کد خبر 913084
تاریخ انتشار: ۳۰ آبان ۱۳۹۷ - ۱۰:۴۲
صلوات خاصه امام صادق (ع)

امام صادق(ع) در یک روایت پرحسرت‌ترین مردم در روز قیامت را معرفی فرمود.

به گزارش مشرق، واژه عدل و عدالت در لغت به‌معنای انصاف، داد، داوری و درستی آمده است و عدالت اجتماعی عدالتیست که همه افراد جامعه از آن برخوردار باشند. شهید مطهری از واژه عدالت و ظلم که درباره انسان به‌کار می‌رود، چنین ترسیمی ‌ارائه داده است: «ما افراد بشر، فردی از نوع خود را که نسبت به دیگران قصد سوئی ندارد به حقوق آن‌ها تجاوز نمی‌کند، هیچ‌گونه تبعیضی میان افراد قائل نمی‌گردد، در آنچه مربوط به حوزه حکومت و اداره او است با نهایت بی‌طرفی به همه به یک چشم نگاه می‌کند، در مناقشات و اختلافات افراد دیگر، طرفدار مظلوم و دشمن ظالم است؛ چنین کسی را دارای نوعی از کمال (یعنی عدالت) می‌دانیم و روش او را قابل «تحسین» می‌شماریم و خود او را عادل می‌دانیم». (عدل الهی، ص47)

بیشتر بخوانید:

حدیث روز/ برادری و اتحاد آسمانی مومنین با یکدیگر در کلام امام باقر(ع)

حدیث روز/ نکته مهمی که امام علی(ع) به فرزندش توصیه فرمود

از دیگر سو در روایات پیامبر(ص) و اهل‌بیت(ع) ثمراتی را برای عدل برشمرده‌اند. اصلاح امور مردم، پایداری و قوام دولت و آبادی و برکت از جمله این ثمرات است. از این جهت امیرالمؤمنین علیه‌السلام سیاست کلی حکومت خویش را بر مبنای عدالت قرار داد تا جایی که بسیاری از یاران ایشان در مقابلش صف‌آرایی کردند و باعث خلق بزرگ‌ترین فتنه و نبردهای تاریخ اسلام شدند. جنگ جمل نمونه‌ای از نبرد اشرافیت با عدالت علوی است.

امام صادق(ع) در یک روایت تکان‌دهنده‌ در هشدار نسبت به کسانی که عدالت را رعایت نمی‌کنند، فرمود: «پرحسرت‌ترین مردم روز قیامت کسی است که عدالت را ستوده و عمل خودش خلاف آن باشد؛ إِنَّ مِنْ أَعْظَمِ النَّاسِ حَسْرَةً یَوْمَ الْقِیَامَةِ مَنْ وَصَفَ عَدْلًا ثُمَّ خَالَفَهُ إِلَی غَیْرِهِ» زیرا در قیامت می‏‌بیند شنوندگان سخن او سعادتمند گشته ولی خودش بدبخت و گرفتار است». (الکافی (ط ــ الاسلامیة)، ج‏2، ص299)

منبع: تسنیم

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

نظرات

  • انتشار یافته: 5
  • در انتظار بررسی: 0
  • غیر قابل انتشار: 0
  • IR ۱۱:۲۰ - ۱۳۹۷/۰۸/۳۰
    16 0
    اللّهمَ صَلِّ علی مُحمَد وآل مُحَمد و عجِّل فَرَجَهم
  • پسرخاله IR ۱۳:۰۰ - ۱۳۹۷/۰۸/۳۰
    10 0
    الهم صل علی محمد و آل محمد و عجل فرجهم
  • IR ۱۴:۴۷ - ۱۳۹۷/۰۸/۳۰
    12 0
    اللّهمَ صَلِّ علی مُحمَد وآل مُحَمد و عجِّل فَرَجَهم
  • IR ۱۷:۵۸ - ۱۳۹۷/۰۸/۳۰
    5 0
    اللّهمَ صَلِّ علی مُحمَد وآل مُحَمد و عجِّل فَرَجَهم
  • IR ۰۰:۰۰ - ۱۳۹۷/۰۹/۰۱
    4 0
    صلوات

این مطالب را از دست ندهید....

فیلم برگزیده

برگزیده ورزشی

برگزیده عکس