زره پوش

بعد از تجاوز نظامی آمریکا به عراق، حجم زیادی از نقل و انتقالات آنها با "هاموی" صورت می گرفت اما این خودرو در همان ابتدای راه نشان داد صرفا نقش یک تابوت چرخ دار را برای اشغالگران ایفا می کند.

به گزارش سرویس دفاع و امنیت مشرق، خودروهای حفاظت شده از جمله مفاهیم جدید نظامی است که در جهان پس از ۱۱ سپتامبر رواج پیدا کرد و از نتایج تهاجم نظامی آمریکا به افغانستان و عراق محسوب می شود. این خودروها در حقیقت نوعی خودروی تاکتیکی اما با سطح بالایی از حفاظت برای خدمه در برابر تهدیداتی مثل انواع گلوله ها، بسته های انفجاری و نارنجک ها هستند که در کشورها درگیر با تهدیداتی چون اشرار و گروهک های تروریستی، یک وسیله مهم و ضروری به حساب می آید.

بر این اساس، خودروی "طوفان" به عنوان اولین خودروی حفاظت شده و کاملا استاندارد که در صنایع دفاعی کشورمان به صورت انبوه به تولید رسیده با برگزاری مراسمی تحویل نیروهای مسلح ایران شد تا مرزبانی از مرزهای پرگهر کشورمان، بهتر و دقیق تر انجام بگیرد. اما قبل از آشنایی با طوفان باید نگاهی داشته باشیم به ریشه تولید خودروهای حفاظت شده، جایی در اطراف ایران؛ در بیابان های عراق.

جهنم عراق برای آمریکایی ها، آیا راه فرار هست؟

بعد از تجاوز نظامی آمریکا به عراق در سال ۲۰۰۳ میلادی و اشغال این کشور، حجم زیادی از نقل و انتقالات و تحرکات نیروهای آمریکایی با خودروهای تاکتیکی موسوم به هاموی صورت می گرفت اما با شروع مبارزات علیه نیروهای اشغالگر، سیل وحشتانکی از بمب های کنار جاده ای، تک تیراندازهای مخفی شده در خانه ها و خرابه ها و تیم های آر پی جی زن از هر سو به سمت آمریکایی ها حمله کردند و خودروی هاموی در همان ابتدای راه نشان داد که در برابر این نوع تهدیدات اصولا کاری از پیش نمی برد و صرفا تبدیل به یک تابوت چرخ دار برای نیروهای آمریکایی شد.

نتیجه برخورد هاموی با IED در عراق
نتیجه برخورد هاموی با IED در عراق

البته در آن دوره، برخی بسته های حفاظتی برای خودروهای سری هاموی ارائه شد که تا حدی مقاومت این خودروها در برابر گلوله ها را افزایش داد ولی بسته های انفجاری و بمب های کنار جاده ای موسوم به IED همچنان نیروهای آمریکایی را چه سواره و چه پیاده، در یک تابوت راهی خانه می کردند و همین امر، فشار زیاد سیاسی، اقتصادی و نظامی به این اشغالگران وارد کرد.

MRAP ها وارد می شوند

آمریکایی ها که با حجم سنگینی از تلفات رو به رو شده بودند، ناچار به دنبال یک جایگزین کاملا متفاوت رفتند؛ خودروهای موسوم به MRAP که به نوعی مخفف عبارت "مقاوم در برابر مین و حفاظت شده در برابر کمین" است و این وسیله نقلیه امن با یک برنامه اورژانسی، از چند شرکت و در چند مدل مختلف به عراق سرازیر شدند.

بیشتر بخوانید:

۱۰ زره‌پوش که ارتش‌های دنیا به جای خرید «استرایکر» از آمریکا می‌سازند +عکس

در یک نگاه کلی این نوع خودروها به نسبت مدل های دیگر از ارتفاع بیشتری برخوردار بوده، سطوح مختلف بنده و نقاط حساس در آن زره پوش شده و البته در زیر بنده از یک طرح V شکل بهره می برند. ترکیب ارتفاع بیشتر از سطح زمین و شکل خاص زیر بدنه باعث می شود تا در صورت بروز انفجار در زیر این خودروها، نیروی انفجار به کنارین منتقل شده و از انتقال انرژی حاصل از انفجار به بدنه خودرو و نیروهای داخل آن تا حد زیادی کاسته شود.

خودروی حفاظت شده کوگار در عراق بعد از تحمل انفجار بسته ۱۳۰ کیلویی - تمام خدمه زنده ماندند

با سرازیر شدن این خودروها به عراق، سطح تلفات نیروهای آمریکایی به شدت کاهش پیدا کرده و حتی بر اساس یک برآورد از سپاه تفنگداران دریایی آمریکا این کاهش به ۸۰ درصد هم رسید. امرپ ها موفق شدند تا آنچه را که برای آن ساخته شده بودند را به انجام برسانند و حالا رقابت برای ساخت انواع و اقسام خودروهایی در این کلاس در جهان آغاز شد. از کره جنوبی و چین تا روسیه و اروپا و آمریکا و کانادا، آفریقای جنوبی و بسیاری دیگر از کشورهای دنیا در حال حاضر یک یا چند مدل از این خودروهای حفاظت شده را در حال تولید دارند و تقریبا اکثر کشورهای دنیا نیز به صف خریداران این خودروها پیوستند.

از طوفان کانادایی تا طوفان ایرانی

برای اولین بار در سال ۱۳۹۵ و در جریان نمایشگاه ایپاس، خودروی حفاظت شده طوفان ایرانی رویت شد. به نظر می رسد این خودرو به نوعی با الگو برداری از یک طرح موفق کانادایی به نام Typhoon یا همان طوفان از شرکت  Streit Group  طراحی و توسط متخصصان کشورمان، کاملا به صورت بومی تولید شده است. محصولات این شرکت کانادایی در کشورهایی مثل نیجریه، لیبی، سودان و اوکراین که هر کدام از آنها به نوعی با درگیری های تروریستی، سازمان های جنایت کار سازمان یافته یا گروهک های جدایی طلب سر و کار دارند به خوبی فروش کرده و توانسته است کیفیت خود را به عنوان یک امرپ استاندارد در شرایط پر خطر نشان دهد.

خودروی حفاظت شده Typhoon ساخت کانادا
خودروی حفاظت شده Typhoon ساخت کانادا

اما ایران ما نیز در بخش هایی از خطوط مرزی خود سالهاست که با گروهک های تروریستی و سوداگران مرگ درگیر بوده و اکنون نیز برخی گروهک های تکفیری و حمایت شده توسط برخی اعراب و کشورهای غربی، به دنبال تلافی شکست بزرگ خود در عراق و سوریه هستند، مشخصا خودرویی در این کلاس را نیاز داشت که می تواند برای افزایش سطح حفاظت نیروهای مرزبانی کشور بسیار موثر باشد.

اما نگاهی داشته باشیم به مشخصات و مختصات طوفان ایرانی که به تازگی وارد سازمان رزم نیروهای مسلح شده است.

ارتفاع کلی این خودرو بیش از ۳ متر، فاصله کف آن تا سطح ۷۰ سانتی متر، طول ۷ متر، عرض آن حدود ۲.۵ متر و وزن آن در وضعیت عملیاتی کامل ۱۴ تن است. مشخصا اما سوال بزرگ درباره هر خودروی حفاظت شده ای قبل از هر چیز، میزان حفاظت آن است. این خودرو از سطح حفاظت STANAG ۴۵۶۹ سطح ۳ برخوردار است. اما این سطح از حفاظت به چه معنا است؟

امرپ ایرانی "طوفان"
امرپ ایرانی "طوفان"

خط تولید کاملا ایرانی طوفان
خط تولید کاملا ایرانی طوفان

این سطح حفاظت به این معنی است که طوفان ایرانی می تواند در برابر تهدید گلوله ها تا کالیبر ۵۱*۷.۶۲، انفجار ۸ کیلو تی ان تی در زیر بدنه و انفجار یک گلوله ۱۵۵ میلی متری در فاصله ۶۰ متری مقاومت کند. تقریبا می توان گفت این سطح حفاظت برای مرزهای کشور ما کفایت کرده و بخش عمده ای از تهدیدات را خنثی خواهد کرد. طبیعتا این خودرو این امکان را نیز دارد که به سطح حفاظت بالاتر نیز ارتقاء پیدا کند. در زیر بدنه طوفان نیز از طراحی V شکل استفاده شده و برای تهدیداتی مثل راکت های سری آر پی جی نیز می توان به راحتی از زره های قفسی که سالهاست در کشورمان موجود است روی این خودرو نصب کرد.

امرپ ایرانی طوفان
امرپ ایرانی طوفان

این خودرو توان حمل ۱۲ نفر را دارد که ۲ نفر به عنوان یکی راننده و یکی در صندلی جلو و ۱۰ نفر در بخش عقب سوار می شوند. این خودرو با تجهیز  به چرخ های "پنچررو" قادر است عملیات را ادامه داده  و نیز برای ترک محل درگیری در حالت پنچری چرخ ها تا شعاع ۵۰ کیلومتری حرکت کند. طوفان ایرانی از یک موتور به قدرت ۳۶۰ اسب بخار نیرو می گیرد که سرعت نهایی در حدود ۱۰۰ کیلومتر بر ساعت و توان عبور از حدود ۱.۵ متر آب را نیز دارد. در بخش بالای این خودرو امکان نصب یک قبضه مسلسل سنگین با کالیبر ۱۲.۷ میلی متر وجود دارد و در اطراف کاربر سلاح نیز پوشش حفاظتی تعبیه شده است.

خودروهای حفاظت شده در بازار جهانی معمولا قیمتی در حدود ۵۰۰ هزار الی ۱ میلیون دلار دارند که البته وزیر دفاع در مراسم رونمایی از طوفان اعلام کرده که هزینه نهایی برای صنایع دفاعی ایران برای هر خودرو در این کلاس کمتر از ۵۰۰ هزار دلار خواهد بود که با توجه به نمونه های مشابه مبنی بر صرفه جویی در تولیدات داخلی، قطعا این مبلغ بسیار قابل توجه و ارزشمند است.

باید تاکید کرد طوفان ایرانی به عنوان اولین تجربه بومی در بحث خودروهای حفاظت شده، می تواند محافظ جان مرزبانان این سرزمین در برابر اشرار و تروریست ها باشد؛ مرزبانانی که دهه هاست جلوی ورود سیل موادمخدر به غرب را گرفته اند اما در پاسخ به این لطف بزرگ به بشریت، هر روز با انواع تهدیدات از جانب کسانی مواجه می شوند که از طرف همان دولت های غربی، شارژ مالی و نظامی شده اند و دولتمردانشان اراده و علاقه ای برای کمک به این اقدام و لطف بزرگ جمهوری اسلامی ندارند.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

نظرات

  • انتشار یافته: 109
  • در انتظار بررسی: 4
  • غیر قابل انتشار: 29
  • محسن IR ۰۰:۴۳ - ۱۳۹۷/۰۸/۳۰
    خودروی زرهی بومی میسازیم اما هنوز پراید میسازیم اونم بومی نیست قطعاتش از کشورهای دیگه میاد. هر دو محصول نتیجه تفکرات و رویکرد تیم مدیریتی هست. این کجا و آن کجا
    • IR ۰۸:۵۰ - ۱۳۹۷/۰۸/۳۰
      خدا به همه دست اندر کاران پروژه عمر با عزت بدهد. خسته نباشید. دست یکایکتان را می بوسم
    • IR ۰۸:۵۱ - ۱۳۹۷/۰۸/۳۰
      102 6
      دریغ است که ایران ویران شود... دست مریزاد، درود بیکران!
    • شفیع US ۰۹:۳۸ - ۱۳۹۷/۰۸/۳۰
      اگر خودروسازی رو هم از مدیران لیبرالها بگیرن بدن به بچه های انقلابی همینجور افتخار آفرینی میکنن
    • IR ۱۰:۴۸ - ۱۳۹۷/۰۸/۳۰
      شما مگه سوار شدی؟ اینو باید با محصولات مشابه خودش مقایسه کرد وگرنه اگه به ظاهر باشه داعش هم با چند تا ورق خودرو تویوتا رو حفاظتی می کرد.
    • IR ۱۱:۰۹ - ۱۳۹۷/۰۸/۳۰
      51 9
      اینم اگر قرار بود مشتریش مردم باشن به همون وضع خودروسازها دچار میشد ولی امنیت شوخی بردار نیست
    • IR ۱۲:۳۸ - ۱۳۹۷/۰۸/۳۰
      22 92
      شرط میبندم موتور پراید روشه
    • سعید ۱۹:۲۸ - ۱۳۹۷/۰۸/۳۰
      63 5
      خطاب به 12:38، ایران الان داره موتور جنگنده و موتور دیزل سنگین کشتی می سازه، بعد تو در اوج حماقت و بلاهت می گی موتور پراید روی یک امرپ چهارده تنی است؟!!!!! خدا واقعاً شفات بده.
    • IR ۱۰:۳۰ - ۱۳۹۷/۰۹/۰۲
      16 2
      همونطوریکه جنابعالی هیچی ازنحوه مدیریت وعلت تفاوت مدیرا نی که درساختن پبشرفته ترین پهبادهای رزمی دردنیا چهارمن واونائیکه حتی ازکیفیت پراید منتاژی هم میدوزدندو بیخیری .. مدیریت انقلابی واقتصاد مقاومتی.مدیریت لیبرالی غربگدا
  • IR ۰۰:۴۴ - ۱۳۹۷/۰۸/۳۰
    51 10
    پیشنهاد برای پروژه ی های بعدی ساخت آواکس با پلتفرم هواپیماهای ملخی یا توربوپراب ، ساخت موتور توربوفن برای استفاده در جنگنده نسل چهار و پنج ، ساخت جنگنده ی برتری هوایی ، ارسال ماهواره های مخابراتی و مکان یابی ...
  • IR ۰۰:۴۹ - ۱۳۹۷/۰۸/۳۰
    34 15
    مشرق نمایندگان مجلس با حذف اعدام سد مواد مخدر رو شکستند ...
  • RU ۰۰:۵۲ - ۱۳۹۷/۰۸/۳۰
    94 3
    بدید بچه های مرز بانی استفاده کنند.هم نقاط ضعف و قدرت مشخص میشه و هم به مرور تکامل پیدا میکنه.هم وحشت میاره برای اشرار. خواهشن استفاده عملیاتی بشه.خواهشن استفاده بشه
  • چشم آبی بور IR ۰۰:۵۷ - ۱۳۹۷/۰۸/۳۰
    اگه در برابر اروپایی های برتر تعظیم میکردیم الان مجانیشو بهمون میدادن سوار شیم .
    • IR ۰۹:۲۰ - ۱۳۹۷/۰۸/۳۰
      97 7
      البته اول سوار خودت میشدن
    • IR ۰۹:۴۱ - ۱۳۹۷/۰۸/۳۰
      52 4
      اون پست فطرتا فقط تعظيم كن نمي خوان,گاو شير ده ميخوان!!
    • حجت IR ۱۲:۲۴ - ۱۳۹۷/۰۸/۳۰
      33 3
      چخه
    • IR ۱۲:۴۰ - ۱۳۹۷/۰۸/۳۰
      48 3
      الهی قربون اون چشای آبیت برم مثل اینکه خوب دولا میشی
    • IR ۲۲:۵۴ - ۱۳۹۷/۰۸/۳۰
      23 1
      خر چشم آبی به منم سواری میدی
  • خواهان دیسکو IR ۰۱:۰۰ - ۱۳۹۷/۰۸/۳۰
    در این دنیای دو روزه آزادی های جنسی و روابط آزاد مهم تره یا این لندهور ها؟
    • IR ۱۰:۲۰ - ۱۳۹۷/۰۸/۳۰
      13 9
      هیچ کدام
    • IR ۱۰:۴۲ - ۱۳۹۷/۰۸/۳۰
      27 2
      از آمریکایی ها سوال کن
    • IR ۱۱:۵۳ - ۱۳۹۷/۰۸/۳۰
      16 2
      دنیا دو روزه اما زندگی دائمی است و راه فراری نیست
    • IR ۱۲:۰۴ - ۱۳۹۷/۰۸/۳۰
      13 1
      ... چه داند قیمت نقل و نبات
    • IR ۱۲:۵۱ - ۱۳۹۷/۰۸/۳۰
      13 1
      تو مهمتری کاکل زری
    • IR ۱۳:۰۴ - ۱۳۹۷/۰۸/۳۰
      11 12
      مزدور ببند دهنتو ما تا شما قرون وسطایی ها رو نندازیم از این کشور بیرون دستبردار نیستیم
    • سید رضا IR ۱۴:۱۵ - ۱۳۹۷/۰۸/۳۰
      19 0
      ای خاک رس بر سرت ! که خودتو در حد چهار پایان و حیوانات می دونی و فقط فکر خور خوابی !!!
    • خواهان خواهر و مادر خواهان دیسکو IR ۱۹:۲۹ - ۱۴۰۰/۰۲/۲۹
      0 0
      اول من
  • IR ۰۱:۰۷ - ۱۳۹۷/۰۸/۳۰
    28 9
    بدک نیست.. ولی بهتر از طراحهای نخبه هم یه نظری بگیرن.....
    • IR ۰۸:۴۵ - ۱۳۹۷/۰۸/۳۰
      28 4
      عادت کردی همیشه غر بزنی؟
  • IR ۰۱:۰۹ - ۱۳۹۷/۰۸/۳۰
    33 6
    داداش پراید هم در برابر انفجار توپ ۱۵۵ در ۶۰ متری مقاومه ، واحد رو اشتباه نوشتی (سانتی متر درسته)
  • سورنا IR ۰۱:۴۵ - ۱۳۹۷/۰۸/۳۰
    36 0
    احسنت باعث افتخار است
  • IR ۰۱:۴۶ - ۱۳۹۷/۰۸/۳۰
    51 1
    سایپا و ایران خودرو خجالت بکشید
  • IR ۰۱:۴۸ - ۱۳۹۷/۰۸/۳۰
    37 0
    افرین به صنعتگران ایرانی
  • Majid AT ۰۱:۵۹ - ۱۳۹۷/۰۸/۳۰
    46 0
    بسیار عالی ... باید کار تبلیغاتی و تصویربرداری و عکاسی های حرفه ای روی این ماشین انجام بشه تا مردم خیلی بهتر در جریان این ماشین قدرتمند قرار بگیرند .. باعث افتخار ملی است
    • IR ۰۹:۳۱ - ۱۳۹۷/۰۸/۳۰
      25 2
      تبلیغات ضعیف است خیلی
  • امیر NL ۰۲:۱۷ - ۱۳۹۷/۰۸/۳۰
    23 76
    ما دویست راس واگون برای حمل محصولات معادن آن هم بخش خصوصی وارده کرده واگون نه قطار حالا با این مذخرفات که تولید هواپیما و ماشین های زرهی درست می کنیم .یک مقدار فهم و شعور هم خوب هست ماشبن سازی تبریز زنان شاه درست شده و توان درست کردن شاسی و چند چرخ روی ان بگذارد بعنوان واگن قطار را دارد ان را وارد می کنیم که سریع محصول خام را به کشور چین برسانیم .حالا حرف از ساخت ماشین زرهی می زنید بروید خجالت بکشید بی شرم ها اسم خودتان را خبرنگار گذاشته اید
    • سید IR ۰۹:۳۷ - ۱۳۹۷/۰۸/۳۰
      49 9
      نمیری از دق! ظاهراً تو بیشتر از صهیونیستهای نجس ناراحت شده ای! نکند که بهائی زاده ای؟
    • IR ۱۱:۴۱ - ۱۳۹۷/۰۸/۳۰
      31 1
      بستگی به همت ، نیاز و بودجه و مدیریت هر ارگان داره ، بهترین مهندسین و مخترعین ایران هم اگر حمایت نشوند و از دانش آنها استفاده نشود نمی توانند کاری کنند. مشکل اینجاست که بعضی از مدیران ارگان ها ترجیح می دهند جنس سریع و آماده از خارج وارد کنند و به تولیدات داخل اعتماد ندارند
    • IR ۱۳:۵۶ - ۱۳۹۷/۰۸/۳۰
      18 0
      گمون کم خودت هم نفهمیدی چی گفتی
    • IR ۱۴:۲۵ - ۱۳۹۷/۰۸/۳۰
      16 0
      عشق می کنم که داری می ترکی.
  • حسین PL ۰۳:۱۳ - ۱۳۹۷/۰۸/۳۰
    66 4
    تک تک پیچ و مهره و قطعات این ماشین فحش به لیبرالهاست که با تسلط داشتن بر نزدیک به ۱۰‌شرکت خودرو سازی در ۳۰ سال اخیر هنوز نتونستن یک خودرو از صفر تا صدش را خودشون طراحی و تولید کنن.
  • IR ۰۳:۱۵ - ۱۳۹۷/۰۸/۳۰
    30 2
    خدا را شکر احسن بر جوانان و دانشمندان ایرانی فدای نیروی ولایی در ارتش و سپاه جشم دشمن کور و قدرت نظام اسلامی افزون انشاا....
  • IR ۰۳:۵۶ - ۱۳۹۷/۰۸/۳۰
    32 0
    این فردی که این ایده خوب را عملی کرده ببریندش در مدیران خودروسازی تا ظرف ۳سال کلاس خودروسازی متحول شود.
  • صداقت NL ۰۴:۵۴ - ۱۳۹۷/۰۸/۳۰
    14 55
    این سطح از حفاظت یعنی فقط در برابر کلاشنیکف مقاوم است. یک ورفه نیم سانتی فولاد روی پاترول می کشیدند همین می شد. اینقدر هم خرج بر نمی داشت.
    • FR ۱۴:۲۵ - ۱۳۹۷/۰۸/۳۰
      8 0
      اگر سواد داريد بدانيد كه به لطف مديريت دانش، نسخه هاى بعدي از اين بهتر خواهند بود اين چيز طبيعي است
    • محمد GB ۰۴:۲۶ - ۱۳۹۷/۰۹/۰۳
      0 0
      چند سالت؟
  • شایان GB ۰۵:۰۷ - ۱۳۹۷/۰۸/۳۰
    31 1
    احسنت به همه نیروهای خدوم. واقعا یکی از خودردهای زرهی که از نظر شکل ظاهری رقابت داره در مقابل خودروهای زرهی غربی و کشورهای پیشرفته.
  • IR ۰۵:۴۵ - ۱۳۹۷/۰۸/۳۰
    2 25
    به مردم مخصوصا تهرانی ها هم بدهید اگر واقعا راست میگویید و .... دارید. در سایت هم پیش فروش اعلام کنید اگر راست میگید مثل باقی خودروسازها
  • IR ۰۶:۳۵ - ۱۳۹۷/۰۸/۳۰
    10 35
    خوشم میاد که امریکا مبتکر همه خوبهای عرصه دفاعی ست!
    • ۱۱:۳۵ - ۱۳۹۷/۰۸/۳۰
      20 0
      خوشت بیاد یا نیاد باید افتخار کنی که تو مملکت خودت بهترشو ساختن. البته اگه یه نجیب زاده ایرانی باشی!
    • IR ۱۴:۳۳ - ۱۳۹۷/۰۸/۳۰
      9 0
      مبتکر همه خوبهای دفاعی المان نازی بود کشیدن یه زره روی یه ماشین شاهکار نیست ابداع طرح های انقلابی در صنعت دفاعی که تا صد سال اینده رو تحت تاثیر قرار بده شرط است
    • حمید ۱۹:۳۳ - ۱۳۹۷/۰۸/۳۰
      14 0
      خطاب به 14:33، ساختن امرپ طوفان به معنای کشیدن زره روی یک ماشین نیست پرفسور، کشیدن زره روی یک ماشین وقتی است که شما مثلاً یک هایلوکس داشته باشی و با کشیدن زره های مختلف روی اون ایمنی و حفاظت اونو افزایش بدی ( کاری که داعشی ها با ماشینه ای خودشون انجام می دادند).امرپ طوفان با 14 تن وزن ساخته شده است و خط تولیدش را هم همه مشاده کردند که چه کار ارزشمندی انجام شده است.
    • آرمانی IR ۰۲:۱۱ - ۱۳۹۷/۰۹/۰۳
      4 0
      این امریکایی نیست عمو. ساخت کاناداست که خط تولیدش در امارات متحده هم هست. این مدل نمونه تغییر یافته کانادایی است. خداروشکر همین رو داریم وگرنه باید با جیپ روباز سریر میرفتیم جنگ.
  • مهندس علی IR ۰۷:۱۲ - ۱۳۹۷/۰۸/۳۰
    24 0
    ایران در چند سال اخیر حرکت های خوبی شروع کرده در زرهی
  • IR ۰۷:۳۳ - ۱۳۹۷/۰۸/۳۰
    23 3
    تفاوت تفکر غیرانقلابی غیرمردمی و مفسدانه با تفکر انقلابی مردمی و سالم رو می توانید در همین جا ببینید سایپا و ایران خودروایی که خودروهای 25 سال پیش را به کیفیتی پایین تر از 25 سال پیش به چند برابر قیمت تو پاچه مردم هل می دن مردم خیلی شاکین و صنایع دفاعی و سپاه و ارتش که با تفکر انقلابی دائما مردم را سورپرایز می کنند مردم کاملا راضین .
  • IR ۰۷:۳۵ - ۱۳۹۷/۰۸/۳۰
    19 40
    پاینده باد دولت مقدس تدبیر و امید
    • IR ۰۸:۵۲ - ۱۳۹۷/۰۸/۳۰
      28 8
      منظورت دولت واداده و خودباخته و ترسوست!
    • IR ۱۱:۳۰ - ۱۳۹۷/۰۸/۳۰
      7 15
      منظور همون دولتیه که اینهمه دستاورد اساسی رونمایی کرده از اولین جنگنده ایرانی بگیر تا موتور جت و شهرهای موشکی و حالا برای اولین بار خودروی زرهی درست و حسابی
    • IR ۱۳:۱۴ - ۱۳۹۷/۰۸/۳۰
      15 4
      اگه به این دولت بود که همه ی این دستاوردهایی که ناشناس 1130 گفتی رو درشو گل میگرفت به مانند هسته ای که هم تحریمها بیشتر شدن هم هسته ای رو جمع کردیم هم فضایی و یک عالمه تعهد نانوشته دیگر به دشمن دادیم شما به چه رویی از این دولت ترسو و واداده حمایت میکنی؟؟!!!!!! .کاش واقعا کاری کرده بود اونوقت همه ی مردم ازش حمایت میکردن اما دولتی که به دشمن خودش بیشتر از مردمش اعتماد داره بهتر از این نمیشه
    • IR ۲۱:۳۷ - ۱۳۹۷/۰۸/۳۰
      4 5
      پس به کدوم دولته؟ دولت محمود یا دولت در سایه؟
    • AE ۲۲:۰۶ - ۱۳۹۷/۰۸/۳۰
      1 1
      اه اه اه
  • IR ۰۷:۳۶ - ۱۳۹۷/۰۸/۳۰
    13 6
    درود بر مدیران و مردان انقلابی برخی از مسئولین که میگن ما ناتوانیم و ما نمی توانیم یاد بگیرند دانش اگر در ثریا باشد مردانی از سرزمین پارس به آن دست خواهند یافت.
  • IR ۰۷:۴۰ - ۱۳۹۷/۰۸/۳۰
    10 0
    پراید چی ؟ این شرکت میتونه تولیدش کنه ... کاش صنعت خودرو سازی رو هم بدست میگرفتین نزارین‌کار به جاهای باریک بکشه چاره ای کنید خواهشا
  • IR ۰۷:۴۶ - ۱۳۹۷/۰۸/۳۰
    14 2
    احسنت ، یه همچین خودروئی نیاز مبرم بود.
  • IR ۰۸:۰۸ - ۱۳۹۷/۰۸/۳۰
    17 11
    چرا ایران خودرو و سایپا رو هم نمی دید اینها تا با بنز و تویوتا رقابت کنیم!!!!!!!
  • REZA IR ۰۸:۰۸ - ۱۳۹۷/۰۸/۳۰
    16 3
    خدا بهشون قوت بده. ..اگه خودروسازی ما دست نیروهای ارزشی و دلسوز بود تا حالا به جاهای خوبی رسیده بودیم. .متاسفانه غولهای خودروسازی ما افتاده دست یه عده معامله گر و ساخت و پاخت کن که فقط و فقط و فقط به دنبال سود خودشون هستند که رضایت و امنیت جانی مردم و پیشرفت تو این زمینه اصلا و اصلا براشون مهم نیست..
  • IR ۰۸:۱۷ - ۱۳۹۷/۰۸/۳۰
    13 1
    این خوردرواقلا از 10تا15تکنولوژی جدیدبرخورداره که به گفته خودتون همش درداخل تو لید میشه پس چرا ما نمیتونیم یه خودرو ایرانی کاملا ایمن درحد کلاسهای جهانی بسازیم وفقط بایدبیفتیم پی خودروسازهای خارجی مثل پژو
    • مسعود IR ۱۰:۰۳ - ۱۳۹۷/۰۸/۳۰
      15 1
      علتش اينه كه صنعت ساخت اين خودرو به دست كساني اداره ميشه كه به تفكر مقاومت و انقلابي گري و خودباوري و استقلال مملكت ,يقين دارند و عمل مي كنند.اما اون خودروسازهاي وطني ! كه ما مردم مجبور به استفاده از توليداتشون بوده و هستيم, تحت حاكميت مافيايي اند كه از نظر اونها حداكثر توان و دانش ايراني ,بارگذاشتن آبگوشت بزباش و خورشت قورمه سبزي است. جماعتي كه كمترين اعتقادي به تفكر ما مي توانيم نداشته و ندارند و همه چشم و اميدشون به آمريكا و دوسه تا كشور اروپايي بوده و هست.
    • IR ۱۱:۱۱ - ۱۳۹۷/۰۸/۳۰
      6 0
      جناب مسعود پس بهترین کار اینه نمونه غیر نظامی این محصول به مردم فروخته بشه که هم مردم محصول با کیفیت و ارزان سوار بشن هم برای وزارت دفاع درامد زایی بشه
    • IR ۱۳:۳۰ - ۱۳۹۷/۰۸/۳۰
      14 0
      اقای 11:11 به شرطی که تعهد کتبی با مهر و امضا و اثر انگشت و الصاق عکس بدی که بعدش دبه نکنی که سپاه همه جارو گرفته اقتصاد را نظامی کرده مناقصه ها را رانتی کرده و مالیات نمیده و .......
  • IR ۰۸:۲۲ - ۱۳۹۷/۰۸/۳۰
    12 0
    ماشاالله به این غیرت.
  • عماد IR ۰۸:۲۵ - ۱۳۹۷/۰۸/۳۰
    14 0
    خیلی قشنگه ما می توانیم یعنی همین دیگه
  • IR ۰۸:۲۹ - ۱۳۹۷/۰۸/۳۰
    13 0
    با وجود این ماشین چرا خودرو ساز های ایران همچنان لگن هایی مثل پژو و پراید تولید میکنه و اون یکی ها هم ایمنی نداره....چه خبره تو این کشور
  • IR ۰۸:۳۴ - ۱۳۹۷/۰۸/۳۰
    12 0
    انشاالله که مقاومت خوبی داشته باشه و از جون فرزندان ملت محافظت کنه مخصوصا شیشه جلو
    • IR ۰۹:۲۸ - ۱۳۹۷/۰۸/۳۰
      9 0
      داره حتما داره
  • IR ۰۹:۰۸ - ۱۳۹۷/۰۸/۳۰
    7 1
    کاش خودروسازی رو هم میدادن دست این بچه ها. دمتون گرم.
  • IR ۰۹:۲۱ - ۱۳۹۷/۰۸/۳۰
    12 0
    باید تو چندتا فیلم یا سریال ایرانی استفاده کنید تا مردم به قدرت جوانان پی ببرند مثل امریکایی ها که تمام تجهیزاتشن را در فیلم ها تبلیغ و بزرگنمایی میکنن
  • IR ۰۹:۲۸ - ۱۳۹۷/۰۸/۳۰
    19 1
    نفرین بر تفکری که می گوید : " ما نمی توانیم "
  • US ۰۹:۴۱ - ۱۳۹۷/۰۸/۳۰
    7 3
    در صنایع نظامی ظاهر مهم نیست قابلیت مهمه. تا زمانی که فیلم ازمایش این خودرو در شرایط سخت رو نبینم باور نمی کنم که واقعا مفید باشه. ببرید مثل برنامه تخته گاز تو شرایط واقعی ازش کار بکشید بعد فیلمشو با افتخار پخش کنید
  • IR ۰۹:۴۱ - ۱۳۹۷/۰۸/۳۰
    11 0
    نمونه ایرانی خیلی شبیه نمونه تایفون کانادایی هست .احتمالا مهندسی معکوس از روی نمونه کانادایی باشه .البته با توجه به سطح تحریمها اینکه گفته میشه این خودرو داخلی سازی شده وحاصل کار خودمون هست خیلی زیاد هست چون بعیده کاناداییها چیزی به ایرانیها بدن.
    • IR ۱۳:۰۲ - ۱۳۹۷/۰۸/۳۰
      5 0
      بعید نیست، محاله!
  • Ali IR ۱۰:۰۱ - ۱۳۹۷/۰۸/۳۰
    12 0
    در نظامی نویسی عالی هستی مشرق و اینکه نظامی بیشتر بنویس کسی رقیب تو نمیشه مشرق عزیز از قاهر اف ۳۱۳ هم گزارش بزن لطفا
  • IR ۱۰:۴۳ - ۱۳۹۷/۰۸/۳۰
    8 2
    فرق بین مهندسین متعهد و انقلابی با مهندسین متعفن و قلابی همینه. بچه های وزارت دفاع، ایران اسلامی و مردمش را دوست دارند زحمت می کشند حالا مبتکر این طرح آمریکا یا کانادا باشد خب باشد. مهم اینه که در داخل و با امکانات داخلی توانستند بسازند. دستشون درد نکنه.
  • IR ۱۰:۴۶ - ۱۳۹۷/۰۸/۳۰
    7 0
    هنوز اکثر خواننده های شما نمیدانند که خودرو چه صنعت پیچیده و در عین حال مرتبط به هم هستن، علمش جدا از هم نیست و چه زیر ساخت و بستر مشترک با همه صنعت داره مثلا اگر جائی از ایران دینام تولید میکنه چندین تکنولوژی داره که باید زیر ساخت داشته باشد و اگر یکی بسازند برای هرخودرویی با کمی تغییر میتونند استفاده کنند و اگر لاستیک میسازند یا پوسته و سیلندر مونو ر و یا سیم برق و یا استارتر! پس میدانید که تولید داخلی این هم سیسم در یک سوله انجام نمیشه بلکه هزینه زیادی دارد و هرکدام به حمایت و تکنولوژی نیاز دارند. در ضمن اگر اطلاعات درست بدهید مردم ما زودتر هوشمند میشوند و کشورهای اجنبی هم نمیتونن با برجام و فرجام سر ما کلاه بگذارند- مثلا میدونید که شاسی یک خودرو بسیار پیچیده است و حتی اگر از شاسی نیسان آبی و یا مزدای قدیم استفاده بشود کلی کار جانبی دارد تا همخوان این خودرو بشود. لطفا باز کنید تا خودروسازیها هم بفهمن موتورش چی هست کجا ساختن شاسی چی هست کجا ساختن . ممنون
  • جواد IR ۱۱:۱۸ - ۱۳۹۷/۰۸/۳۰
    14 0
    به والله به قدرت ودانش نیروهای خودمان باور داشته باشیم با اتحاد کامل به دور از جناح بازی دنیا را می توانیم فتح کنیم عملیات واافجر هشت هر روز هر ثانیه باید در رسامه ملی پخش شود
  • کمال IR ۱۱:۲۶ - ۱۳۹۷/۰۸/۳۰
    8 1
    برای عزت و بزرگی مهندسان طراحان و همه انان که برای افتخار و استقلال این کشور تلاش می کنند صلوات .خدا نیامرزد انهایی که هر روز به اسیاب دشمن اب می ریزند روزی فشار یک دکمه را باعث نابودی ایران می دانند روزی هم پولشویی را عمومی می دانند ./وزارت اطلاعات را خواب خرگوشی گرفته است؟ مجلسیان یه ذره غیرت لازم است؟ چرا مشت تو دهان اراجیف اون بیسواد نمی زنید پول ملت را می خورید گوش می کنید و راحت می خوابید حرامتان باد .
  • IR ۱۱:۲۷ - ۱۳۹۷/۰۸/۳۰
    5 13
    خاک بر سسرتون مشرق بزدل نفهم
  • IR ۱۱:۴۴ - ۱۳۹۷/۰۸/۳۰
    4 0
    خداوند به شما سلامتی و عمر با عزت بدهد. خسته نباشید. به عنوان یک ایرانی احساس غرور میکنم که به اینجا رسیدیم. خداوند حافظ تمامی خدمتگزاران این مرز و بوم باشه. بعد از لطف خدا شما غرور آفرینان حافظ وطن مان ایران هستید.
  • IR ۱۲:۰۸ - ۱۳۹۷/۰۸/۳۰
    13 2
    خودرو سازی ماهم دست انقلاب واقعی و بچه های سپاه بی افته هم قیمت مناسب تره هم کیفیت و امنیت.کشور های دیگه هم حساب میبرن،از پسشم بر میاد.خدا لعنت کنه خودرو سازی فعلی مارو که بیچاره کرده.نخواستیم خودرو.
    • IR ۱۳:۴۵ - ۱۳۹۷/۰۸/۳۰
      3 6
      اینو سپاه نساخته عزیز
    • حمید ۱۹:۴۳ - ۱۳۹۷/۰۸/۳۰
      8 2
      خطاب به 13:45، عزیز اکثر دست اندرکاران صنایع دفاعی کشور از بروبچه های سپاه هستند عزیز، انگار خبر نداری که وزارت دفاع و پشتیبانی نیروهای مسلح در سال 68 از ادغام وزارت سپاه و وزارت دفاع بوجود آمد، عزیز ،وقتی اطلاعات کافی نداری بهتره نظر ندی عزیز.
  • IR ۱۲:۰۹ - ۱۳۹۷/۰۸/۳۰
    8 0
    خدا کنه تحویل نیروهای مرزبانی و سپاه در مرزهای شمالغرب بشه در مقابل تروریستهای پژاک و دموکرات و کمله و قاچاقچیان مسلح که لقب بعضا کولبری سو ع استفاده می کنند
  • omid240 IR ۱۲:۲۰ - ۱۳۹۷/۰۸/۳۰
    7 0
    درود بر شرف و غیرت نیروهای نظامی کشورم
  • IR ۱۲:۲۲ - ۱۳۹۷/۰۸/۳۰
    6 0
    افرین
  • کل عباس RU ۱۲:۳۵ - ۱۳۹۷/۰۸/۳۰
    12 23
    دست چینی ها درد نکنه . خط تولید مشابه اینو با نام (( ماکس پرو)) به پاکستان هم دادند . الان دیگه سوخو ۳۰ را هم در داخل کشور خریدار مونتاژ میکنن . این که دیگه چیزی نیست . من یادمه شهریور سال ۸۸ در گمرک بندرعباس بودم . ۳۰ الی ۴۰ عدد مشابه همین خودرو را با رنگ مشکی برای پلیس ضد شورش از چین آورده بودند . با تریلی به مناطق مختلف داشتند حمل میکردند .
    • IR ۱۴:۲۳ - ۱۳۹۷/۰۹/۰۷
      1 0
      مکس پرو داروی پروتئینیه بی سواد دروغگو
  • IR ۱۲:۵۰ - ۱۳۹۷/۰۸/۳۰
    1 4
    پیکان هم ماشین خوبی است در رده جهانی
  • IR ۱۲:۵۶ - ۱۳۹۷/۰۸/۳۰
    2 2
    چرا برای سرمایه گزاری هم که شده خودرو واسه مردم بیچاره که توی این جاده ها تلف میشن نمیسازین ؟
  • IR ۱۴:۰۶ - ۱۳۹۷/۰۸/۳۰
    12 18
    با این اسباب بازی ها جیب ملت و بیت المال را خالی می کنند
    • دکتر IR ۱۹:۱۱ - ۱۳۹۷/۰۸/۳۰
      8 4
      به خدای کعبه قسم جیب ملت و آینده نسل های بعدی ایران داره با خام فروشی صد میلیارد دلار مواد اولیه به کثافت کشیده میشه
  • IR ۱۴:۲۸ - ۱۳۹۷/۰۸/۳۰
    7 7
    ساخت امرپ اختراع آفریقای جنوبی در زمان آپارتاید هستش که جهت جلو گیری از کمین و مین های نیروهای شورشی به کار گرفته شد.
  • IR ۱۸:۰۵ - ۱۳۹۷/۰۸/۳۰
    3 3
    خودرو سازی دست حزب کارگزاران است
  • IR ۱۸:۰۷ - ۱۳۹۷/۰۸/۳۰
    1 0
    بهتر بود 6*6 بود و یه توپ 35 م م روش نصب میشد.برای درگیری هوایی و زمینی و جنگ های شهری خوب بود اگه شاسی تحمل لگد توپ 57 داشت
  • US ۱۸:۴۶ - ۱۳۹۷/۰۸/۳۰
    6 1
    آقا اون دبه های بنزین نباید جاش اون جا باشه طبیعتا بیرون در معرض تیر!! با یه گلوله باعث انفجار و آتش سنگین میشه!!
  • IR ۲۰:۰۶ - ۱۳۹۷/۰۸/۳۰
    0 0
    احسنت به این دستاورد هایی که پشت سرهم داره رونمایی از خطر تولیدشون میشه.خیلی مهمه که فقط رونمایی خالی نباشه.یعنی یدونه نساخته باشن بلکه تولید انبوه باشه.واقعا آفرین به این وزیر دفاع
  • IR ۱۷:۰۴ - ۱۳۹۷/۰۹/۰۲
    0 9
    سازمان صنایع دفاع مسئول تولید تانک ، نفربر و ... هستش و میتونه خودرو هم تولید کنه مثلا برای شروع یه خودروی لوکس برای حمل و نقل رئیس جمهور مثل پروژه ی Aurus در روسیه
  • امیر IR ۱۹:۳۲ - ۱۳۹۷/۰۹/۰۹
    3 0
    خیلی مسرت بخش بود، آفریييييييييييييييييييييييييييييييین، خدا شما سربازان آقا امام زمان عج الله تعالی فرجه الشریف و غیور مردان نظامی ایران که به اذن خدا باعث عزت و آرامش خاطر مردم کشور شده‌اید را موفق‌تر از پیش کند و حافظ باشد.
  • ایرانی IR ۱۹:۲۷ - ۱۳۹۹/۰۷/۲۰
    0 0
    آفرین و درود بر شما
  • IR ۱۵:۵۱ - ۱۴۰۲/۰۷/۲۵
    0 0
    اینا پلاک میشن؟من آفرود زیاد میرم اگه یه دونه سفارش بدیم به وزارت دفاع برامون تولید میکنه؟؟؟

این مطالب را از دست ندهید....

فیلم برگزیده

برگزیده ورزشی

برگزیده عکس