بهروز افخمی

درباره جشنواره ها نظر خوشی ندارم و از فضای جشنواره ها خوشم نمی آید، چون تماشاگرش واقعی نیست. فضای جشنواره فجر بیشتر شبیه سیرک است.

سرویس فرهنگ و هنر مشرق - در نخستین روز از جشنواره بین المللی فیلم مقاومت، نشست «گفتمان فرهنگی انقلاب»بهروز افخمی نیز درباره شکل و شمایل فیلمسازی خود گفت: وقتی خودم فیلم می سازم، تفاوت ها و شباهت هایی با فیلمسازان دیگر دارم و احتمالا هر دوی این فیلمسازان در سینمای غرب و مثلا آمریکا رشد کردند و بیشتر سینمای آمریکا را می پسندند.

افخمی با اشاره به افت سینمای آمریکا افزود: معتقدم سینما به طور کلی افت کرده و کم مایه شده است و در معرض از هم پاشیدگی قرار گرفته است. دیجیتالی شدن، راحتی دسترسی به ابزار سینمایی و رادیکالیزه شدن باعث سختی فیلمسازی شده و ساختن فیلم های واقعی سخت است.

او با توضیح مفهوم فیلمساز مستقل از نظر خود بیان کرد: فیلمساز مستقل کسی است که از حمایت هیچ سفارش دهنده ای برخوردار نباشد و ساخت فیلم مستقل با تصمیم شخصی هر روز سخت تر می شود. باید یادآوری کنم که منظورم از این نوع سینما، سینمای غیرقابل فهم و هنری نیست. هر اثر هنری یکه است و در هیچ دسته بندی واقعی قرار نمی گیرد.

بیشتر بخوانید:

بهروز افخمی: سینمای ایران را ۱۰ نفر مدیریت می‌کنند/ برای اجرای هفت کسی را پیدا می‌کنند که فکر آبرویش نباشد

کارگردان «عروس» ادامه داد: خیلی کم فیلمسازی مثل شان بکر در آمریکا پیدا می شود و حیرت می کنم که چرا دیر فیلمسازی را شروع کرد. او هر سه سال یکبار با پول های کم فیلم می سازد و حاضر نیست فیلم خود را به جشنواره های معتبر بفرستد. به این نوع دسته بندی ها در سینما مشکوکم  و معتقدم هیچ فایده ای ندارد.

افخمی یادآوری کرد: هنر از راه و رسم و اصول زیبایی شناسی پیروی می کند که همان منطق صوری و ارسطویی است و به نظرم خیلی زیباست. اگر قرار باشد فیلمی فرم داشته باشد، خود به خود به معنا داشتن اشاره می کند.

در ادامه افخمی درباره جشنواره فجر توضیح داد: درباره جشنواره ها نظر خوشی ندارم و از فضای جشنواره ها خوشم نمی آید، چون تماشاگرش واقعی نیست. فضای جشنواره فجر بیشتر شبیه سیرک است.

او با بیان اینکه در ۱۵ سال اخیر جشنواره ها تغییر کرده اند، افزود: مدارس سینمایی امروز در حال از بین رفتن هستند. در گذشته با ترجمه معدود کتاب های سینمایی باید کتاب می خواندیم و الآن هم به فارسی و هم انگلیسی است و دسترسی به استادان آسان شده است و به همین دلیل مدارس سینمایی بی معنی شده اند.

کارگردان «آذر، شهدخت، پرویز و دیگران» ادامه داد: جشنواره ها جانشین مدارس سینمایی شده اند، چون مسابقه و رقابتی بین فیلمسازان جوان به وجود می آید و در ۲۰ سال اخیر جشنواره های سینمایی بسیار خوب بودند. معتقدم جشنواره فجر باید تجاری شود و در فصول بی رونق، رونقی به سینما ببخشد و در سه دوره ۱۰ روزه بهمن ماه می تواند ادامه پیدا کند.

او در پایان گفت: گسترش جشنواره ها به دلیل اینکه مدارس سینمایی در حال از بین رفتن هستند، بهتر است.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

نظرات

  • انتشار یافته: 3
  • در انتظار بررسی: 0
  • غیر قابل انتشار: 4
  • IR ۱۲:۳۷ - ۱۳۹۷/۰۹/۰۷
    2 2
    احسسسسسنت
  • IR ۰۰:۰۵ - ۱۳۹۷/۰۹/۰۸
    3 1
    شوی همسر و دوست فلان و ...
  • علی IR ۰۷:۰۰ - ۱۳۹۷/۰۹/۰۸
    12 2
    واقعا هم‌سیرکه همه‌میان تیپشونو به هم نشون بدن

این مطالب را از دست ندهید....

فیلم برگزیده

برگزیده ورزشی

برگزیده عکس