مسعود اقبالی

مدرس فوتبال آسیا گفت: امیدواریم کارلوس کی روش با استفاده درست از ابزاری که در تیم ملی در اختیار دارد بتواند از همه پتانسیل موجود در تیم ملی برای رسیدن به قهرمانی استفاده کند.

سرویس ورزش مشرق – در آستانه شروع مسابقات جام ملت‌های آسیا در کشور امارات هر ۲۴ تیم حاضر در این دوره در حال آماده سازی هستند. تیم ملی کشورمان نیز در این روزها با برپایی اردوی تدارکاتی در مجموعه اسپایر شهر دوحه در کشور قطر خود را مهیای شرکت در این تورنمنت می کند.

مسعود اقبالی در گفت و گو با مشرق، درباره حواشی تیم ملی و وضعیت گروهی که ایران در آن قرار گرفته حرف زد و نقطه نراتش را بیان کرد.

متن این پرسش و پاسخ در ادامه می آید:

بیشتر بخوانید:

برنامه کامل مسابقات جام ملت های آسیا ۲۰۱۹ به وقت تهران +نمودار حذفی
 

۱۰ سرمربی برجسته جام ملت‌های آسیا/ رقابت کی‌روش با قهرمان جهان و اروپا +عکس
 

بیرانوند: بهانه ای برای قهرمان نشدن نداریم/ بعد از ۴۳ سال نوبت ماست

*وضعیت کلی تیم ملی در آستانه ورود به جام ملتهای آسیا را چطور ارزیابی می کنید؟

- تیم ملی را در دو بعد مسایل درونی و بیرونی می توان مورد ارزیابی قرار داد. در بحث مسایل بیرونی به حاشیه هایی برمی خوریم که باعث شده یکسری مشکلات بین برانکو و کی روش بوجود بیاید. اتفاقاتی که باعث شده طرفداران این آقایان در تضاد با هم قرار گرفته و در نهایت این می تواند تأثیرات منفی روی بازیکنان تیم ملی بگذارد.

* مثال می زنید؟

- مطلبی را خواندم از آقای طارمی که به نوعی در حمایت از آقای کی روش به مربیان قبلی تیم ملی در جام ملتها که برانکو هم جزو آنها بوده حمله کرده. وقتی مهدی طارمی که بازیکن ملی یک کشور است به مربی یک باشگاه حمله می کند به اعتقاد من نقش فدراسیون فوتبال است که باید این بازیکن را جریمه کند و یا از تیم ملی کنار بگذارد . بازیکن حق ندارد علیه مربیان باشگاهی یا مربیان قبلی تیم ملی جبهه گیری کند. این مسایل باعث تشدید شدن این کدورت ها شده و روی نتایج تیم ملی تأثیر می گذارد.

* در این برهه این شرایط را به صلاح نمی دانید؟

- ما ۱۳، ۱۴ روز دیگر تا جام ملتهای آسیا فرصت داریم که تیم ملی برای ورود به این رقابتها یکی دو بازی تدارکاتی را هم در پیش دارد و باید روی این مسابقات تمرکز کند نه این قبیل اتفاقات حاشیه ای. تیم ملی باید کم کم برای ورود به آن مسابقات آماده شود.

* اوضاع تیم ملی در گروهی که در آن قرار دارد را چطور ارزیابی می کنید؟

- ما در گروه مان یمن، ویتنام و عراق را داریم که اگر تیم ملی مان در شرایط آرمانی خودش باشد هیچ مشکلی با این تیم ها نخواهیم داشت. ما باید یمن و ویتنام را راحت از پیش رو برداریم ولی می ماند عراق که فوتبالش به نوعی برای ما همیشه مشکل ساز و لقمه گلوگیری بوده که باید حواس مان را جمع کنیم که به عنوان تیم اول گروه به مرحله بعد برویم تا در مسیری بهتر قرار بگیریم.

* با این حساب مشکل خاصی برای صعود نداریم؟

- مشکل تیم ملی ما بعد از این است که در دورهای بعدی باید ببینیم با چه تیم هایی روبرو می شویم. چون تیم هایی مانند استرالیا، عربستان، ژاپن، قطر یا چین و کره جنوبی و شاید کره شمالی می توانند برای ما مسأله ساز شوند.

* پس به نوعی معتقدید همه رقبا مهم هستند؟

- بازی تیم العین را با رئال مادرید نگاه می کردم که متوجه شدم پول زیاد، بازیکن خوب و باشگاهی که ساختار تشکیلاتی اش خوب است چطور پیشرفت را حاصل می کند. دیدیم که العین فوتبال را چه خوب بازی می کند. اکثر این بازیکنان از کشورهای حوزه خلیج فارس هستند. در این میان این را نیز متوجه می شویم که کشورهای همسایه ما و سایر نقاط آسیا در حال کار کردن هستند و نشان می دهد که جام ملتهای سختی را در پیش داریم.

* در چنین شرایطی کار سخت تر می شد؟

- با این همه اگر کی روش تمرکز لازم را داشته باشد، به حواشی نپردازد و جواب این و آن را ندهد و سعی کند بچه های تیم ملی را در یک انسجام تیمی حفظ کند و در یک شرایط مطلوب روانی قرار بدهد که دارای انگیزه لازم برای مسابقات باشند می تواند در نهایت مسابقات را با قهرمانی به پایان برساند.

* پیش از شروع جام جهانی کی روش همواره به اولین بازی در ورود به آن تورنمنت تأکید داشت و بازی با مراکش را خیلی مهم تلقی می کرد و حالا به دیدار با یمن و بازی اول تیم ملی در جام ملتهای ۲۰۱۹ تأکید دارد. دلیل اهمیت دادن به بازی اول چیست؟

- کی روش دوست دارد با شرایط مطلوب روانی به بازی های بعد برسیم. ما باید بتوانیم در دیدار اول علی رغم اینکه تیم مقابل از آن قدرت لازم برخوردار نیست با اختلاف گل بالایی بازی را ببریم. در آن صورت می توانیم برای همه تیم های حاضر در تورنمنت خط و نشان بکشیم و بگوییم که این تیم ایران است. بچه ها هم می توانند با یک بازی خوب تاکتیکی و تمرینی یمن را پشت سر بگذارند و به بقیه بگویند که ایران برای قهرمانی آمده است.

* فکر می کنید با چه تاکتیکی وارد مسابقات شویم؟

- البته ما نمی دانیم که کی روش برای مرحله مقدماتی چه برنامه استراتژیک و فنی دارد ولی امیدواریم که دوباره سراغ برنامه های دفاع اتوبوسی نرود. چون در مراحل بعد که به تیم های بزرگتر مانند استرالیا، کره یا ژاپن خوردیم می تواند تصمیمات تاکتیکی اش را تغییر بدهد. ولی اگر در دور اول با بازی نرمال جلو برود بهتر خواهد بود و حداقل این است که بچه ها سوخت نمی شوند. مانند نوک حمله مان در جام جهانی که سردار آزمون عملا هیچ کاره شده بود و دائم در بحث دفاعی حضور داشت. البته آن هم یک برنامه تاکتیکی خاص خودش است ولی به هر حال فکر می کنم ما از خط حمله خوبی برخورداریم. چون بازیکنان خوبی با ویژگی های تهاجمی بالایی داریم که حداقل در بازیهای آسیایی می توانند ظرفیت ها و استعدادهای خودشان را بروز بدهند.

* حضور سرمربیان سرشناس مانند لیپی، زاکه رونی، کوپر یا اریکسون و بقیه که عناوین مهم بین المللی در قاره های مختلف دارند چه تأثیری در سطح کیفی رقابتهای جام ملتهای آسیا خواهد داشت؟

- سرمربیان تیم های ملی یا باشگاهی، فرقی نمی کند، اینها برند هستند و می تواند بار روانی مثبتی را به تیم القا کند و خیلی تأثیرگذار است. اینکه بچه های تیم بپذیرند که مربی شان دارای پیش زمینه و کارنامه بزرگی است تأثیر دارد. به ویژه برای بازیکنان ملی که بهترین های باشگاه های هر کشور هستند پذیرش مربی خیلی مهم است.

* پس بی تأثیر نیست؟

- البته نوعی رقابت هم بین بهترین مربیان باسابقه ایجاد می شود. اما سرمربی می تواند ۱۰ تا ۲۰ درصد تأثیرگذار باشد. بقیه اش ابزاری است که در اختیار دارد که همان  بازیکنان هستند و آن برنامه های تاکتیکی خاص! وگرنه بدون ابزار، شما اگر بهترین برنامه تاکتیکی را هم داشته باشید در دفاع یا حمله کاری از پیش نخواهید برد. بنابراین در این شرایط سرمربیگری فقط در همان برند بودنش و دارا بودن دانش و اطلاعات محدود می شود و برای بقیه کار و بخش اصلی اش که ورود به میدان با ابزار جهت اجرای برنامه های استراتژیک هستند او هیچ کاری از پیش نخواهد برد. البته همه این مربیان قابل احترام هستند ولی آن چیزی که تعیین کننده است برنامه های تاکتیکی و فنی است که در طول یک تورنمنت می توانند در تیم جا بیفتد و در نهایت تیمی را به قهرمانی برسانند.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

نظرات

  • انتشار یافته: 3
  • در انتظار بررسی: 0
  • غیر قابل انتشار: 1
  • IR ۰۷:۵۸ - ۱۳۹۷/۱۰/۰۳
    15 5
    همه جوره میخوان به تیم ملی سم وارد کنن این نوچه های برانکو.الانم گیر الکی دادن به طارمی
    • IR ۱۲:۲۶ - ۱۳۹۷/۱۰/۰۳
      3 6
      با شعور خود بازیکنان برانکو ایران رو بردن جام جهانی
  • ناشناس IR ۰۴:۴۷ - ۱۴۰۱/۰۷/۰۶
    0 0
    دفاع اتوبوسی ممکنه شما در برابر قهرمان آفریقا هم نبازید اما فوتبال زیبا نیست حتی اگر از گروهمان هم صعود کنیم زیبا بازی نمیکنیم معلومه وقتی یه اتوبوس بازیکن جلوی دروازه دفاع میکنه برزیل هم نمیتونه گل بزنه چه برسه به سنگال ولی این فوتبال زیبا نیست داریم زیبایی را فدای نتیجه گرایی میکنیم

این مطالب را از دست ندهید....

فیلم برگزیده

برگزیده ورزشی

برگزیده عکس