آتش سوزی

صدای همهمه همسایه‌ها به‌گوش می‌رسد، «یک مدرسه آتش گرفته»؛ وجودش گُر می‌گیرد؛ دیگر دست خودش نیست؛ چادرش را به سر می‌کشد از خانه تا مدرسه می‌دود؛ آری مدرسه فرزندش است در هاله‌ای از دود و آتش.

به گزارش مشرق، هنوز ساعتی نیست که دخترش را به مدرسه سپرده است اما دلش شور می‌زند؛ صدای آژیر آمبولانس و خودروهای آتش‌نشانی که بلند می‌شود، دلشوره‌اش بیشتر می‌شود. احساس می‌کند نفسش بالا نمی‌آید، دستپاچه به سمت پنجره می‌دود تا هوایی تازه کند.

صدای همهمه همسایه‌ها به‌گوش می‌رسد، «یک مدرسه آتش گرفته»؛ وجودش گُر می‌گیرد؛ دیگر دست خودش نیست؛ چادرش را به سر می‌کشد از خانه تا مدرسه می‌دود؛ آری مدرسه فرزندش است در هاله‌ای از دود و آتش.

بیشتر بخوانید:

دستور ویژه بطحایی برای بررسی علل حادثه آتش‌سوزی مدرسه زاهدان

فردا در زاهدان عزای عمومی اعلام شد

پیش دبستانی‌ای که امروز طعمه حریق شد+فیلم

مدیر آموزش و پرورش ناحیه ۲ زاهدان استعفا کرد

بچه‌ها به بیرون از مدرسه هدایت شدند و ترس وجودشان را فرا گرفته است؛ در بین بچه‌ها، دخترش را می‌جوید اما او بین این دخترکان هراسان نیست؛ صدای مبهمی را می‌شنود «مصدومان را به بیمارستان بردند»...

*** از ۱۸ بهمن ۱۳۷۶ تا ۲۷ آذر ۱۳۹۷

انگار همین دیروز بود؛ هجدهم بهمن ماه ۱۳۷۶؛ بخاری‌ نفتی مدرسه ابتدایی روستای بیجارسر شفت آتش گرفت؛ آنروز آقای امیدزاده معلم دانش‌آموزان دچار سوختگی شدید شد اما تمام دانش‌آموزانش را به سلامت از آتش بیرون آورد.

امیدزاده و همکارش آقای عابدی، دچار سوختگی شده بودند اما خوشحال بودند که به هیچ دانش‌آموزی صدمه وارد نشده است. آن روز دانش‌آموزان صدمه ندیدند اما ۷ سال بعد، بی‌توجهی به سیستم گرمایشی مدارس، اتفاق تلخی را رقم زد.

دی ماه ۱۳۸۳، در دفتر دستگاه تعلیم و تربیت، خاطره‌ تلخی نقش بست؛ حادثه‌ای که هنوز هم بعد از گذشت ۱۴ سال،  ناخودآگاه قطره اشکی را بر گوشه چشمان می‌نشاند؛ هنوز باورش سخت است؛ باور اینکه ۱۳ کودک بی‌گناه، زنده زنده در آتش سوختند.

آن اتفاق تلخ هم نتوانست به استانداردسازی سیستم‌های گرمایشی مدارس بینجامد و در نتیجه دو سال بعد و در ۱۴ آذرماه ۱۳۸۵، آتش به جان ۸ دانش‌آموز دبستانی روستای درودزن استان فارس افتاد و چهره‌های زیبای ۶ دختر و ۲ پسر دوم دبستانی را به یغما برد.

در این فواصل آتش‌سوزی‌های متعددی در مدارس رخ داد اما هیچ‌کدام از آنها وسعت گسترده‌ای نبود و با هوشمندی معلمان و البته کمی هم شانس آموزش و پرورش به خیر گذشت.

۶ سال بعد و درست در ۱۵ آذر سال ۱۳۹۱، آتش‌سوزی کلاس درس روستای «شین‌آباد»، خانه‌ دل‌ها را ماتم‌کده کرد چرا که ۲ دانش‌آموز چشمان‌شان را برای همیشه بستند و جراحات متعددی بر تن نحیف ۲۶ دانش‌آموز دیگر وارد شد.

*** حادثه تلخ در مدرسه غیردولتی زاهدان

و امروز باز هم این ماجرای تلخ تکرار شد؛ اما این بار نه یک مدرسه روستایی و نه در یک مدرسه دولتی، بلکه آتش به جان یک مدرسه غیردولتی در زاهدان افتاد؛ آتشی که ۲ دانش‌آموز را به کام مرگ کشاند و غمی سنگین بر دل خانواده‌ها گذاشت.

۲ دانش‌آموز دیگر این حادثه نیز در حال حاضر در بیمارستان تحت مراقبت‌های ویژه قرار دارند.

انگار قرار نیست آتش دست از سر دانش‌آموزان بر دارد و فصل پاییر و زمستان هر سال باید شاهد وقوع حوادثی تلخ باشیم.

حجت الاسلام والمسلمین علی موحدی راد دادستان عمومی و انقلاب زاهدان در ارتباط با آتش‎سوزی یک واحد آموزشی پیش دبستانی و دبستانی در زاهدان اظهار کرد: معاون و بازپرس ویژه قتل در محل حاضر شدند و با بررسی‌های صورت گرفته قصور مدیر و مربی آموزشی محرز شده و در این زمینه دستور بازداشت آنها صادر شد.

همچنین روابط عمومی آموزش و پرورش استان سیستان و بلوچستان اعلام کرد: مدیر آموزش و پرورش ناحیه ۲ زاهدان در پی حادثه پیش دبستانی و دبستان دخترانه اسوه حسنه و به منظور ابراز همدردی با خانواده‌های داغدیده و مصدوم از سمت خویش استعفا کرد.

*** حضور نماینده وزیر آموزش و پرورش در زاهدان

مجتبی‌زینی‌وند معاون وزیر آموزش و پرورش و رئیس سازمان مدارس غیردولتی و مشارکت‌های مردمی به نمایندگی از وزیر آموزش و پرورش به سیستان و بلوچستان رفت و ضمن ابراز همدردی با خانواده دانش‌آموزان حادثه دیده، در جریان روند درمان دانش‌آموزان مصدوم قرار گرفت؛ همچنین به بررسی ابعاد این حادثه پرداخت.

*** مدارسی که هنوز سیستم گرمایشی استاندارد ندارند

مهراله رخشانی‌مهر رئیس سازمان نوسازی، توسعه و تجهیز مدارس کشور، دهم مهرماه امسال در آیین بهره‌برداری همزمان ۱۷۰۰ فضای آموزشی، ورزشی و پرورشی در سراسر کشور با بیان اینکه از سال ۱۳۹۰، این سازمان استانداردسازی سیستم‌های گرمایشی و سرمایشی مدارس را در صدر برنامه‌ها و توجه خود قرار دارد، گفت: اتفاق تلخ سال ۹۱ شین آباد موجب شد مجلس شورای اسلامی بخشی از اعتبارات عوارض گاز را به توسعه و سرعت بخشی به استانداردسازی گرمایشی و سرمایشی مدارس اختصاص دهد و همین اقدام اثربخش موجب شد در فاصله سال‌های ۱۳۹۰ تا ۱۳۹۶ حدود ۲۴ هزار مدرسه با ۱۷۰ هزار کلاس درس استانداردسازی گرمایشی شود تا کشورمان کمتر شاهد حوادث شوم و مرگبار برای امانت‌های گران‌بهای مردم باشد.

اواسط آبان ماه امسال هم رخشانی‌مهر درباره روند تجهیز گرمایشی مدارس با توجه به فرارسیدن فصل سرما، گفت: چند هفته پیش ۶۰ میلیارد تومان اعتبار به مناطق سردسیر برای استانداردسازی دستگاه‌های گرمایشی فرستادیم.

وی افزود: ۶۰ درصد مدارس ما از حیث تجهیزات گرمایشی ایمن شده‌اند و سیستم استاندارد دارند و تجهیز ۴۰ درصد مابقی نیز در دستور کار است؛ رقمی که تخصیص یافت خوب بود و به‌زودی۶۰ میلیارد تومان دیگر هم ابلاغ می‌شود.

رئیس سازمان نوسازی، توسعه و تجهیز مدارس کشور بابیان اینکه سیستم نوینی موسوم به بخاری‌های «هرمتیک» هم وارد مدارس می‌شوند، گفت: این دستگاه‌های گرمایشی گازسوز هستند؛ البته مناطقی در برخی استان‌ها چون خوزستان و سیستان و بلوچستان گاز ندارد و بخاری نفتی باید مستقر شود اما برای مناطق سردسیری چون اردبیل از این بخاری‌های جدید هم استفاده می‌کنیم.

رخشانی مهر از خریداری ۸۰۰۰بخاری هرمتیک خبر داد و ادامه داد: هرمتیک، نوعی بخاری گازسوز است که بدنه‌اش فلزی نیست و دست را نمی‌سوزاند و مهم‌تر آنکه اکسیژن محیط را نمی‌گیرد و به لحاظ فنی بسیار خوب و کارآمد است.

وی افزود: کارخانه‌های مختلفی این بخاری‌ها را تولید می‌کنند که از حمایت خوب دولت برخوردارند و دولت بابت این بخاری‌ها یارانه می‌دهد. اولین بار است که این بخاری‌ها را برای مدارس خریداری می‌کنیم و استفاده از آن‌ها هم در دستور کار قرارگرفته است.

*** ترس از حادثه‌های دیگر

با توجه به سخنان رئیس سازمان نوسازی، توسعه و تجهیز مدارس کشور، هنوز چیزی حدود ۴۰ درصد مدارس نیازمند سیستم گرمایشی استاندارد هستند یعنی هنوز تا حل مشکل سیستم گرمایشی مدارس راه زیادی وجود دارد؛ راهی که باید برای آن، درمان فوری صورت گیرد وگرنه زمستان را باید با ترس از حادثه‌های دیگر سپری کنیم.

منبع: فارس

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

نظرات

  • انتشار یافته: 14
  • در انتظار بررسی: 0
  • غیر قابل انتشار: 12
  • IR ۰۱:۳۳ - ۱۳۹۷/۰۹/۲۸
    8 0
    حسن که گفت گاز به زاهدان رسیده که!!!!
  • ناشناس IR ۰۵:۵۳ - ۱۳۹۷/۰۹/۲۸
    3 0
    به امید برقراری عدالت اجتماعی در ایران آزاد، آمین، اگر مسیولین شرف و حیا داشتند، به قدری مدارس رو تجهیز می کردند که هرگز این اتفاقات بسیار غمگین، رخ نده، مرگ بر قوم ظالم!
  • IR ۰۸:۰۵ - ۱۳۹۷/۰۹/۲۸
    6 0
    الان چه کسی باید پاسخگو باشد.
    • IR ۱۰:۱۷ - ۱۳۹۷/۰۹/۲۸
      0 3
      مردم چون بچه هایشان را می فرستند مدرسه.نفرستید تا این اتفاقات نیفته
  • سعید زنجانی IR ۰۸:۱۵ - ۱۳۹۷/۰۹/۲۸
    10 0
    تاحالا شنیدید که از این اتفاقات تو مدارس محل تحصیل اربابان و مرفه نشین های پایتخت هم داشته باشیم، مگه شعار ما همیشه عدالت و فقر زدایی نبود واقعا محرومیت شهرستانهای محروم هر روز و ماه و سال داره بیشتر میشه و بودجه هایی که صرفا جهت تجهیز پایتخت و چند عدد محدود کلانشهرهای کشور میشه،کشور خلاصه شده تو سه چهارتا استان
    • IR ۰۹:۴۸ - ۱۳۹۷/۰۹/۲۸
      0 13
      دیگه مزخرفگویی رو به حد کمال رسوندید. ظاهراً فقرا از ضریب هوشی بالایی برخوردار نیستند. چه در مدرسه داری چه در کامنت نویسی
    • IR ۱۰:۳۳ - ۱۳۹۷/۰۹/۲۸
      2 0
      درود بر شما میدانید مالکان تهران بخاطر رانت پایتخت نشینی و تجمع امکانات کشور در انجا چقدر از املاکشان پول اجاره و فروش میگیرند با یه حساب سر انگشتی ماهیانه بیش از7هزار میلیارد تومان در تهران اجاره املاک میشود که باید 6هزارش بابت مالیات اخذ شود یعنی از بودجه عمرانی کشور بیشتر یعنی خروج این مقدار نقدینگی از بازار ارز و طلا یعنی تحول بنیادین در عدالت اجتماعی اما افسوس شاید از این مقدار زیر 500 میلیارد مالیات بگیرند
    • IR ۱۰:۴۸ - ۱۳۹۷/۰۹/۲۸
      2 0
      عوضش در مدرسه و دانشگاه آقازاده ها از اون اتفاقات می افته!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!
  • IR ۰۹:۵۶ - ۱۳۹۷/۰۹/۲۸
    2 0
    شعا مسئولین فقیر زدایی است نه فقر زدایی
  • IR ۱۰:۰۱ - ۱۳۹۷/۰۹/۲۸
    1 0
    در اینگونه موارد اگر بخواهید ریشه ایی و دقیق رسیدگی کنید وزیر مربوطه مسئول است و باید جوابگو باشد این چندمین بار است اینگونه اتفاقات در این وزارتخانه اتفاق می افتدد.
  • علی IR ۱۰:۳۸ - ۱۳۹۷/۰۹/۲۸
    5 1
    یهکم از بودجه حوزه های قم را خرج ایمن سازی مدارس کشور ما نمایید .ای کفاری که کشور ما را اشغال کردهاید
  • IR ۱۰:۵۳ - ۱۳۹۷/۰۹/۲۸
    1 0
    به والله قسم ژاپن ده سال پیش بخاری برقی نفتی تولید کرده و درصد بالای ایمنی داره چرا مسئولین آموزش و پرورش اینقدر احمق تشریف دارند که دنبال راه حل بومی اند اقا برید یه تعداد بخرید بدین این مدارس بدون گاز به خدا پس فردا هممون می میریم باید جوابگوی این بی شرفی ها باشیم از کارانه معلمای مفت خوری که بچه پولدارا رو می برن کلاس خصوصی کم کنید برای اینا بخاری وارد کن می میری به خدا
  • ف IR ۱۴:۵۲ - ۱۳۹۷/۰۹/۲۸
    0 0
    احمق های بی شرف
  • گل افشان IR ۲۳:۰۸ - ۱۳۹۷/۰۹/۳۰
    0 0
    با سلام ضرورت دارد مردم در یک همبستگی ملی و دینی به میدان بیایند و همه در یک کار خیریه همه مدارس را تهویه هوا و دستگاه گرمایشی مدارس را استاندارد نمایند تا هرگز حادثه دلخراش تکرار نشود.

این مطالب را از دست ندهید....

فیلم برگزیده

برگزیده ورزشی

برگزیده عکس