کد خبر 914845
تاریخ انتشار: ۷ آذر ۱۳۹۷ - ۰۸:۰۸
محسن مهدیان

برخی از مروجین و موافقین کشف حجاب ممکن است عاشق غرب و دموکراسی و حقوق بشر و غیره باشند؛ این متن برای آنهاست.

به گزارش مشرق، محسن مهدیان از فعالان رسانه ای در کانال تلگرامی خود نوشت:

برخی از مروجین و موافقین کشف حجاب ممکن است عاشق غرب و دموکراسی و حقوق بشر و غیره باشند؛ این متن برای آنهاست.

برداشتن روسری در خیابان معنی اش چیست؟ بد نیست یکبار حجاب را فرادینی و تنها از منظر دموکراسی تحلیل کنیم. معنی کشف حجاب یعنی ایستادن مقابل احکام؟ ازین هم بالاتر چون ممکن است برخی لامذهب یا شل مذهب باشند. یعنی ایستادن مقابل قانون؟ ازین هم بالاتر چون ممکن است کسی این قانون را قبول نداشته باشد. برداشتن حجاب ایستادن مقابل دموکراسی و جمهوریت است. یعنی چی؟

اکثریت این کشور مسلمانند. اسلام دین غالب است. حجاب از احکام دینی است. پس به حکم دموکراسی باید به حقوق اکثریت احترام گذاشت. ممکن است بگوئید حجاب اختیاری است. بی حجاب و باحجاب باید آزاد باشند. این حرف ظاهر قشنگی دارد اما قرائت دیگری از تقابل خشن با دموکراسی است. چرا؟ به دو دلیل.

بیشتر بخوانید:

راز گلدسته های ناتمام این مسجد +عکس

چالش عدالتخواهی از علیزاده تا صدرالساداتی

بدور از هیاهو؛ درباره بازنشسته ها

جهت اول ایستادن مقابل قانون است. قانون کشور حکم می کند حجاب رعایت شود. اخیرن یک حرف جدیدی باب شده است که "حجاب قانونه که باشه؛ قانون غلط چرا باید اجرا بشه؟" پاسخ اینست که فرض کنیم غلط باشد، اشکال قانون را نمی توان با بی قانونی حل کرد. اصلاح قانون باید قانونی رفع شود. مثل اینکه کسی بگوید من چراغ قرمز را قبول ندارم و از چهارراه رد شود. همه چیز دست خود مردم است. تلاش کنند جریانی رای بیاورد که فلان قانون را اصلاح کنند. عبور از چراغ قرمز فقط قانون شکنی نیست، تعرض به حقوق مردمست.

ممکن است بگویند: " مگه زمان رضا خان قانون کشف حجاب نبود؟ پس چرا مقابله کردید؟" پاسخ خیلی روشن است. از قانون مهمتر چیست؟ اراده مردم. اراده این مردم اسلام است. طبیعی است که اگر حکومتی خلاف اسلام قانون تعیین کند، تاب نیاورند. سخن سر اراده اکثریت مردم است. همه چیز مردمند. قانون حجاب با قانون کشف حجاب یک تفاوت عمیق و البته ساده دارد. قانون کشف حجاب قانون برامده از دیکتاتوری بود ولی قانون حجاب برآمده از اراده مردمست. رضا خان با دیکتاتوری مقابل دین مردم ایستاد، مردم هم ایستادند.  

معمولن به اینجا که می رسیم گفته می شود حجاب اختیاری است. موسی به دین خود و عیسی به دین خود. حرف قشنگی است ولی یک دیکتاتوری عمیق درونش نهفته است. این حرف ایستادن مقابل اکثریت است. چرا؟ چون فارغ از تقابل قانونی، یک حرف مهمتری وجود دارد و آن تقابل با دموکراسی و جمهوریت است. تقابل با مردم است. ایستادن مقابل اراده دینی مردمست.

کشف حجاب تعرض به حقوق اکثریت است که فراتر از تعرض به قانون است. هرچند دقیق تر توجه کنیم تعدی به قانون همان تجاوز به حقوق اکثریت است.

چرا؟ چرا تعرض و دست درازی است؟ چرایی را درست ببینید؛ اینطور وانمود می کنندکه مخالفت با کشف حجاب به جهت تحریک مردهاست. می گویند: "خب مردها تحریک نشوند" این حرف برای تنزل دادن مساله است. البته قواعد طبیعی و غریزی سرجای خودش قرار دارد و دستوری نیست، ولی علت اصلی ایندست مسائل نیست.

اینکه گفته می شود کشف حجاب تعرض به حقوق اکثریت است به جهت اینست که شرایط برای دینداری سخت می شود. چرا اکثریت باید به مشقت بیافتند که عده ای می خواهند مقابل اراده دینی مردم باشند؟ مثلن نگاه به موی زن نامحرم، بدون تحریک هم حرام است.  یعنی حجاب اختیاری یک نفر، مشقت است برای دیگری.

اما ماجرا ازین نیز فراتر است. شهری که قرارست محیط دین ورزی و بستر معنویت برای جامعه باشد مستعد بی اخلاقی می شود. اصل ماجرا اینجاست. شهری که در ظاهر به معصیت گرفتار شد، مضاعف مستعد آلوده شدن است. جامعه هم مثل نفس آدم عمل می کند. وظیفه یک حکومت ساخت بستری است که مهیای دینداری باشد نه مروج بداخلاقی. اینجاست که تعرض به حقوق اکثریت است.

خلاصه اگر بر مدار دین نیستیم؛ به قاعده حقوق بشر غربی ها بر اراده اکثریت تمکین کنیم.

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

نظرات

  • انتشار یافته: 52
  • در انتظار بررسی: 0
  • غیر قابل انتشار: 17
  • IR ۰۸:۳۳ - ۱۳۹۷/۰۹/۰۷
    36 49
    بابا اکثر اینها که علینژاد فیلمشون میذاره پول ازش میگیرن ... یه عده ی قلیلی هم جاهل یه گوشه ای بی حجاب فیلمی از خودشون میگیرن میفرستن واسه این عفریته .
  • IR ۰۸:۴۲ - ۱۳۹۷/۰۹/۰۷
    49 31
    به بهایی ها دستور داده شده تو خیابون روسری رو بردارن تا جایی که کسی بهشون گیر بده مخصوصا تو ماشین
  • بصیرت IR ۰۸:۴۷ - ۱۳۹۷/۰۹/۰۷
    25 14
    برداشتن روسری در خیابان معنی‌اش چیست ؟ جواب : من می خواهم بروم خیابان جمشید .
  • رسول IR ۰۹:۲۴ - ۱۳۹۷/۰۹/۰۷
    5 8
    فلان جریان حق حضور در انتخابات ندارد
  • IR ۰۹:۲۵ - ۱۳۹۷/۰۹/۰۷
    26 9
    در کشف حجاب پای جریان اصلاحات ولیلرال ها به چشم میخورد اینها مخالف امیزه های دینی و روسومات دین میباشند در اصل مخالف دستورات صریح قران میباشند یا افراط یا تفریط در دستور کارشان میباشد موافق باهرج و مرج هستند چون در هرج و مرج خر خودشان از پل رد میشود بقیه دیگر جایگاهی ندارند
  • IR ۰۹:۴۶ - ۱۳۹۷/۰۹/۰۷
    14 19
    تمام بی حجابها رو باید گردن بزنید خخخخخخخخخخخخخ
    • FR ۰۰:۲۰ - ۱۳۹۷/۰۹/۰۸
      2 1
      نه بابا این کار درستی نیست یه فکر دیگه بکن
  • US ۰۹:۵۰ - ۱۳۹۷/۰۹/۰۷
    33 19
    اگر در ظاهر می بینیم مردم در اروپا و آمریکا بدون حجاب راحت زندگی می کنند گول خوردیم چرا با اینهمه آزادی در روابط جنسی تجاوز و فحشا بیداد می کند نکته دیگر اینکه از منظر مخالفین حجاب مرز آن چیست ؟فقط مو؟یا بیکینی هم آزاد! جوامع غربی هزینه این بی حجابی و بی بندوباری را سخت پرداخته اند و حالا دنبال اصلاح آن هستند که البته دیگر دیر شده است از هم گسیختگی کانونهای خانواده بی بندوباری و فحشا بیماریهای روانی ناشی از این آزادی حیوانی بخشی از هزینه ای است که آنها پرداخته اند حالا ما چرا کورکورانه آنرا باید بپذیریم؟
  • محمد رضا IR ۰۹:۵۱ - ۱۳۹۷/۰۹/۰۷
    43 25
    حجاب =امنیت فرد = امنیت خانواده = امنیت جامعه
  • IR ۱۰:۱۵ - ۱۳۹۷/۰۹/۰۷
    18 7
    آفرین
  • IR ۱۰:۲۸ - ۱۳۹۷/۰۹/۰۷
    14 9
    دفاع از حکم اسلامی با ابزار دموکراتیک! یعنی تمسخر اسلام. یعنی اگر فردا مردم گفتند باید لواط هم آزاد شود باید تمکین کرد! انگار حکومت هیچ مسوولیتی برای تربیت مردم ندارد! تازه همین الانش اگر یک آمار گیری ساده انجام دهید نمی بینید اکثریت قریب به اتفاق رانندگان ایرانی هیچ اعتقادی به قوانین راهنمایی و رانندگی و. حق بیمه ندارند و اگر زو.ر و اجبار پلیس نباشد هرگز اطاعت نمی کنند. آیا می شود دلیل که این قوانین را حذف کنیم؟ فاین تذهبون؟
  • شیما IR ۱۰:۴۳ - ۱۳۹۷/۰۹/۰۷
    17 14
    این آقا اکثریت و اقلیت و از کجا آورده؟
    • IR ۱۵:۴۸ - ۱۳۹۷/۰۹/۰۷
      17 5
      یعنی شما نمی دونی اکثریت ایرانیها مسلمانند ؟! صحت خواب !
  • یمانی GB ۱۰:۵۹ - ۱۳۹۷/۰۹/۰۷
    11 19
    اولین استدلال آبکی : ( پس به حکم دموکراسی باید به حقوق اکثریت احترام گذاشت.) کجای دموکراسی گفته شده باید به حقوق اکثریت احترام گذاشت ، اتفاقا دموکراسی مدافع حقوق اقلیته
    • IR ۱۵:۵۰ - ۱۳۹۷/۰۹/۰۷
      4 0
      طبق دموکراسی حقوق اقلیت درون دیدگاه اقلیت سنجش و تایید یا رد می شود ، تایید شده ها می شود حقوق اقلیت رعایت پذیر .
    • تصحیح IR ۱۶:۲۸ - ۱۳۹۷/۰۹/۰۷
      2 0
      درون دیدگاه اکثریت ...
  • US ۱۱:۱۳ - ۱۳۹۷/۰۹/۰۷
    16 24
    "به قاعده حقوق بشر غربی ها بر اراده اکثریت تمکین کنیم" باشه قبول. حالا سوال اینه ک اراده اکثریت مردم ایران موافق حجاب اجباری هست یا نه؟ جوابش هم فقط از رفراندوم معلوم میشه؛ بسم الله...
    • IR ۲۲:۱۶ - ۱۳۹۷/۰۹/۰۷
      8 3
      عزیزم نظرسنجی توسط سازمان بین المللی انجام شد. 89 درصد مخالف بی حجابی بودن. بازم رفراندوم می خواهی؟!
    • DE ۰۱:۳۷ - ۱۳۹۷/۰۹/۰۸
      5 3
      اگر بنا بود طبق دمکراسی دروغین غربی ها خداوند امورش را به رفراندم بگذارد ارسال کلیه پیامبرها کاری بیهوده بوده زیرا اکثریت مردم همیشه مخالف حق و حقیقت و پیامبرانند.دمکراسی غرب نمونه اش فعلا فرانسه تا آنجا رای مردم ارزش دارد که مانند گروه فاتح در انتخابات فکر کنند و مطیع آنان باشند.
    • IR ۰۱:۴۴ - ۱۳۹۷/۰۹/۰۸
      3 4
      اومديم ٩٠ درصد به حجاب اجباري راي دادن كه احتمالا تو همين حدوده اونوقت بي بي سي شما ايراني (!) ها رو چي كنيم كه مياد ميگه راي گيري باطل بووووووود! مگر مغز خر خورديم بارفتار تكراري و حال بهم زن امثال شما نوكراي بي بي سي و امثالهم بيايم تو بازي شما هم شركت كنيم. بچه شدي؟
  • یه محجبه IR ۱۱:۱۹ - ۱۳۹۷/۰۹/۰۷
    2 9
    مطلب جالبی بود با بعضی از قصمتهاش موافقم. ا
    • IR ۱۵:۵۱ - ۱۳۹۷/۰۹/۰۷
      6 0
      قسمتهایش
  • IR ۱۱:۲۱ - ۱۳۹۷/۰۹/۰۷
    13 13
    افای به شدت دمکرات. چه کسب به شما اجازه داده که به جای مردم حرف بزنید اگر رایت می گویید و در پایبندی خود و کلامتان بر مردم سالاری صادقید اگر راست می گویید و. این خواستم مردم است پس چرا این مورد یا هر مورد مشابه دیگر را به رای این. مردم واگذار نمی کنید؟استدلال شما در مورد فانون نیز بسیار کودکانه و غیر کارشناسانه است م
    • IR ۱۵:۵۵ - ۱۳۹۷/۰۹/۰۷
      8 2
      ایشان نگفته است که دموکراسی و ... مبنای اصلی کار ماست ، بلکه می گوید کسانی که به اتکای چنین چیزهایی دنبال حذف حجابند ، متضاد با مبنای خودشان عمل می کنند
  • IR ۱۱:۳۳ - ۱۳۹۷/۰۹/۰۷
    13 5
    از غضب الهی بترسید. یک آن فرا می رسد. صدبار اگر توبه شکستی باز آ. این درگه ما درگه نومیدی نیست. به امید اینکه برخی از هنجارشکنان، به راه راست هدایت شوند.
  • مجید IR ۱۱:۳۹ - ۱۳۹۷/۰۹/۰۷
    4 3
    نشانه بد عمل کردن دستگاهها و نهادهای فرهنگی است!
  • ايراني IR ۱۱:۴۱ - ۱۳۹۷/۰۹/۰۷
    11 11
    يك مسئله ديگر هم هست كه مشرق به آن توجه نشده است اگر تعرض به يك زن و يا تجاوز(با عرض معذرت) صورت گرفت پس حق شكايت و رسيدگي در دادگاه براي آن وجود ندارد زيرا اگر براي تعرض و تجاوز در صورتيكه با آن وضعيت نابسامان باشد پس چطور هر روز در كوچه و خيابان و خانه ها و مدارس و دانشگاهها به هزاران هزار مرد و پسر جوان و مجرد و ... از طرف بانوان بي حجاب و بد حجاب تعرض و ... ميشود اما رسيدگي نميشود؟ اگر آن تعرض و تجاوز است و بايد در دادگاه رسيدگي شود پس اين چيست؟ حقوق مردان كه نميتوانند ازدواج كنند چه ميشود؟ الكي هم كسي نگه كه خودتو كنترل كن چشمتو پاك نگه دار كه حتي بزرگان و عالمان پاك هم گفتن به خدا پناه ميبرم چيزي نيست كه تنها يك بخش جامعه به اون پايبند باشه بلكه دوطرفه است و رعايت از دو طرف بايد باشه نه اينكه يك طرف هركاري دلش خواست بكند و بعد بگويد خودتو كنترل كن.خب تو چرا خودتو كنترل نميكني؟؟؟؟؟؟
  • IR ۱۱:۵۹ - ۱۳۹۷/۰۹/۰۷
    1 1
    تو شعار با اوایل انقلاب و زمان جنگ تحمیلی هیچ فرقی نکردیم ولی وضعیت فعلی و اونی که عملا داریم تو اجتماع حال حاضر می بینیم . . . خخخخخخخخخخ
  • IR ۱۲:۰۴ - ۱۳۹۷/۰۹/۰۷
    2 3
    ممنون
  • امیر NL ۱۲:۰۸ - ۱۳۹۷/۰۹/۰۷
    10 2
    حجاب قسمتی از دین ما هست آیا زنا پروری و رانت و ویلا نشینی توسط علمای دین و اقمارشان بنام ائمه دارد اجرا می شود و از بغال و دکتر گفته بنام دین به فساد کشیده هم قسمتی از دین ما هست. بهتر هست فاسدان دست از دین بر دارند و بنام دین این همه فساد نکنند
  • احمدخواجوند IR ۱۲:۱۳ - ۱۳۹۷/۰۹/۰۷
    4 2
    معنی برداشت روسری این هست که ما ماهانه میلیون ها تومن درخصوص کارهای مثلا فرهنگی هزینه کردیم جواب نداد خوش بحال انهاییکه تواطاق گرم ونرم نشستندوخوردن
    • IR ۱۵:۵۷ - ۱۳۹۷/۰۹/۰۷
      3 1
      کدام کار فرهنگی ؟ چیزی که آخرش موش مرده ای روش بزارند شد کار فرهنگی ؟!
  • روح الله IR ۱۲:۲۰ - ۱۳۹۷/۰۹/۰۷
    17 6
    مخالفین حجاب نه مخالف دین هستند ، نه مخالف دموکراسی اصلا حجاب کی به معرض انتخاب مردمی گذاشته شده که بشه تصمیم اکثریت اسلام هم گفته دین اجباری نیست اکثریت رو میشه از دید اکثریت دنیا هم نگاه کرد ، بین این همه کشور تو دنیا فقط تو کشور ما این قوانین وجود داره ، مگه بقیه مسلمونا دین ندارن
  • اسدی IR ۱۲:۲۰ - ۱۳۹۷/۰۹/۰۷
    9 15
    برداشتن روسری یعنی این زن یا مزدوره یا بی صاحبه یا لاشیه یا هر سه
  • IR ۱۲:۲۹ - ۱۳۹۷/۰۹/۰۷
    9 5
    الان از کجا مشخص شده که اکثریت حامی چه چیزی هستند؟؟
    • یک مخاطب IR ۰۲:۱۲ - ۱۳۹۷/۰۹/۰۸
      3 3
      اگر اکثریت حامی حجاب نبودند به دعوت معصومه علینژاد قمی معروف به جوجه اردک زشت لبیک می گفتند نه فقط عده ای که از اقلیت های دینی یا بهاییت هستند لطفا نگویید که از ترس است که مذخرفی بیش نیست
    • IR ۰۷:۴۲ - ۱۳۹۷/۰۹/۰۸
      3 1
      نابغه یک کم از سایتهای انچنانی خارج بشی می فهمی مردم واکثریت چی میخوان
  • IR ۱۲:۲۹ - ۱۳۹۷/۰۹/۰۷
    7 3
    خخخخخ برادر مثل اینکه کوری نمی بینی ...فامیلای رئیس...که روحانی هم هست که صورتش جراحی پلاستیک هست پر صورتش آرایش هست و دختر ۵سالش هم آرایش میکند باعث شدن که زن معاون همون اداره که چادری بود اونم بی حجاب بشه ..یقه ی مردم را نگیرید یقه ی خودتان را بگیرید
  • IR ۱۲:۳۰ - ۱۳۹۷/۰۹/۰۷
    1 0
    چی بگم
  • محمد IR ۱۳:۳۹ - ۱۳۹۷/۰۹/۰۷
    9 9
    چرا برای حجاب کارفرهنگی صحیح والگوهای زیبا که برای دختران جذاب باشد انجام نمی دهید این حکایت دیرینه کار میخواهد نه زور وجبر
  • IR ۱۳:۵۸ - ۱۳۹۷/۰۹/۰۷
    8 7
    حقوق بشرهم شعاری برای فریب همینهاست بنابراین اینجاهم خیروشر باهم درجنگندوخوب میدانند دارن باخداواحکامش میجنگن
  • IR ۱۵:۲۶ - ۱۳۹۷/۰۹/۰۷
    2 15
    دیر نباشه که برای همین استدلال درستی که فرمودید مسیح علی نژاد یه جواب از تو ذهن شیطانی اش مهیا کنه
    • IR ۱۶:۰۹ - ۱۳۹۷/۰۹/۰۷
      3 1
      درسته ، اتفاقا خودش شیطان لعنه الله در برابر خدا برای گناهش توجیه ! و استدلال ! تراشید
  • IR ۱۵:۳۹ - ۱۳۹۷/۰۹/۰۷
    9 7
    رفراندوم هم بزگر بشه و اکثریت به حجاب رای بدهند مفسدین یک چیز دیگه ای میگن . فقط رفراندوم مغلطه است /
  • IR ۱۶:۳۵ - ۱۳۹۷/۰۹/۰۷
    4 1
    احسنت . بَلْ يُرِيدُ الْإِنْسانُ لِيَفْجُرَ أَمامَهُ «5» يَسْئَلُ أَيَّانَ يَوْمُ الْقِيامَةِ «6» ولى انسان مى‌خواهد راه فسق و فجور را پيش روى خود باز كند. (لذا از روى ترديد) مى‌پرسد: روز قيامت چه وقت است؟ / آری برخی از سوالات ، پیشنهادات و ... بهانه جویی و ... است
    • DE ۰۱:۳۰ - ۱۳۹۷/۰۹/۰۸
      1 0
      با توجه به اینکه زمان و تیک تیک ساعت برای جهان مادیست و پس از مرگ تا رو قیامت زمان وجود ندارد مانند اینست انسان پس از فوت همان لحظه وارد قیامت میشود حتی اگر از لحظه فوت تا قیامت میلیاردها سال زمینی بگذرد.میتوان تصور نمود با احتساب زمان در جهان ماده طفلی که متولد میشود و در سن ۷۵ سالگی فوت میکند٫ قیامتش ۷۵ سال بعد از تولدش شروع شده .پس فرصت خطا کردن نداریم.
  • IR ۲۲:۳۱ - ۱۳۹۷/۰۹/۰۷
    2 1
    من موافق حجابم ولی نه از نوع اجباریش . سوال: آیا دوران حکومت پیامبر(ص) یا امام علی(ع) هم حجاب اجباری بود؟ چه مسلمون چه غیر مسلمون؟ چرا وقتی کشورای غربی حجاب رو غیر قانونی اعلام میکنن (مثلا ورود با حجاب ممنون...) ما میگیم بر خلاف اعتقادات و حقوق بشره ولی خودمون میخوایم همه با هر اعتقادی با حجاب باشن؟
  • IR ۰۱:۴۸ - ۱۳۹۷/۰۹/۰۸
    2 0
    توفیلم پرمعنای قلاده های طلا توسفارت انگل ستان اون یارو انگلیسیه بعدازصحبت بادخترایرانی مترجم وگزارشگری که براشون مزدوری وجاسوسی میکرد،روسری شو از سرش کشیدوبهش گفت:بردار این پرچم مسلمونارو!!!!!!!!!!!!
  • IR ۰۷:۲۴ - ۱۳۹۷/۰۹/۰۸
    2 1
    باسلام ، یک پایه دمکراسی اینه :با تبلیغات دروغ وفریبنده مغز مردم رامورد هجوم و بمباردمان تبلیغاتی قرار میدن بعد میگویند رفراندوم!!! آیا وجدانا غیر اینه؟
  • IR ۰۹:۲۷ - ۱۳۹۷/۰۹/۰۸
    2 0
    جاسازی واژه ربا در آرم بانکهای کشور به چه معناست ؟ که رو در و دیوار هست .
  • NL ۱۱:۲۲ - ۱۳۹۷/۰۹/۰۸
    0 1
    خب روسری دوست ندارند. ولی خنده دار ترین قسمت دموکراسی اینه که نه مسولیت میپذیره و نه میتونه جبران خسارت کنه. خخخ وقتی طرف خسارت دیده از یک تصمیم برآمده از دموکراسی مثل جهش ارزی اخیر بمیره کی کی کجا خسارتش رو جبران میکنه خخخخ این شده پایه حقوق ! یک فرض همگانی بین زمین و آسمون بدون توانایی و تعهد جبران خسارت . آدم افسردگی میگیره
  • شمشیری IR ۰۷:۳۲ - ۱۴۰۱/۰۲/۰۹
    0 0
    پس باید اول ایران رااز سایر کشورهای روی زمین جداکرد

این مطالب را از دست ندهید....

فیلم برگزیده

برگزیده ورزشی

برگزیده عکس