‌‌روزنامه قانون

متاسفانه تیم مذاکره کننده هسته‌ای به ریاست ظریف در تنظیم متن برجام دچار تقصیر و قصورهای فراوان شد؛ یکی از علت‌ها عدم آشنایی ظریف و تیم مذاکره کننده با واژگان تخصصی بود.

سرویس سیاست مشرق - روزانه می‌توان از لابه‌لای گزارش‌ها و عناوین خبری رسانه‌های مکتوب و حتی غیر مکتوب، نکات قابل‌توجهی استخراج کرد؛ موضوعاتی که می‌تواند برای مخاطبین قابل‌استفاده و محوری برای تحلیل باشد، در گزارش روزانه "ویژه‌های مشرق" نکات و تأملات قابل‌استخراج از رسانه‌ها برای مخاطبین عرضه خواهد شد؛ با «ویژه‌های مشرق» همراه شوید.

*******

علت بی دستاوردی برجام، تیم ضعیف مذاکره کننده به ریاست ظریف است

محمدرضا بختیاری دیپلمات سابق در یادداشتی در روزنامه اعتماد با عنوان «اروپا با آمریکا نمی‌جنگد» نوشت: «متاسفانه در شرایط کنونی در مساله توافق هسته‌ای هیچ راه حل منفعت آوری در مقابل کشورمان وجود ندارد...تا امروز از اتحادیه اروپا جز وعده هیچ حرکت جدی دیده نشده و موضوع طراحی مکانیسم ویژه انتقالات مالی بین ما و اروپا از حد حرف جلوتر نرفته و حتی در صورت وجود SPV هیچ کشور اروپایی زیر بار قبول ایجاد مرکز چنین تبادلاتی با کشورمان نمی‌رود».

بختیاری در ادامه نوشت: «متاسفانه در تیم کارشناسان مذاکره کننده ما تعداد کافی از متخصصان به ویژه در حوزه‌های مالی، تجاری و بانکی حضور نداشتند که خط به خط و بند و به بند توافق را دقیق و به طور تخصصی بررسی کنند تا امروز دچار چنین شرایط ناشی از بی تعهدی آمریکا و اروپا نشویم».

وی تاکید کرد: «باید قبول کنیم که از سوی اروپا در چنین شرایطی آبی گرم نخواهد شد و نباید به جنگ زرگری بین آنها و آمریکا دل خوش کنیم. در نهایت منافع اروپا در هم جهت بودن و اشتراک با آمریکا تعریف شده و حاضر نخواهد شد به خاطر ما دست از آن بردارد. در عین حال همچنان با سیاسی کاری اروپا برای نگهداشتن ما در برجام و جلوگیری از نقض آن روبرو خواهیم بود؛ بدون اینکه آنها خیری به ما برسانند».

متاسفانه تیم مذاکره کننده هسته‌ای به ریاست ظریف در تنظیم متن برجام دچار تقصیر و قصورهای فراوان شد. یکی از علت‌های اصلی این امر، عدم مشورت ظریف با متخصصان و صاحب‌نظران و منتقدان و علت دیگر عدم آشنایی ظریف و تیم مذاکره کننده با واژگان تخصصی بود.

«وندی شرمن» عضو سابق تیم مذاکره کننده هسته‌ای آمریکا- فروردین ۹۶ - در اندیشکده وودرو ویلسون و در حضور «کاترین اشتون» با تمسخر درباره توافق هسته‌ای گفته بود: «اعضای ۱+۵ و اتحادیه اروپا توافق کردند که (با پوزخند) تحریم‌های هسته‌ای را «موقتاً متوقف کنند»، «lift»  لغتی است که در زبان انگلیسی به معنی (معلق نگاه داشتن و یا موقتاً متوقف کردن) است اما طرف ایرانی «lift»  را به معنی «پایان دادن و خاتمه دادن ترجمه می‌کرد» و به همین دلیل هم ما از این لغت استفاده کردیم».

«احمد توکلی» نماینده سابق مردم تهران در مجلس شورای اسلامی پیش از این گفته بود: «سه شنبه ۳۰ تیر ۹۴ آقای دکتر ظریف به مجلس آمد و گزارشی از برجام و حواشی آن، از جمله قطعنامه ۲۲۳۱ تقدیم مجلس کرد. چهار سئوال نوشتم و برای رئیس جلسه، آقای لاریجانی فرستادم...از جمله پرسیدم در حالی که لااقل ۴ بار لفظ تعلیق صراحتاً در برجام آمده است چرا آقای وزیر چند بار با تأکید گفتند تمام تحریم‌ها لغو شده است؟ با کمال تعجب وزیر محترم در پاسخ گفت: «اصلاً تعلیق هیچ جا نیامده، در هیچ جای برجام تعلیق نیامده، هر کس تعلیق ترجمه کرده اشتباه کرده، هیچ جای برجام تعلیق نیامده. کلمه تعلیق وجود ندارد. لغو کرد... لغو، تمام شد.» من کلمه انگلیسی suspend را در متن برجام با ماژیک برجسته کردم و چون خودم منتظر اجازه اخطار بودم، از آقای دکتر نجابت خواهش کردم برود آن‌ها را به دکتر لاریجانی نشان دهد. لاریجانی که مطمئن شد، به نجابت گفت برو به ظریف نشان بده. آقای دکتر ظریف در واکنش به دکتر نجابت گفت من ندیده بودم! عذر بدتر از گناه»!

شیرزاد: صحبت‌های حجاریان درباره عدم ائتلاف با روحانی، ناجوانمردانه است

روزنامه آرمان در سرمقاله امروز به قلم «احمد شیرزاد» نوشت: «اینکه گفته شود اصلاح‌طلبان عقد اخوت و یا ائتلاف سیاسی با روحانی نبسته و نداشته‌اند، شاید اکنون چندان جوانمردانه نباشد و با واقعیات همخوانی نداشته باشد...در عین حال شرایط به گونه‌ای هم نیست که تمامیت جریان اصلاحات از دولت دور بوده و احساس بیگانگی با دولت روحانی داشته باشند. بنابراین جدا کردن کامل جریان اصلاحات از دولت به نظر نمی‌رسد راهکار مناسب و صحیحی باشد».

در روزهای گذشته «سعید حجاریان» گفته بود: «ما با دکتر روحانی عقدی –به‌صورت ائتلاف- نبسته بودیم. ایشان وعده‌هایی به مردم دادند و مردم هم به‌دلیل همان وعده‌ها پای صندوق رأی رفتند. دفاع ما، براساس همین وعده‌ها بود و نه خواسته‌های حداکثری خودمان. اما، ایشان به بسیاری از وعده‌هایش یا نخواست یا نتوانست عمل کند و فی‌الواقع زمانیکه از خود عبور کرد، طبعاً بخشی از اصلاح‌طلبان هم ناگزیر با ایشان زاویه پیدا کردند».

پیش از انتخابات ریاست جمهوری 96 «محمدرضا خاتمی» در مصاحبه با روزنامه اعتماد در پاسخ به این سؤال که «چه تضمینی برای همراهی دولت دوم روحانی و اصلاح طلبان وجود دارد؟» گفته بود: «تضمین این مسئله، خود ما هستیم». اما برخلاف این ادعا، در حال حاضر اصلاح طلبان برای فرار از پاسخگویی درباره عملکرد دولت و ابراز برائت از روحانی ازیکدیگر سبقت می‌گیرند.

عطش دستیابی به قدرت و بی توجهی به مشکلات و دغدغه‌های مردم و ارجح بودن منافع قبیله‌ای نسبت به منافع ملی، در اصلاح طلبان موجب شده است که این جماعت با بی مسئولیتی به دنبال تبرئه خود از ناکامی‌ها و فاصله گذاری با دولت است تا بتواند با این ترفند سیاسی در انتخابات ۱۴۰۰ نیز قوه مجریه را به دست بگیرد.

تحریم‌ها داشت فراموش می‌شد اما ترامپ نگذاشت!

روزنامه ایران در یادداشتی به قلم «حسن بهشتی پور» نوشت: «تحریم‌هایی که به واسطه برجام و مذاکراتی که دو سال طول کشید می‌رفت که به فراموشی سپرده شود اما متأسفانه در دوره ترامپ ادامه پیدا کرد».

اصلاح طلبان و رسانه‌های دولتی همچنان مشغول دوگانه دروغین «اوبامای خوب-ترامپ بد» هستند.

این طیف اینگونه القاء می‌کند که برجام به خوبی در حال پیشرفت بود که ناگاه ترامپ همه چیز را خراب کرد. این ادعای مضحک در حالی است که برجام از اولین روز اجرا در دی ماه 94 توسط دولت اوباما به صورت فاحش نقض شد.

قانون محدودیت ویزا، قانون تحریمی آیسا، قانون وضعیت اضطراری علیه ایران، غارت 2 میلیارد دلاری اموال مردم ایران و...تنها بخشی از اقدامات ضد ایرانی و نقض برجام در دوره اوباماست.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

نظرات

  • انتشار یافته: 16
  • در انتظار بررسی: 0
  • غیر قابل انتشار: 4
  • IR ۱۵:۵۵ - ۱۳۹۷/۰۹/۱۸
    2 26
    ظریف «امیرکبیر» و «مصدق» و «شهید بهشتی» عصر ماست. آخه چرا از گفتن این واقعیت اینقدر عصبانی میشید.چرا؟!
    • سید IR ۱۷:۱۰ - ۱۳۹۷/۰۹/۱۸
      5 0
      آخر از این ناراحت می شویم که مطمئن نیستیم تو اسمی را فراموش نکرده باشی! مثلاً هویدا یا چه می دانم مثلاً فتحعلیشاه!
    • ج IR ۱۹:۵۱ - ۱۳۹۷/۰۹/۱۸
      3 0
      عصبی نیستیم، از بیسوادی تو و دوستات ناراحتیم. آقاجون بهشتی و امیرکبیر از نظر مشی سیاسی مقابل مصدق قرار دارند حالا اینکه ظریف کجای معدله قرار داره با شما.
    • IR ۲۰:۲۶ - ۱۳۹۷/۰۹/۱۸
      4 0
      لطفا"تن مرحوم امیرکبیر رو توی قبر نلرزانید.
  • مهماندار هواپیما IR ۱۶:۰۰ - ۱۳۹۷/۰۹/۱۸
    18 1
    وقتی ا 8 نفر مذاکره کننده 4 نفر جاسوس و 4 نفر عاشق امریکا توقع چی دارین شانس اوردیم امریکا نیر و در ایران پیاده نکرده تا از تیم مذاکره کننده حفاظت کنه بخاطر نبوغشان
  • IR ۱۶:۰۴ - ۱۳۹۷/۰۹/۱۸
    18 1
    برجام خسارت محض بود زیرا خود جان کری گفته اگر برجام نبود تحریمها فرو ریخته بود.
  • مهماندار هواپیما IR ۱۶:۰۷ - ۱۳۹۷/۰۹/۱۸
    16 1
    وقتی میگیم ظریف بی سواد شما ها نعره غیرت می زنین در فارسی هم یک کلمه چند معنی میده انوقت انگلیسی محاوره ایی را با علمی یکی میدانید ظریف فقط خوب صحبت می کنه نه بیشتر از اینحالا هی بگین برند و امیر کبیر و و اراجیف دیگه و این اقای ظریف روحانی قبلا از برجام 2 بار سر ایران را کلاه گذاشتن باز هم به ایران خیانت کردن
  • NL ۱۶:۲۵ - ۱۳۹۷/۰۹/۱۸
    1 0
    تا دیروز دکتر مصدق بود خب برای 1400 باید از روی یه عده عبور کنید از گندتون یاد گرفتید
  • IR ۱۶:۴۹ - ۱۳۹۷/۰۹/۱۸
    2 0
    میگن ظریف مسلط به زبان انگلیسیه. آقاجان اگه چوب لباسی هم 17 سال آمریکا بود، زبان یاد میگیرفت.والّا
  • محمود IR ۱۸:۱۰ - ۱۳۹۷/۰۹/۱۸
    12 0
    من سواد انگلیسی ندارم امااتفاقات بعدازبرجام ونقطه ضعف های انراگروهی که به مسخره شیفته گان غرب انها رادلواپسان میخواندندفریادزدند اماسروصدای غربزدگان بلندتربود
  • SE ۱۹:۳۹ - ۱۳۹۷/۰۹/۱۸
    4 0
    حالا بیسواد چه کسانی هستند؟ چه کسانی نادنند؟ چه کسانی از شرمساری بلاهت و بی خردی خویش باید سر به خشتک ببرند؟ چه کسانی باید از نسبت دادن آنچه لایق خودشان است به دیگران توبه کنند و برای فریب ملت و مجازات خسارت به کشور بروند به جهنم؟
  • IR ۱۹:۴۰ - ۱۳۹۷/۰۹/۱۸
    3 0
    وقتی مردم قدر جلیلی را ندانسته اند.همین اصلاح طلبها وغرب گرایان چقدر انگ بی سواد به ایشان زده اند حالا مشخص شد که بی سواد چه کسی است.
  • میرک IR ۱۹:۵۸ - ۱۳۹۷/۰۹/۱۸
    3 0
    خداانتقام این مردم مظلوم ازایشان بگیره.
  • IR ۰۱:۲۶ - ۱۳۹۷/۰۹/۱۹
    2 0
    بردار من هر چند مقايسه ظريف با امير کبير و شهيد بهشتي از طرف يک اقليتي احتمالا هدفي جز شوخي و جوک پشتش نيست ،ولي شوخيش هم زشته و روح اون بزرگواران رو آزرده خاطره ميکنه. کسي که انقدر ضعيفه و شديدا سازشکارو اهل تسامح و تمام کاراش عليه منافع مردمه واون همه ارانيوم تحويل داد و راضي با نابودي فردو اراک شد و ... رسيد به برجامي که هيچ فايده اي نداشت و خون شهدای هسته ای رو لگد مال کرد،شرم کن از مقايسش با بزرگان. مشرق متنم رو بذاريد. ممنون
  • IR ۰۵:۵۶ - ۱۳۹۷/۰۹/۱۹
    2 0
    درهر صورت در قضیه برجام یه نفعی برای ما حاصل شد و انهم میزان سواد اصلاح طلبها و میزان وجدان طرفداراشون را فهمیدیم
  • IR ۰۸:۵۳ - ۱۳۹۷/۰۹/۱۹
    10 0
    ظریف و دار ودسته ش روی شاه سلطان حسین و فتحعلی شاه را سفید کردند.

این مطالب را از دست ندهید....

فیلم برگزیده

برگزیده ورزشی

برگزیده عکس