اخبارویژه

روزنامه‌های اجاره‌ای نه چندان خوشنام،‌از قول محمود صادقی عضو فراکسیون امید مدعی شدند 14 هزار میلیارد تومان فرار مالیاتی وجود دارد که سند ادعای ظریف درباره پولشویی است.

سرویس سیاست مشرق- روزنامه‌ها در لابه‌لای گزارش‌ها و سرمقاله‌ها، قسمتی از صفحات خود را به اخبار روزهای گذشته یا اخبار ویژه اختصاص می دهند که مشرق در ادامه به آنها اشاره می‌کند.

*****

کیهان

رفقای شهرام جزایری و مهدی هاشمی برای پولشویی نگران شدند


روزنامه‌های اجاره‌ای نه چندان خوشنام،‌از قول محمود صادقی عضو فراکسیون امید مدعی شدند 14 هزار میلیارد تومان فرار مالیاتی وجود دارد که سند ادعای ظریف درباره پولشویی است.


روزنامه‌های اعتماد و آرمان، در تیتر اول مشترکی از قول محمود صادقی نوشته‌اند: در همین دو سال که مجبور شدیم ضوابط پولشویی را رعایت کنیم بیش از 10 هزار میلیارد تومان از فرارهای مالیاتی جلوگیری شده است.


وی همچنین می‌گوید تروریست‌های مهاجم به مجلس را از طریق تراکنش‌های مالی توانستیم ردیابی کنیم.


از آلودگی روزنامه اعتماد، هدایای متهم دانه‌درشت فساد اقتصادی و پولشویی (شهرام جزایری) و روزنامه آرمان به دیگر متهم پولشویی (مهدی هاشمی) که بگذریم، باید از کسانی که به امثال محمود صادقی خط می‌دهند، پرسید: اولاً مگر برای مبارزه با پولشویی حتماً باید عضو FATF بود. چرا دولت به قانون مبارزه با پولشویی (مصوب سال 86) کمتر بها می‌دهد که فرارهای مالیاتی دانه‌درشت پدید آید؟ ثانیاً مگر با منطق «به حساب مردم (بخوانید مفسدان اقتصادی و مجرمان مالی) سرک نمی‌کشیم»، می‌توان با مفاسد و پولشویی مبارزه کرد؟!


ثالثاً چندین قانون مربوط به راه‌اندازی سامانه‌های شفافیت در حوزه مالیات و معاملات و واگذاری‌ها و همچنین قوانین متعدد مربوط به انتشار اطلاعات معاملات و قراردادها، از سوی دستگاه‌های دولتی خاک می‌خورد و به درستی اجرا نمی‌شود. چرا؟! چهارم اینکه به اعتبار حذف طرح شبنم، ایران که، کارت سوخت و...، فرصت‌های مناسبی برای عناصر قاچاقچی و مفسد و رانت‌مدار پدید آمده که مقصر اول آن دستگاه‌های ذی‌ربط دولتی و برخی وکیل‌الدوله‌های بی‌کفایت هستند. چرا امثال صادقی، هرگز با جدیت وزارت نفت یا اقتصاد و بانک مرکزی و صنعت و رفاه و کار را برای قصور و تقصیرهای متعدد در این زمینه بازخواست نکرده‌اند.


پنجم اینکه اگر تروریست‌های کذایی واقعاً رصد و ردیابی درستی می‌شدند، چندین شهید مظلوم برجا نمی‌گذاشتند. طبعاً مسئولیت بررسی و رصد این تراکنش‌ها نیز دستگاه‌های ذی‌ربط اقتصادی و اطلاعاتی دولتی هستند و باز هم این موضوع ربطی به الحاق به کمیته FATF و CFT و دادن اسناد سری و اطلاعات محرمانه به دشمن برای تحریم دقیق‌تر کشور ندارد.


مومنی: روحانی یک عذرخواهی به کارشناسان بدهکار است


یک اقتصاددان اصلاح‌طلب و حامی دولت می‌گوید روحانی به جای انتقاد از خود، اقتصاددانان را نصیحت می‌کند.


فرشاد مومنی در نشست ارزیابی طرح تحول سلامت گفت: ما بر این باور بوده‌ایم که به ویژه از نقطه عطف روی کار آمدن رئیس‌جمهور آمریکا و تهدیدهای او مبنی بر خروج از برجام، به دلایل و علل گوناگون شدت نیاز کشور ما به برنامه‌ریزی در یک ابعاد خارق‌العاده‌تری افزایش یافته است. اما آنچه عملا مشاهده می‌شود این هست که دقیقا در نقطه مقابل اقتضاء زمانه، یک برنامه گریزی با شدت کم‌سابقه‌ای طی سال‌های اخیر عملا مشاهده می‌شود.


وی گفت: من می‌توانم به ماجرای دستکاری نرخ ارز به عنوان یک نمونه اشاره کنم. همان‌گونه که چندین بار در جلسات این مسئله مورد بررسی قرار گرفت هیچ یک از انتظارات طرفداران افزایش نرخ ارز در طی سی ساله گذشته اتفاق نیفتاده است. اما در عوض تا دلتان بخواهد آسیب‌ها و خسارت‌های بعضا غیرقابل جبرانی بر اثر اجرای سیاست آشفته‌ساز به کشور ما تحمیل شده است. دکتر مومنی در ادامه به تمرکز رسانه‌ها بر روی سخنان رئیس‌جمهور با مسئولان وزارت اقتصاد و امور دارایی در روز چهاردهم آبان‌ماه اشاره کرد و گفت: آقای رئیس‌جمهور در بخشی از صحبت‌های خود نشان داد گویی سطوحی از درک تذکرات مشفقانه و نقدها و هشدارهای اقتصاددان‌ها برای ایشان پدید آمده است. ایشان سخنانی با این مضمون گفتند که عده‌ای اقتصاددان طی چند ماهه اخیر مکرر به ایشان توصیه می‌کردند که راه را برای افزایش نرخ ارز باز کنند و به تعبیر ایشان اگر چنین چیزی اتفاق بیفتد ایران گلستان می‌شود ولی به قاعده تجربه سی ساله از همان ابتدا برای اکثریت اقتصاددان‌های ایران محرز شده بود و این احراز مطلق حتی در بی‌شمار اسناد رسمی منتشره توسط سازمان برنامه و بودجه و بانک مرکزی و وزارت اقتصاد و دارایی هم انعکاس یافته بود و از روز سر کار آمدن آقای حسن روحانی تا به امروز هم بارها و بارها اقتصاددان‌ها در این زمینه هشدارهای کافی داده بودند.


وی افزود: آقای رئیس‌جمهور در صحبت‌های خود به جای اینکه انتقاد از خود کند و خطای فاحش خود را در نادیده گرفتن پنج ساله تذکرات مشفقانه اقتصاددان‌ها مورد توجه قرار بدهند، به نصیحت و توصیه کارشناسی به اقتصاددان‌ها اقدام کردند و فرمود چون آن گلستان موعود متوهم‌ها و ذی‌نفع‌ها حاصل نشده، این اقتصاددان‌ها هستند که باید توجه کنند با یک عمل پیچیده سروکار دارند.


دکتر فرشاد مومنی گفت: برای ما قسمت اول ماجرا خیلی مهم‌تر است که یک مقام رسمی به صراحت اذعان کرده که این سیاست هیچ دستاوردی برای کشور نداشته و یک بار دیگر هم پس از سه دهه تجربه شکست‌خورده مقام رسمی این بار خیلی صریح‌تر از تجربه‌های قبلی خود و مقامات قبلی سیاستگذار کشور بر روی این مسئله صحه گذاشت. ایشان به جای اینکه از اقتصاددان‌های مشفق عذرخواهی کند که پنج سال مستمر به ایشان می‌گفتند که شما اقتصاد را دارید با چشمی می‌بینید که تنها یک چشم است از موضع اینکه ایشان به کشف و شهودی نائل شدند که اقتصاددان‌ها گویی نمی‌دانستند، فرمودند ما از این به بعد به پیچیدگی علم اقتصاد توجه بیشتری کنیم. ما از این توصیه سپاسگزاری می‌کنیم و گرامی می‌داریم ولی به ایشان با صراحت می‌گوییم که ما باید در عمل ملاحظه کنیم آنچه ایشان درمورد بی‌ثمر بودن افزایش نرخ ارز فهمیدند و به زبان آوردند از لحظه‌ای که فهمیدند بعد دستاورد عملی آن چیست و تفاوتش با کارهایی که در گذشته می‌شد چه چیزهایی خواهد بود؟


وی افزود: ما در تجربه تاریخی گذشته خود شاهد این بودیم که وقتی سیاست انحطاط‌آور افزایش شدید نرخ ارز در سال‌های اولیه دهه 1370 به بحران و بن‌بست خورد طیفی از کسانی که به اصطلاح اقتصاددان خوانده می‌شوند و پای این علم سینه می‌زدند مهم‌ترین آنها هنگامی که اولین علائم بن‌بست ظاهر شد هرکدام به طریقی از پاسخگویی طفره رفتند و ژستی گرفتند. یک نفر از آنها استعفا داد و گفت من کار نمی‌کنم؛ شخص دیگری فرصت مطالعاتی گرفت و به خارج رفت و شخص دیگری بورس تحصیلی گرفت و بعد از اینکه اوضاع کشور را آشفته کرد تازه رفت که ادامه تحصیل دهد. کسانی که مسئولیت‌گریزتر بودند زودتر اقداماتی برای فرار از مسئولیت انجام دادند زمانی که اولین علائم جدی انحطاط‌آوری و شکست سیاست افزایش نرخ ارز اتفاق افتاد. در آن دوره به جای عذرخواهی هتاکی و فرافکنی کردند.


وی افزود: اکنون هم علائمی از این مسئله در درون دولت حسن روحانی دوباره مشاهده می‌شود. وقتی بن‌بست و خسارت‌بار بودن و پرهزینه بودن این سیاست آشکار شد چند ماهی هست زمزمه‌هایی مطرح می‌شود کسانی که از این سیاست دفاع می‌کردند یک نفر یک نفر دارند لیز می‌خورند و با همان سبک و سیاق سابق به جای پاسخگویی فرار را بر قرار ترجیح می‌دهند. اما سیستم مافیای رسانه‌ای که از این ایده پشتیبانی می‌کند یک موجی را سامان‌دهی می‌دهد تحت عنوان اینکه این اندیشه در دولت نیست. موج دیگری که در همین چارچوب مافیای رسانه‌ای راه انداخته این است که می‌گوید وقتی آنها کنار رفتند به معنای مسلط شد نهادگرایان در عرصه مدیریت اقتصادی کشور است که این یک دروغ بزرگ است.


وی با انتقاد از عدم تغییر مواضع اقتصادی دولت گفت: دولت مطلقا بعد از اینکه آقای رئیس‌جمهور فهمید آن رویکرد فقط می‌تواند برای کشور فاجعه‌سازی کند هیچ اهتمامی برای برخورد برنامه‌ای با چالش‌های موجود را از خود به نمایش نگذاشته و حتی رسانه‌های سالم را هم تحت تاثیر قرار داده و بعضی از رسانه‌های سالم هم بازی این ماجرا را خورده‌اند و می‌خواهند سطح بالاتری از مسئولیت‌گریزی را نسبت به تجربه دهه 1370 انجام دهند؛ به این معنا که می‌خواهند به طور هم‌زمان در حین اینکه خودشان از مسئولیت فرار می‌کنند بار افتضاحات کنونی اوضاع اقتصادی کشور را هم به گردن نهادگراها بیندازند.


کمیسر تجاری اروپا: طرح SPV فقط روی کاغذ شدنی است


کمیسر اروپا در امور تجارت تصریح کرد: تدوین مکانیسم مالی مبادلات با ایران (SPV)، بر روی کاغذ انجام شدنی است، اما اجرایی کردن آن در عمل بسیار دشوار است.


به گزارش رادیو بین‌المللی فرانسه، «سسیلیا مالمستروم» گفت: اتریش، بلژیک و لوکزامبورگ از میزبانی صندوق ویژه دادوستدهای اروپا با ایران خودداری کردند و دیگر کشورها نیز نسبت به آن تمایلی نشان نمی‌دهند.


این اظهارات درواقع تاییدکننده سخنان اخیر گوردون سونلند نماینده آمریکا در اتحادیه اروپا است که از سازوکار مالی میان ایران و اتحادیه اروپا، به عنوان «ببر کاغذی» یاد کرده بود.


«پتر گوشلباوئر» سخنگوی وزارت امور خارجه اتریش، ضمن اعلام اینکه کشورش نمی‌تواند میزبانی صندوق مالی میان ایران و اتحادیه اروپا را بپذیرد، تاکید کرد این تصمیم در پی «بررسی دقیق» این تقاضا اتخاذ شده و دولت به این نتیجه رسیده است، که این کشور در موقعیتی نیست که این سازوکار را پذیرا شود.


اتریش سومین کشوری است که از میزبانی این صندوق سر باز می‌زند و چنین به نظر می‌رسد که دیگر کشورها نیز تمایلی به این کار نشان نمی‌دهند.


به گفته یک منبع آگاه، اتحادیه اروپا هنوز سازوکاری برای محفوظ داشتن بانک‌های اروپایی که پرداخت خرید از ایران و فروش به ایران باید از طریق آنان انجام گیرد، نیافته است.


در همین حال هفته‌نامه اقتصادی اکونومیست، چاپ لندن تاکید کرد طرح‌ اروپا برای دور زدن تحریم‌های آمریکا علیه ایران، فقط روی کاغذ مانده است.

خراسان

پرداخت «حق تلاش» به مدیران ممنوع است


یک مسئول مهم دولتی با ارسال بخشنامه ای جدید خطاب به تعدادی از نهادها و دستگاه های مرتبط، از آن ها خواسته است با توجه به تصمیمات دولت برای سامان دهی و ایجاد وحدت رویه در پرداخت حق الجلسات اعضای کمیسیون ها، شوراها و هیئت های مندرج در قوانین مربوط، مخاطبان علاوه بر آن که باید پرداخت حق الجلسات را منوط به تشکیل جلسه وفق موازین قانونی و صرفا حضور اعضا در آن کنند، از پرداخت وجوه خارج از ضوابط مانند "حق تلاش"، هدایا و عناوین دیگر نیز بپرهیزند.


هشدار درباره بروز مشکل در حمل و نقل درون شهری


یک مقام مسئول با ارسال گزارشی خطاب به مدیران ارشد نهاد ریاست جمهوری با اشاره به این که در دهه 80 ناوگان اتوبوس در شهرها با تدوین دستورالعمل های مربوط، به بخش خصوصی واگذار شد، متذکر شده از سال 1391 و با تخصیص محدود اعتبارات دولتی، نحوه تأمین مالی ناوگان نیز تغییر کرده و با عنایت به اتمام مدت زمان قراردادهای واگذاری براساس دستورالعمل قبلی، احتمال منفک شدن رانندگان از ارائه خدمات رسانی و نبود امکان تامین اتوبوس توسط دولت و شهرداری ها، احتمال  بروز مشکلات جدی در حوزه حمل و نقل درون شهری وجود دارد که نیازمند گرفتن تصمیمات جدید توسط کابینه است.

ایران

تلاش امریکا برای متهم کردن ایران به نقض پیمان تسلیحات شیمیایی

 خبر اول اینکه،خبرگزاری آسوشیتدپرس در گزارشی به نقل از «دو مقام امریکایی» از تلاش دولت دونالد ترامپ برای متهم کردن تهران به نقض پیمان تسلیحات شیمیایی خبر داد. بنابر این گزارش، در آستانه گردهمایی قدرت‌های جهانی در لاهه برای شرکت در اجلاس سازمان منع تسلیحات شیمیایی در شهر لاهه، ایالات متحده قصد دارد در همین اجلاس اتهام خود علیه جمهوری اسلامی را مطرح کند. طبق این گزارش، دولت ترامپ مدعی خواهد شد که تهران کنوانسیون تسلیحات شیمیایی متعلق به سال ۱۹۹۷ را زیر پا گذاشته است. کنوانسیونی که تولید و ذخیره و کاربرد هرگونه سلاح شیمیایی را ممنوع می‌داند. آن طور که آسوشیتدپرس گزارش کرده، طرح اتهام از سوی امریکا در حال حاضر مجازاتی برای ایران در پی نخواهد داشت، اما می‌توان «برای شکایت از ایران در سازمان منع شیمیایی» از آن بهره گرفت. این گزارش در ادامه به دست خالی امریکا برای اثبات این ادعا اشاره کرده و می‌گوید برهمین اساس قرار است ادعا شود «ایران تسهیلات و ابزار تولید سلاح‌های شیمیایی را در اختیار دارد.» 

تجمع مجدد داوطلبان پزشکی دانشگاه آزاد

خبر دیگر اینکه،گروهی از داوطلبان پزشکی دانشگاه آزاد صبح دیروز مقابل مجلس تجمعی اعتراضی برپا کردند. دانشگاه آزاد اسلامی 23 مهرماه سال‌جاری ثبت‌نام 4 هزار و 269 نفر از داوطلبان ذخیره رشته‌های علوم پزشکی را لغو کرد که تجمعات و اعتراض این داوطلبان و خانواده‌های آنها را در پی داشت.

واکنش امریکا به از سرگیری صادرات نفتی کرکوک

شنیدیم که،هیدر نائورت سخنگوی وزارت امور خارجه ایالات متحده، گفت: ازسرگیری صادرات نفتی عراق از کرکوک، گام مهم دیگری در جهت تلاش‌های ما برای کاهش صادرات نفت ایران است. به گزارش ایلنا به نقل از رویترز، دولت عراق روز جمعه اعلام کرد که صادرات نفت از کرکوک را که از یک سال پیش به‌دلیل اختلاف میان دولت مرکزی و منطقه کردستان متوقف شده بود، از سر می‌گیرد. صادرات نفت در کرکوک در روز جمعه تنها در حد ۵۰ تا ۶۰ هزار بشکه از سر گرفته شده که در بازار نفت عدد قابل توجهی نیست. سال گذشته صادرات از این منطقه در برخی مقاطع زمانی به ۳۰۰ هزار بشکه در روز هم ‌رسید.

ادعای دیدارهای محرمانه سوریه و ترکیه در ایران

دست آخر اینکه،رهبر حزب وطن ترکیه مدعی شد که هیأت‌های سوری و ترکیه‌ای شش بار به طور محرمانه و با درخواست دولت اردوغان در تهران با یکدیگر دیدار و گفت‌وگو کرده‌اند.
به گزارش ایسنا، دوغو پرینچک در گفت‌وگو با اسپوتنیک ترکی با بیان اینکه«دیدارهای هیأت‌های سوری و ترکیه‌ای در تهران به درخواست مستقیم دولت اردوغان انجام شد» ادامه داد: در این دیدارهای سری فرماندهان اطلاعاتی و مسئولان بارز دو کشور حضور یافتند و این دیدارها تا به امروز ادامه دارد.

آرمان

اژه‌ای به فراکسیون ولایی می‌رود

سخنگوی فراکسیون نمایندگان ولایی مجلس از حضور اژه‌ای معاون اول قوه قضائیه در جلسه این فراکسیون خبر داد. سید حسین نقوی حسینی اظهار کرد: جلسه فراکسیون نمایندگان ولایی صبح یکشنبه قبل از آغاز جلسه علنی مجلس با حضور حجت‌الاسلام اژه‌ای سخنگوی قوه قضائیه برگزار می‌شود. به گفته‌ وی این جلسه برای بررسی آخرین وضعیت اقدامات انجام شده برای مبارزه با مفاسد اقتصادی و پاسخ به پرسش‌های نمایندگان تشکیل می‌شود.

تشکیل کمیته ساماندهی سوخت در مجلس

عضو کمیسیون انرژی مجلس از تشکیل کمیته ساماندهی سوخت کشور در این کمیسیون خبر داد. علی بختیار با بیان اینکه کمیسیون انرژی، ساماندهی سوخت کشور را پیگیری می‌کند، اظهار داشت: در این زمینه جلساتی برگزار کرده و گزارش‌های واصله به کمیسیون، طرح‌ها و نظرات کارشناسان را نیز در این حوزه بررسی کردیم. وی افزود: کمیسیون انرژی به عنوان سیاست‌گذار در حوزه انرژی، سیاست‌ها را برای کارشناسان بخش‌های مختلف تعیین کرده است و این سیاست‌ها را در اختیار کارشناسان مرکز پژوهش‌های مجلس نیز قرار داده است.

جلسه غیرعلنی درباره حقوق کارمندان دولت

عضو هیأت رئیسه مجلس از جلسه غیرعلنی امروز مجلس شورای اسلامی با محمدباقر نوبخت، رئیس سازمان برنامه و بودجه خبر داد. اسدا...عباسی گفت: مجلس امروز با حضور محمدباقر نوبخت رئیس سازمان برنامه و بودجه جلسه غیرعلنی خواهد داشت. عضو هیأت رئیسه مجلس شورای اسلامی تاکید کرد: افزایش حقوق کارمندان دولت، بررسی میزان تحقق بودجه سال ۹۷ و راهکارهای مهار تورم از جمله موضوعات این جلسه غیرعلنی خواهد بود.

بررسی مرگ نوربخش و تاج‌الدین در پزشکی قانونی

رئیس سازمان پزشکی قانونی کشور از رسیدگی به پرونده تصادف نوربخش و تاج‌الدین و نیز راننده نفتکش در پزشکی قانونی خبر داد. دکتر احمد شجاعی در حاشیه مراسم ترحیم مدیرعامل و معاون سازمان تامین اجتماعی که ظهر دیروز در مسجد نور تهران برگزار شد، درباره اقدامات پزشکی قانونی پس از تصادف خودروی حامل محمدتقی نوربخش گفت: در این زمینه پرونده‌ای در پزشکی قانونی برای آقایان نوربخش و تاج‌الدین تشکیل شده و بررسی‌های لازم در این خصوص در حال انجام است. وی افزود: همچنین پرونده‌ای نیز در خصوص راننده نفتکش که با خودروی حامل این افراد برخورد کرده بود تشکیل شده و بررسی‌هایی نیز در این خصوص در حال انجام است. رئیس سازمان پزشکی قانونی با بیان اینکه پزشکی قانونی استان گلستان رسیدگی به این موارد را در دست بررسی دارد، گفت: امیدواریم به زودی نتایج آن مشخص شود.

پرداخت عوارض خروج از کشور،الکترونیکی شد

رئیس پلیس مهاجرت و گذرنامه ناجا از امکان پرداخت الکترونیکی عوارض خروج از کشور خبر داد و گفت: پرداخت عوارض به صورت دستی متوقف شده است. سرهنگ مجید صمدی اظهار داشت: با تلاش‌های مستمر پلیس مهاجرت و گذرنامه و همکاری بانک ملی و سایر سازمان‌های دخیل در امور مالی، پرداخت عوارض خروج مسافرتی به صورت الکترونیکی کلید خورد. وی افزود: در راستای تسهیل در ترددهای مرزی، جلوگیری از هرگونه آسیب و تخلف احتمالی، جعل فیش‌های کاغذی و تزاحم بین مردم و پلیس و ...، بسترهای پرداخت الکترونیکی عوارض خروج از کشور فراهم شده است. رئیس پلیس گذرنامه و مهاجرت ناجا گفت: پرداخت عوارض خروج مسافری به صورت دستی (کاغذی) متوقف و سامانه‌های پرداخت الکترونیکی به همه مرزهای رسمی کشور متصل شده است.

بیانیه وزارت خارجه پاکستان درباره مرزبانان ایرانی

وزارت امور خارجه پاکستان با انتشار بیانیه‌ای ضمن تأیید آزادی ۵ مرزبان ربوده شده ایرانی از تلاش برای آزادی بقیه مرزبانان خبر داد. محمد فیصل سخنگوی وزارت امور خارجه پاکستان گفت: مرزبانان ایرانی سالم به مقامات این کشور تحویل داده شده‌اند و سعی داریم بقیه گروگان‌ها را نیز آزاد کنیم. وی افزود: آزادی مرزبانان ایرانی نیاز به زمان بیشتری دارد اما ارتش پاکستان این موضوع را پیگیری می‌کند و تلاش برای آزادی این گروگان‌ها را ادامه خواهد داد. فیصل تأکید کرد: تلاش‌های دوجانبه و هماهنگ برای آزادی مرزبانان ایرانی ادامه دارد. سردار جعفری، فرمانده کل سپاه پاسداران، در این زمینه گفت:«این گروهک تروریستی (جیش العدل) خواستار معامله بقیه مرزبانان ایرانی با زندانی‌های‌یشان هستند». وی افزود: پاکستان برای آزادی این مرزبانان قول داده و امید زیادی هست که آنها را آزاد کنند.

لزوم موضع‌گیری نسبت به قانون‌گریزی آمریکا

سفیر و نماینده دائم ایران در سازمان ملل متحد در پایان ماموریت خود روز جمعه با دبیر کل این سازمان دیدار کرد. در این ملاقات مسائل مهم بین‌المللی و منطقه‌ای مورد بحث و تبادل نظر قرار گرفت. غلامعلی خوشرو از دبیر کل خواست نسبت به قانون‌گریزی و اعمال تحریم ضد ایران موضع‌گیری کند. وی با تشریح خروج یک‌جانبه آمریکا از برجام و تهدید کشورهای عضو در همکاری با ایران گفت: در تاریخ سازمان ملل سابقه نداشته است که یک عضو دائم شورای امنیت بقیه اعضای سازمان ملل را به دلیل پایبندی به قطعنامه‌های شورا مجازات کند. جامعه جهانی باید در مقابل این اقدامات خودسرانه و فراقانونی ایستادگی کند. وی همچنین حملات سعودی‌ها در یمن را فاجعه عمیق انسانی خواند و خواستار پایان دادن به این جنگ خانمانسوز و آغاز مصالحه سیاسی بین طرف‌های درگیر در یمن شد.

به نقطه قطع کامل امید از اروپا نرسیده‌ایم

معاون سیاسی وزارت خارجه گفت که دستگاه‌های اقتصادی دولت، راهکارهای بسیاری را برای مقابله با تحریم‌ها اندیشیده اند و هنوز به نقطه قطع کامل امید از اروپا نرسیده‌ایم. سید عباس عراقچی در پاسخ به این پرسش که در صورتی‌ که اروپا سرانجام تسلیم خواسته‌های ترامپ شود، ایران چه اقداماتی را در پیش خواهد گرفت ؟ تصریح کرد: ما هنوز به آن نقطه نرسیده‌ایم ولی دستگاه‌های جمهوری اسلامی ایران برای همه سناریوهای احتمالی پیش بینی‌ لازم را به‌عمل آورده‌اند و برای هرکدام از آنها ، اقدام لازم را در زمان خودش خواهیم کرد ولی‌ ما هنوز به نقطه قطع کامل امید از اروپا نرسیده‌ایم. وی اظهار کرد: ما راهکارهای زیادی را برای مقابله با تحریم‌ها بررسی و پیش بینی‌ کرده ایم وهمکارانمان در دستگاه‌های اقتصادی دولت، کارگروه‌هایی دارند که مشغول کار روی همه ایده‌ها ‌و بررسی راه حل‌ها هستند.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

نظرات

  • انتشار یافته: 4
  • در انتظار بررسی: 0
  • غیر قابل انتشار: 0
  • IR ۰۸:۱۱ - ۱۳۹۷/۰۸/۲۷
    0 1
    ظریف گفت شما چار تکرارش میکنید. مملکت نان و اشتغال میخواهد دعوا را تمام کنید
  • IR ۰۸:۱۷ - ۱۳۹۷/۰۸/۲۷
    0 1
    حق مدیریت و تلاش و پاداش و 00000 همه برای برداشت پول است. قانون درست این که مدیران بازای سود دهی بنگاه خود از راه رقابت ازاد باید هر برداشتی را داشته باشند.0000
  • DE ۰۸:۲۴ - ۱۳۹۷/۰۸/۲۸
    0 0
    پرداخت «حق تلاش» به مدیران ممنوع است/ خداییش حیفه این قانونه برِش دارن فقط باید صحیح اجرا بشه اونوقت میبینید سنار اضافه گیر هیچ مدیری نمیاد چون اصلا کوتلاش که «حق تلاش» بخوان بگیرن.تازه نصف حقوقشونو بایستی برگردونن.
  • IR ۱۸:۱۸ - ۱۳۹۷/۰۹/۰۳
    0 0
    آقای تا کی میخواهید حرفهای صد تا یقاز ادامه بدی نقطه پایان کجاست تو سر کاری ما،،،

این مطالب را از دست ندهید....

فیلم برگزیده

برگزیده ورزشی

برگزیده عکس