صفحه نخست روزنامه‌های دوشنبه ۱۲ آذر

روزنامه اصلاح طلب نوشت: «محمدرضا باهنر برای بازگشت سید محمد خاتمی به عرصه سیاست شروطی را مطرح کرده است ...اگر بنا به بازگشت به عرصه سیاسی باشد؛ به نظرم این خاتمی است که باید شرط تعیین کند.

سرویس سیاست مشرق - روزانه می‌توان از لابه‌لای گزارش‌ها و عناوین خبری رسانه‌های مکتوب و حتی غیر مکتوب، نکات قابل‌توجهی استخراج کرد؛ موضوعاتی که می‌تواند برای مخاطبین قابل‌استفاده و محوری برای تحلیل باشد، در گزارش روزانه "ویژه‌های مشرق" نکات و تأملات قابل‌استخراج از رسانه‌ها برای مخاطبین عرضه خواهد شد؛ با «ویژه‌های مشرق» همراه شوید.

*******

** خاتمی دلسوز نظام است، اوست که باید برای حاکمیت شرط بگذارد!

روزنامه همدلی در گزارشی با عنوان «شروط مردود برای "سیّد تکرار"»، رئیس دولت اصلاحات را «دلسوز نظام»! خواند.

این روزنامه اصلاح طلب در ادامه نوشت: «"عبدالله ناصری" گفت: اصلاح‌طلبان هم مانند مرحوم آقای هاشمی سال‌هاست گفته و اشاره کرده‌اند که حاضرند به رغم همه هزینه‌هایی که پرداخت کردند و محرومیت‌هایی که کشیدند، بدون هیچ مطالبه‌ای از حاکمیت، پرونده ۸۸ را ببندد. اگرچه به واقع اصلاح‌طلبان مطالبات اصلی هم دارند».

همدلی در ادامه نوشت: «یکی از دلایل دلواپسی‌های آنان این باشد که در آستانه انتخابات مجلس باز هم با "تَکرار" آنان، سمت و سوی آرای مردم به‌سوی اشخاص یا جناحی که آنان دوست ندارند، بچرخد».

این روزنامه اصلاح طلب در ادامه نوشت: «محمدرضا باهنر برای بازگشت سید محمد خاتمی به عرصه سیاست شروطی را مطرح کرده است ...اگر بنا به بازگشت به عرصه سیاسی باشد؛ به نظرم این خاتمی است که باید شرط تعیین کند نه طرف مقابلش!».

در روزهای گذشته، «غلامحسین کرباسچی» دبیر کل حزب کارگزاران در کنایه‌ای به رئیس دولت اصلاحات درباره وضعیت اصلاح‌طلبان در انتخابات آینده گفته بود: «نباید توقعی داشته باشیم که در همه دوره‌های انتخاباتی مردم به ما رأی دهند. اگر ما تحرک نداشته باشیم و حرف جدیدی مطرح نکنیم نباید توقع داشته باشیم و با تکرار و تکرار نمی‌توان دوباره موفق شد».

ناصری در این مصاحبه با مغلطه و فرار به جلو، ضمن تطهیر گناه نابخشودنی فتنه ۸۸، از نظام طلبکار شده است!

این در حالی است که اصلاح طلبان در سال ۸۸ به جهت قدرت طلبی و بدون توجه به منافع ملی و عزت مردم ایران، با سرکردگی کسانی چون خاتمی دروغ بزرگ تقلب را مطرح کردند. این طیف سپس براساس همین دروغ به تهییج عمومی برای آشوبگری خیابانی پرداختند؛ اما هنگامی که پروژه مشترک فتنه گران و بیگانگان به هزیمت فضاحت‌آلود انجامید خاتمی چندین بار در جلسات خصوصی اصلاح‌طلبان ضمن سرزنش موسوی و کروبی تصریح کرد «من از اول هم قائل به تقلب نبودم». همین حرف را کسانی چون تاج‌زاده نیز تکرار کردند مبنی بر اینکه ۱۱ میلیون رأی تقلب امکان ندارد. با این وجود خاتمی صداقت و شجاعت نداشته که همین سخن را در میان افکار عمومی اعلام کند چه اینکه می‌داند چنین اعترافی به مثابه امضای اتهام خیانت سران فتنه به ملت و نظام جمهوری اسلامی است و پذیرفتن مسئولیت خون‌های ریخته شده است.

به اعتبار همین خیانت شبکه فتنه‌گران بود که اوباش آشوبگر در خیابان علیه جمهوی اسلامی و ولایت فقیه و دیگر ارکان قانون اساسی فحاشی کردند و گفتند انتخابات بهانه بوده واصل نظام نشانه است.

فتنه گران با به آشوب کشیدن کشور، گرای تحریم‌های فلج کننده را به دشمن داده و تحسین مقامات رژیم کودک کش اسرائیل را برانگیختند.

اکنون فتنه گران و حامیان آنان در جایگاه متهم قرار داشته و باید درخصوص گناه نابخشودنی فتنه ۸۸ به افکار عمومی پاسخگو باشند.

** ظریف در برجام بر سر آمریکا کلاه گذاشت!

روزنامه آرمان در مطلبی نوشت: «هیچ وزیر خارجه‌ای در جمهوری اسلامی به اندازه آقای محمدجواد ظریف مستقلاً منشأ اثر نبوده است...تسلط بردانش حقوق بین‌الملل و حضور طولانی درآمریکا و شناخت عمیق وی از سیستم، جریان‌های سیاسی و شخصیت‌های آن کشورچنان پررنگ شد که توانست رودر روی نماینده یک ابر قدرت بنشیند و همآوردی کند و قراردادی را منعقد سازد که رئیس‌جمهور فعلی آمریکا صریحاً اعلام کند که در برجام سر آمریکا کلاه گذاشته‌اند. این موضوع هرگز ساده نیست و نمی‌توان از کنار آن عبوری قدر نشناسانه داشت».

این روزنامه اصلاح طلب در ادامه نوشت: «اگر در برجام شاهد توانایی و تبحر و موقع شناسی و تسلط بر روابط بین‌الملل از سوی آقای ظریف و همکاران متدینش بوده‌ایم کاملاً روشن است که وی با همان زیرکی و تعهد در سایر زمینه‌های خارجی در حال عمل کردن است و باید از او حمایت ویژه صورت گیرد».

تاکنون دولتمردان چندین بار مدعی شده‌اند که در برجام، بر سر آمریکا کلاه گذاشته‌اند.

در این خصوص بیاد گفت، پایگاه تحلیلی «پولیتیکو»- ۲۲ اردیبهشت ۹۷-(چهار روز پس از خروج آمریکا از برجام) به نقل از «فدریکا موگرینی» مسئول سیاست خارجی اتحادیه اروپا نوشت: وی «از "حسن روحانی" رئیس‌جمهور ایران تضمین گرفته که این کشور علی‌رغم تصمیم "دونالد ترامپ" رئیس‌جمهور آمریکا برای خروج از برجام و وضع مجدد تحریم‌ها علیه ایران، همچنان در توافق می‌ماند».
از سوی دیگر ۲۵ اردیبهشت ۹۷ رسانه‌های منطقه‌ای محتوای مذاکرات دولت آمریکا با اروپا را فاش کردند که نشان می‌دهد آمریکا قبل از خروج از برجام از اروپا برای ادامه فشار به ایران تضمین گرفته است.
در مجموع آمریکا به جهت اطمینان از خارج نشدن ایران از برجام و اخذ تضمین از اروپا برای فشار به ایران، با خیالی آسوده از این توافق خارج شد.

لازم به ذکر است که ظریف-آذر ۹۵- با حضور در کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی مجلس گفت: «من اعتراف می‌کنم که اشتباه کردم و به حرف جان کری اعتماد کردم، اگر استراتژی خودم را دنبال می‌کردم، اکنون با مشکل مواجه نمی‌شدم، می‌پذیرم که اشتباه کردم و مسئولیت آن را قبول می‌کنم، ما با صحبت و قول آقای کری اظهارنظر کردیم».

ظریف همچنین- شهریور ۹۷- در مصاحبه با شبکه تلویزیونی سی‌ان‌ان و در پاسخ به این سؤال خبرنگار که «اگر شما احساس می‌کردید آمریکا به تحریم‌ها اعتیاد دارد، چرا توافق را ادامه دادید؟» گفت: «این شاید یک اشتباه بوده است اما مشکل اینجا بود که احساس ما این بود ایالات متحده یاد گرفته که دست کم در مورد ایران، تحریم‌ها علی‌رغم ایجاد مشقت‌های اقتصادی، نتایج سیاسی مد نظر آنها را به بار نمی‌آورند و من فکر می‌کردم که آمریکایی‌ها این درس را یاد گرفته‌اند. متأسفانه، اشتباه می‌کردم».

«جان کری»- مهر ۹۶- در یادداشتی در روزنامه واشنگتن پست نوشت: «ایران در توافق هسته‌ای (برجام) پیشاپیش همه امتیازاتش را پرداخت کرد».

کری در ادامه این یادداشت نوشت: «قبل از برخورداری ایران از اولین دلار تخفیف تحریم‌ها، آژانس تأیید کرد که این کشور ۹۷ درصد از ذخایر اورانیوم خود را نابود، قلب رآکتور اراک را تخریب و غنی سازی اورانیوم در سایت فردو را متوقف کرده است و بیش از ۱۳۰۰۰ سانتریفیوژ را برچیده و برنامه‌اش را در معرض نظارت شدید قرار داده است».

دولت روحانی که با تمسخر منتقدان، مدعی بود که مسلط به «زبان دیپلماسی» است، قواعد بدیهی همچون «توازن تعهدات»، «همزمانی اجرای تعهدات»، «اخذ تضمین از طرف مقابل» و «پیش بینی برگشت پذیری امتیازات واگذار شده در صورت نقض عهد» که قاعده عقلی هر قرارداد عادی حقوقی است را مطلقاً در برجام رعایت نکرد و عملاً توافق، به شکل دو مرحله‌ای (واگذاری نقد و یکجای امتیازات در مقابل وعده‌های نسیه تدریجی و فاقد ضمانت طرف مقابل) تدوین و اجرا شد.

** دولت، حلّال مشکلات نیست!

روزنامه ایران در مطلبی با عنوان «دولت مسبب و حلال مشکلات!» نوشت: «آن گونه که در قانون اساسی هم آمده است دولت مسئول امور اجرایی کشور است و بر همین اساس هم اختیاراتی دارد؛ اما این وضعیت حقوقی استناد محکمی برای حکم دادن و حواله دادن همه مشکلات موجود به قوه مجریه نیست...خیلی منطقی به نظر نمی‌رسد که بی توجه به اقدامات و مواضع برخی نهادها یا جریان‌های سیاسی در برابر دولت، قوه مجریه را مسبب همه مشکلات و در پی آن حلال همه آنها دانست.  در حالی که دولت امکان استفاده از همان اختیارات قانونی خود را نیز مهیا نمی‌بیند».

ارگان رسانه‌ای دولت در ادامه نوشت: «همان نهادها و جریان‌هایی که از دولت انتظار معجزه دارند، اتفاقاً کمترین اهتمام را  نسبت به همکاری با آن دارند. مضاف بر اینکه با توسل به اختیارات قانونی و ابزارهای غیر قانونی چوب هم لای چرخ دولت می‌گذارند، اختیاراتش را برنمی‌تابند، سیاست‌هایش را رد می‌کنند و آن را ناکارآمد جلوه می‌دهند. البته توقع هم دارند بار همه مشکلات را به تنهایی به دوش بکشد».

چندی پیش «علی صوفی» وزیر تعاون دولت اصلاحات با اشاره به اختیارات گسترده روحانی گفته بود: «اختیارات آقای روحانی هم با توجه به رویکردی که مقام معظم رهبری داشتند و دارند و معتقدند که دولت را باید تقویت کنیم و بارها هم از دولت در برابر مخالفان حمایت کردند و شورای هماهنگی اقتصادی با حضور سران سه قوه تشکیل شده است و ریاست آن بر عهده آقای روحانی است، شرایط بسیار خوبی دارند که بتوانند مشکلات کشور را رفع کنند. واقعیت این است که این هماهنگی‌ها تقریباً کم نظیر است و ما تا امروز در این سطح میان سران قوا و رهبری و رئیس جمهور کمتر شاهد چنین همراهی و هماهنگی بودیم. لذا عدم استفاده از این موقعیت تا حدود زیادی به شخص آقای روحانی برمیگردد که چرا تا امروز از این ظرفیت و هماهنگی استفاده نکرده است».

متاسفانه ستاد اقتصادی دولت به شدت کم تحرک و بی عمل است؛ اما با وجود این بی عملی، همچنان تقصیرها به گردن دیگران انداخته می‌شود.

گفتنی است از ۴۲۴ هزار میلیارد تومان منابع بودجه عمومی تنها ۵۳ هزار میلیارد آن متعلق به قوای دیگر به غیر از دولت است. علاوه بر این اختیار قبض و بسط ۵۳ هزار میلیارد تومان مذکور نیز در دست دولت است.

** گلایه روزنامه اصلاح طلب از میوه‌های برجام

روزنامه ابتکار در گزارشی نوشت: «این روزها شاهد سرمازدگی در بیشتر بازارها هستیم. دیگر خبری از جنب‌وجوش در بازار ارز نیست، علاوه بر آن در ماه‌های اخیر آشفتگی در بازار خودرو به امری طبیعی تبدیل شده است و در این میان مسکن هم سایه سنگین رکود را برسر خود احساس می‌کند. خرید و فروش ملک نسبت به ماه‌های گذشته کاهش پیدا کرده است و افراد حضور کم‌رنگ‌تری در این بازار دارند؛ اما حالا که قیمت ارز در حال ریزش است، برخی‌ها انتظار دارند که کاهش قیمت مسکن در راه باشد و دوباره رونق به این بازار برگردد».

این روزنامه اصلاح طلب از گرانی سرسام آور خودرو، مسکن گلایه کرده است. این در حالی است که موارد فوق میوه‌های برجام است.

بی توجهی دولت به سه اصل «عزت، حکمت و مصلحت» در سیاست خارجی و همچنین بی توجهی دولت به اقتصاد مقاومتی و چیدن تمامی تخم مرغها در سبد برجام موجب شد تا این وضعیت اقتصادی پدید آید.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

نظرات

  • انتشار یافته: 31
  • در انتظار بررسی: 0
  • غیر قابل انتشار: 8
  • IR ۱۵:۲۵ - ۱۳۹۷/۰۹/۱۲
    10 0
    چقدر پیچیده شده!!!!
    • مجید IR ۱۶:۱۴ - ۱۳۹۷/۰۹/۱۲
      39 10
      چیز پیچیده ای نیست. همونطوری که آمریکایی ها چهره بن سلمان رو تطهیر میکنند ، اصلاح طلبها هم چهره خاتمی رو تطهیر میکنند. فقط نمیدونم چرا به جای آبِ سالم از آب توالت استفاده میکنند!!!
    • شوکتی IR ۲۲:۴۵ - ۱۳۹۷/۰۹/۱۲
      25 2
      پررویی هم به لیست صفات اصلاح طلبان اضافه میشود: کج‌ فهمی، لجاجت، شرارت، بی عرضگی ، ناراضی سازی و پررویی
    • شوکتی IR ۲۲:۴۵ - ۱۳۹۷/۰۹/۱۲
      16 1
      پررویی هم به لیست صفات اصلاح طلبان اضافه میشود: کج‌ فهمی، لجاجت، شرارت، بی عرضگی ، ناراضی سازی و پررویی
    • IR ۰۸:۲۴ - ۱۳۹۷/۰۹/۱۳
      10 4
      خدایا همین خاتمی و دار دسته اش را بکش ما راحت شیم تمام فشار ها و نارضایتی ها رو همین ها به وجود آورده اند
    • IR ۰۸:۲۹ - ۱۳۹۷/۰۹/۱۳
      4 14
      جاوید اصلاحات تا ابدالآباد. درود بر سید محمد خاتمی
  • IR ۱۵:۲۶ - ۱۳۹۷/۰۹/۱۲
    10 14
    مثل اینکه باهنر نیاز به رای داره واز خاتمی نوعی درخواست داره می کنه
  • IR ۱۵:۳۱ - ۱۳۹۷/۰۹/۱۲
    5 50
    ظریف هم سر اوباما کلاه گذاشت، هم سر ترامپ
    • IR ۱۶:۲۹ - ۱۳۹۷/۰۹/۱۲
      30 1
      کاش همین طور که شما میگی بود اما متاسفانه با حلوا حلوا کردن دهن شیرین نمیشه!!!!!!! ظریف ساده لوح
    • IR ۲۱:۲۹ - ۱۳۹۷/۰۹/۱۲
      40 1
      برجام کلاه گشادی بود که امریکا و اروپا سر ظریف گذاشتن.
  • IR ۱۵:۳۲ - ۱۳۹۷/۰۹/۱۲
    34 9
    سران فتنه را اعدام کنید
    • IR ۱۷:۲۹ - ۱۳۹۷/۰۹/۱۲
      26 2
      صد در صد موافقم
  • IR ۱۵:۳۲ - ۱۳۹۷/۰۹/۱۲
    18 11
    با این اوصاف وجود احمدی نژاد برای بالانس سیاست و دموکراسی کاملا ملموس می باشد...
  • IR ۱۵:۳۵ - ۱۳۹۷/۰۹/۱۲
    7 46
    چرا امیرکبیر معاصر را آماج حمله قرار میدید؟!از خدا بترسید
    • احمد IR ۱۶:۵۵ - ۱۳۹۷/۰۹/۱۲
      36 1
      امیرکبیر جونش رو گذاشت که اجنبی رو از ایران بیرون کنه. ظریف حیثیت کشور رو گذاشت که اجنبی رو که خودش بیرون رفته، برگردونه. دقیقا چه شباهتی به هم دارن؟ اگر امیرکبیر الان زنده بود و مسئولیتی داشت اولویتش رو میذاشت، بستن با کدخدا به هر قیمت؟!
    • مجید PL ۲۰:۱۷ - ۱۳۹۷/۰۹/۱۲
      31 2
      شما چرا امیر حقیر ایران رو قدیس کردید؟
    • IR ۲۱:۳۰ - ۱۳۹۷/۰۹/۱۲
      15 4
      امیرکبیر معاصر دکتر احمدی نژاد دلاور بود که طرح های عمرانی زیادی را اجرایی و عملیاتی کرد.
  • مهماندار هواپیما IR ۱۵:۴۷ - ۱۳۹۷/۰۹/۱۲
    41 5
    راست میگه خاتمی دلسوز نظام چون چند سال قبل یک میلیارد دلار از شاه سعودی برای براندازی پول گرفت و همچنین با هاشمی مغروق نامه تحریم ملت ایران را به امریکا نوشت
  • علی IR ۱۵:۵۰ - ۱۳۹۷/۰۹/۱۲
    34 8
    وقتی با اصلاح طلبان محکم برخورد نمیکنند و رئیس آنها (محمد خاتمی ) دادگاهی نکرده و محاکمه نمیکنند باید هم منتظر این جسارتها و پروگری های آنان باشیم
  • علی اصغر IR ۱۵:۵۶ - ۱۳۹۷/۰۹/۱۲
    31 5
    آیا خاتمی رهبری گروهی است که دوران ظهور و قبل از آن در برابر یاران ایرانی امام عصر(عج) صف آرایی می کند و ایران را دچار یک درگیری درونی می کند که می گویند ار علایم ظهور ولی عصر(عج) می باشد؟
  • محمد IR ۱۶:۱۴ - ۱۳۹۷/۰۹/۱۲
    15 4
    هر وقت خاتمی وامثال فتنه گران به غلط کردم افتادند می توانند وارد عرصه جامعه شوند ومردم انان را قبول کنندوگرنه زیادی حرف نزنند
    • IR ۰۸:۳۰ - ۱۳۹۷/۰۹/۱۳
      4 2
      دمشون گرم که همون زمان رحمدی نژادو شناختن و خودشونو با همکاری کرن باهاش کثیف نکردن
  • سید IR ۱۶:۲۸ - ۱۳۹۷/۰۹/۱۲
    32 0
    محمد خاتمی بوریس یلتسین پرافتخار ایران و ظریف هم مصدق السلطنه ایران! امیدوارم مورد قبول اصلاح طلبان تهوع آور قرار گیرد! علی برکت اللّه!
  • IR ۱۶:۴۵ - ۱۳۹۷/۰۹/۱۲
    30 0
    خاک عالم بر سر اصلاح طلبانی که رییسشان خاتمی خاین فتنه گره اینها خجالت نمی کشند
  • SE ۱۷:۵۴ - ۱۳۹۷/۰۹/۱۲
    31 0
    اسهالات بودند استفراقات هم شدند
  • سوخته IR ۲۲:۰۴ - ۱۳۹۷/۰۹/۱۲
    19 0
    ضد ولایت جایش در قبرستان است هر کسی - هر مقامی - مخصوصن خاتمی خائن
  • مسعود دیپلمات IR ۲۲:۱۷ - ۱۳۹۷/۰۹/۱۲
    30 0
    در پاسخ به روزنامه آرمانعرض میکنم که جناب آقای "ظریف" در بهترین حالت فقط قابل قیاس با "جناب آبوموسی اشعری" میباشند که مامور مذاکره با "عمروعاص" گردید. نتیجه مذاکره هم عزل علی(ع) بود. آنجا هم به توصیه های حضرت علی گوش ندادند ، اینجا هم!
  • ۰۸:۰۱ - ۱۳۹۷/۰۹/۱۳
    10 1
    خاتمی بای بای !!!! با این گندی که تو تکرار میکنماش زده بعیده به این زودیا بلندشه!!!!!
  • IR ۱۷:۳۵ - ۱۳۹۷/۰۹/۱۳
    5 0
    مردم ایران یکبارفریب خوردند وبه دلیل سیادت خاتمی به اورای دادند که خاتمی هم حرمت راشکست وخیانت کرد حالا اورابا امیرکبیرمقایسه میکنید من نظرم این است درعالم قیاس مسعودرجوی هرچنددستش به خون هزاران نفرمردم ایران اغشته است ولی درمقابل خاتمی شرف داردچون دست به اسلحه برد وبا انقلاب جنگید ولی خاتمی درلباس دین مردم رافریب داد واگرقدرت میافت وخیانتش کشف نمیشد به جای اسلحه ای که مسعودرجوی برای مقابله بامردم به کار برد با بمب ریختن برسرمردم دین را ازانان میگرفت لطفا قیاس خودرا اصلاح نمایید
  • DE ۱۸:۲۷ - ۱۳۹۷/۰۹/۱۳
    3 0
    خاتمی دلسوز نظام است، اوست که باید برای حاکمیت شرط بگذارد!/ هم مستی هم دیوانه تو را که بَرَد خانه ؟ صد بار به تو گفتند کم خور دو سه پیمانه بعدچرت و پرت مینویسی .
  • شاهد IR ۲۰:۲۳ - ۱۳۹۷/۰۹/۱۳
    6 0
    بیشعوری و نفهمی حدومرزش اینجا روشن میشه ازبرجامی که حاصل خیانت که عده بود چی حاصل کشور شدجز پایمال شدن غرور یک ملت کاش حداقل شاعت اعتراف به خیانت ظریف رو داشه باشید. خاتمی دولت خائنش جاده صاف کن نفوذ آمریکا در کشور بود باید اعدام بشه بجرم خیانت بخون هزاران شهید و آرمان های انقلاب.

این مطالب را از دست ندهید....

فیلم برگزیده

برگزیده ورزشی

برگزیده عکس