نالوکسان

این روزها ویدئویی در فضای مجازی دست به دست می‌شود که در آن مهناز افشار در قالب جدیدی ظاهر شده است و نسخه تجویز می‌کند.

به گزارش مشرق، علاقه به علم پزشکی از کودکی در بسیاری از افراد وجود دارد، زمانی که این علاقه در حد یک بازی کودکانه باشد دردسر خاصی به همراه ندارد اما اگر این علاقه در بزرگسالی جای خود را به منطق ندهد ابتدا فرد و سپس اطرافیان وی را با تجویزهای اشتباهی که از علم سرچشمه نمی‌گیرد دچار مشکلاتی بزرگ‌تر می‌کند.

بیشتر بخوانید

دکتربازی مهناز افشار شَر شد! +تصاویر

مهناز افشار به سناریوی «قاتل اهلی» معتادان پیوست!

امروزه برخی افراد معروف یا به اصطلاح سلبریتی بدون در نظر گرفتن مشکلاتی که مخاطبانشان را تهدید می‌کند، دارویی را برای جامعه‌ای تجویز می‌کنند که تا به امروز به اندازه کافی آسیب دیده‌اند؛ شاید اندکی تفکر و تعقل قبل از اظهار نظر، انتظار زیادی از فردی که در تفکر خویش همه چیز دان است خیلی هم بزرگ نباشد.

این روزها ویدئویی در فضای مجازی دست به دست می‌شود که در آن مهناز افشار یکی از بازیگرانی که به برکت فضای مجازی و اظهار نظر در هر حوزه‌ای به شهرت دست یافته، از این تریبون بی در و پیکر سوء استفاده مجدد کرده و این بار در قالب جدیدی ظاهر شده است و نسخه تجویز می‌کند.

وی در این پیام ویدئویی با استناد به آماری با منبعی نامعلوم مردم را به تزریق آمپولی به نام نالوکسان برای جلوگیری از آثار سوء مصرف مواد مخدر و نجات جان معتادان تشویق می‌کند؛ در واقع تزریق این دارو را راهکاری می‌داند که می‌تواند معتادانی که دچار اوردوز شده‌اند را از مرگ حتمی نجات دهد.

عوارض استفاده خودسرانه نالوکسان

محمدعلی خادمیان متخصص بیهوشی و عضو انجمن درد ایران اظهار کرد: نالوکسان از زیرمجموعه‌های گروه بیهوشی محسوب می‌شود، این دارو جزو داروهای ضد مخدر در پزشکی به حساب می‌آید.

وی ادامه داد: داروی نالوکسان در اصل برای ترک اعتیاد نیز مورد استفاده قرار می‌گیرد ولی واقعیت این است که فروش این دارو بدون تجویز پزشک اصلا توصیه نمی‌شود و ممکن است خطراتی را برای فرد مصرف کننده به همراه داشته باشد.

این متخصص بیهوشی گفت:‌ برخی از افراد بعد از مصرف مواد مخدر برای  پاکسازی بدن و  پنهان کردن استعمال مواد مخدر اقدام به تزریق داروی نالوکسان می‌کنند اما این دارو عوارضی مانند اختلالات عضلانی، بروز سکته قلبی و کما به همراه دارد.

خادمیان افزود: داروی نالوکسان برای افرادی که به اورژانس و کما منتقل می‌شوند و بعد از معاینه نشانه‌های مصرف مواد مخدر دارند، استفاده می‌شود.

این متخصص بیهوشی گفت: عوارض داروی نالوکسان در افرادی که مواد مخدر مصرف کرده‌اند بیشتر از افراد سالم و حتی ممکن است باعث بروز سکته‌های قلبی و دیگر مشکلات جسمانی در فرد مصرف کننده شود.

این بازیگر با اتکا به گفته یک خواننده لس‌آنجلسی می‌گوید که تزریق نالوکسان می‌تواند معتادانی که دچار اوردوز شده‌اند را از مرگ حتمی نجات دهد؛ قطعا بسیاری از مردم نیز با چشم وگوش بسته به این خیال که افشار حتما این مطلب را با پزشکان هماهنگ کرده است به حرف‌های او گوش می‌دهند، غافل از اینکه منبع این پرفالور مجازی تنها یک خواننده لس‌آنجلسی بوده است و هیچ ریشه علمی و پزشکی ندارد.

بسیاری از این مردم صحبت‌های این گونه افراد را مستند به منابعی مطمئن می‌دانند در حالی که تمامی پزشکان متخصص، اعضای انجمن داروسازان، سخنگوی اورژانس ، سخنگوی سازمان غذا و دارو و... نه تنها این موضوع را رد می‌کنند بلکه مصرف آن را بسیار خطر ناک می‌دانند.

کیانوش جهانپور سخنگوی سازمان غذا و دارو در این باره گفت: هرچند آمپول نالوکسان برای اوردوز مواد مخدر کاربرد دارد، اما استفاده آن عموما بیمارستانی و به تجویز پزشک است، چرا که ممکن است حین تزریق عوارض خطرناک و حتی مرگ آوری برای بیمار در پی داشته باشد، چنانکه بسیاری از داروها برای مشکلات مختلفی مورد استفاده قرار می‌گیرد اما خود درمانی و خود تجویزی آنها ممکن است فاجعه آفرین باشد.

وی افزود: کاربرد اصلی این دارو در موقعیت‌های اورژانسی است که در اورژانس‌های بیمارستانی و پیش بیمارستانی و اتاق عمل و ریکاوری استفاده می‌شود، در کیف و ترالی‌های احیای پیشرفته وجود دارد، یکی از موارد مصرف آن احیای افرادی است که مواد مخدر مصرف کرده‌اند اما بدون عوارض نبوده و مصرف آن تحت نظر پزشک و با امکانات اورژانس است و به هیچ وجه تجویز و مصرف خودسرانه ندارد.

سخنگوی سازمان غذا و دارو گفت: مصرف نالوکسان می تواند عوارض قلبی در پی داشته باشد و تجویز آن توسط افراد غیرپزشک و غیرمتخصص تخلف است.

جهانپور بیان کرد: تبلیغ و فروش این دارو در فضای مجازی نیز تخلف است، بهتر است این سلبریتی دارو و درمان را به اهلش بسپارد، این دارو به هیچ عنوان بدون نسخه قابل عرضه نیست.

نالوکسان چیست؟

نالوکسان برای تشخیص و درمان مسمومیت‌ها با مواد مخدر یا کمای ناشی از آن مصرف می‌شود و بر درمان مهار تنفسی بعد از جراحی، خارش ناشی از انسداد صفراوی هم اثر دارد.

این دارو مسدد گیرنده میکرواپیوئیدی است و از این طریق، از اثر بخشی داروهای شبه تریاک که از طریق تحریک این گیرنده اعمال می‌شود؛ ممانعت می‌کند؛ زمان شروع اثر دارو از تزریق عضلانی 5-2 دقیقه و پس از تزریق وریدی 2-1 دقیقه است،  طول مدت اثر این دارو بعد از تزریق 2-1 ساعت است.

توجه داشته باشید تجویز این دارو در بیماران وابسته به داروهای شبه تریاک موجب بروز علایم قطع مصرف می‌شود، همچنین از آنجایی که این دارو دارای طول اثر کوتاهی است، هنگام تجویز بعد از جراحی، مقدار دارو در هر بیمار باید به طور جداگانه تنظیم شود تا ضمن حفظ اثر ضد دردی کافی داروی شبه تریاک، ضعف تنفسی نیز برطرف شود.

با توجه به اینکه امکان نشر و سوءاستفاده از این داروها وجود دارد، ستاد مبارزه با مواد مخدر در رایزنی‌های خود با وزارت بهداشت طی چهار جلسه در نهایت موضوع را به کمیته درمان ستاد محول کرد، در کمیته درمان، تصمیم درباره این دو دارو اتخاذ و مقرر شد از آنجا که داروی اوکسی کدون اثر درمانی اعتیاد ندارد، صرفاً در داروخانه‌های منتخب بیمارستان‌های دولتی و مورد تایید وزارت بهداشت توزیع شود.

داروی بوپرنورفین نالوکسان به عنوان دارویی با تاثیر ضد دردی در هیچ کجای جهان استفاده نمی‌شود اما اثر درمانی اعتیاد دارد؛ مراکز اقامتی که اغلب از بهزیستی مجوز دارند بیشتر از بوپرنورفین نالوکسان استفاده می‌کنند و این دارو در اختیار این مراکز قرار گرفته و در اختیار داروخانه‌ها نیست.

کولیوند سرپرست اورژانس کشور اظهار کرد: داروی نالوکسان حتما باید با تجویز پزشک استفاده شود زیرا تداخل این داروی حساس در بدن ممکن است منجر به مرگ افراد شود، فروش نالوکسان در داروخانه‌ها ممنوع است.

نالوکسان دارویی است که باعث بلوکه شدن یا معکوس شدن اثرات مواد مخدرمی‌شود اما مصرف غیر صحیح آن می‌تواند بسیار خطرناک باشد؛ برای مثال اگر فرد بیمار الکل یا نوشیدنی‌های الکلی مصرف کرده باشد ممکن است اثرات جانبی خاص این دارو را افزایش یابد، همچنین ممکن است فرد به این دارو حساسیت داشته باشد و نشانه‌هایی شامل تهوع، استفراغ، اسهال، لرز،ضربان قلب سریع، تپش، افزایش فشار خون و حتی تشنج در وی ظاهر شود.

این دارو ممکن است عوارض قلبی عروقی مثل تاکی‌کاردی، افزایش فشار خون، ارست قلبی، کاهش فشار خون، فیبریلاسیون بطنی را به همراه داشته باشد که در صورت کنترل نشدن به قیمت جان بیمار تمام می‌شود؛  یکی از اصلی ترین موارد احتیاط مصرف نالوکسان برای  افراد وابستگی‌ فیزیکی به داروهای شبه تریاک است، تداخل این دارو ممکن است منجر به مرگ افراد شود.

نالوکسان دارویی بیمارستانی است و در داروخانه‌ها توزیع نمی‌شود

حمید خیری عضو هیئت مدیره انجمن داروسازان ایران در این باره گفت:‌  تعجب می‌کنم که چنین چیزی توسط افراد غیر متخصص در فضای مجازی تبلیغ می‌شود. اگر کسانی که مردم را به تزریق نالوکسان تشویق می‌کنند کوچکترین اطلاعی از دارو و داروسازی و پزشکی داشتند، می‌دانستند که این دارو اصلا در داروخانه‌ها به فروش نمی‌رسد و یک داروی بیمارستانی است.

وی ادامه داد: تنها تعداد محدودی از داروخانه‌های شهری این دارو را دارند و البته با توجه به حساسیت‌های موجود، تحت نظارت بالایی فروخته می‌شود و علاوه بر نسخه باید تاییدیه‌های لازم را داشته باشد.

در ضمن به یاد داشته باشید عوارض مصرف خودسرانه و ریسک خطرات به خصوص برای بیماران قلبی باعث شده است تا فروش این دارو در داروخانه‌ها ممنوع باشد و در لیست داروهای otc نباشد.

منبع: باشگاه خبرنگاران

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

نظرات

  • انتشار یافته: 44
  • در انتظار بررسی: 2
  • غیر قابل انتشار: 15
  • IR ۰۰:۱۱ - ۱۳۹۷/۰۹/۱۵
    63 2
    اول یک سرنگ ازشو بزنن به خودش و شوهرش
    • ناشناس IR ۰۸:۱۸ - ۱۳۹۷/۰۹/۱۵
      29 1
      خوشم اومد خوب گفتی ایول
    • IR ۱۲:۵۲ - ۱۳۹۷/۰۹/۱۵
      6 16
      چرا اینقدر طرفدار معتاد هستید اینا که رحمی به خود و خانواده و جامعه و کشور ندارند شما جرا دایه مهربانتر از مادرید
  • IR ۰۰:۱۳ - ۱۳۹۷/۰۹/۱۵
    3 11
    چی هست حالا خوردنی این دارو؟
  • IR ۰۰:۲۰ - ۱۳۹۷/۰۹/۱۵
    39 0
    من یک‌مُسَکن هم به هیچکس تعارف نمیکنم چه برسه داروی به این قویی
  • حسن IR ۰۱:۲۸ - ۱۳۹۷/۰۹/۱۵
    35 1
    لابد از یه جاهایی براش سود آوری داره
    • دیدگا IR ۰۹:۱۷ - ۱۳۹۷/۰۹/۱۵
      25 0
      این جماعت محض رضای خدا و بخاطر مردم موش نمیگیرن! حتما شوهرش یا واردکننده این دارو هست و یه سود خفن نصیبش میشه یا از یه وارد کننده یه پول تپل به جیب زده که تبلیغ کنه براش! حالت سومی به ذهنم نمیرسه!
    • IR ۰۹:۵۷ - ۱۳۹۷/۰۹/۱۵
      3 40
      بابا این بیچاره که گفت حرفش رو پس میگیره عجب جماعت وحشی هستید
    • IR ۱۱:۴۳ - ۱۳۹۷/۰۹/۱۵
      7 1
      در جواب 9:57؛ این آدم تو این کارا سابقه داره؛ هی میگه هی پس میگیره! الان پس گرفتنش چیه؟؟؟ میگه به دختر مردم تجاوز شده بعد پس میگیره!! الانم نالوکسان بعد پس میگیره!! مگه طرف خل و چله!!! باید زد تو دهن این آدم تا از این کارا نکنه، جماعت وحشی!
  • IR ۰۲:۲۲ - ۱۳۹۷/۰۹/۱۵
    45 1
    تقصیر خود مردمه مردم اگه به اینا توجه نکنن، اینا هیچی نیستن،در واقع اصلا نیستن
  • IR ۰۳:۲۰ - ۱۳۹۷/۰۹/۱۵
    34 5
    از صد متری هنرمندان ایرانی هم نباید رد شد اکثرا آلوده به مواد مخدر مشروبات الکی ایدز هپاتیت انواع بیماریهای **** و...هستن
  • alireza IR ۰۳:۳۹ - ۱۳۹۷/۰۹/۱۵
    12 1
    کاری به نظرایشون ندارم ولی استفاده ازاین دارو بدون شناخت ازعملکردش بسیارخطرناک ومرگ آوره پونزده سال پیش مصرف تریاک داشتم سرخود اومدم یه دونه کپسول که اون موقع اسمش نالترکسن بودخوردم بقران یک هفته بین مرگ وزندگی دست وپامیزدم این دارو دستکم یکماه بعدازترک اعتیادبایدمصرف بشه ولی من نمیدونستم وچون بدنم الوده بودبامصرف این دارو درونم بشدت منقلب شدچون زودی سم زدایی کرد وسلولهای بدنم که به مرفین عادت داشت نمیتونستن این شرایط تازه روتحمل کنن اصلا اون حالتی ک بهم دست داد رونمیشه توصیف کنم خدانصیب هیچکی نکنه هی میمردم وزنده میشدم هیچی نمیتونستم بخورم اب خالی میخوردم استفراغ میکردم تشنج شدیدی داشتم سالهاست ک دیگه بدنم پاکه ولی اسم نالترکسن که میاد به وحشت میوفتم حالا بدن من اونروز تحمل کرد ولی خیلیا بودن که بر اثر استفاده از این دارو فوت کردن
    • IR ۰۸:۵۹ - ۱۳۹۷/۰۹/۱۵
      7 0
      دچار مسمومیت دارویی شده بودید .
  • مهدی IR ۰۶:۳۴ - ۱۳۹۷/۰۹/۱۵
    18 2
    ازهمه این ****های به اصطلاح هنرمند بدم میاد
  • IR ۰۸:۰۲ - ۱۳۹۷/۰۹/۱۵
    15 0
    ملت هر روز دارن بخت تر وبیچاره تر میشن ،بیکاری جوونا فقر اعتیادگرونی فساد گرسنگی داره بیشتر میشه اونوقت خبرای الکی وبیجا واسه اینکه ذهن مردم مثلا مشغول کنن واین بیچاره گی ها یادشون بره میشه تیتر اول یه روز طلاق رامبد جوان یه روزم این،
  • IR ۰۸:۰۸ - ۱۳۹۷/۰۹/۱۵
    22 0
    یکی بزنه تو دهن این
  • پپپپ IR ۰۸:۱۰ - ۱۳۹۷/۰۹/۱۵
    9 11
    این خبر گذاری نهایت دروغ وفریبه این کفته خانم افشار کاملا درسته ولی باید زیر نظر پزشک استفاده بشه , ولی شما خبر گذاری کثیف هر کسی با شما نبود میشه ادم بده داستان
    • احمد IR ۱۰:۳۴ - ۱۳۹۷/۰۹/۱۷
      4 2
      معلومه این کاره ای ها!
  • IR ۰۸:۲۴ - ۱۳۹۷/۰۹/۱۵
    19 0
    خانووووم افشارررر،،،، جدیدا در مورد شب های پاریس نظری نداری؟؟؟؟ چرا نظری نداری؟؟؟؟
    • خخخ IR ۰۹:۳۴ - ۱۳۹۷/۰۹/۱۵
      4 10
      چون به جنوب کشور خودت نگاه کن یه ماهه از پاریس بدتره بدبخت تو بی خبری پای این و اون ننداز
    • IR ۰۹:۵۸ - ۱۳۹۷/۰۹/۱۵
      4 5
      جررر نخوری خودت؟ اینقدر حقارت وعده از کجا بارت شده؟
    • IR ۱۳:۱۸ - ۱۳۹۷/۰۹/۱۵
      4 1
      نه عزیز جان مشکل از شماست.... که کور مردم شدین و بینای ما... 4 تا نیشتر به خودمون زدین دمتون گرم... محض گول مالیدن سر امثال ما یه سوزن به رفیقای فرنگی تون بزنین خوبه ها... درد اینجاست که از نظر شما فرنگ همه بهشته اینجا همه مخروبه... ما هم درازگوش... رو پیشونی مون نوشته مونگول...
  • IR ۰۸:۳۹ - ۱۳۹۷/۰۹/۱۵
    22 1
    من واقعا نمی دونم این مردم تا کی می خان به چیزی که بهشون مربوط نیست نظر بدن بابا مگه تو دکتری اگه کسی بهت چیزی گفت بگو من بلد نیستم نمی کنم شما برو در مورد پوشاک نظر بده
  • IR ۰۹:۳۳ - ۱۳۹۷/۰۹/۱۵
    12 0
    توی مملکت ما هرکی شهرتی پیدا کنه برا خودش کسی میشه
  • IR ۱۰:۱۹ - ۱۳۹۷/۰۹/۱۵
    12 1
    غلط کرده.
  • زهره IR ۱۰:۱۹ - ۱۳۹۷/۰۹/۱۵
    12 0
    متاسفم که هیچ کس سرجای خودش وباتخصص خودش کارنمیکنه.هرکسی فقط به فکر پول ومنافع خودشه. یه مدت هم حمید گودرزی و چندنفردیگه به کمک فروشگاه پنچاه چهل قلابی رفته بودن والکی لوسیون رفع سفیدی مو تبلیغ میکردن که البته صدا سیماهم جزوشون بود هیچ دکتری هم اعلام نکرد بیچاره ها نخرید دروغههههه.
  • IR ۱۱:۰۷ - ۱۳۹۷/۰۹/۱۵
    11 0
    شباهتش به گوگوش براش نون شد اما توهم برش داشته که جدا" کسی هست
  • سید دکتر محمود IR ۱۱:۲۴ - ۱۳۹۷/۰۹/۱۵
    12 0
    لابد بعد شیر خشک فاسد، شوهرش نالوکسان وارد کرده رو دستش مونده داره اینجوری بازار مصرف درست میکنه
  • بی نام IR ۱۱:۳۷ - ۱۳۹۷/۰۹/۱۵
    5 0
    کاری به این خانوم ندارم ولی دربیمارستانهای ماهم داروهایی به بیماران میدن که ازبیمارموش آزمایشگاهی درست میکنن جلوی اونا رابگیرید چون همه معتاد نیستن ولی همه مریض میشن واینکارازنظرانسانی درست نیست ما نباید اسممونو بذاریم مسلمون باید بذاریم انسان با وجدان
  • امیر IR ۱۱:۵۶ - ۱۳۹۷/۰۹/۱۵
    3 0
    حدود پنج سال پیش من به تریاک اعتیاد داشتم از شرکت میخواستند از همه آزمایش بگیرند منم شب اومدم سر خود کپسول نالتروکسان که همین دارو هست رو مصرف کردم سریعا بدن منو از مرفین تخلیه کرد خداشاهده یعنی حتی الان که می‌نویسم هم تنم می‌لرزه تشنج استفراغ، به یک روزی افتادم که واقعا نمیشه توصیف کرد، عین مار بخودم می‌پیچیدم، تا مرز مردن رفتم، مواظب باشید سرخود مصرف نکنید خیلی خطرناکه ولی خانم افشار هم درست گفتند کسی که اور دوز کرده جونش رونجات میده
    • IR ۱۰:۲۴ - ۱۳۹۷/۱۰/۱۳
      0 0
      نالوکسان یک آمپول برای نجات جان مصرف کننده مواد افیونی از اوردوز است و با نالترکسون که یک قرص برای کاهش وسوسه مواد است تفاوت دارد.
  • IR ۱۲:۲۶ - ۱۳۹۷/۰۹/۱۵
    4 1
    شرم بر افرادی که این یارو الگوی انهاست
  • دیوار IR ۱۲:۲۸ - ۱۳۹۷/۰۹/۱۵
    4 2
    در اینکه ایشون نبایددر این مورد تبلیغ میکرده شکی نیست ولی دقت کردید وقتی یکسی در مورد علوم پزشکی اضحار نظر میکنه چطوری از طرف جامعه کاسب مسلک پزشکی بمبارون میشه خوب این دارو در برای معتادان مثل انتی بیوتیک برای سرماذخوردگان میمونه, فقط میزان مصرفش مهمه والا هیچ مشکلی نداره اگه ادم ابم زیاد بخوره میره تو کوما اینکه داروهه
  • علی IR ۱۲:۴۲ - ۱۳۹۷/۰۹/۱۵
    7 0
    آب که سربالا بره قورباقه هم ابو عطا میخونه اینقدر اوضاع قمر در عقرب شده که هر ننه قمری درکاری که هیچ تخصص ندارو ودر تخصص دیگران دخالت میکنه آخه کسی نیست به این خانم بگه اگر با تجویز و تبلیغ شما کسی با استفاده این دارو بمیره خانواده آن فرد مرده میتونه از او شکایت کنه و اورا در دادگاه محکوم کنه ؟ با یک اتفاق این خانم دیگر نه ابرویی در جامعه برایش باقی میماند و باید مجازات این اقدام خودش را هم بکشد
  • علی IR ۱۳:۲۱ - ۱۳۹۷/۰۹/۱۵
    5 0
    این سلبریتی های ایران بخشی از پروژه ی وسیع نابودی فرهنگی و تهدید بهداشت و از بین بردن سلامت و به انحطاط و ابتذال کشیدن اجتماع و زندگی میردم تحت مدیریت آمریکا و انگلیس و اسراییل اند و موتور محرکه ی اینها ناآگاهی و بیسوادی عوام است که با اطلاعات غلط و یا اطلاعات بسیار قدیمی ذهن و دل مردم رو به انحراف میکشونند. مثل جریان واکسن پاپیلوما در برنامه ی احسان علیخانی، مثل تقدیر از زنی که بچه ی حرامزاده بدنیا آورده بود.مثل کسی که دربرنامه ی نود گفت ایدز قابل درمانه. مثل شیرخشک فاسد ، و الان هم نالوکسان ، مثل ممنوعیت ازدواج و ...
  • هلن IR ۱۳:۳۸ - ۱۳۹۷/۰۹/۱۵
    1 1
    الان ک نظرات شمادوستانی ک تجربه ی این کپسول راداشتیدمیخونم وفهمیدم ک چقدخطرناکه این دارو واقعاتاسف اوره ک هنرمندمملکت همچین پیشنهادهایی رو ب مردم میکنه خاکتوسرش
  • IR ۱۵:۱۱ - ۱۳۹۷/۰۹/۱۵
    3 2
    هر سری تصویر یا مطلبی از این خانوم می بینم نفرت تو دل من شعله میزنه ینی الان اگه میگفتن داروی تبلیغ شده از سوی این خانوم که نمیخوام اسمشم تایپ کنم از بهشت اومده و خاصیت شفا داره باز از نفرت من نسبت به این بشر کم نمیشه دلیلشم نمیدونم.
  • IR ۱۵:۵۶ - ۱۳۹۷/۰۹/۱۵
    3 2
    در عجبيم! اينا هنرپيشه هاي ايران هستند يا دشمن؟ ان قدر استحاله فرهنگي شدن؟ دوست نادانند يا دشمن دانا؟ براي عربستان سعودى و اسرائيل و آمريكا كار مى كنند يا براي وطن؟ اگه اشتباه مى كنيم و تمام اينا از درك غلط ماست پس اين همه اسيب هايي كه از ناحيه ايشان به سلامت فرهنگ، روان و جسم مردم مى رسد از چه روست؟ به خاطر اينه كه از شدت دلسوزي كباب شدن يا ملت بدبخت رو مى خوان كباب كنند.
  • نا شناس IR ۲۲:۲۲ - ۱۳۹۷/۰۹/۱۵
    4 1
    سلام دوستان ,,,,,, برادرم معتاد به خوردن تریاک بود و هرکاری میکردیم ,,, ترک نمیکرد و یا وقتی که با زور ترکش میدادیم , بعد از مدتی دوباره میرفت و تریاک میخورد... خلاصه خواهرم وقتی با دوستاش حرف میزد ,, شنیده بود که فلانی ترک کرده و از سه ماه بعد از ترک ,,, از کپسولهای نالوکسان زیر نظر دکتر , استفاده میکرده.... بعد از سه ماه که طرف ترک کرده ,,, دکتره براش کپسول نالوکسان تجویز میکنه و یارو هم خورده و هیچی نشده و تا الان که ۸ سال از ماجرا میگذره , طرف سراغ تریاک نرفته..... اما خواهرم با این تعریفات اشتباه کرد و رفت کپسول نالوکسان خرید و شب یک دونه به برادرش که برادر منم باشه ,,, خوراند ,,,, درست نیم ساعت بعد ,,, برادرم مرگ رو جلوی خودش دید.. اون تریاک میخورد و هم خودش از روی نادانی اون کپسول رو خورد و هم خواهرم از اشتباهش ترسیده بود.. اسهال , استفراغ , لرز , بی قراری , عرق سرد , و و و به برادرم که معتاد بود وارد شد... برادرم رو بردیم دکتر .. خلاصه پنج الی شش روز نعش برادرم روی دستم بود... این دارو با مرفین مثل آب و آتیش هستند.... بدن برادرم جر وا جر شد توی اون چند روز....خواهشا هیچ معتادی سر خود این کپسول رو نخوره ,,, بالاخره اگر ما معتاد رو بیمار میدونیم ,, اون رو پس اعدام نکنیم با تجویز چنین دارویی ,,, نالوکسان برای یک معتاد ,, برابر است با تقریبا یک قدمی مرگ.....
    • IR ۱۰:۲۳ - ۱۳۹۷/۱۰/۱۳
      0 3
      نالوکسان یک آمپول برای نجات جان مصرف کننده مواد افیونی از اوردوز است و با نالترکسون که یک قرص برای کاهش وسوسه مواد است تفاوت دارد.
  • IR ۱۰:۵۶ - ۱۳۹۷/۰۹/۱۶
    4 2
    مهناز چقدر امپول بازی را دوست داره !!!!!!!!!!!؟؟؟؟
  • حمید IR ۱۲:۵۲ - ۱۳۹۷/۰۹/۱۶
    5 2
    خدا رحمت کند مرحوم سلحشور را ... اون موقع فهمیده بوده که سیبنمای کشور از چه جانورانی شکل گرفته است.
  • هادی IR ۰۸:۲۳ - ۱۳۹۷/۰۹/۱۷
    2 1
    با سلام وعرض احترام به تمامی عزیزانی که نگران سلامتی جامعه هستند. عدم شناخت ما نسبت به مواد مخدر وافراد مصرف کننده مواد مخدر باعث می شود اینگونه رفتار نماییم خدا را شاکرم که با آشنایی تنها مرکز درمان اعتیاد به صورت واقعی در ایران به نام کنگره 60 فریب افراد سودجو را نخوردم...التماس دتفکر
  • علی IR ۰۴:۱۰ - ۱۳۹۷/۱۰/۱۵
    4 1
    خانم دکتر افشار برا شب ادراری چیزی تجویز نمیکنید من خیلی از این بابت مشکل دارم

این مطالب را از دست ندهید....

فیلم برگزیده

برگزیده ورزشی

برگزیده عکس