سلحشوری

در این‌جا این سوال جدی مطرح می شود که چرا اصولا آن دسته از زنان اصلاح طلب که از قضاء چادری هستند، گاه و بی‌گاه مواضع بعضا تند علیه «چادر» می گیرند؟

سرویس سیاست مشرق - پروانه سلحشوری نماینده مردم تهران در مجلس از فهرست امید، یکی از جنجالی‌ترین نمایندگان فهرست جنجالی امید است که در بیش از دو سالی که از عمر مجلس دهم می گذرد، بارها در سخنان خود ساختارشکنی کرده و به بهانه های مختلف عرف‌ها و ارزش‌های پذیرفته شده در جهان-زیست جمهوری اسلامی را زیر سوال برده است.

او در ۱۳ شهریور سال جاری، در نطق سالیانه خود در مجلس، درست در زمانی که به واسطه التهابات شدید اقتصادی، مطالبات همه ارکان نظام و سطح جامعه سامان‌دهی به اقتصاد کشور بود، با مطرح کردن خواسته‌هایی چون «رفع حصر»، «آزادی مطبوعات»، «نظارت استصوابی» و...تلاش کرد اذهان را از مطالبات اصلی منحرف کند، بگذریم از این که در همین نطق، همصدا با تبیلغات دشمنان ایران و ضدانقلاب، ارکان مختلف نظام را مورد هجوم قرار داد.[۱]

شاهکار جدید خانم سلحشوری اما روز ۱۰ آذر در همایش موسوم به «پوشش بانوان ایرانی پس از انلاب» در دانشکده ادبیات دانشگاه بهشتی رخ داد.

او در این همایش، حجاب را از مباحث پر چالش بعد از انقلاب عنوان کرد و گفت:

"خصوصا بحث حجاب اجباری از موضوعاتی است که مطرح می‌شود. تا قبل از سال ۶۲ حجاب اجباری وجود نداشت اما بعد از آن این مسئله به وجود آمد. اوایل انقلاب اعتراضاتی به حجاب اجباری بود. موضوعاتی از این دست مطرح شدند."

سلحشوری با اشاره به سابقه تحصیل و زندگی خود در هند اضافه کرد:

من ۱۰ سال در هند زندگی کردم. در آنجا چادر و مقنعه چانه‌دار به سر می‌کردم، اما به نظرم واقعا نیاز است نگرش جدیدی را حاکم کنیم. این نحوه پوشش برای خود من آسیب‌زا بود.

 اما نکته بسیار قابل تامل و حیرت‌آور، ادعایی بود که این نماینده اصلاح‌طلب مطرح کرد:

"همین که من گردنم را عمل کردم و دستم سال‌هاست درد می‌کند ثمره سال‌ها پوشیدن چادر بود."

 و سپس حرف آخر خود را زد:

" ما باید نوع حجابی را تعریف کنیم که در ابتدا آسیب زننده نباشد."

پیش از هر چیز می توان این سوال را که بسیاری از کاربران فضای مجازی هم در واکنش به این اظهارات عجیب مطرح کردند، دوباره از ایشان پرسید که چرا اگر حجاب اسلامی را «آسیب‌زا» می دانند، خودشان اصولا چادر به سر می کنند؟ بحث اعتقاد است یا اجبار؟ اگر اعتقاد به حجاب دارند، این ادعاهای خنده دار که چادر نهایتا «۳۰۰ گرمی» موجب آسیب به گردن ایشان شده، از کجا می آید و چرا آن را «آسیب‌زا» می دانند؟ اگر از سر اجبار است، چه نوع «اجباری»؟ چه کسی ایشان را وادار به پوشیدن چادر کرده است؟ آیا اقوام و خویشان ایشان این پوشش را به اجبار بر ایشان تحمیل کرده‌اند؟ اگر پاسخ مثبت است، باید گفت بسیار جای تاسف دارد که خانمی که تا جایگاه نمایندگی مجلس رسیده، نمی تواند از حق انتخاب پوشش در برابر خویشان دفاع کند. یا شاید پوشیدن چادر منافعی برای ایشان در بر دارد. آیا سر کردن چادر توسط خانمی که این چنین با حجاب برتر مشکل و مساله دارد، یک دستور «تشکیلاتی» است؟ کدام تشکیلات ایشان را به پوشیدن چادر وا داشته است؟

اگر خانم سلحشوری مدعی شود که عرف و قواعد مجلس ایشان را مجبور به پوشیدن چادر کرده، کذب محض است، چرا که مجلس شورای اسلامی سابقه نمایندگان زنی را هم دارد که با پوشش مانتو و روسری رفت و آمد می کردند (بارزترین آن‌ها خانم الهه کولایی در مجلس ششم بود).

در این‌جا این سوال جدی مطرح می شود که چرا اصولا آن دسته از زنان اصلاح طلب که از قضاء چادری هستند، گاه و بی‌گاه مواضع بعضا تند علیه «چادر» می گیرند؟ چرا امثال شهیندخت مولاوردی و سلحشوری و فائزه هاشمی و خواهران اشراقی هر از چندی چالشی علیه «حجاب» مطرح می کنند؟ نعیمه اشراقی، در سال ۹۱ در مصاحبه‌ای با سایت جماران گفته بود که " استفاده از چادر برای کسی که فعالیت اجتماعی می‌کند، پوشش سخت و نامناسبی است زیرا عملا یک دست را از او گرفته است!"[۲]

نعیمه اشراقی

سوال بسیار مهمی که مطرح می شود این که آیا واقعا کسی از فائزه هاشمی و سلحشوری و نعیمه اشراقی انتظار دارد که «چادر» به سر کنند(با توجه به افکار شناخته شده آن‌ها درباره حجاب)؟ آیا حق نداریم که این ظن را گوشه ذهن داشته باشیم که «چادر به سر کردن و طعن چادر گفتن» یک برنامه و طرح حساب‌شده و هماهنگ است؟ یعنی افرادی در اتاق فکرهایی، نشسته و به این نتیجه رسیده باشند که تبلیغ علیه حجاب از زبان یک خانم «چادری» بسیار تاثیرگذارتر خواهد بود؟ منظور از این افراد، همان کسانی هستند که در سال‌های اخیر، در بخش‌های مختلف جمهوری اسلامی، به ویژه دستگاه‌های سیاستگذار فرهنگی نفوذ کرده‌اند و به صورت خزنده و چراغ خاموش در حال اجرای اسناد دیکته شده از قبیل «۲۰۳۰» هستند و هدف نهایی آن‌ها «ایدئولوژی زدایی» از پیکره جامعه است.

این موضع خانم سلحشوری(که او را انتخاب مناسبی برای بیان مقاصد برگزارکنندگان همایش دانشگاه بهشتی کرده) اصلا تازه نیست، چرا که اولین جنجال و حاشیه‌ای که این نماینده پرحاشیه ایجاد کرد، از قضاء در مصاحبه‌ای با یک خبرنگار خارجی که در اسفند ۹۴، اندکی بعد از انتخابات مجلس دهم از او منتشر شد، تلویحا از مخالفتش با «حجاب اجباری» گفت و در اشاره به نمایندگان زن اصولگرای مجلس نهم، افزود که آن‌ها زن نبودند و «ضدزن» بودند و فقط جنسیتشان «مونث» بود! او در جمله آخر مصاحبه در پاسخ به پرسش خبرنگار غربی گفت که "روزی حجاب اختیاری خواهد شد و این بخشی از پیشرفت و توسعه است."

گرچه سلحشوری، در همان زمان که هنوز کار خود را به عنوان نماینده شروع نکرده بود، تحت فشار انتقادات و واکنش‌ها، مدعی تقطیع گزینشی مصاحبه شد و درنهایت بابت سوءبرداشت‌های انجام شده از سخنانش یک «عذرخواهی» تاکتیکی هم انجام داد[۳]، اما این سخنان اخیر نشان داد که او نه تنها به آن حرف‌ها باورمند است که اصلا بحث پیش بردن پروژه «حجاب اختیاری» را به عنوان  یک سرفصل مهم کاری برای خود تعریف شده می بیند.


نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

نظرات

  • انتشار یافته: 35
  • در انتظار بررسی: 3
  • غیر قابل انتشار: 23
  • IT ۱۶:۰۶ - ۱۳۹۷/۰۹/۱۱
    81 3
    اگر میخواهید از نظام بیش از 13 میلیون در ماه حقوق بگیرید و همزمان هم علیه نظام فعالیت کنید، حتما نماینده مجلس شوید!
    • حسین PL ۱۷:۴۰ - ۱۳۹۷/۰۹/۱۱
      25 10
      اتفاقا روزی در صدای آمریکا اتفاقا یک نماینده سابق مجلس و اتفاقا با گرایش اصلاح طلبی کشف حجاب کرد . همه اینها اتفاقیه دیگه ؟
    • کاشانی IR ۲۰:۰۳ - ۱۳۹۷/۰۹/۱۱
      34 3
      اصلاح طلبان: موجوداتی لجباز، کج فهم و فریبکار که مشتشان پیش مردم باز شده است لذا به فکر فریب جدید هستند
    • IR ۲۱:۳۱ - ۱۳۹۷/۰۹/۱۱
      18 4
      انشاءالله ایشان توان رفتن به فیزیو تراپی را دارند و نسخه اقای وزیر در موردشان صدق نمیکند
    • ایران سرزمین پیرمردهاست IR ۰۲:۰۶ - ۱۳۹۷/۰۹/۱۴
      1 0
      شماها که زن پنجاه ساله رو "کهنسال" محسوب می کنید و می گویید باید بازنشسته شود چرا باید این همه روی حجابشان تاکید کنید؟ بگذارید زنهای پنجاه ساله بی حجاب باشند
  • NL ۱۶:۲۵ - ۱۳۹۷/۰۹/۱۱
    40 3
    پول با چادر میشستی کلک!
  • US ۱۶:۵۴ - ۱۳۹۷/۰۹/۱۱
    62 5
    مردشور تو رو ببرند
  • IR ۱۷:۰۷ - ۱۳۹۷/۰۹/۱۱
    38 8
    مگر آقایانی که در کسوت مسولین کشوری و لشگری ریش بلند دارند و پیشانی خود سوزانده اند اعتقادی به ریش دارند که این خانم اعتقادی به چادر داشته باشد؟! اگر بخاطر منافع شخصی نیست چرا بعد از بازنشستگی روزی یکبار صورت خود را سه تیغه اصلاح میکنند و نه خبری از نماز جماعت و نماز جمعه هست؟ریا ریا ریا .....نماد مسئولین محترم
    • IR ۰۱:۵۲ - ۱۳۹۷/۰۹/۱۲
      8 5
      دانشمند! مزه داستان این خانم اینه که همزمان چادر داره، بعدش میگه مضره!
  • IR ۱۸:۰۷ - ۱۳۹۷/۰۹/۱۱
    15 3
    این خانم احتمالا خیلی اس ام اس بازی می کرده یا تبلت یا با رایانه ور می رفته به این روز افتاده
  • IR ۱۹:۰۵ - ۱۳۹۷/۰۹/۱۱
    21 1
    کمردرد گرفتم بس که نماز خوندم! اصولا باید تعریفی از نماز رو ارائه کنیم که توش فقط نیت مهم باشه! نشست و برخاست بی مایه فطیره
  • GB ۲۱:۱۰ - ۱۳۹۷/۰۹/۱۱
    6 4
    من مطمئنم شوهرش بهش مهربانی نکرده از این شوهرهای خشک و بی حال بوده . از طرفی هم خانواده شوهرش کلی باهاش بدرفتاری کردن . در نتیجه این همه عقده رو روی چادر داشتنش داره خالی می کنه والا داستان چیز دیگه است
  • GB ۲۱:۱۱ - ۱۳۹۷/۰۹/۱۱
    3 3
    احتمال زیاد شوهرش رفته سرش هبو اورده طرف کلی ناراحته از مردایی که خرکی غیرتی ان بعد داره سر چادر خالی می کنه
  • محمـّ؁د IR ۲۱:۵۸ - ۱۳۹۷/۰۹/۱۱
    12 0
    از دولت روحانی، برجام و تعامل با آمریکا و اروپا چیزی جز خسارت و ضرر در نیومد. بنابراین اصلاح طلبان بخاطر اینکه پایگاه رای شون رو کامل از دست ندن مباحث حاشیه ای مثل حجاب اجباری، ورود زنان به ورزشگاه ها و ... رو مطرح می کنن و جنجال سازی می کنن تا دم انتخاب روی موج مطالبات مردمی سوار بشن و ازش بهره برداری انتخاباتی بکنن
  • پری مجرد48ساله IR ۲۲:۰۶ - ۱۳۹۷/۰۹/۱۱
    4 15
    پروانه سلحشوری خداجو دوستت داریم
    • ۰۸:۰۰ - ۱۳۹۷/۰۹/۱۲
      3 1
      اه اه اه
    • نعیمه اشراقی آب زرشکی IR ۰۹:۳۴ - ۱۳۹۷/۰۹/۱۲
      1 0
      مامان پری شما دیگه سن خر پیره باقر آقا رو دارید .... زشته !
  • م.محمدی IR ۲۲:۳۳ - ۱۳۹۷/۰۹/۱۱
    4 1
    من سال ها با این تیپ فکری - سیاسی همکار بودم و از نزدیک با افکار و برنامه های اونها آشنایی دارم .... یکی از تفکّرات ثابت اونها در بارۀ حجاب ، بی اعتقادی به چادر هست ، امّا هر کدامشان بنا بدلایلی خود را ناچار از استفاده از حجاب معرفی میکردند . مثلاً یکی گفت : پدر من روحانی محلّ بوده و دخترانش نمیتوانند بدون حجاب باشند ، ما که از این محل خارج میشویم من چادرم را برمیدارم - یکی دیگرشان میگفت : من چادر را قبول ندارم ولی بعنوان پوشش سازمانی از آن استفاده میکنم و ... امّا اغلب آنها در جلسات و محیط کارشان چادر نداشتند و با روسری تردد میکردند. در یکی از جلسات قرآن این طیف که پنجشنبه ها در سعدآباد بصورت مختلط تشکیل میشد از 11-17 خانم فقط یکی چادر داشت که او هم میگفت من قبول ندارم ولی مجبورم بخاطر احترام پدرم از چادر استفاده کنم .... البته در کلّ مدت آشنایی من با اینها یکی دو نفرشان را هم دیدم که بشدت پایبند هستند که بعداً با بقیه درگیر شدند و از حضور در مجموعه و کلاس ها انصراف دادند.... اینها وقتی در دانشگاه الزهراء کار میکردند، همه در دانشگاه حجاب داشتند ولی... بماند تا وقت دگر
  • م.محمدی IR ۲۲:۳۷ - ۱۳۹۷/۰۹/۱۱
    15 0
    من با چادر پوشیدن یا نپشیدن این اشخاص کاری ندارم . مشکل من اینست که دوزیست هستند ، و مشکل دیگرم اینست که وقتی قرار است برعلیه چادر حرف بزنند چادر بسر میکنند، و مشکل دیگر هم اینست که عذرهای آنها نشان میدهد که عناد و کینه دارند و دروغ میگویند.
  • IR ۲۳:۱۸ - ۱۳۹۷/۰۹/۱۱
    10 1
    تاریخ انقضای جونورای اسلاحتلب فرا رسیده
  • IR ۲۳:۲۶ - ۱۳۹۷/۰۹/۱۱
    7 1
    این خانم هندی می خواد هم توی مجلس برقصد وهم برای دوره بعد رای بیاوره...
  • IR ۲۳:۳۴ - ۱۳۹۷/۰۹/۱۱
    1 0
    والا ما یه نماینده مجلس انتخاب کردیم، فقط یکبار زمان انتخابات سخنرانیش تو مسجد دیدمش، یک بار هم یک مراسم جشن مذهبی! نه ما بهش کار داریم، "یعنی والله اصلاً نمیدونیم چه حق و حقوقی داریم که ازش بخواهیم"، نه اون به ما کار داره!!! زیست مسالمت آمیز ما با نماینده مجلس! فکر کنم تقریبا کل ایران همینه، مردم نمیدونن چه مطالباتی میشه از یک نماینده مجلس داشت، مشرق! یه خبرنگار بفرست نظرسنجی کنه ببین!
  • IR ۲۳:۴۵ - ۱۳۹۷/۰۹/۱۱
    2 23
    چادر پوشش خوبی نیست چه بخواهید چه نخواهید.
    • حسنا IR ۰۹:۰۶ - ۱۳۹۷/۰۹/۱۲
      8 3
      از نگاه کسانیکه میخواهند خود را در معرض دید نامحرمان قرار دهند چادر پوشش خوبی نیست ، اما از نگاه کسانیکه میخواهند همیشه سالم و مثل مروارید در صدف در امنیت باشند چادر بهترین و بر ترین حجاب برای بانوان است
    • IR ۱۰:۴۹ - ۱۳۹۷/۰۹/۱۲
      1 0
      غلط کردی میگی چادر پوشش مناسب نیست
    • ناشناس IR ۲۰:۱۳ - ۱۳۹۷/۰۹/۱۳
      3 0
      از دید اون هایی که میخوان خودشون رو به عنوان کالا به مردم نمایش بدن چادر بده اما اون هایی که میخوان به عنوان دید انسانی توجامعه حضور داشته باشن خیلی خوبه
  • PL ۰۰:۴۲ - ۱۳۹۷/۰۹/۱۲
    1 1
    مصاحبش با خبرنگار خارجی قبل نماینده مجلس شدنشو ببینید میگه حجاب اختیار زمان بره اما اجرایی میشه . باید با زمان تغییرات ایجاد کنیم
  • IR ۰۷:۴۸ - ۱۳۹۷/۰۹/۱۲
    7 3
    سلحشوری خائن به خون شهداست
  • حسنا IR ۰۸:۴۵ - ۱۳۹۷/۰۹/۱۲
    4 2
    من از بیگانگان هرگز ننالم كه با من هرچه كرد آن آشنا كرد
  • جوان IR ۰۹:۲۲ - ۱۳۹۷/۰۹/۱۲
    1 0
    این خانمها و اینجور افراد که از این مدل حرفها میزنند نوعی مرض هست که از مفـــــــت خوری زیاد ..حاصل میشه ... که امروز به چادر گیر میدند فردا میگن شلوار هم مارو آذیت میکنه و پس فردا به آقایون !!؟ (((( فقـــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــط مفـــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــت خوری !! ))))
  • IR ۰۹:۴۳ - ۱۳۹۷/۰۹/۱۲
    1 0
    همان برنامه ای که آزاده نامداری دنبال می کند .ضربه زدن به حجاب توسط یک خانم چادری ویا نمایش زنن بدحجاب در شبکه های مجازی آنان که در صا وسیما با پوشش کامل ظاهر می شوند.
  • یزدی زاده IR ۱۰:۵۶ - ۱۳۹۷/۰۹/۱۲
    0 0
    امیدوارم مجبورنباشه چادر سرکنه و گردن درد بگیره. بگو انشاالله
  • IR ۱۱:۰۱ - ۱۳۹۷/۰۹/۱۲
    1 0
    به ایشان پیشنهاد می کنم به جای اینکه گناه آرتوروز را به گردن چادر که حجاب برتر است بیندازد یک مدتی همانطور که باتفاق هم مسلکیهای خود کلا بی خیال مشکلات مردم در مجلس شده همینطوری بیخیال اینترنت بشه حتما گردنش خوب خواهد شد
  • IR ۰۱:۰۱ - ۱۳۹۷/۰۹/۱۴
    0 0
    حق ماموریت نمی گیرد بنده خدا مجبور است و گر نه با پوشیدن مانتوی مناسب چه نیازی به استفاده از چادر است، مثل کشورهایی از قبیل ترکیه، مالزی، اندونزی و ...
  • ایران سرزمین پیرمردهاست IR ۰۲:۱۰ - ۱۳۹۷/۰۹/۱۴
    1 0
    زنهای سنتی اصلا از خونه بیرون نمی اومدند که چادر سر کردنشون باعث مشقتی بشه. زنهای اجتماعی نمی تونن با پوشش سنتی فعالیت کنند.البته در سیستم فکری مردسالارها زنها فقط برای باروری و خدمت رسانی به شوهر ایجاد شدند اینه که فکر می کنند زن پنجاه ساله پیره و باید خونه نشین بشه.نصف رهبران کشورهای شمال اروپا زنهای بالای پنجاه سال اند

این مطالب را از دست ندهید....

فیلم برگزیده

برگزیده ورزشی

برگزیده عکس