شد و شورای امنیت هیچ عکس العمل یا بیانیه‌ای در واکنش به آن نشان نداد.

نویسنده گفت: روزهای پیش روی نتانیاهو انگشت شمار است و ما تصور نمی‌کنیم که روزهای باقیمانده از قدرت وی بهتر خواهد بود، روزهای قلدری و زورگویی اسرائیل گذشته و بازنمی‌گردد و سال جدید گواه حرف ما خواهد بود.

منبع: فارس

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

نظرات

  • انتشار یافته: 2
  • در انتظار بررسی: 0
  • غیر قابل انتشار: 3
  • IR ۱۴:۲۰ - ۱۳۹۷/۱۰/۰۶
    13 6
    ما نباید طبق گفته خدا منتظر کمک کافران باشیم چون همونطور که میبینید به فریاد ما نمیرسن اصلا نباید وابستگی داشته باشیم همین وابستگی باعث شکست میشه مثل تروریست ها و کرد ها که وابسته آمریکا بودن و همین باعث بدبختیشون شد خودمون باید سلاح بسازیم و استفاده کنیم اگر باور 373 تکمیل شده بفرستید سوریه
  • IR ۱۴:۲۱ - ۱۳۹۷/۱۰/۰۶
    3 7
    همچنین باید دانشمندان سوری و عراقی رو سازماندهی کنیم بیاریم تو ایران کار کنن و تکنولوژی و سلاح ایجاد کنن چون فعلا تو کشور خودشون نمیتونن

این مطالب را از دست ندهید....

فیلم برگزیده

برگزیده ورزشی

برگزیده عکس