به گزارش مشرق، مصطفی معینی با بیان اینکه تمرکز شرکت تراورس بر انجام فعالیتهای فنی و اجرایی است، اظهار کرد: یکی از ویژگی های بارز در تراورس این است که شفاف کار میکنیم و همه فعالیت ها تحت نظارت و کنترل قرار دارد.
وی با اشاره به اینکه تراورس در منطقه غرب آسیا بزرگترین شرکت تخصصی در زمینه خدمات مهندسی راه آهن است، افزود: تعداد بالای ماشینآلات و تجهیزات تراورس فاصله ما را با شرکتهای داخلی و منطقهای زیاد کرده است. ما شرکتی ترکیبی هستیم که هم تولیدکننده، هم استفاده کننده، هم توسعه دهنده و هم نگهداری شبکه ریلی را انجام میدهیم.
وی با بیان اینکه در چهار نقطه کشور کارخانه تولیدی داریم، گفت: فرآوردههای بتنی مورد نیاز توسعه شبکه ریلی را تولید میکنیم؛ در واقع تراورس که نقش نگهدارنده ریل را دارد تولید میکنیم، از بخش تولید داخل حمایت خوبی داریم و آنرا به پروژهها هدایت میکنیم. بخشی از نیازمندیها را که قبلا از خارج تامین میشد به سمت تولید داخل سوق دادهایم.
بیشتر بخوانید:
موافقت سازمان بودجه برای اجرای ۳۳ پروژه ریلی
آغاز بزرگترین پروژه ریلی کشور
وی ادامه داد: به غیر از ریل که از خارج وارد میشود سایر تجهیزات و قطعات مورد نیاز را از داخل تامین میکنیم. در بخش ریل هم در ابتدای تولید قرار داریم که امیدواریم تولید این کالا که ارتباط مستقیمی با توسعه زیرساختها دارد و استراتژیک است، عملیاتی شود.
وی در خصوص تاثیر تحریم در عملکرد تراورس، اظهار کرد: تحریم وجود دارد اما مهم آن است که چگونه آنرا مدیریت کرده و به شکلی با آن برخورد کنیم که نیازهای ما تامین شود. بخش قابل توجهی از تحریمها قابل هدایت و قابل جبران است و به خواست خدا از تحریم ها عبور می کنیم.
تحریم وجود دارد اما مهم آن است که چگونه آنرا مدیریت کرده و به شکلی با آن برخورد کنیم که نیازهای ما تامین شود. بخش قابل توجهی از تحریمها قابل هدایت و قابل جبران است و به خواست خدا از تحریم ها عبور می کنیم
مدیرعامل تراورس در پاسخ به این پرسش که طی چند سال اخیر دولت تاکید بسیاری داشته است که بخش ریلی در اولویت است ، آیا به عنوان یک شرکت فعال بخش ریلی در عمل این اولویت را احساس کردید، گفت: به نسبت بودجهای که برای حملونقل به صورت عمومی و خصوصی تخصیص داده می شود به بخش حملونقل ریلی اعتبارات خوبی داده شده است.
معینی در پاسخ به این پرسش که چه میزان مطالبات داشتید، افزود: مطالبات شرکت تراورس به صورت ماهانه از طریق ارسال و تایید صورت وضعیت کارهای انجام شده به کارفرماها ایجاد میشود؛ بخش قابل توجهی از آنرا اوراق مشارکت و اسناد خزانه دریافت کردیم که ضرری را متوجه ما کرده است. نقد کردن اوراق از طرق بورس، فرابورس و کارگزاری است و به صورت آزاد کسی نمیتواند آنرا بفروشد. این اسناد تنزیل 5 تا 35 درصدی دارد که در واقع این زیانی است که پیمانکار متحمل میشود.
وی با اشاره به اینکه نبود نقدینگی یا کمبود آن تاثیر خود را دارد عنوان کرد ، مجموع عدم پرداخت ها برخی مواقع ما را با مشکل مواجه کرده است. همه ما یعنی دولت، بخش خصوصی و ... در یک قطار نشستهایم و حرکت میکنیم. هر اتفاقی در این قطار بیفتد همه از آن در جهت مثبت یا منفی متاثر میشویم. در تمامی ادوار دولتها به نوعی به بخش حملونقل ریلی توجه داشتهاند، در دولت فعلی نیز این بخش جزء چهار برنامه اصلی رئیس جمهوری بوده است که امیدواریم بهرهوری لازم را از آن ببریم.
مدیرعامل تراورس با بیان این که علاقه ویژه ای به خدمت درسیستم پویا و پر تلاش حملونقل ریلی دارم، افزود: حملونقل ریلی مجموعه بابرکتی برای کشوری است که میخواهد توسعه یابد. هر جا که حملونقل ریلی وارد میشود ایمنی را به دنبال دارد ؛ شاید همین مسئله عامل توجه دولتها به حملونقل ریلی بوده است. ایمنی و کاهش تلفات جانی ناشی از تصادفات رانندگی از دیگر مزیتهای حمل و نقل ریلی است. حملونقل ریلی در خیلی از موارد موثر تر از حملونقل جادهای است که به عنوان نمونه می توان به نسبت یک ششم سوخت مصرفی حمل و نقل ریلی به حمل و نقل جاده ای اشاره کرد.
معینی با بیان اینکه به خاطر شرایط ویژه ایران با تعداد زیادی ازکشورهای دنیا در ارتباط مستقیم هستیم گفت: یکی از مزیتهای ایران قرار گرفتن در شاهراه حیاتی حملونقل عمومی دنیاست.ایران در منطقه کاملا ترانزیتی قرار دارد و 3.5 میلیارد نفر جمعیت دنیا از رفتار ما در سیستم حملونقل تاثیر می گیرند.
وی در ادامه با اشاره به اینکه باید همه مراکز استانها به شبکه ریلی متصل شود، یادآور شد: آبان ماه امسال راهآهن مراغه- ارومیه به طول 182 کیلومتر به شبکه ریلی متصل شد؛ با این کار ایمنی و امنیت به آنجا رفت، اشتغالزایی در منطقهای که حملونقل ریلی وارد میشود به وجود میآید. از سوی دیگر حملونقل ریلی با محیط زیست سازگار است و مقدار بسیار کمی زمین برای توسعه ریلی در مقایسه با حملونقل جادهای اشغال میشود. باید از بخش خصوصی حمایت کنیم و امیدواریم ضعفهایی که در مطالبات این بخش وجود دارد به زودی برطرف شود.
وی در پاسخ به این پرسش که اشاره کردید راهآهن امنیت میآورد سالهاست چند پروژه ریلی در جنوب شرق کشور در حال ساخت است اما با وجود اهمیت بسیار بالا پیشرفت راهآهن چابهار-زاهدان پس از سالها 30 درصد است، چرا به این پروژه کمتر توجه میشود اما مثلا راهآهن مراغه- ارومیه به راحتی اعتبار میگیرد، گفت: برخی از بحثها در حوزه سیاستگذاری است و تمام تلاش مسئولان خدمت رسانی در حوزه حمل و نقل ریلی به تمام نقاط کشور است. ما به عنوان مجموعه ای که کار پیمانکاری و اجرایی را به عهده داریم، در حوزه کاری خود تلاش می کنیم و تمامی هدفمان به اتمام رساندن سریع و با کیفیت پروژه های در دست است.
وی همچنین در پاسخ به این پرسش که به نظر شما دلیل اینکه وزیر سابق راه و شهرسازی به دنبال اجرای پروژههای ریلی توسط راهآهن جمهوری اسلامی ایران بهعنوان بهرهبردار شبکه ریلی بود، چیست، اظهار کرد: تجربه هایی وجود دارد و برخی از مدیران معتقدند که بهرهبردار باید سازنده هم باشد که از نگاه بهرهبرداری شبکه را بسازد. برخی هم نظر عکس این را دارند؛ میگویند سازنده باید فرق داشته باشد چون کار کاملا تخصصی است. ازسوی دیگر حجم پروژهها و میزان اعتبارات خیلی قابل توجه است به نسبت اعتباراتی که به راهآهن تخصیص مییابد. به نظرم هر کسی باید بتواند کار خودش را به خوبی انجام دهد.
وی تاکید کرد: ایران در شاهراه استراتژیکی قرار گرفته است که باید به آن توجه ویژهای شود.
معینی با بیان اینکه تراورس مجری ابرپروژه راهآهن قزوین-رشت است از بهرهبرداری این پروژه بزرگ تا اخر امسال خبر داد وافزود : امیدوارم با توجه هر چه بیشتر به حمل و نقل ریلی، در توسعه و پیشرفت کشور گام های موثری برداشته شود.